Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ACME Fyra loc heeft moeite met wissels

Gestart door flyerman woensdag 13 juli 2022, 12:42:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Ik heb een ACME Fyra loc gekocht, deze rijdt op zich prima maar heeft moeite om over de wissels te komen, het gaat allemaal wel, maar echt met enthousiasme is het niet.

Het hobbelt en soms slipt hij wat door, 2 wielen hebben maar anti slip bandjes. Zeker met een sleep van 6 wagonnen er achter gaat het moeizaam. Zijn voorganger, die van de tafel is gevallen, had hier geen problemen mee.

Ik heb nog een ACME, een Traxx, en die heeft geen problemen, zelfde onderstel.

Iemand een idee? Of eenzelfde ervaring?
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Kijk eens goed naar de baanschuiver. Die gaat soms scheef zitten waardoor deze tegen de hogere pukos van de wissels aan komt.

Is de loc aangedreven op beide draaistellen en de anti-slipbandjes zit aan beide zijde 1?
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Die heb ik er al af gehaald en inderdaad op elk draaistel 1 slipband.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
 @citaat Dat hoort zo en daarmee trek je met gemak een hele sleep omhoog. Ik had 4 van die Traxxen en ze reden perfect de klimspiraal op met 9 ICR rijtuigen.

Er schort dus iets anders aan de nieuwe lok: draaien daadwerkelijk alle assen wel oftewel is er niet ergens een tandwiel wat niet mee doet? Of een losgeschoten cardan as waardoor één draaistel helemaal niet mee doet?
Dat kan je gemakkelijk zien door de lok op de rug te leggen en te laten draaien met twee draadjes.

Gr, Ben.

Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Dat had ik al gedaan Ben, de trekkracht is goed. Ik heb even de ASB vervangen door gebruikte 7153 van Marklin, ik heb even geen nieuwe liggen.

De loc had waarschijnlijk zeer lang in de winkel gelegen, de bandjes waren niet veel meer. Het gaat nu een stuk beter, maar nog niet je van het.

Welke bandjes moeten er eigenlijk op? In het boekje staat niets. (Althans ik zie het niet, dat zegt ook niets natuurlijk)
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Niet in mijn zakje, de sneeuwschuiver was ook stuk toen ik hem uit het zakje haalde, de winkelier heeft een nieuw zakje besteld. Misschien dat daar nieuwe bandjes bij zitten.

Gezien de grootte van de bandjes heb ik er 7154 van Marklin onder gezet. Gaat goed nu.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Over welke Fyra gaat het eigenlijk.?
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Kijk hier maar eens.





Mvg Bert.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
 @citaat Da's een Piko lok. Dit gaat over een ACME lok.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Probleem is toch niet opgelost, ging een paar keer goed, maar de loc wil niet lekker over de wissels , hij waggelt ook een beetje.

Hij blijft op een slanke wissel, met lage snelheid, staan en de wielen draaien mooi in het rond.

Sleper voor of achter maakt ook geen verschil.

Zonder sleper loopt het prima. (Even een stroomvoerende koppeling erin gezet).

Eens kijken of er iets anders onder kan.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Sleper druk misschien  verlagen ?.?

Gr. Jan
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Citaat van: flyerman op donderdag 14 juli 2022, 14:44:00
Hij blijft op een slanke wissel (...) staan
C-rails?
Waar loopt de sleper tegen aan?
Kun je dat zien?
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
zit er wel de juiste sleper onder ? Als hij nieuw is retour winkelier want kan zomaar een probleem zijn met bougie of chassis
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Ik heb de sleperdruk al proberen te verlagen, maar dat hielp niet, is een Roco fluistersleper. Loopt op K rails.

Hij loopt nergens tegen aan, de sleper wipt hem net ietsje omhoog waardoor er geen grip meer is.
Zelfs nog voor de hoge puko's.

De sleep erachter loopt ook zwaarder dan normaal, Marklin NS high Speed.

Ik heb hem nu lopen met de sleper er onder vandaan, nu loopt het goed.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
de ene fluistersleper is hoger dan een normale.De 40501 is de laagste.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Dank je Johnny, zal eens kijken of ik het zo laat of dat nummer van jouw er onder zet.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels

Emile Roemer over het Fyra-fiasco
Een bouwval op wielen. Dat is de Fyra vanaf het begin geweest. In 2008 was het duidelijk dat aan deze treinen letterlijk en figuurlijk alles rammelde. Ik heb toen minister Eurlings voorgesteld om de aanschaf van de Fyra te annuleren, in te zetten op andere treinen en het aankoopbeleid van NS grondig te onderzoeken.

Helaas zonder resultaat. Net als zijn voorgangers én opvolgers hield Eurlings vol: alle problemen zouden worden opgelost... Niet dus, zo weten we sinds deze week. De Fyra gaat niet meer rijden, honderden miljoenen aan belastinggeld dreigen door het afvoerputje te verdwijnen.

Partijen die nu het hardst roepen om een parlementaire enquête hebben sinds de jaren negentig de Nederlandse Spoorwegen verzelfstandigd. De overheid moest zich vooral niet teveel met NS bemoeien. Beter zou het een écht bedrijf worden met dito topsalarissen, het afstoten van regionale lijnen en een flinke achteruitgang in dienstverlening en service. De aanschaf van de Fyra past daarbij: veel prestige, slechte kwaliteit en veel geld over de balk.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Dat had ik inderdaad kunnen doen, niet aan gedacht. De sleper die er onder zit is origineel in ieder geval.

Misschien later nog even kijken om dat te doen.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Plastic van de sleper af halen helpt ook, de sleper is dan niet zo dik meer. Wel minder star.
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Kan het opstaande deel van de sleperschoen wel voldoende naar boven bewegen bij de verhoogde puko's in de wissels?
Als de sleper onvoldoende omhoog kan bewegen, kan deze het draaistel optillen, waardoor de wielen grip verliezen en "in de lucht draaien".
Re: ACME Fyra loc heeft moeite met wissels
Dat gaat allemaal prima. Ik heb de andere sleper van de blauwe Traxx geprobeerd, precies hetzelfde.

Ik laat het zo als ik het had opgelost.