Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog

Gestart door Eener3rail zaterdag 16 juli 2022, 14:55:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Beste mensen,

Dit gaat over een Koploper 37421 die zich niet meer digitaal laat aansturen. Ik heb al op dit forum gezocht, maar geen echte oplossing gevonden.
Wat is er gebeurd:

  • Deze Koploper rijdt goed analoog
  • Aangesloten op een ECoS 50000 met adres 42 reageerde de Koploper niet.
  • Aangesloten op een Intellibox 650 was de Koploper aan te sturen via adres 42 en hij reed prima.
  • Opnieuw aangesloten op de ECoS 50000. Koploper meldde zich niet zelf aan via MFX (M4 in de ECoS.
  • Ingesteld op een rijregelaar van de ECoS met adres 42 reageerde de Koploper niet.
  • Koploper in de database van de ECoS opgezocht en aan de rijregelaar toegewezen: geen reactie.
  • Opnieuw aangesloten op de Intellibox: nu reageerde de Koploper niet meer.
  • Koploper nog eens an analoog laten rijden op een Märklin trafo: reed prima.
  • Nog eens aangesloten op de Intellibox: geen enkele reactie.

Ik snap niet wat hier fout gaat en ik hoop het verlossende antwoord te krijgen van 1 of meer forumgenoten.

Mvg,
Henk
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Dag Henk,

Het lijkt op een MFX probleempje, als hij MFX gebruikt heeft kijkt hij niet meer naar andere adressen.
Wat ik altijd deed ( rij niet meer met MFX ) is de trein even aanbieden op een andere MFX centrale in mijn geval een MS1.
Als hij daar eenmaal op was aangemeld en ik zette hem daarna weer op de ECoS dat werd hij wel weer gezien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Hoi

Handmatig aanmelden in de ECoS op een programmeerspoor ?
Bij de ECoS 50200 werkt dit prima. Geen ervaring met de ECoS 50000.

Gr  Matje
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
En Henk ??


Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Inmiddels zijn we allemaal wel benieuwd...
Mfx kan een enorme hoofdpijn opleveren omdat het niet heel erg rationeel lijkt wat er gebeurt. En dat is het waarschijnlijk ook niet. Het is buggy.

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met een T3 locje. Ineens wilde die niets meer toen ik de optrek- en afremsnelheid wilde instellen. Analoog rijden was wel mogelijk. Ook op de oude 6021 kreeg hem digitaal aan de praat maar op het CS2 bleef alles dood. Apart op het programmeerspoor hielp ook niet; geen enkele reactie.
Ik heb toen om heel andere redenen het CS2 even los gehad van de baan. En per ongeluk sloot ik de hele baan aan op het programmeerspoor. Er reed nog niks en bij het inschakelen van het CS voltrok zich een wonder... Alle MFX locs meldden zich ineens opnieuw aan, inclusief de T3 die ik nog op de baan had staan. Die liet zich daarna ook helemaal instellen via de CV's en voldoet nu prima, al ligt een reserve decoder klaar... Voor het geval MFX mij weer dwarsboomt. En de baan hangt trouwens weer aan de goede uitgang.

Groet,

Peter
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Dank voor jullie belangstelling. :)

Het heeft even stilgelegen, we hadden wat anders te doen.

@Matje: Dit bood geen soelaas, helaas.

@Peter: Ik begrijp dat MFX je behoorlijk wat hoofdpijn kan bezorgen en dat er soms oplossingen komen die niet verklaarbaar zijn.

Inmiddels hebben we Koploper aan een ESU Lokprogrammer 'gehangen', op een apart stukje spoor. Uitlezen bleek niet mogelijk.
Ook getest met de Driver's Cab: geen reactie.

Decoder uitgenomen en getest met de ESU Profi-Prüfstand: decoder in orde, reageert ook in de Driver's Cab".

LokPilot 3 geplaatst in de Koploper: reageert niet op de Drivers Cab.

En nu rijdt de koploper ook niet meer analoog met de oorspronkelijke decoder.  :O :?
Want die is immers goed.

Dus gaan we hem eens nauwkeurig onderzoeken op losse draden, onderbroken printsporen etc.

Andere suggesties zijn welkom.

Mvg,
Henk
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Er bleek een losse draad te zitten tussen de sleper van de motorwagen en een weerstand op de print. Er zat krimpkous omheen, maar de draadeinden waren niet aan elkaar gesoldeerd en er waren ook geen sporen van soldeertin.

We hebben de draad gesoldeerd en nu rijdt de Koploper wel analoog, maar niet digitaal op de Intellibox.

