Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Leren werken met Function Mapping

Gestart door molly w maandag 11 april 2022, 16:37:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Duidelijk tot nu toe.
Nog even iets anders, nl snelheid/versnelling.
Toen de loc nog zijn Uhlenbrock-decoder had, kon hij heel langzaam rijden. Sinds de ESU decoder ligt de snelheid bij het eerste tikje van de MS2, een stuk hoger. Vooruit begint ie langzaam maar binnen een seconde / 30 cm versnelt ie. Achteruit doet zich dat niet voor. Kan ik dat regelen met de waarde voor minimum snelheid? Of moet ik bij afremmen / versnellen zijn? Zie afbeelding. Daar zie ik versnelling waarde 0. Negatief maken??
Re: Leren werken met Function Mapping
ESU Amerika heeft kortgeleden 2 interessante instructievideo's op Youtube gezet:
Deel 1: De basis https://www.youtube.com/watch?v=OYaRGMFXN_U
Deel 2: Iets dieper in de materie https://www.youtube.com/watch?v=bOFO69gJQAI
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Zwaailicht op cabine
Even een zijweg: het zwaailicht.

Citaat van: molly w op maandag 25 april 2022, 17:01:01
Even een update.
Kap er op vastgeschroefd om te controleren of er wel goed contact is binnen tussen de contactpuntjes en de printplaat. Nope, achterste zwaailicht doet het niet. Is dus een actiepunt.
Tevens een actiepunt om de zwaailichten knipperend te maken. Zouden eigenlijk blauw moeten zijn zoals bij Roco's NS 2400.

F7 is voor zwaailicht op cabine. Dat doet het niet, had ik al gemeld. Oorzaak is mechanisch,  heb ik geconstateerd. De twee (verende) pennetjes in de kap raken net niet de contactjes in het chassis. Als ik wat stevig op de kap druk, gaat het zwaailicht knipperen. Heeft iemand een idee hoe dit te ondervangen?
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
 @citaat Een drupje soldeer op de pennetjes of de contactjes om ze te "verlengen"? Kan je met een zuigpompje er ook weer afhalen als het teveel van het goede is.
Groet, Paul
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Voor soldeer ben ik huiverig door de plastic omgeving.  Wat als bijvoorbeeld de soldeer niet pakt en je langer met de bout er tegenaan moet?
ik heb wat geprobeerd met een stukje styreen (0,5 mm) waaromheen twee strookjes plakfolie (wat loodgieters gebruiken om bijv. afvoer van de cv dicht te plakken. Maar dat werkte niet. Misschien betere versie maken, omdat nu geen contact  was.
Maar misschien kan de storing ook onder het dak van de cabine zitten. Eerst maar eens kijken of ik een betere versie van het strookje kan maken. Kan ik met een multimedia meten of er spanning staat op de contactjes??
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Spanning gemeten.  Het strookje gaf de spanning goed door, dat was het probleem niet.
Daarna heb ik in de cabine onderzoek gedaan. Onderdelen voorzichtig eruit gewrikt. Ik zag de veertjes op de pennetjes niet even lang waren, dus geprobeerd het veerje ietsje langer te maken. Maar dat liep minder goed af, veertje vervormd en bijna kwijt geraakt. Uiteindelijk alles terug geplaatst, maar resultaat was 0,0. Nu knipperde het helemaal niet meer. En ik was het zat, het gaat om maar één zwak zwaailichtje, dus ik laat het zo. Een complete cabine bestellen kost ruim €30 incl verzendkosten. Dat vond ik teveel.
Nu weer concentreren op multiple rijden, waaronder rijeigenschappen.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Hallo, ben ik weer. Tijdje niets aan gedaan, druk, heet op zolder.

Ik heb vanmiddag de locs getest, eerst apart onder eigen adres, daarna beide maar nog niet gekoppeld onder consist adres. Genoemd artikel https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Multi-tractie_rijden was erg verhelderend. Met MS2 werkt het net zo als met genoemde Multimaus. Helpt me goed om de procedures helder in mijn hoofd te houden.

Ik constateer echter snelheidsverschillen tussen beide locs. Voor de zekerheid had ik ze nog niet gekoppeld maar een eindje vanb elkaar af op de baan gezet. Dan weer loopt de voorste uit, dan weer haalt de achterste in om dan weer in te houden. FDat gebeurt zowel op het programmeerspoor als op de baan. De waarden van de motor/snelheid zijn identitiek (bestand van loc A gebruikt om Loc B in te stellen), dus ik dacht: dat zit wel snor. Niet dus. Speelt ook een rol hoe schoon de rails en puko's (M-rail) zijn? Of spanningsverlies tussen de verschillende railstukken?
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Hoi, ik heb onlangs hetzelfde gehad bij 2 BR 216's, 3075 en 3375. Beide met dezelfde motor en dezelfde decoder (M60932), en toch moest ik de maximumsnelheid bij de een op 106 en de ander op 107 instellen om ze min of meer gelijk te krijgen, en een reële maximumsnelheid te houden (120 km/h).
En nog lopen ze onbelast iets (minimaal) uit elkaar qua snelheid. Ik heb de langzaamste voorop gezet, de snelste trekt nu de zware trein (8 platte wagens met tanks van 4Mfor + troepenwagen) en heeft daardoor de zware last met "iets" vertraging (niet meetbaar, maar toch), de voorspanloc loopt daardoor netjes in de pas.
't Rijdt verder prima zo.
Groet, Paul