Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Langs het spoor in Overijssel - Hbf Bad Bentheim!
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Langs het spoor in Overijssel - Hbf Bad Bentheim!  (gelezen 4178 keer)

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Langs het spoor in Overijssel - Hbf Bad Bentheim!
« Gepost op: vrijdag 17 juni 2022, 16:57:43 »

Hoi allen,

Ook dit jaar hebben we ons huisje-op-wielen achter de auto geklikt en er lekker mee op vakantie gegaan. Dit keer ook niet te ver van huis en we zijn terecht gekomen op een mooie camping vlakbij Tubbergen in Overijssel. En ook in Twente zijn er een aantal spoorlijnen te vinden, dus ben ik gewapend met twee camera's (mijn eigen vertrouwde Fuji en een geleende Canon van onze zoon) op stap gegaan om een en ander proberen vast te leggen. Er zijn in dit draadje dus van beide camera's foto's te vinden.

Zoals gebruikelijk eerst een kaartje om duidelijk te maken waar een en ander zich afspeelt. Het kaartje is klikbaar en je komt na klikken op de juiste plek op Google Maps terecht.



De eerste delen bestaan uit het stuk tussen de Duitse grens en Oldenzaal.

Als je vanuit De Lutte over de Bentheimerstraat richting Bad Bentheim rijdt, dan passeer je op een gegeven moment de grens tussen Nederland en Duitsland. Hier heet het dan de Hengeloer Strasse en na de grens is de eerste afslag naar links een straatje met de naam Am Alten Zollamt. Zo ongeveer halverwege heb ik de auto geparkeerd en aldaar bleek dat ik al wandelend vrij gemakkelijk bij het spoor kon komen.
Uiteraard ben ik voor mijn eigen veiligheid op ruime afstand van het spoor gebleven.

1. Staande op locatie 1 op de kaart (dus aan het einde van de straat Am Alten Zollamt): de blik richting Nederland toont het laatste standaard bovenleidingsportaal welke nog in Nederland staat. In het gras is een steen zichtbaar, dit is een grenssteen tussen Nederland en Duitsland. Ik sta hier nu in Duitsland.


2. Als je je omdraait dan zijn dit de eerste bovenleidingsmasten in Duitsland. De Nederlandse bovenleidingsspanning en dus ook de bedrading ervan gaat echter door tot Bad Bentheim.


3. De baanvaksnelheid in Nederland is op dit baanvak 125 km/h, wat door dit bord aangegeven wordt.


4. De grenssteen, die in foto 1 al te zien was, wat meer van dichtbij. Hij ligt iets scheef ten opzichte van het spoor, en dat komt overeen met het verloop van de grens, zoals dat op de kaart te zien.


5. Een klein stukje Nederland in, bij locatie 2 op de kaart, is een overweg. Net na de overweg was een goederentrein zichtbaar, die na enige tijd daar stil gestaan te hebben, langzaam voorbij kwam rijden.


6.


7. En door richting Bad Bentheim en verder als PCC Shuttle naar Kutno in Polen.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2022, 20:28:54 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - de Bentheimerstraat
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 juni 2022, 20:40:54 »

We gaan een klein stukje Nederland in en komen dan na zo'n 550 meter uit bij de overweg in de Bentheimerstraat in De Lutte.

8. Op locatie 2 is de overweg in de Bentheimerstraat. Aangezien de Bentheimerstraat schuin loopt ten opzichte van het spoor gaat deze met een kronkel het spoor over. Naast de overweg staat, als je ver genoeg inzoomt, als kenmerk op de kaart van Google Maps vermeld: "ooievaarsnest". En inderdaad: die staat er ....


9. .... met een ooievaar erop!


10. De overweg zelf met rechts een bovenleidingsportaal waaraan allerhande zaken opgehangen zijn om de bovenleiding van spanning te voorzien.


11. Vanaf deze overweg de blik richting Duitsland ....


12. .... waar met enig inzoomen aan de rechterkant van het spoor een Duits voorsein zichtbaar is. Op foto 7 is iets rechts van midden (met enige moeite) het bijbehorende hoofdsein te zien. Verder inzoomen had weinig nut, want de vertekening was enorm.


13. De blik richting Oldenzaal, waar rechts het onderstation te zien is wat verantwoordelijk is voor de spanning op de bovenleiding.


14. En dat licht ingezoomd.


15. Bij het teruglopen naar de auto kwam ook nog wat lokaal verkeer voorbij, in dit geval een Eurobahn Flirt op weg naar (waarschijnlijk) Bielefeld Hbf.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 juli 2022, 07:54:04 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 juni 2022, 15:31:54 »

Verder met dit verslag en een klein stukje verder richting De Lutte opgeschoven:

16. Rijdend richting De Lutte over de Bentheimerstraat kom je op de kruising met de Lossersedijk. Die gaat op locatie 3 met een viaduct onder het spoor door. Een stukje verderop is de kruising van de Lossersedijk met de Postweg en vanaf die plek zijn deze foto's gemaakt.


17. Iets naar rechts kijkend het spoor in de richting van Duitsland.


18. Verder door naar locatie 4 op de kaart. Dat is de Poortbultenweg, waar ik net met de auto halverwege was om een plekje te zoeken toen de IC Berlin richting Amsterdam voorbij kwam denderen..... gemist dus..... Aan de andere kant ook weer niet heel echt erg, want het bleek niet de meest handige plek te zijn om foto's te maken.


19. En de andere kant op. Aan de overkant van het spoor is een fietspad en voorbijkomende fietsers waren ook best verstopt achter het ruimschoots aanwezige onkruid.


20. Terug naar de Lossersestraat, waar vlak voor de overweg (bij locatie 5 op de kaart) een P-sein staat.


21. De auto geparkeerd op het parkeerterrein van De Schenkerij. En dan nu echt locatie 5 op de kaart: de overweg in de Lossersestraat ....


22. .... met uiteraard de onvermijdelijke verzameling kasten met de regelapparatuur erin.


23. Nogmaals het sein van foto 20, maar nu van de achterkant. Opvallend vind ik hoe dicht dit sein bij de overweg staat.


24. Staand op de overweg, kijkend richting Duitsland. Rechts loopt de nauwelijks zichtbare Poortbultenweg, evenwijdig aan het spoor.


25. En dat ingezoomd.


26. Een klein stukje afstand van de overweg genomen om de boog in het spoor richting Oldenzaal vast te leggen.

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #3 Gepost op: maandag 20 juni 2022, 18:06:00 »

Leuk weer, een degelijk Frank V. verslag, zoals we gewend zijn! :thumbup:
Niet in Bad Bentheim geweest Frank?

groeten,

Leon
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 juni 2022, 00:01:04 »

Mooi verslag.
Dat tunneltje was vroeger een spoorwegovergang. Daar heb ik nog gestaan met foto’s maken.
En in de weg van NL naar D zat vroeger niet die kronkel ter plaatse van de overgang.

Mvg
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - een beetje richting De Lutte
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 22 juni 2022, 20:40:07 »

Leuk weer, een degelijk Frank V. verslag, zoals we gewend zijn! :thumbup:
Niet in Bad Bentheim geweest Frank?

Dank voor je compliment Leon.

Ja hoor, ben zeker in Bad Bentheim geweest, dat komt nog. Eerst nog een stukje verder Nederland in.

 @citaat
Dankjewel Marcel.
Dat leek mij al gezien de plaatsing van de seinen. Door het foto's maken langs de trajecten heb ik op vele plekken gezien, dat seinen over het algemeen aan weerszijden van een overweg staan.
En dat die kronkel vroeger niet in de Bentheimerstraat zat, verbaast me eerlijk gezegd ook niet. Het haalt wel de snelheid uit het wegverkeer wat het bij een overweg er natuurlijk wel veiliger op kan maken.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - De Lutte voorbij . . .
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 juni 2022, 20:44:16 »

Inmiddels zijn we De Lutte voorbij en komen aan in het stuk spoor tussen De Lutte en Oldenzaal.

