Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mallen voor muren e.d.

Gestart door Nikri dinsdag 14 juni 2022, 00:54:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Mallen voor muren e.d.
Beste Mensen

Ik ben 57 jaar en nieuw hier
Heb de laatste 15 jaar heeeeel wat H0 materiaal bij elkaar verzameld 

Ben nu alles langzaam naar zuid Spanje aan het brengen en ga daar een gebouw plaatsen van 12 x 12 mtr voor o.a deze hobby

Omdat het een heel erg grote baan gaat worden en ik heel wat meters aan muren  e.d  nodig heb ,wil ik hiervoor mallen maken
Dit omdat ik dit graag zelf maak en om het wat betaalbaar te houden
Maar ik wil daar dan geen gipsafdrukken maken maar het net zo maken als de hardschuim muren die je zo kan kopen
Dit om alles zo ligt mogelijk te houden omdat de baan via een vol automatisch elektronisch uitschuif stapel systeem in 4 delen /tafels  boven op elkaar stapelen bij geen gebruik van de baan
(net zoals het systeem van b.v de uitklapbare gereedschapkisten/ viskoffers e.d.)

Dit alles staat op aanhanger van 10 mtr lengte en kan stof en vocht dicht worden afgesloten
Ik probeer het daarom zo ligt mogelijk te houden

Ik vind helaas nergens iets terug van het gieten of spuiten van dit soort schuimmallen/eps of een ander soort schuim
Is er iemand die hier meer van weet en mij verder kan helpen ?
Re: Mallen voor muren e.d.
Als je het maar niet te langzaam doet, Spanje is een eind weg en anders kom je er nooit..
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2021

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Beste Nikri (is dat jouw naam?)

Heb geen idee hoe jouw vraag op te lossen maar ben wel buitengewoon geïnteresseerd in de plannen.
Koppelen van modules is al kritisch, laat staan de uitschuifplannen die je hebt. Ben benieuwd. Al iets van een baanplan?
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Hallo,

De muren van de gebouwen die ik zelf heb gemaakt zijn van Laminaat ondervloer. Ik koop dit enkele millimeters dikke plaatmateriaal bij die zaak met de reclame slogan. "Daar woon je beter van." Het is grijs van kleur en ik plak het op de kartonnen wanden van de huisjes, tunnelportalen en  lawinetunnels die ik heb gemaakt maar ik maak er ook de steentjes van de rijweg en mijn trottoirs mee.
Je krast met een scherp voorwerp de steentjes in het materiaal en dat vervaagt nooit meer. Je kunt het materiaal daarna met de bekende acrylverven van meneer Ac...n de kleur geven die je zelf wil.
Het mooie ervan is dat je helemaal vrij bent in de keuze van het steenformaat of het metselverband. Het is ook super ligt.
Als je veel muren moet maken ( en dat schrijf je ) is het wel een klus maar aan de andere kant werkt het ook snel. Het blijft en hobby he.
Er zijn bouwers die b.v. de haren van een penseel eruit trekken, vervolgens het metalen uiteinde waar de haren in zaten vervormen tot de gewenste vorm en hiermee steentjes in het materiaal drukken. Het is net hoe je het prettigste werkt.
Succes en groeten,
Wim
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2021

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Interessant, deze Wim?
Ondervloer Super comfort Antraciet
Re: Mallen voor muren e.d.
Als je heel lange muren denkt te gaan bouwen in model, is de methode van het stempelen of krassen heel arbeidsintensief.

Je zou misschien een aandrukrol met steenmotief 3D kunnen (laten) printen en die in een houder plaatsen, slingertje eraan maken en er de laminaatondervloer in stroken doorheen trekken.

Groet,

Peter
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Met langzaam bedoel ik dat ik iedere keer een volle bus zoals een Renault traffic/Opel vivaro mee neem met trein materiaal als ik naar Spanje ga
Moet dit in delen doen want het is gewoon een paar volle ladingen met H0 materiaal

Het worden i.d.d. heel wat meters muur e.d. en dat is bijna onbetaalbaar als je die kant en klaar moet kopen
Misschien is i.d.d.iets van een rol ook nog een oplossing voor de muren
Maar zou het toch graag anders doen

Dat met de tafel boven elkaar stapelen geeft totaal geen problemen als je alles maar verkabelt tussen de tafels !!!

