Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

IB2 in de war ??

Gestart door Edwin1962 vrijdag 01 juli 2022, 21:40:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB2 in de war ??
Lid sinds: 2013

offline
IB2 in de war ??
Heren,

Net even de IB2 aangezet om de LUX stofzuiger even aan te zetten.
Nog geen Computer met iTrain aangezet, dus alleen de IB.
Na wat heen en weer gegaan te zijn met de stofzuiger, met de hand, deze weer van de baan gehaald.
Toen wilde ik even een lok laten rijden, BR085 met adres 3 MM.
Deze een paar keer heen en weer, totdat ik ineens wat in het schaduwstation hoorde.....
Daar bleek een Lok met adres 207 DCC ineens ook op de commando's van de MM lok te reageren.
Ik snapte er niks van, dus deze lok opgezocht in de IB, en deze op dit adres (207DCC) gekozen en heen en weer laten rijden.
Daarna reageerde hij niet meer op Lok adres 3MM.
Dacht ik er vanaf te zijn, maar na weer een paar keer met lok 3 MM heen en weer te zijn gegaan hoorde ik weer iets....
Nu reageerde Lok 128 DCC op adres 3 MM....., dus die ook maar op zijn eigen adres heen en weer laten rijden, en daarna reageerde hij niet meer op LOK 3MM.

Blijft voor mij de grote vraag...., hoe kan dit ???
En zou dit ook gebeuren als ik de baan met de computer/iTrain bestuur ?
Dat zou dan een logische verklaring geven dat het soms helemaal misloopt met de besturing.

Iemand enig idee hoe dit kan ?? , en wat ik eraan kan doen ?

Alvast bedankt,

Edwin
Re: IB2 in de war ??
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: IB2 in de war ??
Weinig informatie over welke decoders de betreffende locs hebben. Maar kan het zijn dat het decoders zijn die zowel naar DCC als naar MM kunnen luisteren. En dat het standaard MM adres van 3 er nog in staat? In dat geval zou het misschien kunnen helpen om MM in de decoders uit te zetten.
Re: IB2 in de war ??
Lid sinds: 2013

offline
Re: IB2 in de war ??
Hoi Johan,

Zijn ESU 4 of 5 decoders.
Maar ik zet altijd MM uit in de lok programmer.
Zal voor de zekerheid dit morgen controleren. :thumbup:

Edwin
Re: IB2 in de war ??
ACTS.zuid
gast

Re: IB2 in de war ??
@Edwin; wat je beschrijft klopt. Als je adres 128 of 207 programmeert zijn dat lange DCC adressen. Die worden opgeslagen in CV17/18. Het CV1 adres blijft ongemoeid. Naar 3 DDC zal de lok niet meer naar luisteren maar naar 3 MM wel en da's wat je ziet gebeuren als je gaat stofzuigen.

MM dus uitzetten in voorkomende gevallen en voorts zou ik sowieso adres 3 nooit gebruiken immers dat is altijd het default adres van een nieuwe decoder.

Ik hoop dat wat je nu hebt ervaren soelaas biedt voor de problemen met je baan.

Gr, Ben.

Re: IB2 in de war ??
Lid sinds: 2010

offline
Re: IB2 in de war ??
 @citaat Inderdaad Adres 3 en adres 9999 niet gebruiken. Of maak een "TEST-LOK" aan in de centrale (dit geval de IB2) met adres DCC 3 en 28 rijstappen. Dan kan je iedere nieuwe DCC-lok zo testen. Adres 9999 wordt tegenwoordig veel gebruikt voor het instellen van Servo en wisseldecoders. Dus daar dan bijvoorbeeld "SERVO" aanmaken met adres DCC-adres 9999 en 126/128 rijstappen.

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 01 juli 2022, 22:53:58
Maar ik zet altijd MM uit in de lok programmer.

Dan is dat mogelijk misgegaan. Zet in de decoder altijd alle protocollen die je niet gebruikt uit. Zelfde geldt voor de centrale als deze meerdere protocol ondersteund. Controleer ook of de IB het DCC-protocol als hoofdprotocol voor het rijden heeft. Je kan altijd nog voor apart loks het MM-protocol in het IB2 instellen.

Groet Ronald.
Re: IB2 in de war ??
Lid sinds: 2013

offline
Re: IB2 in de war ??
Heren,

Beide loks gecontroleerd, en bleken idd nog alle systemen te ondersteunen.
Dit nu dus wel uit gezet, en alleen DCC nog aan laten staan.
Zal bij de overige DCC loks ook nog gaan controleren of ik daar ook wat ben vergeten.....

Bedankt voor de tips en oplossingen  :thumbup: :thumbup:
Re: IB2 in de war ??
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IB2 in de war ??
Maar Edwin is je probleem nu opgelost ?

groet
Harald
Re: IB2 in de war ??
Lid sinds: 2013

offline
Re: IB2 in de war ??
Hoi Harald,

Voor wat betreft dit probleem...., Ja.
Voor de rest moet ik nog afwachten.

Groet, Edwin.