Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Langs het spoor in Overijssel - In het buitengebied van Deurningen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Langs het spoor in Overijssel - In het buitengebied van Deurningen  (gelezen 1093 keer)

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Langs het spoor in Overijssel - In het buitengebied van Deurningen
« Gepost op: vrijdag 17 juni 2022, 16:57:43 »

Hoi allen,

Ook dit jaar hebben we ons huisje-op-wielen achter de auto geklikt en er lekker mee op vakantie gegaan. Dit keer ook niet te ver van huis en we zijn terecht gekomen op een mooie camping vlakbij Tubbergen in Overijssel. En ook in Twente zijn er een aantal spoorlijnen te vinden, dus ben ik gewapend met twee camera's (mijn eigen vertrouwde Fuji en een geleende Canon van onze zoon) op stap gegaan om een en ander proberen vast te leggen. Er zijn in dit draadje dus van beide camera's foto's te vinden.

Zoals gebruikelijk eerst een kaartje om duidelijk te maken waar een en ander zich afspeelt. Het kaartje is klikbaar en je komt na klikken op de juiste plek op Google Maps terecht.



De eerste delen bestaan uit het stuk tussen de Duitse grens en Oldenzaal.

Als je vanuit De Lutte over de Bentheimerstraat richting Bad Bentheim rijdt, dan passeer je op een gegeven moment de grens tussen Nederland en Duitsland. Hier heet het dan de Hengeloer Strasse en na de grens is de eerste afslag naar links een straatje met de naam Am Alten Zollamt. Zo ongeveer halverwege heb ik de auto geparkeerd en aldaar bleek dat ik al wandelend vrij gemakkelijk bij het spoor kon komen.
Uiteraard ben ik voor mijn eigen veiligheid op ruime afstand van het spoor gebleven.

1. Staande op locatie 1 op de kaart (dus aan het einde van de straat Am Alten Zollamt): de blik richting Nederland toont het laatste standaard bovenleidingsportaal welke nog in Nederland staat. In het gras is een steen zichtbaar, dit is een grenssteen tussen Nederland en Duitsland. Ik sta hier nu in Duitsland.


2. Als je je omdraait dan zijn dit de eerste bovenleidingsmasten in Duitsland. De Nederlandse bovenleidingsspanning en dus ook de bedrading ervan gaat echter door tot Bad Bentheim.


3. De baanvaksnelheid in Nederland is 125 km/h, wat door dit bord aangegeven wordt.


4. De grenssteen, die in foto 1 al te zien was, wat meer van dichtbij. Hij ligt iets scheef ten opzichte van het spoor, en dat komt overeen met het verloop van de grens, zoals dat op de kaart te zien.


5. Een klein stukje Nederland in, bij locatie 2 op de kaart, is een overweg. Net na de overweg was een goederentrein zichtbaar, die na enige tijd daar stil gestaan te hebben, langzaam voorbij kwam rijden.


6.


7. En door richting Bad Bentheim en verder als PCC Shuttle naar Kutno in Polen.


« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 juli 2022, 09:26:54 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - de Bentheimerstraat
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 juni 2022, 20:40:54 »

We gaan een klein stukje Nederland in en komen dan na zo'n 550 meter uit bij de overweg in de Bentheimerstraat in De Lutte.

8. Op locatie 2 is de overweg in de Bentheimerstraat. Aangezien de Bentheimerstraat schuin loopt ten opzichte van het spoor gaat deze met een kronkel het spoor over. Naast de overweg staat, als je ver genoeg inzoomt, als kenmerk op de kaart van Google Maps vermeld: "ooievaarsnest". En inderdaad: die staat er ....


9. .... met een ooievaar erop!


10. De overweg zelf met rechts een bovenleidingsportaal waaraan allerhande zaken opgehangen zijn om de overweg van spanning te voorzien.


11. Vanaf deze overweg de blik richting Duitsland ....


12. .... waar met enig inzoomen aan de rechterkant van het spoor een Duits voorsein zichtbaar is. Op foto 7 is iets rechts van midden (met enige moeite) het bijbehorende hoofdsein te zien. Verder inzoomen had weinig nut, want de vertekening was enorm.