27. Vanaf de parkeerplaats het spoor over en middels een viaduct de snelweg A1 overgestoken. Gelijk daarna linksaf de weg De Visscherij ingereden. Deze gaat evenwijdig aan de snelweg tot de plek waar het spoor met een flinke constructie onder een schuine hoek de snelweg kruist. Dit is bij locatie 6 op de kaart.
Met enige moeite door het onkruid geworsteld om tussen het prikkeldraad door dit vast te leggen.


28. Ruim 200 meter verderop gaat bij locatie 7 De Visscherij over het spoor middels een kleine overweg. Deze toont de overweg van de zuidkant.


29. Een licht ingezoomde blik richting De Lutte (en Duitsland) waar ook het viaduct over de A1 te zien.


30. En een poging om het viaduct nog wat in beeld te krijgen, al was dat niet echt gemakkelijk.


31. Evenals de andere kant op, richting Oldenzaal, waar de overweg van locatie 8 ook al zichtbaar is. Dit is slechts 230 meter (ruwweg gemeten met Google Maps).


En toen was het kaartje alweer op en zijn we toe aan een nieuwe, dus:


32. De Visscherij eindigt net na de overweg in een T-splitsing met de Farwickweg. Rechtsaf de Farwickweg op en na ca. 200 meter kom je bij de overweg waarmee deze weg het spoor kruist, locatie 8 op het kaartje. Ik was net aangekomen en de bellen begonnen te rammelen.


33. En dat was om de Praag Shuttle, onderweg naar Rotterdam Waalhaven vrije baan te geven.


34. Een uitsnede uit de grote foto.


35. En een blik richting de andere kant met de nog langs rijdende trein.

« Laatst bewerkt op: donderdag 23 juni 2022, 16:25:58 door frenkievee »
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Langs het spoor in Overijssel - De Lutte voorbij . . .
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 juni 2022, 20:52:21 »

Hallo Frank,
Die kronkel is er een kleine 15-20 jaar geleden aangebracht.
Of het ook tgv een ongeluk is geweest, weet ik niet. Maar je mocht vroeger daar gewoon 70 of 80.
Nu ligt er ook nog een drempel tussen de Dinkel en de overgang. En de wegen zijn weer later aan de zijkanten van rode gravel voorzien als fietsstrook. Alles voor de veiligheid.

Ik kom al ca 25 jaar daar omdat mijn schoonouders in De Lutte wonen.
Dus ook veel foto’s van daar en Bad-Bentheim.

Mvg
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Rhododendronlaan of toch Stadsweg?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 24 juni 2022, 14:49:57 »

Voor de duidelijkheid nog even het kaartje in de herkansing:


36. De volgende halteplaats (voor mij dan) is locatie 9: de overweg op de plek waar de Rhodododendronlaan en de Stadsweg elkaar tegen komen. 


37. Aan de kant waar ik vandaan kwam stond deze borden combinatie, die vertelde dat het voor diepladers overweg nr. 1369 betreft. Hoe een dieplader hier zou moeten komen, vind ik persoonlijk nog wel een hele puzzel, maar dat is voor de betreffende chauffeurs om dat uit te zoeken, zou ik denken.


38. Staand op de overweg kijkend naar De Lutte. Twee voorwaarschuwingsborden die vertellen dat op kilometer 29,2 een overweg te vinden is.


39. Omgedraaid en de blik richting Oldenzaal. Hier valt op dat er voor het sein aan de linkerkant van het spoor een ATB-inschakelbord (officieel: "Aanduiding van het begin van de inschakelsectie van het automatische treinbeïnvloeding systeem ATB.") staat.


40. Ingezoomd op de bocht en daar staat aan de linkerzijde van het spoor een snelheidsverminderingsbord. Hierbij moet de machinist de "snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid. Deze snelheid moet voor het volgende bord 'Nr. 314 Snelheidsbord' bereikt zijn".


41. Het was mij opgevallen dat vanaf de overweg gezien, net na het eerste portaal een bord stond met twee gaten erin. Dus even het landweggetje opgelopen om te kijken welk bord dat is. En dat blijkt deze te zijn: het ATB-naderingsbord. In het seinenboek staat hierover: "Aanduiding van de nadering van het bord 'Nr. 328 ATB-inschakelbord'." Dat inschakelbord staat dus op foto 39.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 juli 2022, 19:37:14 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Harinkweg in De Lutte en een spoorloper???
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 juni 2022, 20:06:15 »

We zijn nog steeds in de omgeving van De Lutte en schuiven weer een plekje op.

42. Op naar locatie 10 en 10a op de kaart. Dat is de overweg in de Harinkweg in De Lutte. Maar voordat we de overweg gaan bestuderen, eerst een stukje historie:
Op Google Maps staat bij inzoomen de aanduiding "Markesteen op het spoor". Aan de zuidkant van het spoor ligt inderdaad een redelijk grote steen met daarnaast een informatiebord.


43. Op dit bord worden een aantal zaken uitgelegd, zoals de reden waarom het spoor is aangelegd.


44. En de reden van het bestaan van dit soort Markestenen. Zoals de naam vermoed, zal het hier gaan om een 'merksteen', in dit geval om een grens aan te duiden. Eventuele Tukkers, die meelezen mogen dit zeker verbeteren.


45. De Markesteen zelf ....


46. .... en het informatiebordje wat ervoor staat in meer detail.


47. De overweg in de Harinkweg zelf. Staande aan de zuidkant van het spoor. De Markesteen ligt hier bijna recht achter me.


48. Kijkend in de richting van De Lutte (en Duitsland). Links staat een "ATB-uitschakelbord" (in het seinenboek staat hierover: "Aanduiding van het einde van het gebied waar het automatische treinbeïnvloeding systeem ATB of ATBNG functioneert."


49. En dit ingezoomd. Rechts van het midden van de foto staat een hek, dat is locatie 10a op de kaart. Daar heb ik een poosje staan wachten op zaken die niet kwamen, zoals treinen...... :D


50. De overweg overgestoken en de blik gericht richting Oldenzaal. Deze overweg blijkt ook te liggen op het uiterste puntje van het emplacement van station Oldenzaal.


51. Teruggelopen en licht ingezoomd op het uithaalspoor wat tot net voor de overweg ligt.


52. Op weg naar locatie 10a dit portaal vastgelegd, waar te zien is, dat er aan één kant een schakelaar voor de bovenleiding zit met in de bovenleiding zelf nog het een en ander aan zaken die hiervoor zorgen.


53. De (licht ingezoomde) blik richting de overweg, rechts het hoofdsein met lichtbak en een bord die baanvaksnelheid 80 km/h aangeeft. In het station Oldenzaal zelf is de maximum snelheid 70 km/h.


54. Op locatie 10a heb ik een poos staan wachten op niks eigenlijk.....
Totdat ik in de begroeiing een hertje zag lopen, die opeens het spoor overstak. Dat heb ik wel kunnen vastleggen! Helaas maar één foto kunnen maken, want het beestje was wel heel snel weer verdwenen.


55. Kasten met electronica voor van alles en nog wat staan (blijkbaar) niet per se in de buurt van seinen en/of overwegen. Ook een stukje verder weg kunnen ze staan, zoals deze twee exemplaren, die verscholen in het onkruid staan te staan.


56. En net voordat ik richting de volgende locatie wilde gaan, kreeg ik een berichtje dat de 1828 met een keteltrein onderweg was. Ik had het nauwelijks gelezen of de bellen van de overweg begonnen te rammelen.....
En inderdaad: de 1828 met een keteltrein kwam langs :D


57.


58.


59. Al snel gevolgd door een Flirt van Eurobahn richting Oldenzaal en verder.

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Oldenzaal
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 juni 2022, 21:03:29 »

Voor de liefhebbers van dit soort draadjes: op naar het volgende station.

60. Verder door Oldenzaal in en wel naar locatie 11 op het kaartje. Dat is het station van Oldenzaal zelf. Schuin van voren met de opvallende klokketoren die voor het station staat.


61. Op het station zelf natuurlijk een aantal van dit soort beeldschermen, die vertellen welke treinen wanneer vertrekken. Waarbij hier blijkt dat de trein van 14:32 naar Zutphen vandaag (of beter: op de dag dat de foto gemaakt werd, namelijk donderdag 16 juni) niet reed vanwege een seinstoring tussen Lochem en Goor.


