Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)

Gestart door AlbertG maandag 20 juni 2022, 11:52:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Mijn draaischijf (Fleischmann 6652C) is een tijd terug vastgelopen. Er bleek een rubber slipbandje in het mechaniek te zitten.
Ik heb alles uit elkaar gehad, schoon gemaakt, afgesteld, drupje olie, maar de schijf draait rechtsom niet goed. Komt traag op gang en aan het geluid te horen loopt het ook zwaarder dan linksom.
In bijgaande afbeelding het mechaniek.
Iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen?

(In een verbouwplan heb ik geopperd de draaischijf te laten vervallen, maar dat ga ik toch maar niet doen :-) )
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (na vastloper)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (na vastloper)
Ik woon te klein voor een draaischijf  :-(
dus heb er geen, maar wel een pc, dus internet, en google is je beste vriend, soms.

Als je de zwarte schroeven los draait, kom je bij de motor.
Blauw en zwart voeden de motor.
Die motor is DC, en de motor draait linksom of rechtsom, afhankelijk van de polariteit
(er zit dus ergens iets tussen om van wisselstroom naar gelijkstroom te komen)
Geel en bruin zijn voor de spoel.

Als je de draden volgt dan zie je twee fel roodgekleurde koperen staafjes zitten, pal bij de toegang naar de motor (in de blauwe en in de zwarte draad). Dat zijn drossels (smoorspoelen, nr. 64 4101).

Als je de gebruiksaanwijzing opvolgt dan olie je af en toe de motor. Echter, dat moet spaarzaam gebeuren.
Volgens een draadje op een ander forum heeft die motor koolborstels,
en dus kan het helemaal fout gaan bij teveel olie.

Bij de twee grootste reparatiedraadjes die ik tegen kwam op een groot Duitstalig forum, had de een te maken met koolborstel-leed (door teveel olie), en de ander met een totaal dienstweigeraar. De eerste maakte de motor schoon. De tweede zette er een andere motor in (SB-modellbau). Beide draaischijven leefden daarna nog lang en gelukkig.

Er zijn diverse Fleischmann handleidingen in omloop (en nog steeds downloadbaar), maar in geen ervan staat wat je moet doen als ie 't niet goed doet: de enige tip, breng 'm naar de erkende Fleischmann-dealer; die tip zal je bekend voorkomen.

Ik ben net zo nieuwsgierig als jij of iemand hier een betere tip kan geven.
En ik ben benieuwd waar jouw slipbandje zat/zit in het mechaniek




Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (na vastloper)
Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie en vooral voor het zoekwerk. Op de een of andere manier kom ik meestal niet tot de juiste resultaten.
Het rubber bandje zat in het grote tandwiel met de 4 uitsparingen.

Ik heb het hele mechaniek gedemonteerd tot en met de koolborstels. Ik heb de rotor schoongemaakt met een beetje contactspray, voor zover ik daarbij kon. Ik weet niet of je de hele motor uit elkaar kunt trekken. En daarna alles weer in elkaar gezet. Ik heb een goed werkende draaischijf gepakt als voorbeeld om de afstand tussen de twee contactpuntjes goed af te stellen. Ik ben altijd heel spaarzaam met olie.

Bij SB-Modelbau heb ik deze set gevonden: https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Fleischmann-Drehscheibenantrieb

Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (na vastloper)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (na vastloper)
 @citaat Betekent dat je draaischijf met de aanwijzingen van Jan weer werkt?
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (na vastloper)
Hoi Ad,
Dit zijn de stappen die ik doorlopen heb in een poging de draaischijf weer goed werkend te krijgen. Vóórdat ik dit bericht plaatste. Helaas zonder het gewenste resultaat.
Draaischijf 6652C werkt weer na ombouw met motor SB-Modellbau
De draaischijf werkt weer.
Ik heb de vervangende motor van SB-Modellbau ingebouwd, die lag gelukkig op voorraad bij DTS in Ermelo. (Scheelt weer in de verzendkosten.)
De bijgesloten handleiding voor de ombouw is in het Duits, maar dat is voor mij geen probleem. Gewoon de stappen in volgorde afwerken.
Het goed afstellen van de afstand tussen de 2 contactpuntjes luistert heel nauw. Volgens de handleiding zou die ongeveer een halve millimeter moeten zijn maar dat is te klein. Ongeveer 1 mm werkt beter.
De draaischijfdecoder (TT-DEC) heb ik ook helemaal opnieuw ingeregeld. De snelheid staat helemaal op minimaal.

De draaischijf maakt op sommige momenten nog wel wat meer lawaai, maar dat zal wel in het mechaniek zitten. Het belangrijkste vind ik dat hij weer betrouwbaar ronddraait. Als ik nu via Rocrail de opdracht geef om een loc via de draaischijf te verplaatsen komt hij ook echt op de bestemming aan.
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Hi Albert,

Mooi dat hij het weer doet.
Bij mij heb ik er ook eentje ooit ingezet, draait perfect en heel erg stil.
Jammer dat hij nog veel lawaai maakt, zelf zou ik uitzoeken hoe dat komt.

groet
Harald
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Hi Harald,
Ik heb er al aardig wat tijd ingestopt om er achter te komen waar het lawaai vandaan komt. Is inderdaad erg jammer.
Onbelast draait alles goed. Maar zo af en toe, tijdens het ronddraaien, maakt de brug meer lawaai. Ook niet altijd en ook niet steeds op dezelfde plek. Ik heb alle tandwielen meerdere malen onder de loupe gehouden maar geen afwijkingen gevonden.
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Citaat van: AlbertG op donderdag 30 juni 2022, 13:04:27
........  alle tandwielen meerdere malen onder de loupe gehouden maar geen afwijkingen gevonden.

Hi Albert,

Ook de tanden rond de kuil gecontroleerd ?

groet
Harald
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Hoi Harald,
Als het lawaai altijd op dezelfde plek op zou treden zou ik die ook kunnen verdenken en dat is niet zo.
Maar toch bedankt voor de tip en het is een kleine moeite om daar toch even aandacht aan te besteden.


Wat ook meespeelt is dat het lawaai er wel is als de brug met de klok meedraait en niet de andere kant op
Re: Draaischijf 6652C draait linksom goed, rechtsom niet (opgelost)
Citaat van: AlbertG op donderdag 30 juni 2022, 17:59:42
Wat ook meespeelt is dat het lawaai er wel is als de brug met de klok meedraait en niet de andere kant op

Dat heb ik ook in mijn M draaischijf (uit 1998). De ene keer is het erger dan de andere keer.
Ga er wellicht in het najaar/winter eens naar kijken, maar als jij eerder een oplossing weet, lees ik het graag.

Groet, Paul