Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit

Gestart door Kemperbaan woensdag 15 juni 2022, 12:30:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Beste mensen,

Ik heb een ESU Lokprogrammer 53451 aangeschaft, programma's geïnstalleerd (5.2.1 en 2.7) en aangesloten op Windows 11 64 bits.
Als programmeerrails gebruik ik een rollerbank.

Eerst had ik daar de programmeer spanning nog op staan van de ECoS 50000, maar naar ik later begreep is dat niet nodig - en misschien beter van niet. De handleiding is daar niet duidelijk over. Trouwens ook niet of het uitmaakt hoe je de programmeerrails aansluit: waar spanning en massa moeten zitten, links of rechts. Kennelijk zoekt de programmer dat zelf uit.

Zodra ik een loc op de programmeerrails zet begint hij wel te lezen, maar zodra hij aan de cv's toekomt geeft hij een error melding. Ik heb verschillende locs geprobeerd, met beide programma's en met verschillende decoders (ESU, MFX, enz.), maar bij geen van alle kom ik verder met uitlezen.
Iemand een idee of tip wat hier aan de hand is?

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Als ik het goed begrijp heb je de programmeer uitgang van de ECOS en de uitgang van de programmer op elkaar aangesloten via de rollerbank?

Indien dit het geval is en beide hebben signaal geleverd kan het zijn dat de programmer nu defect is (weet niet of de programmeer uitgang van de ECOS nog is getest na die tijd)?
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
De ECoS functioneert zonder problemen. De programmeerspanning is lager dan die van de hoofdbaan. Daar moet de Lokprogrammer strikt van gescheiden zijn. Maar ja, als ook dat schade veroorzaakt ben ik misschien flink de sigaar.
De Lokprogrammer knippert nog steeds met de gele led als hij bezig is een decoder te lezen.

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Kan je de lok wel aansturen via de programmer? Dus testrijden. Maar als je de Lokprogrammer met de EcoS op het zelfde spoor hebt aangesloten en gelijktijdig aan hebt gehad kan het heel goed zijn dat je Lokprogrammer het heeft begeven.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Hoe doe ik dat, de loc aansturen met de programmer?
Wordt ook al lastig als hij een loc niet herkent ...

En om de programmer te laten controleren op een defect moet ik 'm dan naar ESU sturen?
Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Ik weet niet of je de software in het Duits of Engels hebt, maar de positie van de knoppen is gelijk. Het besturen kan via "Drivers' cab", het DCC of Motorola adres invoeren, juiste protocol kiezen en op "GO" klikken zodat deze feller groen wordt. Vervolgens kan met de sleepbalk van boven naar beneden de snelheid geregeld worden, en met de knoppen de lok functies.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
hoi,

Citaat van: Kemperbaan op woensdag 15 juni 2022, 13:45:46
Hoe doe ik dat, de loc aansturen met de programmer? Wordt ook al lastig als hij een loc niet herkent ...

Ik heb vaak zat decoders erop gezet zonder eerst in te lezen. Puur om te kijken of de zooi op het juiste adres reageert. Als het niet deed dan eens kijken of het uit te lezen was. Je kan ook eerst alleen één CV uitlezen / programmeren. Je hoeft niet de complete decoder uit te lezen. Zie ook het antwoord van AlexG.

Citaat van: Kemperbaan op woensdag 15 juni 2022, 13:45:46
En om de programmer te laten controleren op een defect moet ik 'm dan naar ESU sturen?

Kan, maar ik zou dan eerst naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt. Daar zou ik dan eerst informeren.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Dank voor jullie tips en de verheldering! Ik vroeg me al af waar die schuifregelaar voor bedoeld was. Maar als ik die gebruik reageert de loc dus niet. Evenmin op de F toetsen.

Ik zal met de winkel contact opnemen.

Dick

Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Probeer het eens als je de twee draden omgedraaid hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Dat ga ik nog proberen, de draden omwisselen.
De komende drie dagen ben ik onverwacht afwezig.
Daarna laat ik het vervolg weten.

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Nog snel even geprobeerd, maar ook het wisselen van de aansluitdraden leverde helaas geen resultaat op.
Ik werd ook nog getipt de draden van de Lokprogrammer rechtstreeks tegen wielen en sleper van de loc te houden om een eventueel contactprobleem uit te sluiten.
Dat kan ik pas in het weekend proberen. Daarna meld ik me weer.

