Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelf struiken maken

Gestart door WimFPU vrijdag 15 juli 2022, 11:33:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Zelf struiken maken
Hallo Allen,

Ik ben lang op zoek geweest naar een manier waarbij ik zo snel mogelijk kleine en voor mij goed gelijkende struikjes kon maken voor op mijn baan. Snel omdat je op een baan een heleboel struikjes nodig hebt. Eerst ben ik bezig geweest met het draaien van dunne ijzerdraadjes die in de kabels van zonnepanelen voor komen. Dit bleek wel mogelijk en geschikt materiaal maar ontzettend arbeidsintensief. Met het afmeten en in elkaar draaien van de draadjes tot een staketsel van een struik ben je heel lang bezig. Ik gebruik deze draadjes nog wel maar dan uitsluitend voor het maken van bomen. Het draad is lekker dun waardoor het gemakkelijk te twisten is. Ook laat het zich uitstekend solderen. En er zitten een hele boel draadjes in de mantel.
Maar dit terzijde, terug naar de struikjes.
Ik heb een tuin en toen ik dit voorjaar mijn Hanging Baskets ging vullen kocht ik daarvoor van die kokos inlegmatjes. En laten deze matjes nu uitermate geschikt blijken voor het maken van struiken en heggen. Ze kosten een paar euro en met één vel kun je struiken maken voor de hele model spoor vereniging. ( Foto 1 )

De werkwijze:
1.   Knip een aantal stukjes van 1x1 cm ( al naar gelang hoe groot de struik moet worden ).
2.   Knip aan aantal cocktail prikkers in tweeën ( voor mij zijn de prikkers handig omdat een groot deel van mijn baan met dik dakisolatiemateriaal XPS is belegd waar ik de prikkers makkelijk in kan steken)
3.   Doe wat houtlijm op het dikke gedeelte van de halve cocktailprikker.
4.   Prik de cocktailprikker in het kokosmateriaal van 1x1 cm.
5.   Schuif het kokosmateriaal door tot het einde.
6.   Doe ook een drupje houtlijm aan de onderkant van het kokosmateriaal maar zorg ervoor dat de hoogte van de toekomstige struik voldoet aan jouw wensen. Soms een beetje oprekken dus of nog een stukje eronder plakken
7.   Steek de cocktailprikker in een stukje XPS en laat de lijm drogen. ( Foto 2 )
Als je op deze manier een stuk of 25 van deze struikjes in Spee hebt gemaakt volgt de volgende  bewerking
1.   Neem de struikjes een voor een en pluis ze een beetje uit zodat ze goed licht doorlaten. Dit doe je proefondervindelijk want de een houdt van licht doorlatend en de ander van vol gestrooide struiken. Het zal je verbazen hoe weinig kokosmateriaal er op het prikkertje hoeft te blijven zitten om toch een volwaardig struikje te krijgen. ( Foto 3 )
2.   Pak het prikkertje met pincet of tangetje vast en bespuit het kokosmateriaal met wat spuitlijm.
3.   Strooi eerst met donker Laub, klop het teveel eraf en je zult zien dat je al een struikje hebt. ( Foto 4 )
4.   Ik strooi er daarna ( na weer lijmspuiten) met lichter Laub in een theezeefje nog wat overheen. ( Foto 5 )
5.   Als laatste strooi ik er ook na lijm spuiten en weer met een theezeefje nog weer iets lichter Laub overheen. ( Foto 6 )
6.   Als je bloeiende struiken wilt kun je er daarna nog geel, wit of rood strooisel overheen strooien.
7.   Het maken van een heg gaat op dezelfde manier.
Je zult er versteld van staan hoe snel je al heel snel gevarieerde en allemaal verschillende struikjes mee maakt. In het begin knipte ik het uitstekende kokosmateriaal nog weg maar ook een struik heeft uitstekende takken dus als je wilt knippen kun je dit het beste doen na beoordeling van het eindresultaat. Ook durfde ik toen ik begon het kokosmateriaal op het prikkertje nauwelijks uit te dunnen. Het resultaat is dan volledig dicht gestrooide  struiken en daar houd ik persoonlijk niet zo van maar smaken verschillen. Wanneer je de cocktailprikkers heel laat dan kun je op deze manier zelfs kleine boompjes maken.
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf struiken maken
En tot slot het eindresultaat
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelf struiken maken
Erg leuk gedaan Wim, die onthouden we!
Wellicht kan het prikkertje nog wat op kleur gemaakt worden en er eventueel wat houtschuursel op geplakt worden al zie je dat uiteindelijk nauwelijks.
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf struiken maken
Dank je Bert,

