Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hulp maken van blokken/bezet melders

Gestart door Stelle2211 zondag 12 juni 2022, 12:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp maken van blokken/bezet melders
Goedemorgen,

Ik ben nieuw als het gaat om digitaal rijden en ik loop vast in het maken van blokken, bezet- en terugmelders.

Voor het eerst ga ik nu een schaduwspoor maken en zou daar graag de voorbereidingen willen treffen voor bezet- en terugmelders.

Als ik in het plaatje van linksboven kom aanrijden en van de andere kant komt in tegenovergestelde richting een lok met wagons waar moet ik dan de bezet melders plaatsen en waar de isolatie punten?
En hoe maak ik dan de blokken?

Op dit moment heb ik alleen een MS3 als besturing, nog geen terug- en bezetmelder en nog geen software voor de besturing.
Kan ik de bezetmelder al wel gebruiken met alleen een MS 3.

Als plaatje heb ik de baan en het schaduwdeel bijgevoegd.

Hoor graag van jullie.

Mvg Sjoert
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
hoi,

Citaat van: Stelle2211 op zondag 12 juni 2022, 12:09:40
Ik ben nieuw als het gaat om digitaal rijden en ik loop vast in het maken van blokken, bezet- en terugmelders.

Voor digitaal rijden heb je geen blokken, bezet- en terugmelders nodig. Digitaal rijden staat niet gelijk geautomatiseerd rijden. Voor geautomatiseerd rijden kan je eventueel bezet- en terugmelders gebruiken.

Citaat van: Stelle2211 op zondag 12 juni 2022, 12:09:40
Op dit moment heb ik alleen een MS3 als besturing, nog geen terug- en bezetmelder en nog geen software voor de besturing. Kan ik de bezetmelder al wel gebruiken met alleen een MS 3.

Nee, dat kan je niet. De Märklin MS 2/3 heeft standaard geen oplossing om met de computer te werken of aansluitingen voor terug- en bezetmelders. Dat kan je vergeten. Märklin ziet de MS 2/3 als een beginnerscentrale. De Märklin Central Station 2/3 is volgens Märklin de centrale die overweg kan met bezetmelders en aansluiting op de computer.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Helder, ik moet nog stappen maken begrijp ik.....
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Ronald geeft al een aardige voorzet. Als je straks geautomatiseerd wilt gaan rijden heb je aan een MS2/3 niets. Dan moet je naar een andere centrale. Bv de Märklin CS3 of de ESU II, maar die zijn allebei DUUR. Een goedkopere oplossing is dan de Intellibox II van Uhlenbrock. Nadeel van deze is dat er geen MFX in zit, hoewel nadeel. Het is een multiprotokoll centrale dus kan deze zowel Motorola (1 & 2) als DCC 'praten'. De moderne Märklin MFX decoders kunnen ook allemaal DCC 'verstaan'. Dus dan gebruik je dat in plaats van MFX. Zelf ben ik trouwens helemaal geen fan van Motorola en MFX, ik gebruik uitsluitend DCC. Voor alle loks en functiedecoders. En ik heb een Intellibox, ja.

Waar moet je blokken, melders en isolatielassen plaatsen? Eerst maak je blokken. Een blok is een stuk railtraject tussen twee wissels in. Je kan ook meerdere blokken maken tussen twee wissels voor speciale doeleinden. Dat is van latere zorg. In een blok maak je bij voorkeur twee meldpunten, 1) aankomstmelder en 2) stopmelder. Bij het bvinnenrijden van een blok komt de trein eerst op de aankomstmelder. Dit verteld de programmatuur dat dat blok nu bezet is door een trein en dat er geen andere trein dit blok mag inrijden. Stel nu dat trein 1 vanuit blok 1 rijdt naar blok2. De aankomstmelder van blok1 staat niet op het plaatje, die moet je er even bijdenken, bv M13. Daarna komt de trein op de stopmelder M14. Dit verteld de programmatuur dat de trein moet stoppen wanneer het vervolg blok (blok2) niet vrij is. Zodra het vervolgblok vrij is mag de trein doorrijden naar blok 2 en komt daar op de aankomstmelder M15. Daar begint het verhaaltje opnieuw voor dit blok2.
Tegelijkertijd rijdt een trein van blok 3 naar blok1. Deze trein 2 komt aan op M16, zijnde de stopmelder van blok3. Wanneer trein 1 blok 1 nog niet heeft vertlaten zal het programma trein 2 nu laten stoppen voor het wissel. Hieruit kun je ook afleiden dat de stopmelders op voldoende afstand voor het wissel moeten zitten om een trein daadwerkelijk te kunnen lalten stoppen. Je hebt de mogelijkheid om een melder zo lang te maken als één railsectie. Dit heeft het nadeel dat een trein stopt wanneer de melder reeds gepasseerd is. Ik maak de melder liefst zo lang als de gehele stopsectie. Dat voorkomt fouten bij bv vervuilde rails. (gemiste melder)

