Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin V200 probleem

Gestart door RRvdBeek maandag 13 juni 2022, 15:50:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Märklin V200 probleem
Enkele jaren terug begaf de (sound)decoder van mijn V200 het door wat domme acties. Hij werd vervangen door de 60976 set van Märklin waarvan ik alleen de nieuwe luidspreker en de decoder gebruikte. Ging uitstekend, maar nu doet zich weer hetzelfde probleem voor. De V200 deed helemaal niets meer. Een nieuwe set besteld dus en de decoder uitgewisseld. Alle functies werken zoals vanouds en de loc komt in beweging maar alleen voor enkele centimeters. Stopt en na een klein tikje/zetje gaat hij weer een stukje enzovoort. Voor alle zekerheid een extra massaverbinding gemaakt, zoals vaak op dit forum aangegeven en een nieuwe sleper gemonteerd. Maar dat gaf geen enkele verbetering. Wellicht heeft iemand een suggestie in welke richting ik de oplossing moet zoeken??
Bij voorbaat dank.
René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin V200 probleem
Motor en anker goed schoon maken vooral de spleet tussen de lamellen.
Nieuwe koolborstels plaatsen.
Grt. Jo
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Zal ik zeker doen Jo, maar dat ziet er schoon uit, alle locs worden goed onderhouden.
Je hoort het resultaat!
Dankjewel,

René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin V200 probleem
En tandwielen allemaal controleren.

Groet, Anne W
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Als nieuw Anne! Steeds als ik een heel licht tikje geef gaat hij een paar centimeter (na eerst alle opstartgeluiden te hebben laten horen natuurlijk) en dan stopt hij weer als of de spanning simpelweg wegvalt.
groeten René
Re: Märklin V200 probleem
Da's een irritante eigenschap van veel geluiddecoders.  Als jne geluk hebt zitten op de dragerprint aansluitingen voor een buffercondensator.  Misschien kun je daar iets mee?

Als de loc stilstaat, kun je eens met een draadje een extra massa of extra middenrail aansluiten, om te zien welke van de twee slecht contact maakt.
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Wellicht dat die buffercondensator een punt is. Ik heb al een nieuwe sleper en een extra massadraad gemonteerd. Ik zag dat Märklin in de onderdelenlijst ook een aparte bufferelektronica verkoopt, misschien is dat een optie. Ik ga verder kijken.
bedankt, René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Het bijzondere is dat wanneer ik het geluid aan zet, je de dieselmotor hoort opstarten en na warmlopen begint de loc te rijden. Alleen na enkele centimeters hoor je even het remgeluid en stopt de loc om even later weer iets door te rijden. Nu staat in de handleiding van de inbouw (vervangingsdecoder dat wanneer de loc schokt en hapert  de CV instellingen van de motorvarianten gecontroleerd moeten worden en eventueel gewijzigd of teruggezet moeten worden op de fabrieksinstelling. Dat is alleen lastig wanneer je een 6021 hebt en niet weet welke instellingen bedoelt worden.

René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Dat lastige valt best mee.
En zeker met de 6021.

Naar programeer modus:
(Alle locs van de baan, behalve je V200)
> stop + go toetsen tegelijkertijd indrukken voor ca 3 sec.
> "stop"-toets indrukken,
> "80" intoetsen (of het juiste Moterola adres)
> rijrichtingsschakelaar rijrichting omkeren EN tegelijkertijd "go"-toets indrukken voor ca 1 sec.

Loc staat nu in programeer-mode.
(Verlichting knippert nu aan beide zijden met korte puls)

Nu kan je cv's wijzigen.

Terug naar fabrieksinstellingen:
"08" intoetsen (cv)
Rijrichtingsschakelaar linksom (rijrichting wisselen)
Verlichting knippert nu sneller)
"08" intoetsen (waarde)
Rijrichtingsschakelaar linksom (rijrichting wisselen)
(Verlichting knippert weer trager)
Nu is in cv 08 waarde 08 geprogrammeerd. (Terug naar fabrieksinstellingen)

Programmering beëindigen:
Toets "stop" indrukken,
Toets "go" indrukken.
Origineel adres invoeren en rijden maar

succes

Mvg
Marcel
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Ja Marcel, dank, ik had het in een ver verleden wel eens eerder gedaan en zoals je het schrijft is het redelijk eenvoudig. Ik ga de stap toch maar wagen.... :)
groeten René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Maar dat pakt helaas toch anders uit. De decoder komt in de programmeermodus en daarna voer ik via 08 een reset uit (ook 08). Maar na het afsluiten van de sessie (volgens de Märklin handleiding met code 14) is er geen enkele reactie meer. Niet op (mijn) oude locadres 25, maar dat is logisch, maar ook niet op het standaard adres van de V200 (22). Ook in de handleiding van de vervangingsdecoder wordt geen standaardadres genoemd.
Dan maar weer in de programmeermodus en op adres 01 het locadres 25 ingevoerd. En warempel er zit beweging in inclusief de diverse functies, MAAR het probleem van haperen is ondanks de reset niet verholpen.
René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Ben, de reset is gedaan omdat dat als advies werd gegeven in de handleiding van de vervangende Märklin decoder. Zonder geluid treedt hetzelfde probleem op. Vreemd is wel dat bijvoorbeeld het remgeluid te horen is wanneer de loc hapert (dus afremt). Het stroomafname probleem is al onderzocht; de rails van het compleet apart(los) liggend programmeerspoor is 100% schoon, de loc is voorzien van een extra massaaansluiting en de sleper is vernieuwd. Sowieso programmeer ik met de kap eraf. Analoog rijden? Geen flauw idee hoe ik dat zou moeten inkleden; alles is digitaal.
Het anker uitwisselen? Er zit een compacte sinusmotor in waar ik liever niet aan kom.
Overigens is uit de beginjaren van deze loc wel bekend dat die motor in combinatie met een decoder wel problemen kan geven, maar de vorige decoder heeft uitstekend gefunctioneerd!
Kortom ik raak door mijn opties heen.

groeten René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Dat heb ik nog niet gedaan Ben. Goed dat je mij daar op wijst en dat zou best de 'vertaling' kunnen zijn van de opmerking dat de motorinstellingen moeten worden aangepast wanneer er haperingen optreden.
Je hoort het resultaat!
groeten René
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Ja, lees a.u.b. altijd eerst de gebruiksaanwijzing (RTFM) en voer uit wat er in staat (DWIS), niet van mij, maar van de Service Representative voor de Benelux van de grootste grondverzetmachinefabrikant ter wereld.

En voortaan altijd het catalogusnummer van de lok vermelden, er zijn nogal wat V200 versies door de grootste modelspoorfabrikant ter wereld geproduceerd.

Succes en groet, Anne W
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin V200 probleem
Probleem opgelost!
Vele suggesties en de laatste van Ben was het! Die gebruiksaanwijzing (Anne) had ik uiteraard wel gelezen, maar tussen lezen en begrijpen zit een nuanceverschil natuurlijk :). Geweldig dat hier op het forum zoveel mensen zitten die anderen willen en kunnen helpen.
Nogmaals dank.

groeten René
Re: Märklin V200 probleem
Goed zo en Anne met zijn tegeltjeswijsheden zou ik lekker laten kletsen. Bovendien is het niet DWIS maar DWEIS, hij weet er weinig van (HWEWV).
Re: Märklin V200 probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin V200 probleem
 @citaat

Het was een Zwitser en die kunnen, net als modelspoorders, er nogal eens een eigen mening op na houden, overigens waar staat die "e" voor?

Groet, Anne W