Ronald geeft al een aardige voorzet. Als je straks geautomatiseerd wilt gaan rijden heb je aan een MS2/3 niets. Dan moet je naar een andere centrale. Bv de Märklin CS3 of de ESU II, maar die zijn allebei DUUR. Een goedkopere oplossing is dan de Intellibox II van Uhlenbrock. Nadeel van deze is dat er geen MFX in zit, hoewel nadeel. Het is een multiprotokoll centrale dus kan deze zowel Motorola (1 & 2) als DCC 'praten'. De moderne Märklin MFX decoders kunnen ook allemaal DCC 'verstaan'. Dus dan gebruik je dat in plaats van MFX. Zelf ben ik trouwens helemaal geen fan van Motorola en MFX, ik gebruik uitsluitend DCC. Voor alle loks en functiedecoders. En ik heb een Intellibox, ja.
Waar moet je blokken, melders en isolatielassen plaatsen? Eerst maak je blokken. Een blok is een stuk railtraject tussen twee wissels in. Je kan ook meerdere blokken maken tussen twee wissels voor speciale doeleinden. Dat is van latere zorg. In een blok maak je bij voorkeur twee meldpunten, 1) aankomstmelder en 2) stopmelder. Bij het bvinnenrijden van een blok komt de trein eerst op de aankomstmelder. Dit verteld de programmatuur dat dat blok nu bezet is door een trein en dat er geen andere trein dit blok mag inrijden. Stel nu dat trein 1 vanuit blok 1 rijdt naar blok2. De aankomstmelder van blok1 staat niet op het plaatje, die moet je er even bijdenken, bv M13. Daarna komt de trein op de stopmelder M14. Dit verteld de programmatuur dat de trein moet stoppen wanneer het vervolg blok (blok2) niet vrij is. Zodra het vervolgblok vrij is mag de trein doorrijden naar blok 2 en komt daar op de aankomstmelder M15. Daar begint het verhaaltje opnieuw voor dit blok2.
Tegelijkertijd rijdt een trein van blok 3 naar blok1. Deze trein 2 komt aan op M16, zijnde de stopmelder van blok3. Wanneer trein 1 blok 1 nog niet heeft vertlaten zal het programma trein 2 nu laten stoppen voor het wissel. Hieruit kun je ook afleiden dat de stopmelders op voldoende afstand voor het wissel moeten zitten om een trein daadwerkelijk te kunnen lalten stoppen. Je hebt de mogelijkheid om een melder zo lang te maken als één railsectie. Dit heeft het nadeel dat een trein stopt wanneer de melder reeds gepasseerd is. Ik maak de melder liefst zo lang als de gehele stopsectie. Dat voorkomt fouten bij bv vervuilde rails. (gemiste melder)
Ik hoop dat je mijn verhaaltje een beetje begrijpt, heb getracht het zummier en begrijpelijk te vertellen.