Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koploper laat het afweten

Gestart door Rowdy woensdag 08 juni 2022, 19:19:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper laat het afweten
Lid sinds: 2022

offline
Koploper laat het afweten
hallo allemaal,
Ik heb  een koploper van  Marklin nr.37421 digitaal met ( beperkt) geluid.
Sinds kort kan ik wel het geluid horen, maar hij rijdt niet meer.
Ik heb de kap eraf gehaald en geconstateerd dat er twee belangrijke componenten bij elkaar zitten, een leidingsplaat geluid en een decoder.
Kennelijk functioneren deze dingen los van elkaar en als ik dat juist zie zou de decoder defekt kunnen zijn. Maar ik vraag me af hoe dan het geluid wordt aangestuurd,  dat zou toch middels dezelfde decoder moeten gebeuren, of zit ik helemaal mis. Kan ik zonder problemen de decoder demonteren en testen en zonodig vervangen of moeten er nog meer dingen gebeuren om de koploper weer aan de praat te krijgen.
Wie heeft er ervaring met dit probleem en wie weet hoe ik het kan oplossen?
Re: Koploper laat het afweten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Koploper laat het afweten
Draadje naar de motor gebroken? Wil nogwel eens gebeuren met het onsoepele draad dat gebruikt is.
Re: Koploper laat het afweten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koploper laat het afweten
Kan ik beamen. Been there, done that, got the reservemotor. Bleek dus ook een draadbreuk te zijn, meen tussen draad een weerstand.
Re: Koploper laat het afweten
Lid sinds: 2022

offline
Re: Koploper laat het afweten
Draadjes gecontroleerd, maar geen breuk of losse verbinding geconstateerd.....
Re: Koploper laat het afweten
Vaak zijn het de koppelingen tussen de bakken.  Volgens mij heeft dit stel sleperwissel, en kan dus niet rijden als beide koppen elkaar niet "zien". 
Re: Koploper laat het afweten
 @citaat Maar dan is er toch ook geen geluid......?
Re: Koploper laat het afweten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper laat het afweten
Als het relais van de sleperwissel het niet meer goed doet krijg je ook problemen met de motor is mijn ervaring

Er zit een ESU-OEM decoder in en als het stel wat je hebt nog nooit een decoderwissel heeft ondergaan kun je je decoder met een ESU decodertester uitproberen

Hele stel valt om te bouwen, staat hier stukkie van in de wiki: KLIK

Ombouw als omschreven is naar een Msd decoder, je kunt in dit geval ook een Mld decoder er in bouwen.

Re: Koploper laat het afweten
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Koploper laat het afweten
Ik ga ook op zoek naar het losse draadje (geluid en verlichting doen het), en heb net de kap eraf gekregen. Doch geen zicht op losse draadjes. Ook het wisselrelais voor de slepers doet het.  Moet ik vervolgens de print losmaken? Daaronder zit ergens de motor, doch die lijkt me toch niet beweegbaar met de draaistellen. Wat te doen?
met groet,
Jan willem
Re: Koploper laat het afweten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Koploper laat het afweten
Print los, plastic kap eronder los, en daar zit de motor. Die is via een cardan met het draaistel verbonden, dit alles is ook te zien in de exploded view tekening.
Kijken of draad los zit is 1, maar ik zou zeker even meten of de draad ook echt niet stuk is.
Re: Koploper laat het afweten
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Koploper laat het afweten
Dank John,
2 draden naar motor doorgemeten, incl. ontstoorders(?). Zijn goed, zitten vast (bewegen ook niet met rijden, minder gevoelig voor breuk, lijkt me). Wat nu (behalve naar jou brengen natuurlijk....).
Groet,
Jan Willem
Re: Koploper laat het afweten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Koploper laat het afweten
Motor testen op DC, uiteraard als decoder verwijderd is. Decoder testen en de verbinding tussen decoderpin en soldeerpad naar de onstoorspoel.
Gewoon stap voor stap testen en dan kom je vanzelf bij het probleem terecht ;)
Re: Koploper laat het afweten
Lid sinds: 2022

offline
Re: Koploper laat het afweten
Hallo Erik,
Je had gelijk, de beide koppen moeten elkaar kunnen zien en dan werkt alles weer gewoon. Los van elkaar gaat het mis.
Bedankt voor de goede hint.

Groet Rowdy