Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verschalen 1/87 3d ontwerpen

Gestart door arkowe maandag 11 juli 2022, 02:41:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschalen 1/87 3d ontwerpen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Verschalen 1/87 3d ontwerpen
Beste mede hobbyisten,
Een kleine vraag die wellicht ooit al eens hier is langsgekomen.
Op welke schaal printen jullie 1/87 modellen van huizen?
Het antwoord lijkt voor de hand te liggen, maar is dat niet als je jouw (enorme) voorraad bouwpakketten wilt mixen met eigen werk.
De fabrikanten als Faller, Kibri, Piko, Heljan en Vollmer maken een potje van de natuurgetrouwheid.
Ruim 10 jaar geleden ben ik eens tijdje druk geweest met het maken van kartonnen huisjes. Tekenen van de gevels etc op schaal, printen op dik papier en in elkaar plakken. Destijds moest ik het eea 20% kleiner printen om het wat te laten passen met de bouwpakketjes.
Door eindeloos gehannes met onze prusa mini heb ik nog maar weinig 3d prints kunnen voltooien, maar wel het nodige aan tekeningen klaar liggen.
Wellicht 1/100 oid kiezen?
Hoor graag jullie ervaringen en zo mogelijk ook voor voertuigen 1/87.
Re: Verschalen 1/87 3d ontwerpen
Citaat van: arkowe op maandag 11 juli 2022, 02:41:04
Op welke schaal printen jullie 1/87 modellen van huizen?

Ik maak alles op 1:87.  Ik heb ook niet zoveel gebouwen op de baan staan  :)

Citaat van: arkowe op maandag 11 juli 2022, 02:41:04
Het antwoord lijkt voor de hand te liggen, maar is dat niet als je jouw (enorme) voorraad bouwpakketten wilt mixen met eigen werk.
De fabrikanten als Faller, Kibri, Piko, Heljan en Vollmer maken een potje van de natuurgetrouwheid.

De grotere fabrikanten hebben inderdaad verschillende schalen. Dat maakt het soms lastig om het een en ander te combineren. Gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die echt op de 1:87 schaal produceren.

Citaat van: arkowe op maandag 11 juli 2022, 02:41:04
Wellicht 1/100 oid kiezen? Hoor graag jullie ervaringen en zo mogelijk ook voor voertuigen 1/87.

Ligt denk ik aan de situatie. Als je voor je eigen baan doet dan wil je vooral inpassen. Dan kan je de schaal naar believen aanpassen. Zeker als je al het oude spul wil blijven gebruiken.

Groet
Re: Verschalen 1/87 3d ontwerpen
Vooral de wat oudere modellen van de grote producenten zijn inderdaad eerder schaal 1:100 (of daar heel dicht in de buurt) dan 1:87. Als je te grote
verschillen in zicht wilt vermijden, moet je die schaal nemen.
Wel is het m.i. zo, dat bijvoorbeeld de steenmaat van de muren van deze producenten in verhouding weer te groot zijn.
Succes met printen.

Re: Verschalen 1/87 3d ontwerpen
hoi,

Citaat van: WAJ Janse op maandag 11 juli 2022, 08:59:48
Wel is het m.i. zo, dat bijvoorbeeld de steenmaat van de muren van deze producenten in verhouding weer te groot zijn.

Dat klopt. Je hebt een beperking in wat machines aan kunnen. Dat zie je terug in bepaalde zaken. Zoals de steenmaat en bijvoorbeeld diktes van spijlen e.d.