Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3

Gestart door VT601 woensdag 13 juli 2022, 08:57:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Beste medeforummers,

Ik heb een wat apart probleempje met locs voorzien van een originele Märklin Mfx-nachrüstdecoder.
Wanneer ik deze loc op de modulebaan wil laten rijden, die gevoed wordt door een Intellibox-I en zelfbouwboosters, lukt het mij niet om deze loc te laten rijden. Noch op MM2 noch op DCC.
Met mijn IB-Basic op de testbaan, lukt het wel om de loc te laten rijden (zowel in MM2 modus als DCC-modus). Ook op de CS3 en MS2 gaat het rijden zoals verwacht.

Ik heb een suggestie gekregen dat dit aan de instelling van de Special Options zou kunnen liggen, maar welke option dat dan zou moeten zijn is mij niet duidelijk.

Heeft er iemand een idee?

John (VT601)
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Hi John,

Is dat niet een oud probleem van jou? ==> Klik.
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Klopt het probleem bestaat al wat langer. De gegeven suggesties hebben ook toen niet tot resulaat geleid.
Om protocollen uit te zetten op de decoder c.q. IB werkt niet, omdat we altijd met een mix MM2 en DCC rijden op de modulebaan.

John (VT601)
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Het komt voort uit de eindeloze drang van veel Marklin rijders met alle protocollen te willen rijden met zo veel mogelijk verschillende centrales die allemaal hun eigen dingetje hebben. Multiprotocol blijft een gruwel, ook het modelspoorleven bestaat uit keuzes maken. Als je dat niet doet, wilt of kunt blijf je met deze shit (want dat is het) zitten.

Mijn "constructieve" bijdrage aan de oplossing van dit probleem: als alles wel goed rijdt op MS2, CS3 en IB Basic maar niet op de oude IB zou ik die laatste lekker te koop zetten en van de gelden met de modulebaanclub de goede afloop vieren door een flink glas bier te gaan drinken.

Gr, Ben.
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Ben heeft wel goede ideeën.   :)

groet
Harald
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Hoi,

Citaat van: VT601 op woensdag 13 juli 2022, 08:57:07
Wanneer ik deze loc op de modulebaan wil laten rijden, die gevoed wordt door een Intellibox-I en zelfbouwboosters, lukt het mij niet om deze loc te laten rijden.

Jullie hebben de IB-I (650) ook een update naar de nieuwste software-versie gegeven? Of in ieder geval naar versie 1.55 Je IB-basic zal namelijk mogelijk nieuwere software-versie hebben dan de oude IB-I.

Groet Ronald.
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Ik zal dat eens nagaan.

John (VT601)
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Ik denk niet dat je iets kunt met software update, er is nergens iets te lezen over een fix aangaande.

Ik zou het in de SO's zoeken. Vergelijk de meest relevante eens uit de IB en de IB-Basic met elkaar. De lijst vind je in de bijlage.

Wel even de extensie van .bck naar .pdf veranderen en dan heb je een leesbaar document.

Gr, Ben.

Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
En John.....? Twee maanden verder, is er nog iets ondernomen om dit probleem te tackelen? 
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Misschien is de tip ter harte genomen over de verkoop van de IB I en is er nog genoeg bier...  :D

Hoewel, met de huidige prijzen van bier...
Re: MFX loc wil niet rijden op IB-I, maar wel op IB-Basic / MS2 / CS3
Hallo

Zet:
SO22 =7
SO25 =1
SO907 =5

Bart