Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schin op Geul anno 2022

Gestart door Flyingkoekkoek donderdag 23 juni 2022, 11:00:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Schin op Geul anno 2022
Hoi allen,

In dit draadje ga ik jullie mijn baanplan laten zien welke gebaseerd is op Station Schin op Geul ( Limburg ) anno 2022. Het plan is qua " vormgeving " iets aangepast ivm. concessies omtrent de ruimte waarin mijn modelspoorbaan gaat komen. Bijgevoegd de foto's van laag 1 t/m 4 ( zichtveld t/m schaduwstation ). Ook zal er op de modelspoorbaan " iets afgeweken " worden van de rij mogelijkheden tov. de realiteit ( miljoenenlijntje ) omdat anders de mogelijkheden te beperkt gaan worden.

Foto 1; Station Schin op Geul en het paradetraject
Foto 2; Daling laag 1 naar schaduwstation
Foto 3; Daling laag 2 naar schaduwstation
Foto 4; Schaduwstation

Ik heb er bewust voor gekozen om de bochten bij de daling enkelsporig te houden om zo de diepte van de tafel te reduceren. Om ervoor te zorgen dat het zichtveld te lang zonder treinen komt te zitten, heb ik op de rechte stukken gekozen voor dubbelspoor, zodat er wel al treinen " halverwege " opgesteld kunnen worden, om zo de interval tijd te verkleinen.

* De sporen worden voornamelijk met flexrail gelegd & komen in real life dus meer parallel te liggen dan op de digitale tekening. *

Grtz Kevin
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Schin op Geul anno 2022
Waarom beperk je jezelf door alles over 1 wisselstraat te laten rijden?
Zowel het inkomende en uitgaande verkeer van/naar je schaduwstation, en al het inkomende en uitgaande verkeer naar je station (in beide richtingen!) gaan over dezelfde wisselstraat.

Dat zijn 6 rijweg in verschillende richtingen die elkaar blokkeren.

Simpel op te lossen door er een hosentrager neer te leggen.

Gr Richard
Re: Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat @citaat @citaat

Naar mijn weten heeft Marklin K rail geen Hosentrager in het assorti... Om het blokkeren enigzins te beperken heb ik dus gekozen voor die extra sporen richting die wisselstraat, zodat daar wel al treinen kunnen wachten voor doorgang over die wisselstraat.
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Schin op Geul anno 2022
Een hosentrager maak je zelf met 4 wissels en een kruis.
Dit kan met passtukjes, zonder te zagen
Re: Schin op Geul anno 2022
Klopt, je sporen komen wel iets verder uit elkaar te liggen. Ik heb er twee in mijn baan.

Het kruis 2258, wat 2208 en 4 wissels, de 2265 en de 2266.

Geen idee of het met slanke wissels ook gaat, zal wel
Re: Schin op Geul anno 2022
Ik zou wel de overloper ook maken, net als in het echte plan. Kun je ook eens met een lok omlopen, tenminste: mits je dat leuk vindt.

Gr, Ben.

Edit typefout
Re: Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat @citaat @citaat @citaat

@rscosworth / flyerman, inderdaad met de 2258, 2265/2266 en de 2208.

@acts.zuid, welke overloper bedoel je precies dan ?
Re: Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat @citaat

Ah die ja, dat dacht ik al... daar ben ik ind. nog over aan het twijfel ind.. Die ruimte heb ik wel beschikbaar, maar had hem nu even niet getekend omdat iets verder buiten beeld, de bochtwissel ligt richting schaduwstation.
Re: Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat @citaat @citaat

@rscosworth, op welke plek zou jij die hosentrager precies intekenen dan ? Kan je dat misschien aangeven op mijn screenshots van het baanplan ?

Alvast dank.
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Schin op Geul anno 2022
Het is uiteindelijk geen hosendrager geworden. In plaats daarvan een paar overloopwissels.
(is qua functie hetzelfde, want een hosendrager zijn eigenlijk 2 in elkaar geschoven overloopwissels)
Re: Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat @citaat @citaat

thnx voor de bijdrage... rscosworth  :thumbup: Nu moet ik alleen nog kijken hoe ik dat hetzelfde geintegreerd krijgt op de extra wenteling die boven het schaduwstation zit.. waar dat dubbelsporige traject zit, want ik dien te dalen van 38 naar 0.. Dus bij layer 3 zit ik ook met zo'n situatie.
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Schin op Geul anno 2022
En ik weet niet of je het van plan was, maar je kan je schaduwstation ook in 2 richtingen berijden. Je hebt aan de rechter kant voldoende ruimte om de (halve) lus in dubbelspoor uit te voeren.

Je kunt dan 2 treinen tegelijkertijd laten vertrekken vanuit je schaduwstation.

Het scheelt je ook veel wissels.
Re: Schin op Geul anno 2022
Flyingkoekkoek
gast

Re: Schin op Geul anno 2022
Station Schin op Geul anno 2022.. Het baanplan ligt er... nu kan er gekeken worden naar de uitvoering ervan.... De toevoeging van de overloopwissel rechtsonder welke door Ben ( ACTS.zuid ) opgemerkt is geworden, worden tijdens de bouw bekeken of deze toegepast gaat worden ja/nee...
Re: Schin op Geul anno 2022
Al anderhalve maand is het stil, gebeurd er nog iets mee?
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat
Zeker zes weken (of meer) op vakantie ?

groet
Harald
Re: Schin op Geul anno 2022
Inmiddels staat wel de halve inboedel te koop.... 😁
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Schin op Geul anno 2022
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 20 augustus 2022, 11:04:34
Inmiddels staat wel de halve inboedel te koop.... 😁
Echt...? 8o
Re: Schin op Geul anno 2022
 @citaat

Yep. Kevin zal nog wel reageren binnenkort  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: Schin op Geul anno 2022
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schin op Geul anno 2022
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 20 augustus 2022, 14:07:05
@citaat

Kevin zal nog wel reageren binnenkort  :thumbup:.

Nou, dat lijkt er niet op. Na ruim 2 jaar ons bevraagd te hebben over het ontwerp waarin zijn grote station een prominente rol moest krijgen heeft Kevin ons stilletjes verlaten.....