Precies alles goed op elkaar latten passen doe ik met centreer pennen die ik af kan stellen
Heb dit vroeger ook al zo eens gedaan met een tafel met twee niveaus
Werkte altijd zonder enig probleem toen alles met kabels was doorverbonden !!!
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Heb nog geen baanplan gemaakt omdat ik eerst de goedkeuring moest krijgen voor de bouw van 12 x 12 mtr
Gaan waarschijnlijk weer tafels worden met niveaus om alle treinen e.d. op te stellen en om al mijn rails op kwijt te kunnen

Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Jawel Bert, die ondervloer.
Als je de horizontale voegen met een liniaal aanbrengt gaat het maken van een gemetselde muur best wel snel.
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Horizontaal gaat idd snel maar de verticale voegen is een heel ander verhaal
Zeker als je vele meters moet gaan maken
Een drukrol lijkt mij dan nog de beste optie voor de meters die ik nodig heb
Maar zou het liever gieten /spuiten en dan kan ik ook steunpilaren en andere dingen met veel reliëf in een keer maken
Natuurlijk als het niet kan of bijna onmogelijk is om het te gieten /spuiten dan lijkt mij een drukrol / reliëf een heel goede optie
Maar bedankt voor het meedenken   
Re: Mallen voor muren e.d.
Ik vraag me af of je enig ervaring hebt met baanbouw en dan specifiek de scenery. Ik ben niet zo onder de indruk van een hele grote baan met anderhalve kilometer M-rail die zoals je schrijft deels verroest is. Ik ben benieuwd wat dit moet gaan worden en wat het thema van de baan wordt. Misschien kun je wat laten zien van de baan of banen die je tot nu toe gebouwd heb?

"Meters aan muren" heb ik geen voorstelling bij maar als ik het letterlijk neem zou ik het uit een grootformaat printer laten rollen. Nu maar hopen dat ze dat in zuid Spanje ook hebben.  :D

Gr, Ben.
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Mallen van de gipsmuren zijn volgens mij goed te gebruiken.

Leg een bodemplaat (18 mm dik) neer.
Daarop de gipsmal, deze met motiefzijde naar boven neerleggen.
Daarop een plank /afdekplaat (18 mm dik) in dezelfde maat als de mal.

Tussen de plank en de mal aan één van de korte zijkanten drie sleufje maken in de opstaande kant.
De bodemplaat, plank en de mal goed op elkaar klemmen (lijmklemmen).
De slang van een PUR spuitbus door het gaatje steken zover mogelijke in de mal.
Spuiten maar en het schuim verdeelt zich wel. Eventueel tijdens het spuiten het slangetje naar buiten trekken om andere ruimten te kunnen vullen

MAAR:
te veel klemkracht en de mal wordt platgedrukt waardoor motief niet meer klopt;
teveel PUR en de zaak wordt volledig uit elkaar gedrukt; dus 0,2 sec spuiten, slang verplaatsen, 0,2 sec spuiten etc..... zou moeten werken;
Zijkant ook ondersteunen en over de hele rand van de gips mal ontsnappings sleufjes tussen mal en de plank ?
PUR in het slangetje hard snel uit; dus vele mallen direct achterelkaar inspuiten (of genoeg slangetjes hebben);
Overdruk kan ook voorkomen worden door in de afdekplaat een gaatje te maken van 3 mm. Daar zou PUR door de overdruk uit kunnen stromen. Gaatje wel steeds weer open maken;

Mal en de boven plaat in smeren met ontkistingsmiddel. Wellicht voldoet vaseline.

Bij   www.obeeliks.com   hebben ze ook materiaal dat je zelf moet mengen. Wellicht handiger.
Methode blijft het zelfde.

Ronald Visser
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Als je wel eens met Pur schuim hebt gewerkt dan weet je dat dit een vieze bende wordt.

Het met de hand inkrassen van steentjes in het plaatmateriaal geeft je ook de mogelijkheid soms wat af te wijken van je steenpatroon. Het wordt geen eenheidsworst.

groet, Wim
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Mijn antwoord sluit aan bij de vraag.
En daar help je iemand mee (of niet....)

Met mallen kan je direct meer diepte verschillen maken dan de vlakke platen met steentjes.
bv een stenen muur in een boog, die naar voren steekt.
Anders zal je dat in twee stappen moeten doen. Kan ook uiteraard.

Het genoemde spul bij Obeelisk werkt heel anders dan PUR.
Etc.