62. Nadat ik de auto geparkeerd had, had ik uiteraard de lange trits ketelwagens al gezien, maar nog niet gezien of er een lok, en zo ja, welke lok er voor zou staan.


63. Dit bleek dus de Rotterdam Rail Feeding 4401 (voorheen NS 1606) te zijn.


64. Met op de zijkant de tekst "1981 (NS-logo) - 2021 (RRF logo) 40 jaar trouwe dienst".


65. Staand op het uiteinde van het perron voor spoor 2 (bij de overweg tussen de sporen 1 en 2), kijkend in de richting van Hengelo. De baanvaksnelheid is hier 70 km/h. Dit is licht ingezoomd.


66. Het spoor verdwijnt in een lichte boog naar links en is dus verder vanaf het station niet meer zichtbaar.


67. Oldenzaal valt onder het Blauwnetgebied en daarom staan er diverse van deze incheckpalen op de perrons. Deze stond uiteraard wel aan, maar door de lichtinval van de zon is dat niet te zien.


68. Station Oldenzaal ligt zelf op (circa) kilometer 26.2. Verderop op het perron staat dit bordje. Van links naar rechts is het volgende te zien: op het uiterste spoor de al getoonde keteltrein, het perron voor spoor 2, het perron voor spoor 1 met daarbij het stationsgebouw en rechts het busstation. Naast het busstation is een groot P+R terrein te vinden.


69. Eén van de ketelwagens, en wel deze, viel mij op en wel ....


70. .... omdat er een flinke haak aan de ketel vastzit. Geen idee waar die voor dient, maar misschien heeft iemand een idee?


71. Helemaal aan het einde van het perron van spoor met de blik richting De Lutte en Duitsland. Net na de bocht is de overweg van locatie 10 te vinden.


72. Ondertussen was op spoor 2 de Eurobahn Flirt richting Bielefeld Hbf aangekomen en kon ik deze vastleggen net na vertrek. 


73. En een uitsnede uit de grote foto gemaakt.


74. Ondertussen zag ik dat het uitrijsein richting Hengelo op groen gesprongen was en er dus mogelijk verkeer aan zat te komen. En inderdaad: de IC Berlin kwam langs met de 1752 als trekpaard.


75. Blik langs de voorbijrijdende trein.


76. Tot slot de oude seinpaal, die tussen het busstation en de P+R parkeerplaats staat.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 juni 2022, 21:13:23 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oldenzaal voorbij . . . .
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 30 juni 2022, 16:32:28 »

De volgende delen laten het traject tussen Oldenzaal en Hengelo zien, al slaan we hier wel een stukje spoor over, want vanaf station Oldenzaal richting Hengelo gaat het spoor veel over viaducten over de wegen heen. De eerste overweg die ik weer kon vinden was die van de Zandsteenweg. Deze is redelijk gemakkelijk te vinden, want ligt tegenover de carpoolplaats Oldenzaal-West A1 aan de zuid-kant van afrit 32 van de A1.

Dus eerst een nieuw kaartje om de nieuwe locaties weer terug te kunnen vinden.


77. Locatie 12 op kaart is dus de overweg in de Zandsteenweg. Deze is met de auto vanaf de afslag van de snelweg niet bereikbaar, want er staat een bord "verboden voor motorvoertuigen op twee of meer wielen", tenzij je bestemmingsverkeer bent.


78. Staand op de overweg in de richting van Oldenzaal kijkend ....


79. .... en dat wat ingezoomd, waar het viaduct van de A1 zichtbaar is. Vlak voor het viaduct staan twee seinen, de linker toont groen met daaronder een "H", welke bestaat uit zeven witte lampen. De betekenis hiervan is: "Sein 277. 'H'-sein. Stoppen voor het sein. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen."


80. Niet de meest duidelijke foto, maar hij haalt wel de twee seinen wat dichterbij.


81. Staande op de overweg viel mij op dat de rubberen laag best nieuw rook en bij nadere beschouwing bleek dat dus ook zo te zijn, inclusief een aantal bielsen en een aantal meters ballast wat ook er als nieuw uit zag.


82. De (iets ingezoomde) blik richting Hengelo.


83. Inmiddels waren er her en der wat seinbeelden veranderd, wat kon betekenen dat er verkeer aankwam. Een blik op de telefoon, en met name website: treinposities.nl (waarvan ik zelf ondervonden heb, dat ik die op mijn telefoon na openen moet refreshen wil hij alle actuele treinen tonen, maar dat kan uiteraard aan mijn verbinding van dat moment liggen). Die toonde dat Syntus 38 (nu Keolis) Lint nabij was met als eindbestemming Zutphen. 


84. En uit de originele foto de trein wat dichterbij gehaald.

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oldenzaal voorbij . . . .
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 30 juni 2022, 16:47:01 »

Leuk verslag Frank!
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

dp

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oldenzaal voorbij . . . .
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 09:20:50 »

Mooi gedaan!
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - In het buitengebied van Deurningen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 02 juli 2022, 09:28:41 »

Tussen de overweg in de Zandsteenweg (locatie 12) en die van de Oude Postweg (locatie 14), zou er ook nog eentje moeten zijn op locatie 13. Maar inmiddels is die dus verdwenen. Er loopt wel een weg evenwijd aan de noordkant van het spoor om de woningen aldaar bereikbaar te maken.
Hier ben ik wel even geweest, maar buiten de bekende ProRail hekken was daar niet veel te beleven.

Even de auto geparkeerd halverwege locaties 13 en 14 om de route verder te bepalen. De overweg in de Oude Postweg had ik al eerder vastgelegd, dus die hoefde niet meer. En opeens hoorde ik de bellen van die overweg rammelen, dus gauw kijken waar de trein vandaan kwam.....

85. Gauw de camera gepakt, aangezet en over het bekende hek gehouden om in een soort van paniekshot de aankomende goederentrein vast te leggen. Getrokken door de rode Vectron 193 375 kwam de lege aluminiumoxide trein uit Tsjechië (informatie aangereikt door Mister1736) voorbij. Foto is hier rechtgezet en de trein is uit de originele foto wat dichterbij gehaald.


86. Verder naar de Oude Postweg in Deurningen, locatie 14 op de kaart. Staand aan de zuidkant van het spoor.


87. Dit blijkt voor diepladers overweg nummer 1366 te zijn (even de flits van de camera aangezet, want anders was het bord helemaal niet zichtbaar :D).


88. En dit staat ook netjes aan de noordkant van de overweg vermeld. Mooi rustig en landelijk gelegen. Was ook best even zoeken naar het een en ander.


89. Let op de codering van het baanvak.... Dit is baanvak HO.


90. De (iets ingezoomde) blik richting Oldenzaal, waar in de verte al een stipje zichtbaar was.


91. De kant van Hengelo op gezien.


92. Het stipje in de verte had zichzelf al aangekondigd middels de bellen van de overweg. De Eurobanh Flirt ET 4.05 richting Hengelo.


93. Staand aan de noordkant van de spoorlijn een stukje het grasland ingelopen. De bakken voor de seinen zijn L-seinen, die horen bij de H-seinen van foto 79. Door mijn standpunt en de bekende art. 461 borden (voor hen die dat niet weten: "verboden toegang, artikel 461 Wetboek van Strafrecht") voor het terrein aan de andere kant van het spoor kon ik niet zien of aan stonden of niet.
In het seinboek staat hierover: "Sein 276. 'L'-sein. Snelheid zodanig begrenzen dat voor het eerstvolgende H-sein 'Nr. 277' kan worden gestopt. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen."

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - de eerste stappen in Hengelo
« Reactie #15 Gepost op: maandag 04 juli 2022, 12:47:57 »

Op het kaartje staat bij locatie 15 de Vliegveldweg of N737 afgebeeld. Dit is de weg naar Vliegveld Twente. Op Google Maps is hier nog een overweg te zien en een viaduct in aanbouw. Inmiddels is dat viaduct helemaal klaar en de overweg helemaal opgeruimd en is er verder geen mogelijkheid om bij het spoor te kunnen kijken. Dus die valt af.

Hetzelfde geldt voor locatie 16 op de kaart, want ook die overweg in de Nieuwe Grensweg in Deurningen staat nog wel op Google Maps, maar is inmiddels opgeruimd.

En omdat nu ook dit kaartje alweer op is, maar weer een nieuwe:


94. Op naar locatie 17 op de kaart en wel de overweg in de Pallastweg in (gemeente) Hengelo. Was even zoeken (understatement) maar toch gevonden. De auto moest achter blijven bij de kruising van de Leutinkveldweg en de Lonnekermeerweg, want het laatste stukje van de Leutinkveldweg is voor auto's en zo alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Maar met het mooie weer was een wandelingetje ook geen straf.
De overweg zelf van de zuidkant bezien.


95. De blik richting Oldenzaal, waar rechts nog steeds het baanvak de aanduiding HO heeft.


96. Iets ingezoomd in de richting van Hengelo om de seinen zichtbaar te krijgen.


97. Het viel mij op dat er bij deze overweg vijf regelkasten staan, helaas rijkelijk voorzien van overbodig schilderwerk.


98. De bellen van de overweg waren gegaan, dus kwam er iets aan. En dat bleek deze Keolis Lint te zijn met bestemming Oldenzaal. In vier foto's komt deze dichterbij.


99.


100.


101.


102. Op de wandeling terug naar de auto nog deze sloot gezien vol met libelles.

Timelord

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Langs het spoor in Overijssel - de eerste stappen in Hengelo
« Reactie #16 Gepost op: maandag 04 juli 2022, 19:42:16 »

Citaat
De baanvaksnelheid in Nederland is 125 km/h, wat door dit bord aangegeven wordt.

Toch even zeuren: De baanvaksnelheid OP DIT BAANVAK in Nederland is 125 km/h.

Andere baanvakken kennen 100 of 140 of 160  of zelfs 200.  ;)
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - de eerste stappen in Hengelo
« Reactie #17 Gepost op: maandag 04 juli 2022, 22:07:26 »

 @citaat
tekst beetje aangepast  :P
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Hengelo: Pentropsdijk en Nieuwe Grensweg
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 06 juli 2022, 12:49:07 »

103. Door naar locatie 18 op het kaartje. De overweg op de plek waar de Nieuwe Grensweg en de Pentropsdijk elkaar tegen komen.


104. Ook hier blijkt de overweg weer nagelnieuw te zijn. Niet alleen te zien, maar als je er staat ook te ruiken.


105. Ook de bekabeling voor de aansturing van de overweg oogt nieuw en ligt er keurig bij.


106. De ingezoomde blik richting Oldenzaal. Net in beeld nog de twee staanders van het betonnen portaal waar de bovenleiding aan is afgespannen.


107. Een kijkje richting Hengelo, de bocht in die het spoor daar maakt alvorens bij station Hengelo Oost uit te komen.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo-Oost
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 07 juli 2022, 18:30:43 »

Voor de handigheid even het kaartje in de herkansing gegooid.


108. Verder een stukje Hengelo in richting locatie 19 op de kaart en dan komen we aan bij de eerste halte, namelijk:


109. Het perron opgelopen van:


110. En de blik gericht naar de kant van Oldenzaal toe. De halte heeft twee perrons, maar die liggen aan weerszijden van de overweg die ertussen door loopt, op de plek waar de Josef Haydnlaan (noordkant) overgaat in de Zwavertsweg.


111. Ongeveer halverwege het perron en dan licht ingezoomd de blik richting Hengelo. De twee seinen die de overweg beveiligen, de overweg zelf en aan de andere kant van de weg het perron van spoor 1.


112. Het laatste baken voor het sein in weer eens een andere uitvoering.
Zoals Postduif terecht in zijn bijdrage de aanvulling geeft:
Citaat
Dit is het laatste P-sein in een reeks P-seinen.
Of zoals het nieuwe seinen ook zegt, een P-sein voorafgaand aan een bediend sein.
Het betekent beide hetzelfde, maar misschien is de laatste omschrijving wel duidelijker.
Want als Machinist weet je dan dat er bediende seinen aan gaan komen en dat is vrijwel altijd icm wissels.
Kortom; extra alertheid gevraagd.
In het seinenboek staat daarover: "Aanduiding van de nadering van een P-sein dat voorafgaat aan een hoofdsein zonder P."


113. Verder doorgelopen naar het einde van het perron, waar het Vertreklampje enthousiast staat te branden. En het bakbord en uiteraard het onvermijdelijke verboden toegangsbordje.


114. Ondertussen waren de bellen van de overweg gaan rammelen en diende een trein zich aan. Dit bleek bij nadere beschouwing de 1831 te zijn met een keteltrein. Deze loc is zijn leven ooit begonnen in 1982 als de 1631, welke voor ons natuurlijk bekend is als de door Märklin (en nu ook Roco) uitgebrachte loc met hetzelfde nummer en het wapen en de naam van Voorburg.


115. Zo op het oog nieuwe ketelwagens, die hier aan mij voorbij trokken. Ondanks de afstand (netjes achter de streep) voelde ik wel duidelijk de luchtverplaatsing die zo'n trein met zich mee brengt.


116. Men is er best vroeg bij.... de eerstvolgende vrijdag 29 april is in 2033.  8o  :D


117. Terug naar de weg en de overweg zelf vastgelegd. Achter mij is de inrit naar de parkeerplaats die bij het station hoort.


118. Ondertussen kwam er weer wat verkeer voorbij, dit keer in de vorm van het stoptreintje naar Zutphen.


119. In het station en al rap weer weg.


120. De plek waar de kaartjes gekocht kunnen worden.


121. Staand op het perron de blik terug, rechts de fietsenstalling met daarnaast de parkeerplaats en in het midden van de foto de overweg en het perron van spoor 2.


122. En dat een tikje ingezoomd.


123. Helemaal aan het einde van het perron, kijkend in de richting van Hengelo ....


124. .... dat ingezoomd, om de snelheidsborden zichtbaar te maken, waarbij de trein de snelheid moeten verminderen tot 40 km/h. Ook zichtbaar zijn de gewichten te zien voor de afspanning van de bovenleiding.


125. De andere kant op wordt de bovenleiding halverwege het perron afgespannen. Aan de niet-perronzijde van het spoor is dat met behulp van een gewoon betonnen gewicht.


126. Aan de perronzijde wordt dat gedaan door deze constructie.

« Laatst bewerkt op: woensdag 13 juli 2022, 19:59:58 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #20 Gepost op: maandag 11 juli 2022, 19:48:54 »

Hengelo Centraal! Locatie 20 op het kaartje. Ik was er (voor mijn gevoel) duidelijk op het verkeerde tijdstip, want overladen met mensen, dus ik heb mijn bezoek niet te lang gehouden. Derhalve ook niet te veel foto's.
In Hengelo komen van vier kanten de treinen binnen. Vanuit Oldenzaal zoals hiervoor al is getoond. Vanuit Enschede, vanuit Zutphen en vanuit Almelo. Richting Zutphen is het spoor zonder bovenleiding, dus daar rijden dieseltreinen.

127. De voorkant van het station aan de kant van het stationsplein, waar ook het bussstation te vinden is.


128. Onder het station door loopt een traverse die noord met zuid verbind. Aan de zuidkant is een P+R parkeergarage en de taxiplaatsen en zo. De entree van de zuidkant.


129. De blik omhoog vanuit de traverse naar de overkapping van het perron.


130. Boven op de perrons aangekomen, vertrok deze Koploper net als intercity naar Enschede.


131. Treinstel 2327 (SNG) in rust op een van de opstelsporen.


132. Spoor 11 in Hengelo is een kopspoortje aan de oostkant van het station.


133. Dit ingezoomd, om de werkplaats in de verte wat in beeld te krijgen.


134. Lang het perron gelopen aan de noordkant van het station. Deze is in secties verdeeld, zodat er middels het kruiswissel verderop treinen over het perron verdeeld kunnen worden.


135. Zoals met deze stoptrein naar Zutphen gedaan wordt.


136. Uiteraard is het nog niet mogelijk om met één check-in en één check-out naar je bestemming te reizen, maar moet je onderweg bij NS uitchecken en bij Blauwnet inchecken ingeval van een overstap.... (of omgekeerd natuurlijk).


137. Nog even de kap van het station boven de centrale trappen.

Postduif

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 13 juli 2022, 17:46:12 »

Hey

Leuke foto's.

Bij nummer 112 zie je op de foto een baken voor een sein.
Daarover zeg je dat deze weer eens een andere vormgeving heeft dan normaal.
Dat klopt. En is niet voor niets.
Dit is het laatste P-sein in een reeks P-seinen.
Of zoals het nieuwe seinen ook zegt, een P-sein voorafgaand aan een bediend sein.
Het betekent beide hetzelfde, maar misschien is de laatste omschrijving wel duidelijker.
Want als Machinist weet je dan dat er bediende seinen aan gaan komen en dat is vrijwel altijd icm wissels.
Kortom; extra alertheid gevraagd.
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 13 juli 2022, 20:00:40 »

 @citaat
Dankjewel voor je belangrijke aanvulling! Ik heb dit bij de foto ook neergezet, zodat de informatie daar ook compleet is.
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 14 juli 2022, 10:56:56 »

Ha Frank,
Nogmaals waardering voor dit mooie topic, ik zie al weer uit naar volgende afleveringen! :thumbup:
Het was en is een interessante lijn vanwege het grensoverschrijdend verkeer.
Vraag die jij of een ander misschien nog kan beantwoorden: kunnen er te Hengelo goederentreinen "in de wacht" worden gezet?
Want eenmaal op weg richting Bad Bentheim zijn er praktisch geen uitwijkmogelijkheden meer of is hier op het kleinere emplacement van Oldenzaal nog een mogelijkheid voor?
Nu wil ik je weer niet terugsturen naar Hengelo Frank :D
Maar misschien kun jij aan de hand van de kaart nog wat duidelijkheid scheppen.
Gelogd

Postduif

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 14 juli 2022, 11:14:15 »

Oldenzaal heeft 3 wachtsporen.

Als Bentheim je niet kan hebben, dan wacht je in Oldenzaal.
Zeker niet in Hengelo,  daar is geen ruimte voor lange goederentreinen.
Met zware goederentreinen, Van boven de 2000 Ton is het wel een hele klim om weg te komen uit Oldenzaal.
Het gaat daar een heel lang stuk goed omhoog.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Gast
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 14 juli 2022, 11:58:30 »


Oldenzaal heeft 3 wachtsporen.


Waarvan er eentje bezet is.  :D



 https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#16/52.3062/6.9340

Uitzoomen en je kunt het allemaal bekijken Leon.

Gr, Ben.
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 14 juli 2022, 17:52:55 »

Eerlijk is eerlijk, terugbladerend in dit topic had ik het kunnen zien op de foto's van Frank.
Toelichting van Ben maakt de situatie echter duidelijker, beantwoordt hiermee de vraag.
Snap ook de rede van deze situatie.
Dus dank allen.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 14 juli 2022, 18:36:27 »

Bedankt voor de prachtige foto's.  :thumbup:
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Op naar de Rientjesoven!
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 14 juli 2022, 20:13:31 »

Dankjulliewel voor de leuke bijdragen!!

Er zijn nog best wat foto's en in deze bijdrage komen er alvast drie voorbij:

Een nieuwe kaartje is weer nodig om de volgende plek te tonen.


In Hengelo gaat, net als in Oldenzaal, veel over viaducten over de straten heen, dus heb ik weer een stuk spoor overgeslagen en we komen uit op locatie 21 op het nieuwe kaartje en dat is in Borne op de straat met de naam Rientjesoven. Er gaat een spoorviaduct en twee fietsviaducten over de Amerikalaan heen en dit is een mooi punt om foto's te maken. 

138. Een koploper met bestemming Hengelo en (waarschijnlijk) Enschede.


139. En dezelfde Koploper van de achterkant bezien.


140. Al snel gevolgd door een Sprinter de andere kant op met voor mi onbekende bestemming.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 juli 2022, 07:56:54 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - De bebouwde kom van Borne in!
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 15 juli 2022, 16:34:33 »

Omdat de bijdrage hierboven wat klein was, hier weer een grotere!  :D

141. Verder gaat de reis Borne in en de eerste overweg die ik tegen kwam, is die in de Jupiterstraat, locatie 22 op de kaart. De overweg gezien van de westkant.


142. Staand aan de oostkant kwam deze Eurobahn Flirt voorbij ....


143. .... om al snel in de verte te verdwijnen.


144. De blik de andere kant op laat in de verte het station van Borne al zien.


145. Al moest dat natuurlijk even wachten omdat de bellen weer begonnen te rammelen. Ditmaal voor een Flirt de andere kant op.


146. Naast de overweg stond een hele verzameling van deze jongens, waar ik uiteraard wijselijk uit de buurt ben gebleven. Voor degenen die het niet weten: dit zijn een aantal exemplaren van de reuzenberenklauw die bij aanraking (en zeker van het sap) kan leiden tot grote blaren en zwellingen. Zie de wikipedia pagina erover voor meer informatie.


147. Aan de westkant van de overweg is ook een bord gemonteerd, waarbij bij file er lampjes kunnen gaan branden met de tekst: "overweg vrij laten".


148. Dit omdat niet ver na de overweg er een oversteekplaats is van de Fietssnelweg F35, die op de site ervan omschreven wordt als: "De F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer, die loopt van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal.". De fietsers hebben voorrang en dus moet iedereen goed opletten, zeker als je er niet bekend bent, zoals ik. Was best even een verrassing.


149. Het bord wat de Fietssnelweg aangeeft.


150. In het wegdek zijn aan weerszijden zgn. kattenogen gemonteerd, die oranje gaan knipperen als er fietsers aan komen om het kruisende wegverkeer te waarschuwen.

Gelogd

bouan

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Langs het spoor in Overijssel - De bebouwde kom van Borne in!
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 15 juli 2022, 23:43:34 »

onze dochter woont in Oldenzaal,en ik fiets vaak daar in de buurt van het spoor.Ben al eens tot Rheine geweest.mooi daar en veel treinen.
Gelogd

Maarten

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: Langs het spoor in Overijssel - De bebouwde kom van Borne in!
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 16 juli 2022, 14:03:40 »

Mijn vrouw neemt de fietssnelweg iedere dag van en naar haar werk. Inderdaad zijn niet alle weggebruikers altijd bekend met de speciale verkeerssituaties.
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Hengelo
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 16 juli 2022, 16:42:12 »

Met zware goederentreinen, Van boven de 2000 Ton is het wel een hele klim om weg te komen uit Oldenzaal.
Het gaat daar een heel lang stuk goed omhoog.

Ik heb nog even zitten zoeken met behulp van deze website waarop hoogteverschillen duidelijk zichtbaar te maken zijn. En daaruit blijkt dat station Oldenzaal op 48 meter NAP ligt, de overweg in de Harinkweg (foto 47 in dit draadje) op 52 meter NAP en dat over een afstand van net even 1,5 km. Mogelijk dat het spoor in de ingraving van foto 49 nog wel iets hoger ligt, die website geeft 62 meter aan, maar dat lijkt me net even teveel van het goede. Dus dat zal het omliggende gebied wel zijn.
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Borne: de Deldensestraat
« Reactie #33 Gepost op: zondag 17 juli 2022, 16:28:30 »

Een stapje verder de bebouwde kom van Borne in.

151. Door naar locatie 23 op het kaartje: de overweg in de Deldensestraat. Deze gezien van de westkant.


152. Vlak na de overweg ligt een rotonde en daarom staan voor de overweg deze twee borden.


153. De (licht ingezoomde) blik terug richting Hengelo.


154. De andere kant op kijken, richting het station ....


155. .... wat ingezoomd natuurlijk iets beter te zien is.


156. Uiteraard kwam er geen trein toen ik nog bij de overweg liep, maar toen ik net met de auto op weg was richting het station uiteraard wel....

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Borne
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 17:05:01 »

Het volgende station op deze reis is station Borne! Of beter: een halte, want heel veel meer is het niet. Maar oordeel zelf:

157. Doorgereden naar de P+R parkeerplaats naast het station (locatie 24 op de kaart) en daar nog net de Blauwnet trein van hierboven bij vertrek nog vast kunnen leggen.


