Als laatste bijdrage in deze serie van Overijssel met een klein uitstapje de grens over, het station van Bad Bentheim zelf (locatie 3 op het kaartje, al blijven er niet veel mogelijkheden meer over).
Zoals (mogelijk) bekend en hiervoor al geschreven is Bad Bentheim een station in Duitsland waar het 1500 volt systeem van de NS eindigt en er voor een aantal getrokken treinen van lok gewisseld moet worden. Met de huidige meerstroomsysteem-loks is dat natuurlijk niet nodig, dus hoe lang het allemaal nog nodig is, de toekomst zal het leren.
Op locatie 3 op het kaartje
248. Na de auto geparkeerd te hebben op de parkeerplaats en de onvermijdelijke duitenslikker wat digitaal geld gevoerd te hebben (die transactie leverde wel een stukje papier op!!
) ben ik het perron van Gleis 1 opgelopen. Al vrij snel kwam er in de verte een trein aan, wat een goederentrein bleek te zijn, getrokken door de 186 421-4. Wat opvalt is dat de lok de pantografen gestreken heeft.
249. De trein rolde langzaam het station in, en ik kon bijna op normaal wandeltempo met de trein meelopen.
250. De reden was dat het uitrijsein van het station op rood stond. Waarschijnlijk om na aankomst de spanning op de bovenleiding om te schakelen. Nog even een babbeltje gemaakt met de Nederlandse meester, die me vertelde dat hij de trein een klein stukje Duitsland in bracht en dan weer met de auto terug naar huis ging.
251. Bij het maken van deze foto werd ik door een dame aangesproken die mij vroeg waarom er opeens allerlei mannen met een camera op het station verschenen. Op mijn antwoord: "Ganz einfach, Züge!" ("heel simpel: treinen!") moest ze lachen. En waren we er het samen over eens dat iedereen een hobby moet hebben.
252. Uiteraard was deze goederentrein niet de enige in het station, want er stond ook een stel van de Eurobahn richting Nederland klaar voor vertrek op Gleis 2.
253. Sfeerbeeldje van een verloren sluitplaatje tussen de sporen.
254. Op spoor 3 stond een dieseltreinstel klaar voor het lokale verkeer. Ik heb niet nader onderzocht waar deze Graf Ludwig I. naar toe ging ....
255. .... maar dat hij ging: dat was duidelijk!
256. Ondertussen was vanaf de verre opstelsporen de 101 120-4 weer in beeld gekomen, want het was tijd om de IC-Berlin te verwelkomen.
257. De lok van achteren. Let op het opgerolde snoer wat later in het eerste rijtuig geprikt gaat worden.
258. Het stationsgebouw met in de verte de verkeersleiding.
259.
260. Rondom het station hangt de bovenleiding helemaal vol met dit soort isolatiestukken. Dit gaat per paar, zodat er aan weerszijden van een mast dus eentje hangt, met er tussenin een stukje bovenleiding wat (blijkbaar) separaat geschakeld kan worden.
261. Inmiddels was ook de 1750 met de IC-Berlin aangekomen en stopte op spoor 1.
262.
263. Na losgekoppeld te zijn, vertrok de lok richting een opstelspoortje aan de rechterkant van het hoofdspoor. In de verte staat op datzelfde hoofdspoor de BR 101 lok te wachten tot dingen die komen gaan.
264. Na omschakelen van de bovenleiding kwam de BR 101 onze (er stonden meer mensen te kijken, ik op spoor 2 en een aantal op spoor 1. En uiteraard een rangeer-meneer tussen de sporen in om de boel weer aan te koppelen). In de verte staat de 1750 op het zijspoortje te wachten.
265.
266.
267. Tot frustratie van de dame op de bok lukt het niet in één keer om de lok goed tegen de trein aan te krijgen. Er zit tussen de buffers van de lok en het eerste rijtuig een gat, wat niet mag (begreep ik van de rangeerder). En na de derde poging werden de ramen dichtgegooid en de deur aan de kant van het perron dichtgeklapt, niet echt zachtzinnig moet ik zeggen. Waarop de rangeerder me aankeek met de opmerking: "oke, und jetzt??!" Na een paar minuten werd een laatste, nu wel succesvolle poging gedaan en kon de trein klaargemaakt worden voor vertrek.
268. Inmiddels was ik doorgelopen en kon ik deze foto nog maken van de 1750 op het kopspoortje. Bewust zodanig dat de twee scheidingsblokken in de bovenleiding zichtbaar zijn.
Het vertrek van de IC-Berlin heb ik niet meer afgewacht, vanwege het aflopen van de parkeertijd en ook omdat ik al best lang onderweg was. Dus weer op weg richting de camping.
Dit was het weer voor deze ronde! Ik heb weer veel lol gehad met het in beeld brengen van een klein stukje infrastructuur van het spoorwegnet in Nederland (en een klein stukje erbuiten) met veel leuke dingen (zoals het hertje!!). Toegegeven, ik baalde wel van het feit dat de foto's van Bad Bentheim niet waren wat ik ervan verwacht had. Volgende keer toch beter opletten of de camera-instellingen goed staat of misschien eerst even een gevalletje RTFM (Read The F... Manual) doen.