Vragen steller hoeft er niets mee. maar zou het kunnen gebruiken/uitproberen. O:-D
Forummers kunnen het ook proberen als ze willen.

Ronald Visser
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Natuurlijk laat het een ieder vrij om jouw methode te volgen. Ik denk alleen dat het niet praktisch is om reden dat de tijd die het materiaal nodig heeft om volledig uit te harden het noodzakelijk maakt om over een groot aantal mallen te beschikken die bij het starten van het spuiten allemaal geprepareerd en ingeklemd zullen moeten zijn.
Je bent daarnaast gebonden aan de vorm van de mal en hebt niet de vrijheid om b.v. een kozijn of deur te plaatsen.

Wim
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Beste WimFPU

U kan ook iets doseren / berekenen voor een mal
Het wil niet zeggen dat als je een liter koopt dat je ook een liter moet aanmaken !!!
Vul een mal met b.v zand o.i.d. en gooi dit dan in een maatbeker en je weet ongeveer wat het volume is van de mal
Neem als voorbeeld de mal is 1 liter  en je schuim heeft een expansie van 50 %
Een kind kan nu berekenen wat je nodig hebt en weet je ongeveer wat je nodig gaat hebben voor de mal
Dan neem je natuurlijk wat extra voor de zekerheid  en b.v. een kleinere mal van tunnelportaal o.i.d en spuit die vol als je over hebt
En zo zijn er nog wel wat oplossingen om de rest netjes op te gebruiken
Dus nee je hebt geen 10 mallen o.i.d nodig als je dit gaat doen
mvg
Nikri
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Beste MoVi

Bedankt voor je reactie en ik heb daar misschien wel wat aan

Ik denk allen aan een bekisting / bakje dat precies om de mal past dus ook de dikte opvullen met hout rondom
Wat gaatjes aan de achterkant voor het vullen en uitzetten ontsnappen van het teveel aan product en alles goed inklemmen
Dan kan volgens mij de mal niet vervormen (mits het een volle mal / afdruk is en geen dunne mal van een paar mm zoals te die van de rotsen e.d. verkopen)
Die moet je dan eerst opvullen aan de achterkant want ander i.d.d. drukt bij het uitzetten de mal uit zijn vorm
Maar ik hoop hier iemand tegen te komen die dit al eens heeft gedaan en er ervaring mee heeft
Mvg
Nikri 
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Beste ACTS.zuid
Als u mijn tekst goed had gelezen dan staat er dat ik er vanuit ging dat ik dacht tussen de 33 en 50%  weg kon gooien
Dan blijft er nog maar de helft over en dat is nog een hele berg
Staat ook nergens dat al die rails gebruikt moet worden
Maar dat ik dat zonde vind van deze degelijke en eigenlijk nog te gebruiken rails
Het zijn geen hopen roest als u dat moet denken
Maar het is gewoon geen a kwaliteit maar voor heel veel mensen nog goed genoeg
Nu ben ik aan het experimenteren om ze te behandelen en om te proberen om ze minder gevoelig te maken voor roest
M.v.g.
Nikri     
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Ik houd mij aanbevolen voor het bekijken van de resultaten maar ik ben bang dat het materiaal zo'n expansie kracht bezit dat het iedere vorm uit de mal wegdrukt waardoor de resultaten zullen tegenvallen.

Wim
Re: Mallen voor muren e.d.
Citaat van: Nikri op dinsdag 14 juni 2022, 00:54:45
Heb de laatste 15 jaar heeeeel wat H0 materiaal bij elkaar verzameld 

Ben nu alles langzaam naar zuid Spanje aan het brengen en ga daar een gebouw plaatsen van 12 x 12 mtr voor o.a deze hobby

Dit klinkt veel belovend. Dat zou ik ook wel willen dus ga ik dit nu al boeiende draadje volgen.

Citaat van: Nikri op donderdag 16 juni 2022, 12:12:13
.... Als u mijn tekst goed had gelezen dan staat er dat ik er vanuit ging dat ik dacht tussen de 33 en 50%  weg kon gooien

Twee keer dit draadje teruggelezen maar zie het niet.

Wat betreft mallen maken zou ik u willen adviseren nu nog niet teveel het detail op te zoeken. Eerst maar eens ontwerpen, bouwen en kijken of u meters muren nodig gaat hebben. Als ik in de wereld om mij heen kijk zie ik zelden 100-en meters muren. Volgens mij slaat u stappen over. Met zo'n grote baan kun je goed verzanden in vele deelprojecten en daardoor de big-picture verliezen.

Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Beste
Dat van die 1500 meter en de 33 tot 50 % staat in het voorstel hoekje
Volgens mij staat daar hier in dit draadje totaal niks over geschreven
Dus ik snap het zelf ook niet hoe de reactie over die 1500 meter dan hier komt te staan
Maar waarschijnlijk zal ik wel ergens iets fout hebben gedaan
mvg
Nikri
Re: Mallen voor muren e.d.
Citaat van: MoVi op woensdag 15 juni 2022, 16:36:12

Bij   www.obeeliks.com   hebben ze ook materiaal dat je zelf moet mengen. Wellicht handiger.
Methode blijft het zelfde.


Je doelt op dit: https://www.obeeliks.com/contents/nl/d387_gietschuim_voor_modelbouw.html ?
Maar dat hardschuim A + B kost €40 voor 5 liter volume en da's een dure grap voor vele meters muur of wand.

Gr, Ben.
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Berdankt voor je reactie ACTS.zuid

Heb dit schuim eens even bekeken en is i.d.d. behoorlijk aan de prijs
Maar het weegt ook nog eens 400 KG /M³ en dat is 10 keer meer dan XPS wat ruim voldoende en sterks genoeg is
Dus we zoeken nog even verder

Groetjes
Nikrii
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Zat op de h400 te kijken maar ik zie net ze hebben ook h75 is 75kg / m³
Dat komt al in de buurt
Mvg
Nikri
Re: Mallen voor muren e.d.
hoi,

Citaat van: Nikri op donderdag 16 juni 2022, 23:04:59
Volgens mij staat daar hier in dit draadje totaal niks over geschreven Dus ik snap het zelf ook niet hoe de reactie over die 1500 meter dan hier komt te staan Maar waarschijnlijk zal ik wel ergens iets fout hebben gedaan

Mensen zijn goed in het combineren van informatie. Dus als je in het voorsteldraadje begint te reppen over 1500meter. Je begint hier dat je denkt dat veel nodig hebt. Dan is 1+1 Waar ACTS.zuid / Ben het over heeft: Wat zijn je plannen met die 1500 meter of zoals jij het zegt: 800 tot 1000 meter. Wat voor een baan wil je in die 12 x 12 ruimte maken. Dan weet je ook hoeveel meter "muur" je nodig hebt. Als ik hoor dat je zoveel meter nodig denkt te hebben dan zie ik een standaard spaanplaat voor mij met 5 sporen en een verhoging naar de muur waar dan nog eens 5 sporen. Voor de verhoging denk je dan de "muren" nodig te hebben. Dat allemaal in een rondje van 12 x 12 meter.

Dus wat aangegeven wordt: Ga eerst eens een ontwerp maken. Bedenk een thema of juist niet. Teken het sporenplan uit.  Persoonlijk zou ik niet tig meter muur gaan maar meer afwisseling met andere zaken.

Over de muren: Van Heki zijn muurplaten te krijgen. Soms ook in leuke partijen die relatief goedkoop zijn. Je kan anders nog eens kijken naar iemand met een lasersnijder die het aandurft om xps-plaatjes te graveren / snijden.
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Oké, even resumeren: een M-baan op een aanhangwagen van 10m met een uitklaptafel á-la viskoffer die in een gebouw van 12x12 in het zonnige Spanje komt te staan.

Tis weer eens wat anders, altijd leuk!
Re: Mallen voor muren e.d.
 @citaat Het zonnige Spanje inderdaad, het is lente maar Córdoba meldt 43 graden. Jij weet dat: zet M-rail erg uit bij die temperatuur? Extra rijlengte dan..... :D
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Horst heeft het even opgezocht in de Wosa-Wiki en het ligt rond de 12 micrometer per meter per graad Celcius.
Hopelijk geen probleem (?).
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Jongens kunnen we het hier hebben over wat er gevraagd werd in dit draadje
Dit soort onzin daar zit ik en heel veel andere mensen niet op te wachten
Echt als het op deze kinderlijke manier hier moet gaan danheb ik het snel gezien hier
Zijn jullie echt volwassen?
Dan gedraag je er ook eens naar
Het gaat hier over een manier om muren e.d. te gieten of te spuiten
Degene die daar ervaring mee hebben en dit willen delen zijn welkom
Natuurlijk ook voor iedereen die dit ook een interessant draadje vinden 
Andere onzin en onderwerpen horen hier niet thuis
Alvast dank voor jullie begrip


   
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2017

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Nikri

Heel simpel: je roept het zelf over je af.
Binnen dit forum is niemand te vinden die in de vorm van een gereedschapskist een inschuiffbare modelbaan in meerdere verdiepingen gaat bouwen op een aanhanger van 10 meter lang.
De meeste reageerders zijn serieuze modelbouwers.
Kijk/lees hun topics/draadjes.

