Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Van 16V naar 5 V

Gestart door RRvdBeek maandag 18 juli 2022, 18:41:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Van 16V naar 5 V
Heren (en dames),
Er zijn nogal wat zaken die boven mijn pet gaan. Dat is niet erg zolang er mensen zijn die een antwoord kunnen geven.
Sinds kort is er een modelauto in mijn bezit voorzien van diverse leds, allen samengekoppeld aan een rood en een zwart kabeltje. Bij aankoop werd mij verteld dat dit prima werkt op een mobiele telefoonlader van rond de 5 V. En dat klopt ook. Geweldig!
Maar alle verlichting en andere auto's (voorzien van ledverlichting) functioneren op 16V.
Kan iemand mij vertellen wat voor weerstandje ik nodig heb om van 16 naar 5V te gaan?
Lang verhaal, korte vraag, en alstublieft geen verhalen over de Wet van Ohm, berekeningen e.d. want zoals gezegd dat gaat boven mijn pet!

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van 16V naar 5 V
je kan het simpel stellen maar voor de berekening hebben we toch de verbruik stroom nodig.Anders is het gewoon gokken. Makkelijkste is een step down convertor.Moet je niks berekenen.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
OK, kan ik dat meten met een multimeter door deze tussen die 5V trafo en de + draad te houden? En wat moet ik dan meten?
groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
OK Leen, ik heb misschien nog wat overgebleven weerstandjes van ander zaken liggen. Wel even die kleurentabel gaan zoeken om uit te vissen wat 10k is. De rest volgt dan vanzelf.
Bedankt,

René
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
 @citaat Met een multimeter op de weestandstand kan je het even meten. Dan hoef je niet de kleurtabel niet uit te zoeken ;-)
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2021

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Indien je kunt meten hoeveel stroom er loopt op 5 V wil ik best voor je uitrekenen welke weerstand je voor 16V nodig bent.
Ik verwacht ongeveer 10mA per ledje

Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Van 16V naar 5 V
De nieuwste LED's verbruiken veel minder dan 10mA. Denk meer in de richting van 1 a 2 mA.

10 K is de kleurencode bruin - zwart - oranje.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Van 16V naar 5 V
Het zinnetje zij brengt rozen op Gerrits graf bij vies grouw weer is een handig hulpmiddel mocht je de kleurcode niet kunnen onthouden:

0  Zij          Zwart
1  Brengt   Bruin
2  Rozen    Rood
3  Op          Oranje
4  GErits     GEel
5  GRaf       GRoen
6  Bij           Blauw
7  Vies        Violet
8  Grouw    Grijs
9  Weer       Wit

De 1e ring: kleur is 1e getal
De 2e ring: kleur is 2e getal
De 3e ring: aantal nullen

47 Kohm = 47000 Ohm --> geel-violet-oranje

En voor de rest is gewoon uitproberen een prima tip ;)
Re: Van 16V naar 5 V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Waarom moeilijk doen met weerstanden. Gewoon een 7805 spanningsstabilisator nemen. Maakt van de 16v 5v. Maximaal belastbaar met 1 ampere. Geen weerstanden nodig.
Re: Van 16V naar 5 V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Valt wel mee. Drie aansluitingen. Een ingang, een massa en een uitgang. En via Google zo te vinden welke aansluitingen dit zijn.  :)
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Citaat van: Olav op zaterdag 06 augustus 2022, 23:50:31
Valt wel mee. Drie aansluitingen. Een ingang, een massa en een uitgang. En via Google zo te vinden welke aansluitingen dit zijn.  :)

Je mag opletten welke converter je koopt.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2009

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Ik denk 2.2k is een goede waarde...en een makkelijke kleurcode rood-rood-rood...Rob
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
OK mensen, dank voor alle adviezen, maar ondanks dat ben ik er nog niet uit. Ik had nog een doos met een diversiteit aan weerstandjes liggen, ooit gekocht bij Ali en ben aan het proberen gegaan. Op de hoge waardes 10K, 2,2K, 1K gebeurde er helemaal niets. Vanaf 500R gingen de leds wel branden, maar knipperen h maar. Hetzelfde terug tot 47R of 30R, zij het dat die weerstandjes direct kokend heet werden.

