Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Flikkerende Led lampjes

Gestart door Frederik zondag 12 juni 2022, 00:14:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flikkerende Led lampjes
Lid sinds: 2020

offline
Flikkerende Led lampjes
Beste mensen,

Ik hen een aantal led lampen van Viessmann ingebouwd in een station. Echter, als ik deze aansluit op een gelijkstroom transformator gaan ze flikkeren.

Ik dacht dat dat juist bij een wisselstroom trafo zou zijn.

Weet iemand hoe dit komt?

Oplossing?

Dank en groet, Frederik
Re: Flikkerende Led lampjes
Misschien toch niet zo gelijkstroom als je dacht? Brugcel met condensator ertussen zetten?
Re: Flikkerende Led lampjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Flikkerende Led lampjes
Waarschijnlijk is je DC trafo slecht afgevlakt.
Om welke trafo gaat het hier? Merk, type?
Re: Flikkerende Led lampjes
Lid sinds: 2009

offline
Re: Flikkerende Led lampjes
Frederik, misschien moet je wat meer info geven. Viesmann leds wat zijn dat voor leds, type nummer? De term transformator is gestolen door de modelspoor wereld en kan een heleboel verschillende apparaten zijn in de modelspoor....... misschien ook hier een type...? Een transformator in de electro betekenis is altijd wisselspanning. De uitgang ervan kan, vaak ook intern in de behuizing van dat apparaat, omgezet worden met extra componenten in een min of meer gelijkspanning...Maar jouw transformator kan ook een moderne regelbare voeding zijn met een pwm uitsturing...waardoor de ledjes gaan knipperen... zou kunnen, maar misschien bedoel je met transformator wel je digitale centrale en heb je de leds aan de railspanning gehangen... dan knipperen ze zeker...  succes....Rob
Re: Flikkerende Led lampjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Flikkerende Led lampjes
Dank allen voor jullie bijdragen. Probleem was inderdaad dat de trafo wisselstroom is. Stupid me.

Ik heb er een gelijkrichter tussen gezet en voila: probleem opgelost!

Groet! Frederik
Re: Flikkerende Led lampjes
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Flikkerende Led lampjes
 @citaat

Met elco ?

groet
Harald
Re: Flikkerende Led lampjes
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Flikkerende Led lampjes
@citaat Waarom zou je. Als ze beide helften van de wisselspanning gebruiken is het toch goed genoeg (knippert zo snel dat je het niet ziet, hoogstens op een video). Een elco erover zorgt alleen maar voor een hogere gelijkspanning door de afvlakking.
Re: Flikkerende Led lampjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Flikkerende Led lampjes
100Hz is nog wel te zien met het oog hoor...
En een elco is een passief component, die gaat niet je spanning opeens hoger maken. Door gelijkrichting is de DC-spanning wel hoger dan de RMS AC waarde.