158. De nimmer ontbrekende verzameling fietsen bij een station in de fietsenstalling.


159. Het stationgebouwtje zelf. Dit is een door C. Douma (1933) ontworpen standaardstation (type eenvoudiger), ook wel het "Type Beilen" genoemd, omdat deze als eerste in 1970 is gebouwd. Het gebouw van Borne is in 1975 neergezet. In het boekje "De Nederlandse Modelbaan" van de Kleine Modelbaan-serie, deel 12 van H. F. Enter staat de bouw van station Breukelen van dit type station beschreven. Ergens moet ik nog een verzameling plastic muurplaatjes en dergelijke hebben liggen, omdat ik ooit begonnen ben met de bouw ervan.....


160. Het station beschikt alleen over een middenperron en je moet dus altijd één spoor oversteken om daar te komen. Dit is de blik (richting Hengelo) als je op die overweg staat.


161. Het andere spoor is natuurlijk ook beveiligd middels een sein en die toonde groen.


162. Nog even het stationsgebouw, maar nu gezien vanaf het perron.


163. Het perron van Borne.


164. Doorgelopen naar het einde van het perron, waar het vertreklampje vrolijk staat te branden. Verderop is een sein te zien, wat op groen staat.


165. Dit alles om deze Koploper te kunnen laten passeren.


166. Staand op het uiteinde van het perron, waar deze DDZ (NS DDZ 7649 op zaterdag 25 juni om 14:33 als intercity naar Enschede) zijn komst al had aangekondigd middels de bellen van de overweg, waar hij net op rijdt.


167. Na het bemachtigen van een ijsje in het stationsgebouw was ik onderweg naar de auto, toen dit treinstel van Keolis het station binnenreed. Deze is getooid met de naam "Cees Anker", een bestuurder van Keolis, die zijn naam op de trein bij zijn afscheid zag verschijnen. Zie dit krantenartikel, waar ik deze wijsheid uiteraard ook vandaan heb. :D

Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Borne
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 17:22:45 »

Even een zijpaadje pardon zijspoortje over station Borne.
Het gebouwtje staat er nog, dat is  dan nog wat; kaartjes zullen wel uit de automaat betrokken moeten worden, maar een bak koffie is er zo te zien wel te krijgen.
Zo zijn dergelijke gebouwen in bv. Waddinxveen en Zoetermeer-Oost afgebroken en dan zijn het echt haltes en stukken armoediger.
Ook zo'n gebouwtje heeft een nuttige functie.
Op naar Almelo Frank?
Gelogd

marc-lin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Lotsschardbahn
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Borne
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 21 juli 2022, 10:44:04 »

Mooi draadje. Heb daar vele jaren doorgebracht!
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Langs het spoor in Overijssel - De Lutte voorbij . . .
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 21 juli 2022, 11:35:07 »

28. Ruim 200 meter verderop gaat bij locatie 7 De Visscherij over het spoor middels een kleine overweg. Deze toont de overweg van de zuidkant.

Dat is een plek waar Rhopalomyia tanaceticola (boerenwormkruidgalmug) werd gespot. Voor liefhebbers van die hobby: overkant van het spoor in de berm aan de noordkant van de weg.

159. Het stationgebouwtje zelf. Dit is een door C. Douma (1933) ontworpen standaardstation (type eenvoudiger), ook wel het "Type Beilen" genoemd, omdat deze als eerste in 1970 is gebouwd. Het gebouw van Borne is in 1975 neergezet.



Leuk om weer eens even terug te zien. :thumbup:

Gelijk maar even gekeken op Het typeoverzicht op stationsweb, en  stationsweb, dat als extra info geeft dat er van december 2003 tot augustus 2013 een Italiaans afhaalrestaurant was gevestigd.  :thumbup: YES.

En op die site vind je natuurlijk ook station Breukelen.
Ik heb toevallig (?) van de Kleine Modelbaan-serie, deel 12, van H. F. Enter,  niet.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Station Borne
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 22 juli 2022, 17:18:10 »

Het gebouwtje staat er nog, dat is  dan nog wat; kaartjes zullen wel uit de automaat betrokken moeten worden, maar een bak koffie is er zo te zien wel te krijgen.
Inderdaad: het gebouwtje staat er nog, maar dit heeft zoals je zelf al aangaf een horeca functie gekregen. Op foto 162 staat rechts inderdaad de onvermijdelijke kaartjesautomaat.

Dat is een plek waar Rhopalomyia tanaceticola (boerenwormkruidgalmug) werd gespot. Voor liefhebbers van die hobby: overkant van het spoor in de berm aan de noordkant van de weg.
Dat was toch niet echt het eerste waar ik dacht, toen ik daar foto's aan het maken was....  :D

Leuk om weer eens even terug te zien. :thumbup:
[...]
En op die site vind je natuurlijk ook station Breukelen.
Ik heb toevallig (?) van de Kleine Modelbaan-serie, deel 12, van H. F. Enter,  niet.

Het was voor mij ook wel even een puntje van herkenning, zo van: hé die heb ik al eerder gezien ergens.....
Klein detail is dat in het boekje van de Kleine Modelbaan-serie één foto van station Breukelen (per ongeluk?) in spiegelbeeld staat afgedrukt.
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Azelosestraat in Borne.
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 22 juli 2022, 17:20:45 »

Verder met de volgende locatie in Borne. Ook dit is weer een overweg en die ligt weer dichtbij het station.

168. Door naar locatie 25 op de kaart: de overweg in de Azelosestraat. De overweg waarop op de DDZ van foto 166 reed.


169. Uiteraard voorzien van het inmiddels niet geel meer zijnde bordje van ProRail.


170. Staand midden op de overweg, kijkend naar de plek waar ik (onder meer) foto 166 gemaakt had, het uiterste puntje van het perron van station Borne.


171. En dat iets ingezoomd om het beter te laten zien.


172. Tussen de rails ligt natuurlijk van alles en nog wat om gemakkelijk over te kunnen steken, zoals bijv. tegels voor het fietspad en voetpad. Aangezien dit wel netjes moet blijven liggen, moet er een soort van kering zijn, wat hier is opgelost door 3 stukken biels.


173. En dat van wat dichterbij. Even simpel als doeltreffend zou je zeggen.


174. De andere kant op, richting Almelo, verdwijnt het spoor in een boog naar links buiten beeld.


175. En ingezoomd laat dat ook de overweg van de volgende serie alvast zien.

Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - Azelosestraat in Borne.
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 22 juli 2022, 17:45:25 »

Opvallend veel overwegen op deze lijn.
Zo is er op de lijn Gouda - Den Haag nog maar één overweg in Zoetermeer.
Er valt in Twente nog veel te doen om dit aantal te verminderen, wat wel Prorailbeleid is.
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Bornerbroeksestraat in Borne (weer een overweg).
« Reactie #41 Gepost op: zondag 24 juli 2022, 19:40:51 »

176. En die plek van die volgende serie foto's is locatie 26 op het kaartje: de overweg in de Bornerbroeksestraat.


177. Kijkend naar de overweg van hierboven, dus richting Borne.


178. En vanuit de buitenboog richting Almelo. Je kunt hier best een flink stuk kijken ....


179. .... wat ingezoomd natuurlijk iets beter te zien is.


180. Ondertussen stond voor het sein bij de overweg in de Azelosestraat een trein van Keolis te wachten. Blijkbaar was het nog geen groen....


181. Maar dat veranderde al snel, waardoor de Sprinter naar Zwolle voorbij kwam.


182. Ondertussen had ik op treinposities.nl gekeken en gezien dat de NS 1761 met de Intercity naar het Berlin Ostbahnhof in de buurt zou moeten zijn, dus daar even opgewacht.


183.


184.

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Oonksweg in Borne
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 26 juli 2022, 21:43:09 »

En het is alweer tijd voor een nieuw kaartje, dus:


185. Locatie 27 op de kaart, helemaal rechts onderaan, is de overweg in de Oonksweg in Borne, die net sloot toen ik aan kwam wandelen.