13. De blik richting Oldenzaal, waar rechts het onderstation te zien is wat verantwoordelijk is voor de spanning op de bovenleiding.


14. En dat licht ingezoomd.


15. Bij het teruglopen naar de auto kwam ook nog wat lokaal verkeer voorbij, in dit geval een Eurobahn Flirt op weg naar (waarschijnlijk) Bielefeld Hbf.

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 juni 2022, 15:31:54 »

Verder met dit verslag en een klein stukje verder richting De Lutte opgeschoven:

16. Rijdend richting De Lutte over de Bentheimerstraat kom je op de kruising met de Lossersedijk. Die gaat op locatie 3 met een viaduct onder het spoor door. Een stukje verderop is de kruising van de Lossersedijk met de Postweg en vanaf die plek zijn deze foto's gemaakt.


17. Iets naar rechts kijkend het spoor in de richting van Duitsland.


18. Verder door naar locatie 4 op de kaart. Dat is de Poortbultenweg, waar ik net met de auto halverwege was om een plekje te zoeken toen de IC Berlin richting Amsterdam voorbij kwam denderen..... gemist dus..... Aan de andere kant ook weer niet heel echt erg, want het bleek niet de meest handige plek te zijn om foto's te maken.


19. En de andere kant op. Aan de overkant van het spoor is een fietspad en voorbijkomende fietsers waren ook best verstopt achter het ruimschoots aanwezige onkruid.


20. Terug naar de Lossersestraat, waar vlak voor de overweg (bij locatie 5 op de kaart) een P-sein staat.


21. De auto geparkeerd op het parkeerterrein van De Schenkerij. En dan nu echt locatie 5 op de kaart: de overweg in de Lossersestraat ....


22. .... met uiteraard de onvermijdelijke verzameling kasten met de regelapparatuur erin.


23. Nogmaals het sein van foto 20, maar nu van de achterkant. Opvallend vind ik hoe dicht dit sein bij de overweg staat.


24. Staand op de overweg, kijkend richting Duitsland. Rechts loopt de nauwelijks zichtbare Poortbultenweg, evenwijdig aan het spoor.


25. En dat ingezoomd.


26. Een klein stukje afstand van de overweg genomen om de boog in het spoor richting Oldenzaal vast te leggen.

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #3 Gepost op: maandag 20 juni 2022, 18:06:00 »

Leuk weer, een degelijk Frank V. verslag, zoals we gewend zijn! :thumbup:
Niet in Bad Bentheim geweest Frank?

groeten,

Leon
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 juni 2022, 00:01:04 »

Mooi verslag.
Dat tunneltje was vroeger een spoorwegovergang. Daar heb ik nog gestaan met foto’s maken.
En in de weg van NL naar D zat vroeger niet die kronkel ter plaatse van de overgang.

Mvg
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 22 juni 2022, 20:40:07 »

Leuk weer, een degelijk Frank V. verslag, zoals we gewend zijn! :thumbup:
Niet in Bad Bentheim geweest Frank?

Dank voor je compliment Leon.

Ja hoor, ben zeker in Bad Bentheim geweest, dat komt nog. Eerst nog een stukje verder Nederland in.

 @citaat
Dankjewel Marcel.
Dat leek mij al gezien de plaatsing van de seinen. Door het foto's maken langs de trajecten heb ik op vele plekken gezien, dat seinen over het algemeen aan weerszijden van een overweg staan.
En dat die kronkel vroeger niet in de Bentheimerstraat zat, verbaast me eerlijk gezegd ook niet. Het haalt wel de snelheid uit het wegverkeer wat het bij een overweg er natuurlijk wel veiliger op kan maken.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - De Lutte voorbij . . .
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 juni 2022, 20:44:16 »

Inmiddels zijn we De Lutte voorbij en komen aan in het stuk spoor tussen De Lutte en Oldenzaal.

27. Vanaf de parkeerplaats het spoor over en middels een viaduct de snelweg A1 overgestoken. Gelijk daarna linksaf de weg De Visscherij ingereden. Deze gaat evenwijdig aan de snelweg tot de plek waar het spoor met een flinke constructie onder een schuine hoek de snelweg kruist. Dit is bij locatie 6 op de kaart.
Met enige moeite door het onkruid geworsteld om tussen het prikkeldraad door dit vast te leggen.


28. Ruim 200 meter verderop gaat bij locatie 7 De Visscherij over het spoor middels een kleine overweg. Deze toont de overweg van de zuidkant.


29. Een licht ingezoomde blik richting De Lutte (en Duitsland) waar ook het viaduct over de A1 te zien.


30. En een poging om het viaduct nog wat in beeld te krijgen, al was dat niet echt gemakkelijk.


31. Evenals de andere kant op, richting Oldenzaal, waar de overweg van locatie 8 ook al zichtbaar is. Dit is slechts 230 meter (ruwweg gemeten met Google Maps).


En toen was het kaartje alweer op en zijn we toe aan een nieuwe, dus:


32. De Visscherij eindigt net na de overweg in een T-splitsing met de Farwickweg. Rechtsaf de Farwickweg op en na ca. 200 meter kom je bij de overweg waarmee deze weg het spoor kruist, locatie 8 op het kaartje. Ik was net aangekomen en de bellen begonnen te rammelen.


33. En dat was om de Praag Shuttle, onderweg naar Rotterdam Waalhaven vrije baan te geven.


34. Een uitsnede uit de grote foto.


35. En een blik richting de andere kant met de nog langs rijdende trein.

« Laatst bewerkt op: donderdag 23 juni 2022, 16:25:58 door frenkievee »
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Langs het spoor in Overijssel - De Lutte voorbij . . .
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 juni 2022, 20:52:21 »

Hallo Frank,
Die kronkel is er een kleine 15-20 jaar geleden aangebracht.
Of het ook tgv een ongeluk is geweest, weet ik niet. Maar je mocht vroeger daar gewoon 70 of 80.
Nu ligt er ook nog een drempel tussen de Dinkel en de overgang. En de wegen zijn weer later aan de zijkanten van rode gravel voorzien als fietsstrook. Alles voor de veiligheid.

Ik kom al ca 25 jaar daar omdat mijn schoonouders in De Lutte wonen.
Dus ook veel foto’s van daar en Bad-Bentheim.

Mvg
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Rhododendronlaan of toch Stadsweg?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 24 juni 2022, 14:49:57 »

Voor de duidelijkheid nog even het kaartje in de herkansing:


36. De volgende halteplaats (voor mij dan) is locatie 9: de overweg op de plek waar de Rhodododendronlaan en de Stadsweg elkaar tegen komen. 


37. Aan de kant waar ik vandaan kwam stond deze borden combinatie, die vertelde dat het voor diepladers overweg nr. 1369 betreft. Hoe een dieplader hier zou moeten komen, vind ik persoonlijk nog wel een hele puzzel, maar dat is voor de betreffende chauffeurs om dat uit te zoeken, zou ik denken.


38. Staand op de overweg kijkend naar De Lutte. Twee voorwaarschuwingsborden die vertellen dat op kilometer 29,2 een overweg te vinden is.


39. Omgedraaid en de blik richting Oldenzaal. Hier valt op dat er voor het sein aan de linkerkant van het spoor een ATB-inschakelbord (officieel: "Aanduiding van het begin van de inschakelsectie van het automatische treinbeïnvloeding systeem ATB.") staat.


40. Ingezoomd op de bocht en daar staat aan de linkerzijde van het spoor een snelheidsverminderingsbord. Hierbij moet de machinist de "snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid. Deze snelheid moet voor het volgende bord 'Nr. 314 Snelheidsbord' bereikt zijn".


41. Het was mij opgevallen dat vanaf de overweg gezien, net na het eerste portaal een bord stond met twee gaten erin. Dus even het landweggetje opgelopen om te kijken welk bord dat is. En dat blijkt deze te zijn: het ATB-naderingsbord. In het seinenboek staat hierover: "Aanduiding van de nadering van het bord 'Nr. 328 ATB-inschakelbord'." Dat inschakelbord staat dus op foto 39.
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Harinkweg in De Lutte en een spoorloper???
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 juni 2022, 20:06:15 »

We zijn nog steeds in de omgeving van De Lutte en schuiven weer een plekje op.

42. Op naar locatie 10 en 10a op de kaart. Dat is de overweg in de Harinkweg in De Lutte. Maar voordat we de overweg gaan bestuderen, eerst een stukje historie:
Op Google Maps staat bij inzoomen de aanduiding "Markesteen op het spoor". Aan de zuidkant van het spoor ligt inderdaad een redelijk grote steen met daarnaast een informatiebord.


43. Op dit bord worden een aantal zaken uitgelegd, zoals de reden waarom het spoor is aangelegd.


44. En de reden van het bestaan van dit soort Markestenen. Zoals de naam vermoed, zal het hier gaan om een 'merksteen', in dit geval om een grens aan te duiden. Eventuele Tukkers, die meelezen mogen dit zeker verbeteren.


45. De Markesteen zelf ....


46. .... en het informatiebordje wat ervoor staat in meer detail.


47. De overweg in de Harinkweg zelf. Staande aan de zuidkant van het spoor. De Markesteen ligt hier bijna recht achter me.


48. Kijkend in de richting van De Lutte (en Duitsland). Links staat een "ATB-uitschakelbord" (in het seinenboek staat hierover: "Aanduiding van het einde van het gebied waar het automatische treinbeïnvloeding systeem ATB of ATBNG functioneert."


49. En dit ingezoomd. Rechts van het midden van de foto staat een hek, dat is locatie 10a op de kaart. Daar heb ik een poosje staan wachten op zaken die niet kwamen, zoals treinen...... :D


50. De overweg overgestoken en de blik gericht richting Oldenzaal. Deze overweg blijkt ook te liggen op het uiterste puntje van het emplacement van station Oldenzaal.


51. Teruggelopen en licht ingezoomd op het uithaalspoor wat tot net voor de overweg ligt.


52. Op weg naar locatie 10a dit portaal vastgelegd, waar te zien is, dat er aan één kant een schakelaar voor de bovenleiding zit met in de bovenleiding zelf nog het een en ander aan zaken die hiervoor zorgen.


53. De (licht ingezoomde) blik richting de overweg, rechts het hoofdsein met lichtbak en een bord die baanvaksnelheid 80 km/h aangeeft. In het station Oldenzaal zelf is de maximum snelheid 70 km/h.


54. Op locatie 10a heb ik een poos staan wachten op niks eigenlijk.....
Totdat ik in de begroeiing een hertje zag lopen, die opeens het spoor overstak. Dat heb ik wel kunnen vastleggen! Helaas maar één foto kunnen maken, want het beestje was wel heel snel weer verdwenen.


55. Kasten met electronica voor van alles en nog wat staan (blijkbaar) niet per se in de buurt van seinen en/of overwegen. Ook een stukje verder weg kunnen ze staan, zoals deze twee exemplaren, die verscholen in het onkruid staan te staan.


56. En net voordat ik richting de volgende locatie wilde gaan, kreeg ik een berichtje dat de 1828 met een keteltrein onderweg was. Ik had het nauwelijks gelezen of de bellen van de overweg begonnen te rammelen.....
En inderdaad: de 1828 met een keteltrein kwam langs :D


57.


58.


59. Al snel gevolgd door een Flirt van Eurobahn richting Oldenzaal en verder.

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Oldenzaal
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 juni 2022, 21:03:29 »

Voor de liefhebbers van dit soort draadjes: op naar het volgende station.

60. Verder door Oldenzaal in en wel naar locatie 11 op het kaartje. Dat is het station van Oldenzaal zelf. Schuin van voren met de opvallende klokketoren die voor het station staat.