Mijn prikkertjes steek ik helemaal in de XPS dus daar zie je niets meer van. :D
Maar als je de struikjes nergens in kunt prikken kun je het prikkertje ook afknippen en het struikje op de baan plakken.

groet, Wim
Re: Zelf struiken maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zelf struiken maken
Leuk gedaan / bedacht Wim, zo zie je maar weer met simpele materialen kun je de mooiste dingen maken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zelf struiken maken
Netjes gedaan :thumbup:

Ga het zeker ook proberen.
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zelf struiken maken
Mooi gedaan Wim, ga ik onthouden.

groet
Harald
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zelf struiken maken
Het ziet er inderdaad heel goed uit. Zelf ben ik ook tevreden met vezeltouw.
Dat zit in elkaar gedraaid en kun je deels los halen en tot takken en twijgen bewerken, een beetje als met stukjes elektriciteitskabel.
Met verdunde houtlijm besmeren en laten drogen en uitharden. Eventueel kun je het met verf op kleur brengen. Dan weer lijm erop om te bevlokken.
Het is niet vreselijk bewerkelijk en geeft mooi resultaat

Groet,

Peter
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zelf struiken maken
Mooi gedaan Wim.

Ik noteer je voor een presentatie op de stamtafel Noord Holland.

Henk
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf struiken maken
HaHa Henk,

Ik ben bang dat men het hiermee moet doen. Het presenteren zit mij niet in de genen.

groet, Wim
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf struiken maken
Onlangs begon ik hier dit topic over het zelf maken van struikjes en Henk zou Henk ( Trainhenk) niet zijn als hij daar niet meteen op inhaakte door te proberen om mij te verleiden om voor de stamtafel hier een presentatie over te geven. Ik wimpelde dit af onder het mom dat presenteren mij niet in de genen zit maar zo ongenuanceerd ligt het natuurlijk niet.

Ik ben als beginnend modelbouwer erg geïnteresseerd geraakt in het bezig zijn met scenery. Dat interesseert mij misschien nog wel meer dan het rijden met de trein. Ik raakte al enthousiast na de eerste keer werken met de Gras-master en zo ook na het voor mijn gevoel aardig maken van de struikjes. Vandaar ook de door mij geschreven werkwijze. Maar dit wil nog niet zeggen dat dit een methode moet zijn voor anderen. Ik weet niet eens waarom ik Streupulver op de met lijm bespoten kokos spuit en waarom geen Microvezels of ander scenery materiaal.

Wat dat betreft kunnen wij het geven van een demonstratie of verhandeling daarom beter overlaten aan de mensen die er al jaren mee bezig zijn en er al doende verstand van hebben gekregen. Mijn voorkeur zou er daarom naar uitgaan om een Jaap Vriend eens uit te nodigen ( ik weet het hij is al eens geweest) voor een lezing of demonstratie. Als er voldoende gegadigden voor zijn zou er misschien een workshop voor stamtafel leden georganiseerd kunnen worden. Dan pas heb je naar mijn idee kennis en kunde in huis.

groet, Wim
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zelf struiken maken
Maar neemt niet weg dat je een mooi resultaat bereikt hebt met eenvoudige middelen en een dosis inventiviteit!

Groet,

Peter
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelf struiken maken
hoi,

Het is een leuk techniek(je) om zo struiken te maken  :thumbup:

Citaat van: WimFPU op zondag 24 juli 2022, 12:08:10
Wat dat betreft kunnen wij het geven van een demonstratie of verhandeling daarom beter overlaten aan de mensen die er al jaren mee bezig zijn en er al doende verstand van hebben gekregen.

