Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Waar halen jullie inspiratie vandaan

Gestart door Stefanius vrijdag 15 juli 2022, 13:56:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar halen jullie inspiratie vandaan
Ik hoop na de zomer te kunnen starten in mijn nieuwe pretpaleis (de plek waar ik alle zinvolle zaken des leven kan uitstallen ;) ), alleen nu nog iets wat lijkt op een baanplan, dat gaat namelijk ook iets bepalen hoe ik mijn schaduwstation ga bereiken (eigenlijk is dat het enige waar ik een idee over heb hoe die eruit komt te zien). Maar waar halen jullie inspiratie vandaan voor een baanplan?
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Tja... waar niet vandaan? Werkelijkheid dus een station of situatie. Op tentoonstellingsbeurzen zoals OnTraXS, Dortmund, Eurospoor e.d. Via de bekende modelspoorbladen. Via het internet. Dat is het wel een beetje voor mij  :D Ik heb hier nog een aantal ideeën in de computer oftewel de kast liggen die misschien nog een keer gerealiseerd gaan worden.
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Uit het echte leven?

Er zijn boeken en tijdschriften te over met baanplannen, maar het is de vraag wat je zelf wilt. Vaak biedt het weinig meer dan vrolijke circuits waarop in essentie slechts rondjes worden gereden.

Moet of mag het een modelbaan worden waarop een min of meer realistisch treinverkeer plaats gaat hebben? Ga dan op zoek naar een land, periode en thema dat je aanspreekt. Niet alles zal passen en zeker niet tegelijk. Een grootsteeds station met stoomdepot en uitgebreide rangeersporen met industrie ernaast, vraagt de ruimte van een sporthal. Bij wijze van spreken.

Je moet je beperken, eventueel door selective compression. Dus door essentiële zaken wel uit te beelden, ingangen van loodsen en fabrieken of delen van een station, en de rest niet. Maar je kunt ook voor een thema kiezen dat weinig plaats vraagt, bijvoorbeeld een plattelandsstation.

Het schaduwgebeuren volgt qua omvang en indeling het zichtbare deel. Als je met treinstellen rijdt of trek-duw combinaties, heb je green keerlus nodig, om maar iets te noemen.

Hopelijk helpt dit iets.


Groet,

Peter

Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Door goed "rond" te kijken (Ook bovenstaande)
Verder ook door ideeën op te doen door met mede hobbyisten te kletsen.
 
groet
Harald
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 15 juli 2022, 14:42:36
Vaak biedt het weinig meer dan vrolijke circuits waarop in essentie slechts rondjes worden gereden.
Zeker de oudere boeken met baanplannen hebben hier last van. Maar hé, wanneer jij dat wil, moet je dat vooral doen!

De mooiste voorbeelden van "selective compression" (mooie uitdrukking) vind je bij de grotere schalen, zoals O en 1. Zeker de moeite waard om op youtube eens naar te zoeken. Youtube vind ik sowieso een hele mooie bron, al staat er ook een hoop "zooi" op. Van de door Ronald aangehaalde beurzen en tentoonstellingen staan er juist vaak prachtige rapportages op. En vergeet vooral het forum niet: je loopt al even mee, dus er moeten toch wel draadjes zijn waarbij ook jij dacht: "Wow, dat wil ik ook!" Als je vanuit die gedachte nu eens verder gaat? En vind je het hier niet, dan zijn er voldoende andere fora om eens uit te pluizen.

Het is jouw baan, jouw mancave (zo klinkt het nochtans), dus jij bepaalt. En doe vooral niet zoals ik: proberen alles in 1x perfect te doen. Dan komt er namelijk niets uit je handen. Begin met iets "dat je wel leuk lijkt" en leer. Is het niet leuk meer, afbreken en opnieuw. Zo zal het steeds mooier worden! O ja, en begin niet te groot. Er zijn tal van voorbeelden hier op het forum waar men heel enthousiast begon met een kapitaal aan rails, om vervolgens vast te lopen om welke reden dan ook...

Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Ik denk dat je je in de eerste instantie af moet vragen: Wat wil ik?
Denk aan: Thema, tijdperk, land, tractie

Op basis daarvan inspiratiebronnen opzoeken bij anderen, beurzen, in boeken, de werkelijkheid etc.
Zo heb ik me voor de RhB H0m baan waar ik na de zomer mee start, laten inspireren door een bestaand station/traject.

Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Vanuit het grote voorbeeld.
In mijn geval:
Ik wilde graag iets namaken van de Gotthardbaan in Zwitserland.
Liefst iets aan de zuidelijke kant , dus Ticino.
Maar niet de zoveelste die de 3 etages van de Biaschina ging nabouwen.
Mijn eerste concept : het station van Bellinzona , ik had op deze plaats zelf massa foto's genomen , en ook een baanplan hiervan ontworpen , maar uiteindelijk was het te groots en ging het richting prullenmand.
Uiteindelijk ben ik op het idee gekomen om het station van Taverne Torricella na te maken (op de Monte Ceneri berg) in combinatie met het goederenstation Lugano Vedeggio.
Ook hier heb ik massa foto's genomen en dit heeft wel tot resultaat gebracht dat ik dit ging namaken.
Deze baanplannen staan in desbetreffende topic.
Hier heb ik dus een doorrijstation , een goederenstation waar volop op gerangeerd kan worden en voor de rest paradesporen die beide stations verbinden.
Ook een toekomstig lokdepot komt er hopelijk nog bij.

Ik heb ook anderen op wat ideetjes gebracht
Onder ander het grensstation Quevy tussen België en Frankrijk ..
of korter bij jullie , namelijk het station Kaldenkirchen met de grens naar Venlo.
Bad Bentheim (grens met Oldenzaal) is ook een leuke uitdading om na te maken.


Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Zo is het bij mij ook ongeveer gegaan.

Ik zocht en combi van doorgangstation, rangeermogelijkheden en een typisch RhB stukje.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een station wat een mix is van Preda en Filisur, een bergtraject met een paar keertunnels (geïnspireerd op het traject Bergun-Preda) en een passeer 'station', gebaseerd op Muot.
Na het vaarseizoen ga ik er mee aan de slag.
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Mijn grote inspiratiebron is/was www.sporenplan.nl (Uiteraard Nederlands)
'k Heb meerdere plannen uitgewerkt en weer aangepast. Uiteindelijk ben ik met onderstaande baanplan geëindigd.

In plaats van gewoon maar wat tekenen wat ik mooi vond, ben ik uit gegaan functionaliteit.
Elk spoortje ligt er met een reden en elke wissel ligt er met een reden... Alles wat ik niet nodig had heb ik weg gelaten en sporen die ik kon combineren heb ik samengevoegd.

Uiteindelijk heb ik dit over gehouden:
- 2 schaduwstations (staan niet op de foto)
- Doorgaande baan (dubbelspoor) met een simpele halte
- Aankomstspoor, vertrekspoor en omloopspoor voor goederentreinen (blauw)
- Rangeerterrein met diverse sporen (rood)

1 schaduwstation kan in 2 richtingen bereden worden, zodat er totaal 3 treinen tegelijkertijd kunnen aankomen en/of vertrekken.

Al met al een hele simpele baan die niet snel zal vervelen.
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Denken in thema's

Ik heb een U-baan die ik aan het bouwen ben
Het middelste gedeelte is een stad met station, met links (linker poot van de U) er aan gekoppeld een loc depot met draaischijf en locloods.
Rechts van de stad (rechter poot van de U) gaat er een lijntje naar het verder gelegen dorp met bossen en een camping. (enigszins heuvelachtig terrein)

alles in de jaren 60.

Zo kan je thema voor thema afwerken. Hetgeen in mijn geval heel erg leuk bouwen is.

Succes met je keuze

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Oh ja, vergeten.

Inspiratie:
oa: Veel lezen, veel filmpjes kijken en wat je zelf leuk vind om te doen/bouwen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Dank voor de reacties!

Hier kan ik wel wat mee. Ik heb zeker al wat mooie dingen gezien op het forum
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Inspiratie haal ik net als Ben van het WWW. Mijn stationsmodule is goed gejat (dank aan Gino Damen) en de brugmodule is een eigen interpretatie van verschillende banen met de beschikbare ruimte als kader. Voor een eventueel BW kijk ik nog goed in de rondte.
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waar halen jullie inspiratie vandaan