Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

DR4018 programmeren met CS3+

Gestart door Adjebelle vrijdag 01 juli 2022, 12:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
DR4018 programmeren met CS3+
Zijn er modelspoorders die een DR4018 met CS3+ programmeren?
Ik gebruik deze modules al jarenlang om wissels te schakelen en dat gaat prima.
Nu wil ik eens kijken om seinen aan te sluiten en daarvoor wil ik preset 2 van deze module gebruiken waarvoor ik CV 47 waarde 2 moet kunnen geven.
En daar gaat het helemaal mis. Ik krijg geen CV aangepast. Steeds de melding "CV leesfout", bewerking afgebroken.
Ik probeer eigenlijk niets te lezen, want ik weet dat dat niet kan, maar ik wil alleen CV schrijven. Ik heb het geprobeerd met POM (en dan extra CV regel invoegen, want ik zie 47 helemaal niet) en met PRG, maar met beide steeds dezelfde foutmelding.
Ik doe dat via Loc adres DCC 9999 met 126 rijstappen.
Ik heb ook al overige protocollen uitgeschakeld, maar niets helpt.
Heeft iemand de oplossing? Hoor het graag.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
heb je op F0 en de programmeerknop gedrukt? en je hebt vroeger het adres niet via cv1 geprogrammeerd?


mvg,
Michel
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Beide gedaan en er is niet eerder geprogrammeerd, dus ook het adres niet.
Heb het vanmorgen ook met een splinternieuwe module geprobeerd....steeds dezelfde melding.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Citaat van: Adjebelle op vrijdag 01 juli 2022, 12:16:49

....... 126 rijstappen.


In de handleiding staat 128 stappen......
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Klopt Ben, maar op de CS3 kun je max 126 stappen instellen.
Ik heb dat ook een keer gemeld aan Digikeys en dat zou geen probleem moeten zijn.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Ach zo.......
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lang geleden, weet nog wel was een drama, maar wel gelukt.
Mij staat iets bij belasting op uitgang 1 staat volgens mij ook in handleiding.
Verder heb ik de ingang en externe uitgang op de decoder met elkaar verbonden.

Althans mij lukte het destijds niet met een externe voeding.
Daar zat volgens mij ons probleem/oplossing.

Mvg

Alex
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Qua voeding heb ik geprobeerd signal en voeding beide vanaf de CS2.
Daarna externe voeding met Trafo 16V wisselstroom wat ook geen oplossing gaf.
Led van voeding brand mooi continue en omdat ik op C en 1 een ledlampje heb aangesloten zie ik bij PRG wel dat er wel contact is met de module, maar toch diezelfde CV fout.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Alex, je bracht me op een nieuw idee.

Ik heb mijn CS2 met de trafo 16V wisselstroom aangesloten en dan zowel signaal als voeding vanaf rail doorverbonden naar de DR4018 en dan werkt het! en kan ik verder met seinen. Terug naar de goede oude tijd om het zo maar eens te zeggen  :-)

Conclusie wat mij betreft: DR4018 met een CS3 programmeren (die werkt op 19V schakelende gelijkstroomvoeding) gaat niet!

Mocht iemand er wel in slagen, dan hoor ik het graag want zou het liever via de CS3 doen uiteraard......
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Mooi, fijn dat het gelukt is.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Dat lijkt wel heel erg op dit verhaal: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84133.0
Vergelijkbaar probleem met een CS3+ en een DR4024.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Ja, het zal zo ook zeker niet lukken.
Er vielen me twee zaken op in het filmpje.
1. Hij vergeet met F0 te activeren
2. Hij kan in elk geval wel waardes ingeven, wat ik gisteren helemaal niet kon (grijs geblokkeerd)

Maar hoe dan ook ik ben er met de CS3 helemaal klaar mee. Ga het niet eens meer proberen.
Met de CS2 + trafo is het precies zoals je schreef Ben.....fluitje van een cent en zo zou het natuurlijk ook moeten zijn.
De praktijk leert anders in elk geval.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
De Märklin CS3/CS3+ en de Digikeijs DR4018/DR4024 begrijpen elkaar blijkbaar niet.
Wel vreemd dat het dan met een CS2 wel weer lukt. Ook op 126 rijstappen?
In het topic waar ik hierboven naar verwijs hebben we het wel even voor elkaar gekregen door een MS2 aan de CS3+ te koppelen maar dat ging later toch weer mis.

Beide Digikeijs zijn prima te programmeren met (bijvoorbeeld) mijn € 20,- centrale DCC++ EX als je de juiste stappen volgt.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
-----op de CS2 lukt het zelfs met 63 stappen----

Het heeft alles te maken met voeding. Een CS3 centrale MOET met een schakelende 19V gelijkstroom gevoed worden en dan gaat het blijkbaar mis. Ook als je de DR4018 dan extern met een 16V wisselstroom voed.

Re: DR4018 programmeren met CS3+
Ehhh..... met de voeding van het CS3 heeft het niets te maken hoor.  ;)
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Nou Ben, dat zou ik niet te snel roepen. Ik heb die ervaring zelf wel. Ik vermoed dat het probleem veroorzaakt wordt door een schakelende voeding als je schrijfcommando's vanuit de CS3 naar de DR4018 stuurt. Dan gaat het mis.

Met CS2 voeding via trafo gaat het goed, maar zodra ik de CS2 met een schakelende voeding aansluit gaat het ook mis.
Vandaar mijn vermoeden dat het weldegelijk met de voeding van een CS te maken heeft.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Wij gebruiken ook geschakelde voeding, dus ik twijfel ook of dat de oorzaak is.
Maar ik weet wel dat, een vervelend klusje is.
Zekers omdat wij de dr4018 apart voeden, deze moest ik loskoppelen en dr4018 vanuit de centrale/rails voeden
(Zowel de power als signaal van de dr4018 verbinden met de centrale).
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 02 juli 2022, 11:09:08

Nou Ben, dat zou ik niet te snel roepen.


De discussie hoeft niet verder gevoerd te worden, het is jouw CS2/3+ en DR4018. Als dit jouw oplossing is prima toch, anderen volgen liever de geëigende weg.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
De power aansluiting op de decoder is volledig en galvanisch van elkaar gescheiden. En kunnen elkaar nooit beinvloeden.
Volgens mij allemaal geneuzel, wat voortkomt uit het feit dat men geen idee heeft wat men doet, en hoe het werkt.

Programmeren van het adres in een DR4018 is knopje drukken, in de CS2/3 een DCC wisseladres kiezen en dat bedienen. (Motorola) marklin dat werkt niet, daar is de decoder allergisch voor.

Mvg
Wim.
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: DR4018 programmeren met CS3+
Daar gaat het helemaal niet om Wim. Wissels bedien ik al jaren probleemloos met cs2/3.