Ik hoop dat je mijn verhaaltje een beetje begrijpt, heb getracht het zummier en begrijpelijk te vertellen.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hallo Henk,

Dank voor de uitleg!
Voor mij is het nu een stuk duidelijker.

Zal me de komende dagen verdiepen in de Intellibox2.

Ik kom tzt wel weer even in de lucht

Mvg Sjoert
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Staar je niet blind op bepaalde zaken. Denk goed na wat je nu echt wil. Maak maar eerst eens een baantje om gewoon te rijden met een Mobile Station 2 /3 dan kan je eens ontdekken hoe het gaat met digitaal rijden. Daarna eens nadenken over automatiseren. Veel mensen stoppen vroegtijdig met de hobby omdat ze teveel willen en er niet meer uit komen.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hoi Sjoert,
Goede gedachte er studie van te maken. Neem er de tijd voor!
Het is te overwegen spulletjes van Arcomora te gebruiken voor bezetmelding, erg gunstig wat betreft prijs.
DCC NEXT voor oa wisselaansturing en Arloco voor bezetmelding
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hallo Ronald,

Ik snap wat je aangeeft.
We rijden al een tijdje rondjes op een baan met keerlussen.
Maar had niet in de gaten dat gaten dat mijn vraag niet over digitaal rijden maar over geautomatiseerd rijden gaat.

Maar omdat ik mijn baan moet verplaatsen naar een kleinere ruimte ga ik nu voor het eerst een schaduwspoor met inhaalspoor maken onder de baan.
Om veilig onder de baan te rijden ben ik op zoek naar een oplossing op het gebied van terug- en bezetmelders.
In ieder geval wil het schaduw deel zo maken dat ik op een later moment kan uitbreiden naar een werkend systeem. Dit is afhankelijk van de kosten die er mee gemoeid gaan.
Als het allemaal meevalt, wat ik niet denk :D) pak ik het meteen aan.

Mocht er iemand in de buurt van Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Steenwijk zijn die het een keer wil laten zien dan graag.

Mvg Sjoert
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hallo Bert,

Dank voor de aanvulling, neem ik ook mee :thumbup: !
Mvg Sjoert
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Prima Sjoert, er zijn veel keuzes maar allemaal de jouwe :)
Aanvullend op mijn Arcomora Suggestie:
Tussen de Arloco en de rails hebben ze Okkies zitten, dat zijn stroomdetectieprinten. Vaak wordt er de voorkeur gegeven aan Massa detectie bij 3-rail. Wij zijn ook geswitched. Ipv de Okkie moet er wat anders tussen. Forumlid Guy was me buitengewoon behulpzaam, hij heeft Mokkies, 8 kanaals. In overleg met hem heb ik er een 16 kanaals uitvoering van gemaakt en deze door de Chinees jlcpcb laten maken voor weinig €. Mocht je meer willen weten hoor ik het wel. Of kijk ook op de link onder mijn handtekening. Ben nu volop aan het bouwen samen met zoon Rutger (@RDHT)
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Beste Sjoert,

Eén advies voor dat je dadelijk door de bomen het bos niet meer ziet, bepaal of je puur handmatig wilt (blijven) rijden of dat je in de toekomst ook geautomatiseerd wilt rijden, als het laatste het geval is leg dan geen schaduwstation aan maar een "test" ovaal met een inhaalspoor en één of meerdere kopsporen. Oriënteer je op de diverse systemen, ga ze ook bekijken en pas ze daarna toe op je testbaan en leer hoe het werkt.

Groet, Anne W
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hoi Sjoert,
Ik heb een serie video's gemaakt over digitaal modelspoor voor beginners.
Misschien heb je hier wat aan: https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hoi,

Citaat van: Stelle2211 op zondag 12 juni 2022, 20:19:42
Maar had niet in de gaten dat gaten dat mijn vraag niet over digitaal rijden maar over geautomatiseerd rijden gaat.