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Hi Dick,

Misschien eens naar de Stamtafel-Utrecht komen (in Amersfoort).
Wel nadat je een afspraak hebt gemaakt op ons draadje.
Dan breng ik mijn Programmer en Laptop mee om jou set te testen.

groet
Harald

Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Doe ik. Heb je een pb gestuurd.

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: Kemperbaan op woensdag 15 juni 2022, 20:53:40
Ik werd ook nog getipt de draden van de Lokprogrammer rechtstreeks tegen wielen en sleper van de loc te houden om een eventueel contactprobleem uit te sluiten.

Ah... het PB-circuit van mensen die denken dat hun tips en tricks meer dan goud waard zijn. En daarom niet dat open op het forum durven te plaatsen  :thumbup:  :thumbup:

Als er niets reageert is de kans groot dat je de lokprogrammer met de eerste actie naar de knoppen hebt geholpen. Daar is nu niets meer aan te doen. Je kan contact opnemen met je winkelier / leverancier of met Esu.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
 @citaat Ja, da's inderdaad een tip die ik ook niet openlijk zou plaatsen.  :D
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lees je wel ESU decoders uit of van een ander merk?

Willy
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: nmbssncb op donderdag 16 juni 2022, 16:25:47
Lees je wel ESU decoders uit of van een ander merk?

Willy

Jazeker, zie ook mijn eerste bericht aan her begin van dit draadje 😎
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit


Dat de programmeerrails niet verbonden mag zijn en geïsoleerd moet zijn van de rest van de baan, heb ik zeker gezien maar lees ik als hoe een programmeerrails in normale situaties gebruikt wordt. Je mag 'm ook niet in- of uit rijden, omdat hij dan met de spanning van de hoofdbaan verbonden wordt. Maar er staat niet, wat wat mij betreft duidelijker was geweest, dat er geen enkele spanning op de programmeerrails mag staan. Normaal gesproken staat er immers de speciale spanning van de ECoS op. Nog duidelijker zou zijn om helemaal niet over een programmeerrails te spreken maar over een losse rails die niet met de baan verbonden is. Ik vind dat ESU hier duidelijker in moet zijn en zal ze dat ook laten weten als de programmer bezweken is.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Wat is er dan niet duidelijk aan? Er staat toch heel duidelijk dat "das Programmiergleis vom Rest der Anlage vollkommen isoliert ist!"? Is volgens mij zo helder als glas.

Koen
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
In de handleiding van de ECOS staat ook dat de rails aan de programmeer aansluiting volledig geisoleerd moeten zijn. Als er niet wordt geprogrammeerd met de ECOS staat via een relais de "gewone" baanspanning op de programmeer aansluiting zodat je het programmeer segment binnen kunt rijden. Tijdens het programmeren wordt het relais omgezet en hangt het programmeer segment alleen aan de programmeer aansluiting van de ECOS (is opzich ook geen speciale spanning maar ook standaard M4/DCC/Motorola signaal). Dus waarschijnlijk heeft de programmer aan de baanspanning van de ECOS gehangen. ESU is erg schappelijk qua service over het algemeen (ze kunnen vaak wel zien wat er is gebeurd dus hem opsturen met "hij doet het ineens niet meer" werkt over het algemeen niet). Maar ze hebben vaak aangepaste tarieven voor herstel.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: Kemperbaan op donderdag 16 juni 2022, 20:55:17

Ik vind dat ESU hier duidelijker in moet zijn en zal ze dat ook laten weten als de programmer bezweken is.


Goed zo: geef ze er maar flink van langs.  :D

Je opent dit topic door te vertellen dat je de rollenbank zowel op de Ecos programmeeruitgang als ook op de Esu LokProgrammer hebt aangesloten. Daarmee is het waarschijnlijk einde LokProgrammer, sterker nog: je mag blij zijn dat de Ecos nog werkt.

Succes met het vervolg. Reparatie kost €35 lees ik maar Esu is doorgaans zeer coulant dus mogelijk kom je er goed mee weg. Maar ga nou niet zeggen dat het aan de gebruiksaanwijzing ligt..... ;)

Gr, Ben.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: Kemperbaan op donderdag 16 juni 2022, 16:33:03
Citaat van: nmbssncb op donderdag 16 juni 2022, 16:25:47
Lees je wel ESU decoders uit of van een ander merk?

