Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin

Gestart door Erik.M. zaterdag 23 juli 2022, 14:24:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iets waarvan ik de naam eigenlijk niet weet en ook niet weet of het überhaupt bestaat. :question:

Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Mijn treintafel heeft de vorm van een ( omgekeerde ) U.
Nu wil ik, een door mijn schoonvader gemaakte spoorwegbrug plaatsen, horizontaal over de de "uiteinden van de U "
Maar als ik dan aan de andere kant van de tafel moet zijn om iets te doen, de tafel staat tegen de muren van de zolderkamer aan, moet ik telkens onder de spoorbrug doorkruipen, en dat gaat met mijn "stramme botten " ( artrose) moeilijk.....  :-(

Nu heb ik van iemand een tip gekregen om te kijken of er een soort van rails bestaat, waar ik de spoorbrug in kan klikken en eruit halen als ik er achter moet zijn. De rails waarmee mijn baan is opgebouwd is C-Rails van Marklin.

Concreet dus de vraag, bestaat er zoiets, en zo ja, hoe heet die rails / systeem dan.... (Misschien zelfs een catalogusnummer ? )

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, en alvast bedankt voor eventuele reacties.
Nog een prettige dag verder, groet, Erik.M. Vlissingen  B) :)
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Naar mijn weten bestaat zoiets niet nee. Maar je kan hetzelfde principe toepassen als men gebruikt bij modulebouw. Die brug is dan een module die je tussen de vaste tafel zet. Steek even je licht op bij de modulebouwers!
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
de lipjes doorslijpen van beide railstukken en indien nodig aansluiten op de ringleiding.

gr Ruud
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Inderdaad, gewoon doorzagen of beter: slijpen, en dan de kopse kanten tegen elkaar zetten met een klein beetje speling ertussen, maximaal 1 tot 1,5 mm.
De elektrische verbinding met de rest van de baan moet je apart tot stand brengen. Twee draadjes kun je makkelijk met stekers en moffen aan elkaar maken, maar als je wilt, kun je ook een mooi tweepolig stekkertje en een contrastekkertje uitkiezen.
Om te zorgen dat de brug niet verschuiven kan, kun je nog iets construeren wellicht. Een pin of een schuifje aan de onderkant ik weet niet hoe het nu in elkaar zit.

Groet,

Peter
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Hi Erik,

Plank met de brug erop (soort module) schanieren en een connector als ie dicht is kan je die direct ook voor de beveiliging gebruiken. Deze foto's gemaakt bij een rail-club in Wuppertal.
1e landhoofd met connector en centrering.
2e brug open (haaks omhoog)

groet
Harald
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Hallo Erik,

Het werd mij ook te gortig om iedere keer onder mijn baan door te kruipen. Ik heb een scharnierend deel gemaakt met daarop 2 sporen die ik behandeld heb zoals Peter beschreef. (Doorslijpen en ong. 2 mm speling houden)  Vergelijkbaar dus met jouw situatie. Aan weerszijden heb ik de rails gewoon op de voeding aangesloten. Het scharnierende losse deel middels een lange draad die gewoon op de grond ligt en waar ik overheen stap als ik er tussendoor moet.

groet, Wim
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Snel verwisselbare koppeling C-Rails Marklin
Hi Wim, ik doe hetzelfde; stroom, voeding en utp kabels over de grond en matje erover tegen het struikelen 😬