186. Door waar ik liep een wat minder handige foto van de voorbijrijdende DDZ.


187. Staand op de overweg, waar rechts het S-sein zichtbaar is. Dit vertelt de machinist dat er op remafstand een station te vinden is. In dit geval dus station Borne.


188. En dat een tikje ingezoomd.


189. De andere kant op, richting Almelo ziet er dan zo uit.


190. Ook hier de zoomfunctie van de camera gebruikt.


Verder het "lege" gebied tussen Borne en Almelo in, waar best nog wat te vinden is.

191. Bij locatie 28 is in de bocht van de Retraitehuisweg een klein voetgangersbruggetje wat over een zijtakje van de Azelerbeek heen gaat ....


192. .... waarna het voetpad met een bochtje uitkomt bij de spoorbrug die over de Azelerbeek zelf heen gaan.


193. Al moet je als voetganger wel rekening houden met hoofdpijn, want het is mij gelukt om bij de pogingen niet in het water te trappen, toch met mijn hoofd tegen de metalen balk aan te botsen. En ik kan je zeggen: die geeft niet mee..... (dit is trouwens de tweede onderdoorgang met een hoogte van 1,60 m die ik in mijn bezoekjes aan diverse sporen ben tegen gekomen).


194. De contructie van het bruggetje van onderen ....


195. .... met ook hier informatie over de verfbeurt (2015 blijkbaar) en waar de brug zich bevindt. En dat is op kilometer 7,050.


196. De brug van de andere kant. Het voetpad vervolgt zijn weg over een tweede bruggetje en takt aan op de Lidwinaweg aan de kant van het dorp Zenderen.


197. De Azelerbeek zelf met de nodige begroeiing en kleine beestjes die het behoorlijk druk hadden met van alles en nog wat.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Het Hag in Zenderen
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 28 juli 2022, 15:50:19 »

198. Een klein stukje verder, iets van 130 meter, kom je alweer uit bij locatie 29. De overweg in Het Hag in Zenderen.


199. Terugkijkend naar de richting van Borne.


200. En dat ingezoomd. Rechts is de kilometeraanduiding te zien, 7 km en iets verderop het bruggetje over de Azelosebeek van de bijdrage hierboven.


201. De blik richting Almelo gericht ....


202. .... en ook hier de zoomfunctie weer gebruikt.


203. De overweg van de oostelijke kant. Er was weinig te beleven, er waren meer fietsers te zien dan treinen.....


204. Op naar locatie 30 op de kaart, waar bleek dat de overweg in Het Vlier inmiddels niet meer bestond. Deze is vorig jaar maart twee dagen na een tragisch ongeval gesloten, wat ook bleek uit een herinneringsmonument voor de betreffende jongeman aan het begin van het doodlopende weggetje.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Tussen Zenderen en Almelo
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 10:56:30 »

205. Onderweg naar het volgende plekje op de kaart, locatie 31, kwam deze Koploper nog voorbij.


206.


207. Aangekomen bij locatie 31 kwam deze DDZ voorbij met een vrolijk toeterende meester. Ik stond wat hoger en viel dus blijkbaar op.


208. En door richting Almelo en geen idee waar verder heen....


209. Wat ik (uiteraard) al gezien had, was dat de overweg in de Zeilkerweg inmiddels niet meer bestond. Ook deze bleek al verwijderd te zijn. Echter nog niet zo lang geleden, want het ziet er allemaal nog netjes uit.


210. En dat bleek ook wel: de overweg, of beter de restanten ervan, lagen nog keurig naast het weggetje richting het spoor. Bij het maken van de foto van de DDZ (foto 206) stond ik op de rubberen delen naast het rood/witte schrikhek.


211. Iemand nog ballast nodig voor zijn K-rail te verstoppen? Er stonden nog wat zakjes..... :D


212. De borden, die bij de overweg hebben gestaan. Blijkbaar was dit een onbewaakte overweg aan het gele bord te zien, dus logisch dat deze is verdwenen.


213. Alles van een afstandje gezien. op de voorgrond staat een rode streep in het asfalt. Daar was inmiddels ook al een freesmachine mee bezig geweest, dus het stuk asfalt tussen de weg en de hekken zal ook wel verdwijnen.


214. Tussen de locaties 31 en 32 kwam ik naast de Vloedbeltsweg nog twee bovenleidingsportalen tegen met de nodige schakelaar. Op de achtergrond hier een onderstation(netje) voor de voorziening van de spanning.


215. Omhoog kijken naar de schakelaars en het lijnenspel van de draden.


216. Eén portaal verder een F-schakelaar.

Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Tussen Zenderen en Almelo - deel 2
« Reactie #45 Gepost op: zondag 31 juli 2022, 19:51:59 »

217. De Vloedbeltsweg eindigt in de Grote Bavenkelsweg en die gaat met een bewaakte overweg het spoor over.


218. Uiteraard met behulp van de nodige verzameling kasten ernaast.


219. Nog even terugkijkend naar het onderstation van foto 213 met de twee portalen waaraan de nodige schakelaars en dergelijke zijn opgehangen. De meeste portalen zijn hier van beton, alleen de tweede op deze foto is een standaard stalen DIN-portaal, met dat verschil, dat de uitleggers in het midden zijn gemonteerd. Dit uiteraard omdat er aan weerszijden van het portaal aansluitingen met schakelaars te vinden zijn.


220. De overweg van de westkant.


221. Staand net naast de AHOB, kijkend in de richting van Borne.


222. Ook hier weer even ingezoomd.


223. Midden op de overweg en kijkend in de richting Almelo.


224. En ook dat een tikje ingezoomd.


En toen was de vakantie alweer op en dus ook de foto's van dit verslag wat betreft het Nederlandse deel.
Aangezien dit het einde is, ben ik niet tot in Almelo geraakt, misschien ooit voor een volgende vakantie.

Rest nog een verslag van mijn bezoekje aan Bad Bentheim, dat volgt snel hieronder.
« Laatst bewerkt op: zondag 31 juli 2022, 20:35:31 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Op pad richting Bad Bentheim
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 10 augustus 2022, 14:13:19 »

Op naar Bad Bentheim (zoals beloofd). Alleen bleek na het maken van deze serie, dat de camera op een verkeerde instelling had gestaan, waardoor alle foto's veel te licht waren opgeslagen. Ik heb wel geprobeerd om een aantal foto's te bewerken en deze wat meer acceptabel te krijgen. Ben ik er 100% tevreden mee? Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind wel dat ze een leuke indruk geven van wat er in Bad Bentheim te zien was.
En uiteraard geeft dit wel een smoesje om er nog een keertje naar terug te gaan  :D

Eerst maar even een kaartje:


225. Op naar locatie 1 op het kaartje. Dat is de overweg in de Hilgenstiege, waar de straat de spoorlijn tussen Nederland en het station van Bad Bentheim kruist. Maar dat niet alleen, want over de overweg ligt een viaduct met een enkelsporige spoorlijn, die (veel) verderop naar een militair depot leidt.


226. Verderop bleek een rode (hoewel.... rood.... aardig rood verbleekt) lok staat.


227. Maar eerst wat sfeerbeeldjes van de overweg zelf: de blik richting Nederland ....


228. .... en dat ingezoomd.


229. Het viaduct van de onderkant, waar duidelijk te zien is data de bovenleiding er onderdoor gevoerd wordt en nergens de brug zelf raakt.


230. Ook hier informatie over de laatste renovatiebeurt. Blijkbaar heeft de Fa. Schipper in 1988 hier de hand in gehad.


231. Een kijkje richting Bad Bentheim zelf.


232. Aan de noordkant van het spoor is onder het viaduct een zandweggetje, waar je in kan (en mag!) lopen. Staat nergens iets van verboden toegang of zo, dus op mijn gemakje die kant op gewandeld en daarbij kon ik dichtbij de de rode lok komen. Dit bleek er dus eentje uit de BR-111 te zijn en wel de 111 143-4.


233. En dezelfde lok van de andere kant.


234. Uiteraard kwam er ook nog wat lokaal verkeer voorbij.


235. Terug bij de overweg en net toen ik richting de auto wilde gaan, sloten de overwegbomen. En na enig wachten kwam er een 6400 in de verte aanzetten.


