Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 3356 of 3056 kleur kap

Gestart door ErwinLamens vrijdag 12 augustus 2022, 15:04:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3356 of 3056 kleur kap
hallo,

Märklin 3356 / 3056 heeft een groene plastic kap, iemand enig idee bij welke RAL kleur dit aansluit ? of groene kleur die dichtste aansluit bij deze groene kleur voor kap eventueel te herspuiten vermits residu van methylalcohol zichtbaar blijft en deze met dreft en lauw water niet weg te krijgen is ...  :(
Re: Märklin 3356 of 3056 kleur kap
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 3356 of 3056 kleur kap
Als je zoekt op "RAL Farbe SBB grün", vind je o.a. de Modellbau-wiki. Daar kun je lezen dat Oostenrijks en Zwitsers "Tannengrün" niet noodzakelijkerwijs exact gelijk zijn, maar RAL 6009 komt in de richting. Blijkbaar is Tannengrün (Sparrengroen) een beetje discutabel; er moet voor SBB-groen wat zwart worden bijgemengd.

Je zou verwachten dat de wikipdia deze info deelde, maar nee. Gemakshalve ontbreekt SBB-groen volledig.

Er zijn winkeliers die zeker weten dat SBB-groen in de jaren '60, er zo uitzag, maar daar ontbreekt de RAL-code aanduiding, uiteraard.

Buiten je eigen schaalgroote kijken, is zinvol, zoals in schaal-N welk groen voor een groene krokodil (van Arnold): RAL 6009.
Zo blijkt SOB grün alt ook RAL 6009 (Tannengrün) te zijn.

CiteerRhB wird wohl auf Anfrage eine RAL Nummer angeben,
mischt aber eben doch eine eigene Farbe, die von RAL-Nummer abweicht.
Das SBB-Grün ist auch eine solche Farbe, an die man sich mit den Mischverhältnissen herantasten muss.

Kijken naar de diverse kleuren RAL-groen geeft een idee van het groen-palet, en dus de keuze.

Ga je ervoor, benader dan een praktijk-man.
Op dit forum vind je wel iemand die van de hoed en de rand meer weet dan ik.

Duidelijk is dat de kleur van het origineel al onduidelijk is. Wil je weten waar Märklin zich aan hield bij het model,
dan ontkom je niet aan het vergelijken van plaatjes op 3rail wiki en wikipedia.de.

Mijn indruk is dat Märklin's groen ongelijk is aan RAL 6009 met een beetje extra zwart.


Re: Märklin 3356 of 3056 kleur kap
Marklin "deed niet aan RAL" tot ongeveer begin jaren negentig van de vorige eeuw. Er zat een verfmeester die op gevoel kleurrecepten maakte die er op een modelbaan enigzins geloofwaardig uit zagen.
Het groen van de 3056/3356 is ook uit deze tijd. Niet in een RAL of eenieder welk kleurregister te vangen. Het dichtst in de buurt komt RAL6020. Dit is het groen dat de DB op hun loks smeerde, maar je zult toch zelf iets moeten mixen wil je het echt goed hebben.

Bart
Re: Märklin 3356 of 3056 kleur kap
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 3356 of 3056 kleur kap
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 13 augustus 2022, 19:21:40
Het dichtst in de buurt komt RAL6020.
Als ik hier (RAL 6020) kijk, zie ik iets wat op olijfgroen lijkt. Terwijl Perlgrün (RAL 6035), parelmoer donkergroen veel dichter in de buurt lijkt te komen. Gevoelsmatig.