61. Op het station zelf natuurlijk een aantal van dit soort beeldschermen, die vertellen welke treinen wanneer vertrekken. Waarbij hier blijkt dat de trein van 14:32 naar Zutphen vandaag (of beter: op de dag dat de foto gemaakt werd, namelijk donderdag 16 juni) niet reed vanwege een seinstoring tussen Lochem en Goor.


62. Nadat ik de auto geparkeerd had, had ik uiteraard de lange trits ketelwagens al gezien, maar nog niet gezien of er een lok, en zo ja, welke lok er voor zou staan.


63. Dit bleek dus de Rotterdam Rail Feeding 4401 (voorheen NS 1606) te zijn.


64. Met op de zijkant de tekst "1981 (NS-logo) - 2021 (RRF logo) 40 jaar trouwe dienst".


65. Staand op het uiteinde van het perron voor spoor 2 (bij de overweg tussen de sporen 1 en 2), kijkend in de richting van Hengelo. De baanvaksnelheid is hier 70 km/h. Dit is licht ingezoomd.


66. Het spoor verdwijnt in een lichte boog naar links en is dus verder vanaf het station niet meer zichtbaar.


67. Oldenzaal valt onder het Blauwnetgebied en daarom staan er diverse van deze incheckpalen op de perrons. Deze stond uiteraard wel aan, maar door de lichtinval van de zon is dat niet te zien.


68. Station Oldenzaal ligt zelf op (circa) kilometer 26.2. Verderop op het perron staat dit bordje. Van links naar rechts is het volgende te zien: op het uiterste spoor de al getoonde keteltrein, het perron voor spoor 2, het perron voor spoor 1 met daarbij het stationsgebouw en rechts het busstation. Naast het busstation is een groot P+R terrein te vinden.


69. Eén van de ketelwagens, en wel deze, viel mij op en wel ....


70. .... omdat er een flinke haak aan de ketel vastzit. Geen idee waar die voor dient, maar misschien heeft iemand een idee?


71. Helemaal aan het einde van het perron van spoor met de blik richting De Lutte en Duitsland. Net na de bocht is de overweg van locatie 10 te vinden.


72. Ondertussen was op spoor 2 de Eurobahn Flirt richting Bielefeld Hbf aangekomen en kon ik deze vastleggen net na vertrek. 


73. En een uitsnede uit de grote foto gemaakt.


74. Ondertussen zag ik dat het uitrijsein richting Hengelo op groen gesprongen was en er dus mogelijk verkeer aan zat te komen. En inderdaad: de IC Berlin kwam langs met de 1752 als trekpaard.


75. Blik langs de voorbijrijdende trein.


76. Tot slot de oude seinpaal, die tussen het busstation en de P+R parkeerplaats staat.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 juni 2022, 21:13:23 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oldenzaal voorbij . . . .
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 30 juni 2022, 16:32:28 »

De volgende delen laten het traject tussen Oldenzaal en Hengelo zien, al slaan we hier wel een stukje spoor over, want vanaf station Oldenzaal richting Hengelo gaat het spoor veel over viaducten over de wegen heen. De eerste overweg die ik weer kon vinden was die van de Zandsteenweg. Deze is redelijk gemakkelijk te vinden, want ligt tegenover de carpoolplaats Oldenzaal-West A1 aan de zuid-kant van afrit 32 van de A1.

Dus eerst een nieuw kaartje om de nieuwe locaties weer terug te kunnen vinden.


77. Locatie 12 op kaart is dus de overweg in de Zandsteenweg. Deze is met de auto vanaf de afslag van de snelweg niet bereikbaar, want er staat een bord "verboden voor motorvoertuigen op twee of meer wielen", tenzij je bestemmingsverkeer bent.


78. Staand op de overweg in de richting van Oldenzaal kijkend ....


79. .... en dat wat ingezoomd, waar het viaduct van de A1 zichtbaar is. Vlak voor het viaduct staan twee seinen, de linker toont groen met daaronder een "H", welke bestaat uit zeven witte lampen. De betekenis hiervan is: "Sein 277. 'H'-sein. Stoppen voor het sein. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen."