236. Dat bleek de 6455, ofwel "Klaas Abel" te zijn die met vijf ketelwagens onderweg was richting Bad Bentheim.


237.


238.


239. Verderop bleek het treintje de aftakking te pakken en niet rechtdoor te rijden.

« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2022, 17:45:18 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Bad Bentheim, tussen overweg en station
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 11 augustus 2022, 13:31:24 »

Tussen de overweg van locatie 1 en het station is er ook een prima plek om foto's te maken. Deze is bereikbaar vanaf de bocht waar de Funkenstiege en de Am Bahnhof in elkaar overgaan (voor het gemak op het kaartje aangeduid als locatie 2a). Ik was tijdens het foto's maken bij de overweg een aardige meneer tegen gekomen die me wat meer wist te vertellen over Bad Bentheim en ook dus over deze spotplek. Aangezien hij met OV en de benenwagen was, heb ik hem meegenomen en heeft hij me de weg gewezen naar deze plek, op het kaartje aangeduid als locatie 2.
Op mijn vraag: "mag je hier dan wel komen?" was het simpele antwoord: "staat nergens dat het niet mag". En mijn auto bleek bij het parkeren niet echt op te vallen, want er stonden vele malen meer auto's met een Nederlands kenteken dan met een Duits....  :D

240. Niet lang nadat we geinstalleerd waren kwam de 1746 solo voorbij. Die had een klein uurtje ervoor de Berlin Express in Bad Bentheim afgeleverd en zou de trein richting Amsterdam oppikken en weer richting Nederland brengen.


241.


242. De 1746 werd als snel gevolgd door de 101 120-4 die de trein richting Amsterdam aan het perron had achtergelaten.


243.


244. Om gezamenlijk, ieder op hun eigen spoor en onder hun eigen bovenleidingspanning, te wachten op dingen die kwamen.....
In de verte zijn nog net de ketelwagens die hierboven al langs gekomen waren te zien. Die zijn door de 6455 op hetzelfde spoortje geparkeerd als waar de BR 111 al stond.


245. Blijkbaar was de spanning omgeschakeld en kon de 1746 op pad richting station ....


246. .... om na enige tijd met de aangekoppelde Berlin Express (of moet dat nu de Amsterdam Express zijn....) richting Amsterdam te vertrekken.


247. En de trein richting Amsterdam werd gekruisd met lokaal verkeer.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 augustus 2022, 14:20:36 door frenkievee »
Gelogd

frenkievee

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Langs het spoor in Overijssel - Hbf Bad Bentheim!
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2022, 21:08:06 »

Als laatste bijdrage in deze serie van Overijssel met een klein uitstapje de grens over, het station van Bad Bentheim zelf (locatie 3 op het kaartje, al blijven er niet veel mogelijkheden meer over).
Zoals (mogelijk) bekend en hiervoor al geschreven is Bad Bentheim een station in Duitsland waar het 1500 volt systeem van de NS eindigt en er voor een aantal getrokken treinen van lok gewisseld moet worden. Met de huidige meerstroomsysteem-loks is dat natuurlijk niet nodig, dus hoe lang het allemaal nog nodig is, de toekomst zal het leren.
Op locatie 3 op het kaartje

248. Na de auto geparkeerd te hebben op de parkeerplaats en de onvermijdelijke duitenslikker wat digitaal geld gevoerd te hebben (die transactie leverde wel een stukje papier op!!  :D) ben ik het perron van Gleis 1 opgelopen. Al vrij snel kwam er in de verte een trein aan, wat een goederentrein bleek te zijn, getrokken door de 186 421-4. Wat opvalt is dat de lok de pantografen gestreken heeft.


249. De trein rolde langzaam het station in, en ik kon bijna op normaal wandeltempo met de trein meelopen.


250. De reden was dat het uitrijsein van het station op rood stond. Waarschijnlijk om na aankomst de spanning op de bovenleiding om te schakelen. Nog even een babbeltje gemaakt met de Nederlandse meester, die me vertelde dat hij de trein een klein stukje Duitsland in bracht en dan weer met de auto terug naar huis ging.


251. Bij het maken van deze foto werd ik door een dame aangesproken die mij vroeg waarom er opeens allerlei mannen met een camera op het station verschenen. Op mijn antwoord: "Ganz einfach, Züge!" ("heel simpel: treinen!") moest ze lachen. En waren we er het samen over eens dat iedereen een hobby moet hebben.  :D :P


252. Uiteraard was deze goederentrein niet de enige in het station, want er stond ook een stel van de Eurobahn richting Nederland klaar voor vertrek op Gleis 2.


253. Sfeerbeeldje van een verloren sluitplaatje tussen de sporen.


254. Op spoor 3 stond een dieseltreinstel klaar voor het lokale verkeer. Ik heb niet nader onderzocht waar deze Graf Ludwig I. naar toe ging ....


255. .... maar dat hij ging: dat was duidelijk!


256. Ondertussen was vanaf de verre opstelsporen de 101 120-4 weer in beeld gekomen, want het was tijd om de IC-Berlin te verwelkomen.


257. De lok van achteren. Let op het opgerolde snoer wat later in het eerste rijtuig geprikt gaat worden.


258. Het stationsgebouw met in de verte de verkeersleiding.


259.


260. Rondom het station hangt de bovenleiding helemaal vol met dit soort isolatiestukken. Dit gaat per paar, zodat er aan weerszijden van een mast dus eentje hangt, met er tussenin een stukje bovenleiding wat (blijkbaar) separaat geschakeld kan worden.


261. Inmiddels was ook de 1750 met de IC-Berlin aangekomen en stopte op spoor 1.


262.


263. Na losgekoppeld te zijn, vertrok de lok richting een opstelspoortje aan de rechterkant van het hoofdspoor. In de verte staat op datzelfde hoofdspoor de BR 101 lok te wachten tot dingen die komen gaan.


264. Na omschakelen van de bovenleiding kwam de BR 101 onze (er stonden meer mensen te kijken, ik op spoor 2 en een aantal op spoor 1. En uiteraard een rangeer-meneer tussen de sporen in om de boel weer aan te koppelen). In de verte staat de 1750 op het zijspoortje te wachten.


265.


266.


267. Tot frustratie van de dame op de bok lukt het niet in één keer om de lok goed tegen de trein aan te krijgen. Er zit tussen de buffers van de lok en het eerste rijtuig een gat, wat niet mag (begreep ik van de rangeerder). En na de derde poging werden de ramen dichtgegooid en de deur aan de kant van het perron dichtgeklapt, niet echt zachtzinnig moet ik zeggen. Waarop de rangeerder me aankeek met de opmerking: "oke, und jetzt??!" Na een paar minuten werd een laatste, nu wel succesvolle poging gedaan en kon de trein klaargemaakt worden voor vertrek.


268. Inmiddels was ik doorgelopen en kon ik deze foto nog maken van de 1750 op het kopspoortje. Bewust zodanig dat de twee scheidingsblokken in de bovenleiding zichtbaar zijn.


Het vertrek van de IC-Berlin heb ik niet meer afgewacht, vanwege het aflopen van de parkeertijd en ook omdat ik al best lang onderweg was. Dus weer op weg richting de camping.

Dit was het weer voor deze ronde! Ik heb weer veel lol gehad met het in beeld brengen van een klein stukje infrastructuur van het spoorwegnet in Nederland (en een klein stukje erbuiten) met veel leuke dingen (zoals het hertje!!). Toegegeven, ik baalde wel van het feit dat de foto's van Bad Bentheim niet waren wat ik ervan verwacht had. Volgende keer toch beter opletten of de camera-instellingen goed staat of misschien eerst even een gevalletje RTFM (Read The F... Manual) doen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 augustus 2022, 14:24:03 door frenkievee »
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Langs het spoor in Overijssel - Hbf Bad Bentheim!
« Reactie #49 Gepost op: zaterdag 13 augustus 2022, 13:09:07 »

Niet te kritisch op je zelf Frank, het resultaat is goed aan te zien!
Bedankt voor deze mooie en leuke reportage, veel gezien en geleerd. :thumbup:
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.057 seconden met 24 queries.