Willy

Jazeker, zie ook mijn eerste bericht aan her begin van dit draadje 😎

Toch weer overheen gelezen :(
Uitsluitend de eerste generatie Märklin (= ESU) 'mfx' decoders kunnen uitgelezen worden met de ESU LokProgrammer.
Wanneer het inderdaad ESU decoders zijn dan moet het werken met software 5.2.1 en/of 2.7.9.
Andere merken decoders geven een foutmelding maar vaak kunnen de CV's wel gelezen worden en soms geprogrammeerd.

Uit je 1ste post heb ik moeite om er precies achter te komen hoe je e.e.a. hebt aangesloten.  Maar, als je inderdaad gelijktijdig de rollerbank hebt aangesloten én aan de ECoS én de LokProgrammer, dus 2 voedingen, dan is het voorspelbaar dat dat eventueel een probleem, of een defect, kan opleveren.
Leg je probleem eerst (goed) uit aan ESU en wacht hun advies af.  Of stuur je LokProgrammer meteen op naar ESU.
Of ga naar een Stamtafel...


Willy
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 17 juni 2022, 06:54:19
Reparatie kost €35 lees ik maar Esu is doorgaans zeer coulant dus mogelijk kom je er goed mee weg.


Mijn ervaring met een CS1 reparatie van de S88 module zegt dat dit helemaal klopt, ook een keer een decoder (LS04) opgestuurd en die kreeg ik helemaal vergoed!
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Dag Dick,

Op www.loksound.be kun je Nederlandstalige handleidingen van ESU-produkten downloaden.

Citaat van: Kemperbaan op woensdag 15 juni 2022, 12:30:23
Als programmeerrails gebruik ik een rollerbank.

Trouwens ook niet of het uitmaakt hoe je de programmeerrails aansluit: waar spanning en massa moeten zitten, links of rechts. Kennelijk zoekt de programmer dat zelf uit.

De spanning, rode draad, moet je op de middenrail van je rollerbank aansluiten.
De massa, de bruine draad, sluit je op (een van) de "spoorstaven" aan.
Zelf heb ik, om maximaal massacontact te hebben, de beide spoorstaven met elkaar doorverbonden.

Op de programmer heb ik de rode draad rechts en de bruine draad links aangesloten.

Zoals jij het schrijft kun je het ook lezen dat je de rode draad op de ene rail en de bruine draad op de andere rail hebt aangesloten maar ik ga er van uit dat je dat niet gedaan hebt.

Henk

Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 18 juni 2022, 23:02:48

De spanning, rode draad, moet je op de middenrail van je rollerbank aansluiten.
De massa, de bruine draad, sluit je op (een van) de "spoorstaven" aan.

Op de programmer heb ik de rode draad rechts en de bruine draad links aangesloten.


Door dit zo te stellen wek je de indruk dat het van belang is voor de goede werking. Maar de polariteit is totaal onbelangrijk en dat staat ook in de handleiding.

Het zou ook een beetje raar zijn, een 2railer moet dan opletten hoe zijn lokkie op het spoor komt te staan..... :D

Gr, Ben.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Geinig hoe sommigen naar die "rode draad" kijken.   ;)

groet
Harald
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Dag Ben,

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 19 juni 2022, 06:51:07

Het zou ook een beetje raar zijn, een 2railer moet dan opletten hoe zijn lokkie op het spoor komt te staan..... :D

Gr, Ben.

Als ik het goed begrepen heb zitten we hier op het drierailforum.
Die derde rail loopt hier op het forum er als een rode draad door heen.
Marklin heeft het ook vaak over de rode draad en de bruine draad.

Voor mij is een tweerailer net zo welkom als een drierailer maar het zou, in ieder geval voor mij, prettiger zijn als dat duidelijker wordt aangegeven.  ;)

En ik ben het met je eens dat het voor de polariteit niets uitmaakt.

Groeten,

Henk


Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: Trainhenk op zondag 19 juni 2022, 13:54:54

En ik ben het met je eens dat het voor de polariteit niets uitmaakt.