Het is zo mooie brandweer autoladder waar iemand al die ledjes heeft ingebouwd en die heb ik overgenomen. In totaal 5 blauwe flitsers, 5 oranje flitsers en 7 witte, 2 rode en 4 oranje leds die continu branden. Prachtig, maar tot nu toe alleen werkend om een Nokia mobiele lader van 5,7 V met 800 mA.
Misschien kan iemand iets met de hier genoemde waardes?

groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Casper
gast

Re: Van 16V naar 5 V
Ik las dit, maar wat is er mis mee om de Nokialader te blijven gebruiken, als het goed werkt?
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Casper, op de baan zijn alle verlichte auto's aangesloten op één van de 7 Viessmann 16V trafo's, samen met alle andere straat- en huisverlichting. Kiezen voor de mobiele laders zou betekenen dat ik drie losse laders moet gaan gebruiken op diverse plaatsen op de baan en die apart schakelbaar zou moeten maken. Maar ik kan mij je vraag voorstellen! Op een kleine baan had het ook geen probleem geweest.
groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Toch misschien maar een 7805 proberen?  :)
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Olav, dan heb ik er drie nodig (op verschillende plekken op mijn baan). De uitdaging is altijd om een oplossing te vinden met onderdelen die je al hebt liggen, toch?
groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Dat snap ik zeker René. Is ook het leukste. Alleen weerstanden zijn niet altijd de beste oplossing en gelukkig is de 7805 niet duur, minder dan een kwartje per stuk.
Maar uiteraard is de keuze aan jou  :)
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2021

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Citaat van: RRvdBeek op zondag 14 augustus 2022, 14:09:56
Olav, dan heb ik er drie nodig (op verschillende plekken op mijn baan). De uitdaging is altijd om een oplossing te vinden met onderdelen die je al hebt liggen, toch?
groeten René
Ringleiding niet mogelijk? Dan ben je maar 1 7805 nodig, of jouw adapter.
Zelf gebruik ik 5 en 12V voedingen van Conrad. (€10,49)

Weerstand voor een led kan prima, voor meerdere krijg je snel een ongedefinieerde toestand. Buiten het door jou geconstateerde feit dat de weerstand warm kan worden, bij 10 ledjes zit je snel op 0,5-1W bij 16 V
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van 16V naar 5 V
voor 60 cent heb je een step down convertor 12/20v naar 5 V stroom 1 amp continue.Kan toch niet makkelijker .Niks gefoefel en dat is de prijs van een 7805.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Een 7805 heeft nog de nodige componenten nodig om goed te werken.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Zo'n step-down converter zou dus simpelweg de beste en makkelijkste! oplossing zijn. Vanuit Spanje kan ik op Amazon zoiets bestellen. Kun je aangeven of dit (zie de link) aan de eisen voldoet? ==> Klik

EDIT Ad: Link ingekort.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van 16V naar 5 V
voldoet maar je betaald de helft teveel.Als je ff kan wachten : link
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2021

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Citaat van: bellejt op zondag 14 augustus 2022, 17:13:23
voldoet maar je betaald de helft teveel.Als je ff kan wachten : link
Daar heb ik er een laar van maar vind ze slecht instelbaar, deze heb ik ook, bevalt veel beter:
€ 0,18  43% Off | 1/5 PCS 3A MINI DC-DC STEP DOWN CONVERTER VOLT REGULATOR 5V-23V TO 3.3V 6V 9V 12V 340KHz ==> Klik

Edit: ik bedoelde die met de blauwe instelpotentiometers, die zijn nauwkeurig af te regelen

EDIT Ad: Link ingekort.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
OK mensen, geweldig!
Voor iemand met een zeer geringe kennis van de elektronica (ik weet het verschil tussen een weerstand en een condensator) gaat er een nieuwe wereld open; die van de step-down converter! Dank voor jullie oplossingen.
De enige keuze die ik nu moet maken is of ik ze morgen in huis wil hebben, 10 oktober, of ergens er tussen in :)

iedereen de groeten vanuit een heet Spanje!

