Ben
Ja, dat klopt zoals ook vermeld in mijn mail naar Marklin.
Maar beide functies doen eigenlijk het zelfde, behalve dat er 1 is afgezonderd om mee te programmeren.
Daarbij is het niet verstandig of logisch om de lok op dat contactpunt te laten staan tijdens programmeren, dus deze staat; Of op baan of op het programmeer spoor.
Zo niet, dan is er kans dat bij het programmeren er iets anders mee wordt aangepast in een niet pom situatie.
Als je de lok optilt van baan naar programmeer dan blijven alle instellingen staan zoals ze ook op de baan stonden.
Dus programmeer is in die zake identiek omdat de cs3 zelf geen onderscheid maakt hier in zolang er niet wordt geprogrammeerd.
Het zou niet logisch zijn dat marklin iets verkocht dat bij per ongeluk verkeerd aansluiten direct in rook op zou gaan.
Terug op je antwoord; Ik snap je redenatie, dit was ook de reden van mijn twijfels, daarom ook mijn vraag hier op dit forum en daarna aan Marklin zelf.
(eigenlijk meer met oog op de spanningsbeveiliging tussen beide aansluitingen bij sluiting)
Er zijn meerdere mensen blijkbaar die al jaren in deze setup met de cs3 een programmeerspoor gebruiken.
Deze setup staat eigenlijk niet beschreven in de manual, alleen in algemene vorm dat je op je (baan) spoor niet beide mag aansluiten.
Mijn gedachte was dat zij hiermee het programmeren zelf bedoelden om zo niet alles ontregeld te krijgen.
En wat ik er zelf uit op had gemaakt is dat dit is om bij het programmeren geen storingsbronnen zoals verlichting of andere loks bij niet pom situatie te hebben.
Dit blijft zo door de scheiding van de 2 sporen, ook al worden ze even overbrugt om de lok erover te rijden.
Er staat ook: Geen directe verbinding, niet geen indirecte verbinding.
Ik heb het advies van forumleden aangenomen om dan toch Marklin hierover zelf een vraag te stellen.
Als Marklin zegt dat het kan, wie ben ik dan om dit tegen te spreken.
Misschien als meerdere mensen dit bij marklin vragen zij uiteindelijk de manual dan gaan aanpassen over dit onderwerp, kan zijn dat Marklin hier nooit over heeft nagedacht omdat er ook veel modelspoorliefhebbers zijn met een roller/programmeer bank.
En dit eigenlijk de "norm" lijkt te zijn in de wereld van H0 modelspoor.
Ik vind het zelf prettig om de lok niet steeds van het spoor te halen, de S2/6 en andere van mijn loks hebben zeer fijne details waarbij je moet opletten met het optillen.
Dus het liefs dan zo weinig mogelijk, alleen voor een schoonmaak/smeerbeurtje.
Zelf zou ik zeggen wat ook tegen mij eigenlijk gezegd is;
Bij twijfel zelf contact op nemen met Marklin, ook i.v.m. garantie.
Paul, met die vergelijking was ook mijn gedachten, want de programmeer aansluiting "kon" wel eens als booster gaan werken (spanningsbeveiliging).