Precies dat was de insteek Henk, om te voorkomen dat mensen door jouw verhaal over "rood is spanning" en "bruin is massa" bij digitaal bedrijf op het verkeerde been gezet worden.  ;)
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Dat geldt dan wel weer voor ESU.
En Marklin vanaf de Moterola 2 protocol.

Uitzonderingen bevestigen de regel....

Mvg
Marcel
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
We hebben het toch over een Esu LokProgrammer? Of wil jij Motorola Oud ook uitlezen op zo'n ding?  :D :D
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Even een aanvulling puur op de titel van dit topic.
Geef de schuld niet altijd aan de decoders, baan, treinen of computer, de software kan ook een schuldige zijn.

Hier probeerde ik met v5 van de Lokprogrammer software een ESU MFX v1 uit te lezen, waarbij ik een foutmelding kreeg, terwijl ik wist dat de decoder in orde was.
Met het Driver Cab tabblad getest en op adres 3 begon het allemaal vrolijk te draaien, functies deden het maar handmatig cv1 wijzigen ho maar.

Vervolgens heb ik versie 2.7.9. van de ESU website gedownload en wat schetst mijn verbazing, de decoder wordt vrolijk uitgelezen, MFX configuratie is te doen en zelfs het handmatig programmeren van de CV's is geen probleem.
Even een iets andere insteek, lost het je probleem op? Weet het niet, maar je kunt altijd een poging wagen....
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
 @citaat De topicstarter had ook 2.7 geïnstalleerd schrijft hij......

Citaat van: Kemperbaan op woensdag 15 juni 2022, 12:30:23

.....programma's geïnstalleerd (5.2.1 en 2.7)

Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Laten we nu maar even wachten of Dick (Kemperbaan) al een stap verder is gekomen met zijn decoder probleem.

Willy
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
 @citaat @citaat

Verschillende mappen? Welke volgorde? Willy heeft gelijk, maar op Dick wachten....
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
 @citaat Mappen, volgorde: wat bedoel je....?
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 24 juni 2022, 18:53:29
Laten we nu maar even wachten of Dick (Kemperbaan) al een stap verder is gekomen met zijn decoder probleem.

Willy

De Lokprogramer is terug naar de verkoper voor controle, met de toezegging dat ik bij een defect een nieuwe krijg.

Met ESU ga ik overigens niet op oorlogspad. Al eerder bewezen ze prima service te verlenen. Maar de tekst van de handleiding blijft dubieus. Daar ga ik voorstel voor doen bij ze. Ben benieuwd hoe ze dit oppakken.

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
heb hier een locprogrammer van meer dan 3 jaar oud die defect is.Mailtje naar esu en antwoord dat ik die gewoon moet opsturen en normaal vervangen ze die voor 50 euro.Is nog steeds goedkoper dan een nieuwe.
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Johnny,

@citaat

Dick schrijft dat hij bij een defect een nieuwe krijgt.
Dat is weer net iets goedkoper dan € 50,-- vervangingskosten.  :-)

Henk
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
als hij in garantie is zeker en niet vergeten : esu geeft 3 jaar
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: Kemperbaan op zaterdag 25 juni 2022, 12:26:07

Maar de tekst van de handleiding blijft dubieus. Daar ga ik voorstel voor doen bij ze.


Je gaat vragen om een groter lettertype.....?
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 25 juni 2022, 17:45:33
Citaat van: Kemperbaan op zaterdag 25 juni 2022, 12:26:07

Maar de tekst van de handleiding blijft dubieus. Daar ga ik voorstel voor doen bij ze.


Je gaat vragen om een groter lettertype.....?

Haha, ik zal het verzoek meenemen ... 😀
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Goed nieuws! De leverancier heeft de Lokprogrammer getest. Hij is (nog) prima in orde.

Inmiddels heb ik 'm opnieuw aangesloten, nu niet op de rollenbank maar op een los stukje proefrail, en ziedaar: hij doet het als een tierelier. Probleem is dus opgelost.

Petje af voor de kwaliteit van de ESU producten. De zaak gaat niet zomaar naar de knoppen.

Veel dank voor jullie meedenken!

Dick
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU Lokprogrammer leest decoders niet uit
In combinatie met je computer is de lokprogrammer ook een centrale.
En 2 centrales op één rail is te veel.
Ik heb hem aan een test-rail of aan de test-print.

Mvg
Marcel