René
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
 @citaat Even opletten met die dingen: Alleen gelijkstroom voeden. Geen Wisselstroom! En je mag ook niet de + en - wisselen. Dan gaat het vaak ook niet goed.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Ronald, ik heb allemaal Viessmann trafo's. https://viessmann-modell.com/sortiment/elektronik/elektronik-analog/132/lichttransformator-16-v-52-va?c=13
Met mijn beperkte kennis staat dat tekentje (bij Voltage) toch voor wisselstroom? Ik heb net die converters besteld; zit ik weer met een probleem!
groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van 16V naar 5 V
bestel gewoon deze erbij en zet ze ervoor : gelijkrichters SMD
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Gelukkig staat er + en - op. En dan monteren tussen de Viessmann voeding en de ingang van de converter?
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van 16V naar 5 V
ja .Op de SMD staan de tekentjes ook.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Citaat van: RRvdBeek op zondag 14 augustus 2022, 20:39:01
Gelukkig staat er + en - op. En dan monteren tussen de Viessmann voeding en de ingang van de converter?

Ik zou meer Zoiets als een AC/DC to DC Buck Step Down Converter Module LM2596HV 3V 3.3V 5V 6V 9V 12V 15V 24V DC 5V-50V Adjustable Step-Down 3A Power Supply besteld hebben. Deze vreet zowel AC als DC tot een 30 volt en maakt er dan netjes 5 volt DC van. Het is misschien een overkill met 2A aan uitgangsvermogen. Weer extra klooien met SMD-gelijkrichters met de kans op fout aansluiten. Dit kan niet mis gaan.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2013

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Heren,

Mag ik misschien even gebruik maken van dit draadje ?

Ik heb namelijk ook 2 van de step down converters gekocht omdat ik met meerdere voltages moet werken ivm LED verlichtingen.
Dus dacht ik van 12V naar 1x 3V en 1x 5V te gaan, en daar direct de LEDs op aan te sluiten.
Dit, naderhand..., overlegt met de leverancier, maar deze zegt dat er dan nog steeds voorschakelweerstanden tussen moeten omdat anders de Max 20 mA van de LEDs ervoor zorgt dat deze, op dan duur, doorbranden.
Klopt dit ?

Alvast bedankt !

Ps , mocht dit niet in dit draadje mogen, dan svp verwijderen.....
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
 @citaat: Ja, dat klopt. Eigenlijk moet je altijd weerstanden voor leds zetten. Gewoon dat onthouden. En mogelijk moet je goed kijken naar de stepdown converters die je hebt. Die zullen ook wel DC-DC zijn. Dus altijd goed aansluiten. Ook bij de trafo of aansluiting van de baan de twee draadjes nooit omdraaien omdat dat niet goed is voor de DC-DC-stepdown converter. Of je moet een type hebben zoals ik eerder noemde.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2013

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Hoi Ronald,

Maar waar zijn dan die step down converters voor nodig ?
Had ik dus ook in iedere led een voorschakel weerstand kunnen zetten, en dat wou ik juist vermijden ivm plaats.
En waar zijn die step down converters dan wel voor.......

Bedankt  :thumbup:

Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Citaat van: Edwin1962 op maandag 15 augustus 2022, 10:49:10
Maar waar zijn dan die step down converters voor nodig ? Had ik dus ook in iedere led een voorschakel weerstand kinnen zetten, en dat wou ik juist vermijden ivm plaats.

Jep. dat had je kunnen doen. De led en weerstand hoeven niet altijd dicht bij elkaar te zitten. Ook kan je gewoon meerdere leds in serie hebben staan en dan een weerstand. Geen probleem. De weerstanden zijn met de huidige leds niet zo kritisch. De meeste leds geven al bij een paar mA zoveel licht dat het soms eigenlijk nog te fel is. Nu je een step-down-converter er tussen hebt zitten kan je mogelijk met een kleinere waarde van de weerstand aan.

Ik heb op mijn baan eigenlijk nergens een step-down-converter tussen hangen. De verlichting wordt gevoed met 12 volt DC. Leds in combinatie met weerstand (meestal 4,7kOhm of zo) gewoon aan de centrale voedingsleiding / ringleiding.

Citaat van: Edwin1962 op maandag 15 augustus 2022, 10:49:10
En waar zijn die step down converters dan wel voor.......