80. Niet de meest duidelijke foto, maar hij haalt wel de twee seinen wat dichterbij.


81. Staande op de overweg viel mij op dat de rubberen laag best nieuw rook en bij nadere beschouwing bleek dat dus ook zo te zijn, inclusief een aantal bielsen en een aantal meters ballast wat ook er als nieuw uit zag.


82. De (iets ingezoomde) blik richting Hengelo.


83. Inmiddels waren er her en der wat seinbeelden veranderd, wat kon betekenen dat er verkeer aankwam. Een blik op de telefoon, en met name website: treinposities.nl (waarvan ik zelf ondervonden heb, dat ik die op mijn telefoon na openen moet refreshen wil hij alle actuele treinen tonen, maar dat kan uiteraard aan mijn verbinding van dat moment liggen). Die toonde dat Syntus 38 (nu Keolis) Lint nabij was met als eindbestemming Zutphen. 


84. En uit de originele foto de trein wat dichterbij gehaald.

Gelogd

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oldenzaal voorbij . . . .
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 30 juni 2022, 16:47:01 »

Leuk verslag Frank!
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

dp

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oldenzaal voorbij . . . .
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 09:20:50 »

Mooi gedaan!
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - In het buitengebied van Deurningen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 02 juli 2022, 09:28:41 »

Tussen de overweg in de Zandsteenweg (locatie 12) en die van de Oude Postweg (locatie 14), zou er ook nog eentje moeten zijn op locatie 13. Maar inmiddels is die dus verdwenen. Er loopt wel een weg evenwijd aan de noordkant van het spoor om de woningen aldaar bereikbaar te maken.
Hier ben ik wel even geweest, maar buiten de bekende ProRail hekken was daar niet veel te beleven.

Even de auto geparkeerd halverwege locaties 13 en 14 om de route verder te bepalen. De overweg in de Oude Postweg had ik al eerder vastgelegd, dus die hoefde niet meer. En opeens hoorde ik de bellen van die overweg rammelen, dus gauw kijken waar de trein vandaan kwam.....

85. Gauw de camera gepakt, aangezet en over het bekende hek gehouden om in een soort van paniekshot de aankomende goederentrein vast te leggen. Getrokken door de rode Vectron 193 375 kwam de lege aluminiumoxide trein uit Tsjechië (informatie aangereikt door Mister1736) voorbij. Foto is hier rechtgezet en de trein is uit de originele foto wat dichterbij gehaald.


86. Verder naar de Oude Postweg in Deurningen, locatie 14 op de kaart. Staand aan de zuidkant van het spoor.


87. Dit blijkt voor diepladers overweg nummer 1366 te zijn (even de flits van de camera aangezet, want anders was het bord helemaal niet zichtbaar :D).


88. En dit staat ook netjes aan de noordkant van de overweg vermeld. Mooi rustig en landelijk gelegen. Was ook best even zoeken naar het een en ander.


89. Let op de codering van het baanvak.... Dit is baanvak HO.


90. De (iets ingezoomde) blik richting Oldenzaal, waar in de verte al een stipje zichtbaar was.


91. De kant van Hengelo op gezien.


92. Het stipje in de verte had zichzelf al aangekondigd middels de bellen van de overweg. De Eurobanh Flirt ET 4.05 richting Hengelo.


93. Staand aan de noordkant van de spoorlijn een stukje het grasland ingelopen. De bakken voor de seinen zijn L-seinen, die horen bij de H-seinen van foto 79. Door mijn standpunt en de bekende art. 461 borden (voor hen die dat niet weten: "verboden toegang, artikel 461 Wetboek van Strafrecht") voor het terrein aan de andere kant van het spoor kon ik niet zien of aan stonden of niet.
In het seinboek staat hierover: "Sein 276. 'L'-sein. Snelheid zodanig begrenzen dat voor het eerstvolgende H-sein 'Nr. 277' kan worden gestopt. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen."

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.376 seconden met 39 queries.