Na de geslaagde proefrit durf ik me nu wel aan wat scenery te wagen. Dat gaat toch niet zo snel dus blijft de baan voorlopig nog goed bereikbaar voor proefrijden.
Met scenery is het wel zo handig om de juiste volgorde aan te houden. Niet eerst een berg bouwen als je nog een tunnel moet maken. En die tunnel pas plaatsen als bovenleiding en ballast gereed zijn want anders kun je er echt niet meer bij. Nou pech dan, ik wil nu een tunnel bouwen!
Ik ben wat aan het expirimenteren met de groene isolatieplaten van de bouwmarkt. Daar kun je een steenstructuur in maken. Dat gaat lang niet zo mooi als bij het echte styrodur hardschuim. Je moet eigenlijk een beetje snijden met een bot mes om de voegen goed te krijgen. Dan krijg je wel een aardig effect.
Voor de tunnelportalen heb ik vaak met klei gewerkt. Dat leverde goede resultaten op. Maar als je in de natte klei voegen maakt bollen de stenen die ontstaan een beetje op. Je krijgt meer ronde vormen. Ik wil nu juiste wat scherpere randen. En klei wil ook wel eens verschuiven en verzakken. Dat pakt soms mooi uit voor oude bouwwerken maar dat is nu niet de bedoeling. Het tunnelportaal aan de zuidkant van Leggisteintunnel bij de Obere Meienreussbrücke is juist gemoderniseerd dus het mag er wel wat strakker uitzien. Dat gaat goed met de schuimplaat. Toch vond ik de stenen boog niet sprekend genoeg. Daarom van karton die boogstenen gemaakt. Dan zijn ze eigenlijk weer te glad. Maar met wat schilderwerk heeft het voor mij wel het gewenste effect.
De tunnelwand dacht ik ook van die schuimplaat te maken. Maar het spul buigt niet genoeg en breekt dan. Ik heb nu aan de buitenkant met een lijmkam groeven getrokken zodat het wel wat buigzamer wordt. De steenstructuur aangebracht met een graveerroller. Dat gaat dus niet zo heel goed met deze soort plaat maar voor een tunnelwand is het mij goed genoeg. Met zwarte gesso geprobeerd om de groene kleur te bedekken. Dat lukt redelijk. Er is nog wel wat meer schilderwerk nodig.
De brug uitgetekend en uitgezaagd op een plaat board.
Met wat stukjes hout er tussen heb je dan de vorm van de brug. Die groene plaat er op lijmen en gebruiken voor de steenstructuur.
Met schilderstape de togen dichtgeplakt. Die kun je vervolgens met Rotband stucen en zo ontstaat een hele sterke constructie.
Hoewel ik een soortgelijke methode ook heb gebruikt bij mijn vorige treintafel ben ik nu niet tevreden over het resultaat. Het betonwerk in de bogen is niet strak genoeg. En de verhoudingen kloppen niet. De brug is te kort en te breed. De lengte is nu 32 cm en de breedte is 10,5 cm. Ik ga hem smaller maken om een beter optisch effect te krijgen. En ik moet een andere methode bedenken om die bogen te maken.
Terug naar de tekentafel en bedenken hoe het wel kan.