Wanneer je iets hebt dat echt op een bepaald voltage moet werken en veel meer ampère vraagt dan een paar ledjes die niet meer dan een paar mA vragen. Een motortje bijvoorbeeld of een Arduino bijvoorbeeld. Bij René zie het volgende:

Citaat van: RRvdBeek op zondag 14 augustus 2022, 13:08:40
Het is zo mooie brandweer autoladder waar iemand al die ledjes heeft ingebouwd en die heb ik overgenomen. In totaal 5 blauwe flitsers, 5 oranje flitsers en 7 witte, 2 rode en 4 oranje leds die continu branden. Prachtig, maar tot nu toe alleen werkend om een Nokia mobiele lader van 5,7 V met 800 mA. Misschien kan iemand iets met de hier genoemde waardes?

Daar is alles op ongeveer 5 volt afgestemd. Mogelijk met elektronica erin om het te laten flitsen. Wil je die laten functioneren op 12 volt dan voldoet een gewone weerstand niet. Dan kan je beter een stepdown-converter gebruiken.
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Even een update.
Inmiddels zijn alle bestelde onderdelen ontvangen en werken bij twee van de drie auto's de gemonteerde leds zoals het hoort. Blauwe zwaailichten knipperen en de voor/achterverlichting werkt zoals verwacht.
Bij het derde voertuig echter, de hiervoor al besproken brandweer autoladder werkt alles goed behalve de blauwe zwaailichten. Deze knipperen heel vreemd. In principe branden ze continu afgewisseld met onregelmatig uit gaan.
Met de mobiele lader van 5,7V AC werkt alles uitstekend. Maar afgeregeld op 5,7V DC het hiervoor beschreven effect. Nu heb ik ooit gelezen dat leds het beste werken op DC, hoewel veel straat- en andere verlichting met leds prima brand op 16V AC. (uiteraard met de benodigde weerstanden).
Kortom ik ben tot nu toe een heel eind gekomen dankzij  jullie hulp, maar de finishing touch ontbreekt nog even.

groeten René
Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van 16V naar 5 V
 @citaat: Zonder te weten of bij de zwaailichten toch nog iets van een printje zit is zonder foto's en extra info niet veel over te zeggen.
Re: Van 16V naar 5 V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van 16V naar 5 V
Citaat van: Edwin1962 op maandag 15 augustus 2022, 10:49:10
Had ik dus ook in iedere led een voorschakel weerstand kunnen zetten, en dat wou ik juist vermijden ivm plaats.
Misschien overbodig, maar een led is een licht gevende diode en een diode zal zonder voorschakelweerstand volledig in geleiding gaan en een kortsluiting vormen voor de voeding.
Deze kortsluitstroom is binnen een fractie van een seconde funest voor de led en zal door de warmteontwikkeling direct verbranden.
Over een led staat altijd een spanning als deze in geleiding is en dus brand (licht geeft).
Ga bij warmwitte leds uit van ongeveer 3.3Volt en drie stuks in serie geeft dan 9,9 Volt.
Dus als je een voedingspanning van 16Volt hebt en je wilt hierop 3 warmwitte leds in serie aansluiten, dan houdt je 16 - 9,9 = 6,1 Volt over en die moet door een weerstand worden gedissipeerd.
De maximale stroom door de leds is meestal 20mA, maar dan branden ze vaak veel te fel.
Bij de maximale stroom van 20mA over 6,1 Volt geeft een weerstand van (R=U/I) = 6,1/20*10-3=305 Ohm (dit is een E12 reeks weerstand van 390Ohm).
Maar ik zou niet onder 1k Ohm gaan, en vaak nog veel hoger, om een minder felle verlichte te verkrijgen.
BTW, de klemspanning (spanning tussen AUX en decoder -, zonder belasting) van een AUX is ongeveer 18Volt, dus heb je ook een hogere weerstand nodig.

Re: Van 16V naar 5 V
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Van 16V naar 5 V
@citaat Kleine aanvulling op je uitleg: als je onder de doorlaatspanning van de led blijft is een weerstand overbodig.
Een witte led kan je dus rechtstreeks op 2V aansluiten.