Wat Anne al aangeeft: Bepaal wat je wil. Lees je in. Veel mensen hier op het forum zien het geautomatiseerd rijden als heilige graal van het modeltreintjesgebeuren. En automatisch rijden kan ook op andere manieren.

Citaat van: Stelle2211 op zondag 12 juni 2022, 20:19:42
Om veilig onder de baan te rijden ben ik op zoek naar een oplossing op het gebied van terug- en bezetmelders. In ieder geval wil het schaduw deel zo maken dat ik op een later moment kan uitbreiden naar een werkend systeem. Dit is afhankelijk van de kosten die er mee gemoeid gaan. Als het allemaal meevalt, wat ik niet denk :D) pak ik het meteen aan.

Er zijn simpele oplossingen om bijvoorbeeld veilig onder de baan te rijden. Met 3rail kan je vrij simpel er voor zorgen dat je "baanvakken" op een paneel oplichten. Dan heb je geen bezetmelder of iets nodig. Het enige is dat je dan moet weten of een treintje automatisch stopt. Daar zijn dan ook wel paardenmiddelen voor te bedenken om te zorgen dat een treintje stopt.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders

[/quote]
Er zijn simpele oplossingen om bijvoorbeeld veilig onder de baan te rijden. Met 3rail kan je vrij simpel er voor zorgen dat je "baanvakken" op een paneel oplichten. Dan heb je geen bezetmelder of iets nodig. Het enige is dat je dan moet weten of een treintje automatisch stopt. Daar zijn dan ook wel paardenmiddelen voor te bedenken om te zorgen dat een treintje stopt.
[/quote]

Hoi Ronald,

kan je iets meer aangeven over bovenstaande?

Ik bouw en onze jongste rijdt.
Omdat we zuinig op onze spullen zijn, wil ik wat veiligheid aanbrengen om met name botsen te voorkomen.


Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Hoi Albert,

Die video's zijn inderdaad erg handig.
Dank hiervoor.

Mvg Sjoert
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Citaat van: Stelle2211 op maandag 13 juni 2022, 14:12:27
kan je iets meer aangeven over bovenstaande? Ik bouw en onze jongste rijdt. Omdat we zuinig op onze spullen zijn, wil ik wat veiligheid aanbrengen om met name botsen te voorkomen.

Nou. Omdat 3rail 2 spoorstaven en een middengeleider heeft. Als de twee spoorstaven van elkaar gescheiden zijn kan je één spoorstaaf gebruiken om dingen "te melden". Dus een lampje en/of ledje kan je dan laten branden als de assen / wielen contact maken tussen de twee spoorstaven. De lamp / led gaat dan branden. Zo kan je aangeven dat er een trein staat. Dat meteen is het principe van Massa-terugmelding voor digitale terugmelding de bezetmeldprint zal dan het stroompje zien en via een meldbus aan de centrale / computer doorgeven.

Het stoppen kan door een deel van de baan stroomloos te maken. Met een relais kan je het baanvak weer onder stroom zetten en het treintje laten rijden. Dat is wel een ouderwetse mogelijkheid. Sommige geluidsdecoders vinden het mogelijk niet helemaal jofel. Met een afremmodule kan het allemaal wat netter. In de decoderinstellingen is dan "Märklin afremmodule" aan te zetten, als deze al niet aanstaat.

Bij C-rails en K-rails gaat het relatief gemakkelijk om de twee spoorstaven van elkaar te scheiden. Bij M-rails is dat wat moeilijker. Maar daar kunnen de echte Märklinisten je alles over vertellen.

Groet Ronald.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Dat is jammer Sjoert. Tot en met 2015 woonde ik in Steenwijk. Sindsdien enige duizenden km daar vandaan.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Als het goed is komen wij volgend jaar jullie kant op, maak ik er wel een module baan van wellicht dat die als handbagage mee mag :D
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
 :-) :-) :-)

Kom gerust deze kant op, waar ga je logeren? Thailand is iets groter dan NL dus.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
Ietsje maar...

We zijn bezig met het plannen van een rondreis,  is nog niet helemaal zoals wij die willen.
Re: hulp maken van blokken/bezet melders
 :offtopic: Thailand, fijne herinneringen, mooi land, eindeloos sympathieke mensen,  eten, fantastisch, fruit, mmmmmmm  :offtopic: