Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

Re: Loreley - Gotthard - Ticino

Swiss rail .. what else?

Henk,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting en foto's. Mooi dat je dat allemaal uit de printer kunt toveren. Toch vraag ik me één ding af. Zelf ben ik ook bezig met bovenleiding (Viessmann H profiel masten) en ik merk dat er toch behoorlijk spanning op de (metalen) masten komt te staan als de rijdraden worden aangebracht. Zonder spanning gaan de draden teveel "slingeren". Nu heb ik geen idee hoe stevig jouw kunststof masten zijn, maar ik zie een risico van kromtrekken als er spanning op de kunststof 3D masten komt te staan. Wellicht goed om dat met een beperkte set masten eerst uit te proberen? Misschien maak ik me druk voor niks, maar zou zonde van je werk zijn.

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Henk,

Het ziet er weer geweldig uit.

Voor de secondenlijm zou ik kijken naar een flesje.
Dat werkt bij mij prima.
Een tubetje wordt geklieder, ook bij mij, en alles zit onder en vastgeplakt behalve datgene wat geplakt moet worden.

(andere) Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Henk,

Je zet de printer goed aan het werk  :thumbup:
Voor de isolators zou je wellicht een nozzle 0.2 kunnen overwegen, de aanschaf hiervan is gelukkig niet heel kostbaar maar ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken  :)

Met lijmen van pla heb ik ook geen ervaring, maar lees graag mee wat jou manier wordt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 april 2026, 22:27:37Een tubetje wordt geklieder, ook bij mij, en alles zit onder en vastgeplakt behalve datgene wat geplakt moet worden.
Op de een of andere manier krijg ik hier beelden bij :D

Als het maar Zwitsers is.

Genoten van je update Henk. :thumbup:
Krijg steeds meer zin om mijn Duitse bovenleidingmasten te vervangen voor jouw voorbeelden maar helaas heb ik geen printer.

Groet Michel

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 april 2026, 20:00:19
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 april 2026, 22:27:37Een tubetje wordt geklieder, ook bij mij, en alles zit onder en vastgeplakt behalve datgene wat geplakt moet worden.
Op de een of andere manier krijg ik hier beelden bij :D

Laat eens zien.  >:-D

Henk
Helaas Henk, het zit in mijn hoofd ;)

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die Henk !

Ik liep hier enorm achter, maar ben nu weer helemaal bijgelezen en - gekeken.
En ik moet zeggen, dat mijn bewondering voor wat je allemaal maakt en doet alleen maar groeit !
Je hebt in de loop der jaren helemaal je eigen stijl ontwikkeld en dat is een opsteker voor heel wat mede-knutselaars.
Het hoeft niet allemaal perfect te zijn, als het totale plaatje maar klopt en de juiste sfeer getroffen.
Vandaar een berg extra complimenten en  :thumbup:  :thumbup: voor jou !
Kijk maar, wat je er mee doet, je hebt ze dubbel en dwars verdiend.

Grtz Tony

Zwitserland fan

Met zo'n berg complimenten van Tony zou je bijna niet meer verder durven knutselen :). Maar dat heb ik toch wel gedaan. Of beter gezegd, dat heeft de 3D-printer gedaan.

Het printwerk laat zich prima als een bouwpakketje van voet, mast en bovenstuk in elkaar zetten zonder lijm. De uitleggers van ijzerdraad met een wikkel die de isolator moet voorstellen steek ik in het gaatje in de mast. Een beetje houtlijm houdt dat prima vast. De isolator nog een verfje geven.

De isolator bovenop is hol, daar kun je 2 bovenleidingdraden (de hangdraad) in steken / in hangen, de rijdraad wordt beneden op zijn plaats gehouden door de uitlegger. Althans dat is het plan. De pantografen span ik af zodat ze niet tegen de rijdraad aankomen. Het is dus allemaal voor de show.

WhatsApp Image 2026-04-17 at 13.19.48 (1).jpeg

Als het maar Zwitsers is.

Schitterende bovenleidingportalen Henk. :favorite:
Zal erg mooi staan als ze geplaatst zijn en de draden eraan gemonteerd zijn. :thumbup:

Groet Michel

Henk,

Citaat van: Jongslog op vrijdag 17 april 2026, 16:30:55Het is dus allemaal voor de show.

Een geweldige show!

De portalen zijn mooi gelukt.

(ook) Henk

Waar een wil is, is een spoor

@citaat  :-)
Netjes zo ene 3d printer! Hier ook twijfels voor eentje te halen.

Dit gaat zeker prachtig worden op je baan

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Huib Maaskant zei over de aanschaf van zn lasersnijder dat ie het net zo goed kon aanschaffen en dat het even duur was geweest. Een investering kan ook veel dingen opleveren. Al die brievenbussen, bankjes en andere hebbedingetjes die een baan afmaken(bovenleiding bijvoorbeeld) kosten zodanig veel geld dat een 3D-printer ook ervanaf moet kunnen. Alleen is het een wat grotere investering...
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 17 april 2026, 17:31:44Huib Maaskant zei over de aanschaf van zn lasersnijder dat ie het net zo goed kon aanschaffen en dat het even duur was geweest
De mijne, Flux Beam0, heeft me ruwweg 4.000 gekost. Er zijn er een stuk goedkoper, maar die zijn open (zit je in de brandlucht) en hebben vaak minder vermogen. Mijn model is gesloten en heeft een aparte afzuig. Software is grotendeels compatibel met Inkscape SVG. Helpdesk geeft via de dealer vlot en behoorlijk advies.
Als je met 3d software kunt omgaan is een goede 3d-printer tegenwoordig goedkoper. Uiteraard kun je daar ook 2d mee maken, mocht dat nodig zijn.

Zwitserland fan

Nou het prijsvoordeel is evident. Alles wat ik nu print is niet zomaar te koop maar Sommerfeldt komt aardig in de buurt met hun producten. Dan zou ik meer dan 1000 euro kwijt zijn. Een 3D printer met filament is veel goedkoper. Dus alleen met deze klus zou die al zijn terugverdiend. En laten printen bij je dochter is nog goedkoper ;). De rijdraden heb ik nog niet meegerekend. Dat wordt solderen van ijzerdraad. In alle gevallen is het veel werk om het voor elkaar te krijgen.

M* en bezig te digitaliseren

IJzerdraad ??
Tis natuurlijk te proberen, zelf heb (60 jaar geleden) rijdraden in elkaar gesoldeerd van 0,5 mm vertind messingdraad dat iemand voor me geregeld had. Zelf twee mallen (kort & lang) gemaakt van hout waar de losse stukken draad werden gefixeerd.
De draad kreeg ik op een klos en die werd recht getrokken in lengtes van 2 à 3 meter met behulp van een boormachine.

In Rijswijk vorig jaar heb ik echter ook 3D geprinte rijdraden gezien bij een demo. Die waren best stug en stevig.

Zwitserland fan

De eerste plaatsing van de bovenleiding. Achterin is dat nog een hele toer. Op een krukje staan en dan 1 meter reiken naar het spoor. Eigenlijk kom ik dan 10 cm arm tekort.

De rijdraad van ijzerdraad ziet er prima uit, maar schilderen is wel nodig. Het kost aardig wat tijd om zoiets te solderen. Ik ga toch proberen of een 3D print zou kunnen.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54.jpeg

De lamp is nog niet aangesloten, maar die was eenvoudig om te maken. Bij de chinees bedrade 12V SMD-LED's gekocht. Die passen er makkelijk in.

WhatsApp Image 2026-04-14 at 17.18.31.jpeg

Bij het monteren brak de uitlegger af van de mast. Niet zeggen, dan valt het niet op.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (4).jpeg

En dan de masten op de Mittlere Meienreussbrücke. Ze staan ongeveer 19cm uit elkaar. Ik wilde de plaatsing op de brug ongeveer overeen laten komen met de werkelijkheid.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (3).jpeg

De masten waren makkelijk om te plaatsen. Het pad van "betontegels" langs het spoor was een uitkomst. De mast prik je gewoon in de xps en zet je met een drup hete lijm vast.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (2).jpeg

De seinbrug was met grijs filament geprint. De masten zijn met een speciale filament met metaalkleur geprint. Ik vind ze vrij donker maar het metaaleffect is er wel. Het hangt erg van de belichting af hoe het toont.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (1).jpeg     

Swiss rail .. what else?

Henk,

Jouw updates over de mooie 3D bovenleiding waren voor mij weer inspiratie om vandaag ook verder te werken aan de bovenleiding in Donnerwetter Alm. Omdat ik al minstens 80% nu met Viessmann bovenleiding heb gedaan is een 3D printer voor mij geen optie meer, anders had ik het wel geweten.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Henk.

Je hebt de illusie van echte
bovenleiding goed weten te raken  :thumbup:
En dat -zoals altijd- met minimale
middelen die voorhanden zijn!
Chapeau, petje af en diepe buiging  :cool:

Groeten,

Erik.
Mooie palen, hoe zit het met de sterkte? Bv als je er perongeluk tegen aan stoot? Dan bedoel ik niet hard stoten, want dan gaat alles stuk, maar een klein tikje, overleven ze dat?

Want ik heb plastic seinen, die zijn wel fragiel namelijk.