De decoder lijkt trouwens helemaal ingesteld te zijn voor deze Koploper. We hebben deze in de ESU Profi-Prüfstand gezet en uitgelezen met de Lokprogrammer. CV's uitlezen lukt niet, maar na klikken op "Decoder Information" kwam er wat info, o.a. dat het een LokPilot V3.0 M4 is met Firmware type: M4. Ik herinner me ook dat ik iets gezien heb als ELD en ICM-4.

Maar hoe gaan we nu verder? Andere Lokpiot erin? Zal die dan ook analoog rijden herkennen en de omschakelpuls?

Mvg,
Henk

Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Henk,

Misschien een stomme vraag maar ik tuin er ook regelmatig in.
Als je de drivers cab in de lokprogrammer opstart dan staat hij standaard op DCC128.
Je moet hem dan even op Motorola zetten.
Heb je dat gedaan?

Zodra je de lokprogrammer afsluit en weer opstart staat hij weer op DCC128 en moet je hem weer op Motorola zetten.
Het zou mooi zijn als je dit standaard op Motorola kunt zetten.

(ook) Henk
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Met de oude programmer software  ( 2:79)
Kun je de decoder wel bewerken.
Sla je dit op. Herkent de huidige versie de decoder opeens wel in de meeste gevallen.

Een poging van proberen waard.
Ik heb er zelf een DCC lopi in gezet.

Mvg Robin.
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
@Henk: We hebben inderdaad het Motorola protocol gebruikt in de Drivers Cab.

@Robin: Die software 2.7.9 ga ik dan ook maar eens installeren. Die kun je nog steeds downloaden, heb ik gemerkt. Dan eens kijken wat er gebeurt.

Kun je met die DCC LoPi ook nog analoog wisselstroom rijden? En luistert die dan ook naar de omschakelpuls?

Wordt a.s. dinsdag vervolgd.....

Mvg,
Henk
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Citaat van: Eener3rail op zaterdag 30 juli 2022, 19:11:34

Kun je met die DCC LoPi ook nog analoog wisselstroom rijden? En luistert die dan ook naar de omschakelpuls?


Twee maal nee.

Gr, Ben.
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Gisterenavond hebben we de Koploper opnieuw aangesloten op de Lokprogrammer, software versie 5.2.1 en geprobeerd de decoder uit te lezen. Geen resultaat. Ook met de Driver's Cab gaf de Koploper geen enkele reactie.

Decoder uitgebouwd en in de Profi-Prüfstand geplaatst: ook hier geen resultaat en - vreemd genoeg - ook geen reactie op de Driver's Cab.

Nu decoder uitgelezen met software versie 2.7.9. Er kwamen gegevens op het scherm, het bleek een ESU Lokpilot 3 M4 te zijn. We lazen ook de mogelijkheid de decoder te resetten.  Zo gelezen, zo gedaan en daarna kwam de hele decoderconfiguratie in beeld. Daaruit bleek ook dat het adres nu 41 was i.p.v. 42, wat de instelling af fabriek zou zijn.
In de Driver's Cab reageerde de decoder nu prima.
Decoder nog eens uitgelezen met software versie 5.2.1, prima reactie, ook in de Driver's Cab.

Decoder teruggeplaatst in de Koploper en getest met de Driver's Cab: Hij reageerde! Lichten konden aan en uit, rijden ging voor- en achteruit en de geluidsfuncties werkten ook. :thumbup:

Daarna lieten we de Koploper rijden met de Intellibox, ingesteld op adres 41 en protocol "Motorola nieuw". Hij reed prima, de verlichting werkte en de geluidsfuncties ook. Een mooi resultaat van al onze inspanningen.
De Koploper is trouwens alleen aan te sturen met het Motorola-protocol. Als je DCC instelt, gaan de lichten aan, maar verder reageert hij nergens op.

Het blijft voor ons een mysterie, waarom deze Koploper na aansturing vanuit de ECoS niet meer digitaal werkte en waarom een reset alleen mogelijk was met de Lokprogrammer software 2.7.9. Die versie houden we er maar in.

Mvg,
Henk

Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Die decoder is deels vergrendeld. Niet al je cv,s zijn te veranderen. (esu m4 voor Marklin)
Ze doen daarom af en toe raar.

Fijn dat het je gelukt is.

Mvg, Robin
Re: Koploper 37421 rijdt niet meer digitaal, wel analoog
Dit probleem geldt voor alle OEM Marklin ESU lopi3 M4.
Wat ik nu standaard doe is decoder in de ESU tester alles nalopen en controleren dan weer in de lok.