Cees
Re: Mallen voor muren e.d.
Citaat van: Nikri op vrijdag 17 juni 2022, 16:57:13

Jongens .......

Zijn jullie echt volwassen?
Dan gedraag je er ook eens naar


Jongens....?  :D

Relax, het gaat nergens over en er zijn al helemaal geen kwade bedoelingen. Bovendien krijg je toch antwoord op je vraag, ik heb de moeite genomen even bij die Belg te kijken maar het is zo te zien niks. Dat kan ik ook niet helpen dus zoek verder zou ik zeggen. In de regel maken modelbouwers zelf muren van gips uit mallen maar ik snap dat dat wat zwaar wordt.

Banen van meerdere honderden meters rails zijn geen lang leven beschoren, er zijn er een paar op dit forum die een poging doen maar het zijn geen klappers en komen zelden of nooit af. Mogelijk speelt dat mee in de reacties die je kreeg.

En de pb die je me hebt gestuurd zit ik niet op te wachten, je kunt alles wat je weten wilt op het forum vragen. Even goed vrienden overigens.  ;)

Gr, Ben.
Re: Mallen voor muren e.d.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mallen voor muren e.d.
Dit soort reacties bedoel ik nu
Ik roep helemaal niks op mijzelf af of vraag daar naar
Sommige mensen hier hebben direct hun mening en oordeel klaar en droppen die hier ongevraagd in dit draadje
De mensen reageren op dingen die ik helemaal niet vraag
Hebben ook al zo hun eigen visie en hun oordeel klaar over hoe en wat over mijn treinbaan

Ik probeerde zo duidelijk mogelijk uit te leggen NIET in dit draadje maar in het VOORSTELHOEKJE wie en wat en waarom
Dit zodat mensen beter begrijpen waarom ik bepaalde dingen wil of maak
Dit om nutteloze / onnodige reacties en vragen te voorkomen van , ja maar , waarom en dat soort zaken

Dan vraag ik in dit draadje iets over gieten of spuiten met een mal
Lijkt mij heel duidelijk en vroeg niet meer of minder dan dat

Wat krijg je voor een antwoorden
Die baan gaat waarschijnlijk niet af komen en uitzetting metaal, hoe ik moet beginnen en  thema van de baan, storingen, de hoeveelheid/lengte van rails , roest en nog een hoop meer !!!
Alles wat totaal niets met dit draadje te maken heeft
Daar heb ik niet om gevraagd en daar zit ik HIER ook echt niet op te wachten !!!
Dan open ik wel een ander draadje met een andere onderwerp
Waarom zijn er anders onderwerpen / draadjes waar je iets in kan plaatsen / vragen
Gooi dan alles op een hoop en schaf die draadjes af

Het is niet mijn eerste baan en ken en weet de zwakheden en sterktes van M rails en van digitale besturing / storingen
Maar weet daar zo mijn oplossingen voor en probeer die tot en minimum te beperken en op te lossen 
Nee ik heb geen foto's van vorige banen omdat er geen waren en die ik had zijn verloren gegaan bij een computer crash

Natuurlijk beantwoord ik vragen als mensen die hebben over de m rails en mijn opvouwbare /uitschuifbare baan
Wil hier ook mensen raad geven en verder helpen als dat kan
Daarvoor is toch dit forum dacht ik 
Maar ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die hun oordeel en mening al klaar hebben en die ongevraagd geven zonder precies te weten van de hoed en de rand
Mij willen gaan vertellen hoe en wat over mijn treinbaan opbouw aankleding e.d.
Daar heb ik niet om gevraagd en zit ik niet op te wachten 
Als ik dat wil weten dan vraag ik daar wel naar 

BLIJF AUB BIJ HET ONDERWERP of toch zo veel mogelijk, of open een ander draadje

Alvast bedankt     
NIKRI