Je maakt het denk ik groter dan het is. Je kan heel goed een techniek(je) demonstreren bij een stamtafel of zo. Gewoon leuk laten zien wat je gebruikt en hoe je het maakt. Dat is ook leerzaam en leuk voor de aanwezigen. Het is geen teleac-cursus die je mag geven  :)
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Zelf struiken maken
Dat is een leuke tip Wim 👌👌👌
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zelf struiken maken
Leuk idee en prima uitgewerkt. Brengt mij ook op een idee. Kokosnoten groeien hier als het ware langs de weg. Wij hebben ook een kokospalm in de tuin staan en mijn schoonvader nog veel meer. Zal eens zo een schil uit elkaar trekken en zien wat daarvan te maken is.
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelf struiken maken
 @citaat Vast wel wat  :) Veel struiken van fabrikanten gebruiken ook dat soort materialen.  :thumbup:
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zelf struiken maken
Dag Wim,

Citaat van: WimFPU op zondag 24 juli 2022, 12:08:10
Onlangs begon ik hier dit topic over het zelf maken van struikjes en Henk zou Henk ( Trainhenk) niet zijn als hij daar niet meteen op inhaakte door te proberen om mij te verleiden om voor de stamtafel hier een presentatie over te geven. Ik wimpelde dit af onder het mom dat presenteren mij niet in de genen zit maar zo ongenuanceerd ligt het natuurlijk niet.

Dan noemen we het geen presentatie maar een uitleg hoe jij struiken maakt.  >:-D
En op de stamtafel verwachten we niet dat je een professionele presentatie geeft maar vertellen hoe je iets doet wordt door iedereen gewaardeerd.

Citaat van: WimFPU op zondag 24 juli 2022, 12:08:10
Ik ben als beginnend modelbouwer erg geïnteresseerd geraakt in het bezig zijn met scenery. Dat interesseert mij misschien nog wel meer dan het rijden met de trein. Ik raakte al enthousiast na de eerste keer werken met de Gras-master en zo ook na het voor mijn gevoel aardig maken van de struikjes. Vandaar ook de door mij geschreven werkwijze. Maar dit wil nog niet zeggen dat dit een methode moet zijn voor anderen. Ik weet niet eens waarom ik Streupulver op de met lijm bespoten kokos spuit en waarom geen Microvezels of ander scenery materiaal.

De essentie is dat jij een methode beschrijft die je zelf hebt uitgevonden en die een goed resultaat geeft.
Het waarom is dan niet belangrijk als het maar werkt.
Ik probeer ook dingen uit en de ene keer werkt het en de andere keer niet.
En bij het laatste; Ssssst en gauw verder met wat anders.


Citaat van: WimFPU op zondag 24 juli 2022, 12:08:10
Wat dat betreft kunnen wij het geven van een demonstratie of verhandeling daarom beter overlaten aan de mensen die er al jaren mee bezig zijn en er al doende verstand van hebben gekregen. Mijn voorkeur zou er daarom naar uitgaan om een Jaap Vriend eens uit te nodigen ( ik weet het hij is al eens geweest) voor een lezing of demonstratie. Als er voldoende gegadigden voor zijn zou er misschien een workshop voor stamtafel leden georganiseerd kunnen worden. Dan pas heb je naar mijn idee kennis en kunde in huis.

Professioneel of niet, jij hebt met eenvoudige middelen een mooi resultaat bereikt waar je trots op kunt zijn.
Dat bewijzen de vele positieve reacties wel en daar mag je anderen best deelgenoot van maken.
Via dit topic of via een uitleg op de stamtafel.

De volgende stamtafel gaan wij samen een bakkie koffie drinken en dan praten we er verder over.

Henk
Re: Zelf struiken maken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zelf struiken maken
Op verzoek van iemand een Wiki Artikel aangemaakt voor deze stuiken van Kokos matten.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Struiken_maken_1

Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zelf struiken maken
Hoi Wim,
Heel erg bedankt voor deze zeer nuttige tip.
Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf struiken maken
Van Tony zag ik het bericht dat een lezer mijn beschrijving van het maken van struiken heeft aanbevolen voor plaatsing in de WIKI. Ik vind dit erg leuk en wil de aandrager ervan hierbij bedanken. Ik heb nog wel aan Tony gevraagd of hij de tip van Bert van 15 juli wilde meenemen in het stappenplan. Bert stelde voor om de prikkertjes vooraf bruin te kleuren om doorschijnen van de kale prikkers te voorkomen. Ook hieraan heeft Tony voldaan waarvoor dank.

groet, Wim
Re: Zelf struiken maken
Zelf struiken maken is niet zo moeilijk, zie video.


Geldt ook voor bomen:

Re: Zelf struiken maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf struiken maken
Nog een opmerking van mij die dan misschien wel niet rechtstreeks aansluit bij het maken van struiken maar wel bij het gebruik van de kokosmatjes. Het materiaal leent zich ook uitstekend voor het maken van strobalen en hooibergen.

groet, Wim