Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De treinen komen de helling niet op!
Hallo,

Nog even iets over de hellingen.
Ik heb niet goed kunnen zien of het hier ook van toepassing is.
Ik zie bij spoorbanen heel veel overgangen van vlak naar helling waarbij er een nieuw stuk hout genomen word waar de helling begint.
Op die manier krijg je altijd een soort van knik.
Je moet een soort van overgang creëren.
Ik doe dit meestal door het laatste stuk vlakke spoorbaan en het begin van de helling uit een stuk plaatmateriaal te maken.
Dan kun je het uiteinde van die plaat / helling omhoog buigen en krijg je eigenlijk al een soort van vloeiende overgang.

Groeten Martin
Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
Citaat van: Hanzi op maandag 12 september 2022, 20:38:46
Waar dit echt een probleem was heb ik de M-rails met gepast geweld wat gebogen zodat t allemaal wat geleidelijker gaat. Of dit ook met C-rails kan weet ik niet.
Veel succes én plezier met testrijden!

Dat gaat met C-rail nog beter als met M-rail. Maar dan moet je de bedding, van onder af, wel wat inzagen anders breekt deze ook met weekmaker.

Effe een spannende tijd gehad dus, Henk.  ;)
Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
ik deed het met korte railstukjes aan elkaar tpv de overgang of wat van de onderzijde bedding wat wegfreezen/slijpen. 
Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
Bij mijn vorige baan liet ik voordat ik de railspiraal inging eerst 1 rechte 1% stijgen en vervolgens 1 rechte 2% en dan in de spiraal zelf was er een stijging van 3,3%. Dit was nodig, omdat anders mijn BR 38 (dit is de lastigste loc m.b.t. stijgingen die ik heb) niet omhoog ging..... Zo eindigde ik ook aan het eind van de spiraal.

Ik gebruik(te) C-rail, en er gingen geen stukjes daardoor af, omdat de knikken op deze manier niet te groot werden
Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
Als je daar de ruimte voor hebt is dat de prima standaardoplossing. Echter, niet in alle baanplannen heb je die ruimte. Kwestie van eigenlijk te veel willen op een te klein oppervlak. Des te leuker als het dan uiteindelijk toch lukt om alles probleemloos te laten rijden :).
Re: De treinen komen de helling niet op!
Misschien is het ook een kwestie van heel rechtlijnig denken.
Niveau is helemaal vlak en precies na dit punt moet de helling beginnen.
Je zou hier ook wat mee kunnen spelen!
Bijvoorbeeld het uiteinde van het schaduwstation al licht laten stijgen.
Daar zijn volgens mij ook mogelijkheden voor een vloeiender verloop.
Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
Allemaal goede tips en trucs die werden genoemd. De meeste ook wel toegepast maar ik ga niet zover dat ik de rails ga inzagen om die te buigen. Het ligt nu mooi vlak en dan nog zijn er van die koppelingen die vinden dat ze los mogen raken. In alle gevallen bleek het toch wel aan de rails te liggen. Alleen te zien als je met wagons er overheen rijdt en je ziet dan toch ergens een gekke beweging door een hobbel of een kuil. Inmiddels al die punten wel op kunnen lossen met een stukje karton of kurk eronder. De lange wagons met vaste assen ontsporen het snelste volgens mij en die hebben er het meeste last van als de rails niet vlak ligt. 

De wissels weigerden hier en daar ook dienst. Vervuilde rails, een lamme aandrijving, of gewoon nog niet aangesloten. Dat is nu ook voor elkaar.

De terugmelders aansluiten is nog een hele klus. Flink wat montagedraad verbruikt en nu twee S88 modules aangesloten.

Je moet er wat voor over hebben om uiteindelijk automatisch te kunnen gaan rijden. Ik maak van de bedrading ook niet altijd van die mooie kunstwerkjes zoals je op het forum wel ziet maar het moet wel betrouwbaar vast zitten en vooral ook niet niet in de weg zitten. Een grote treinbaan vereist toch wel dat je de boel wat degelijker aansluit want storing zoeken is geen pretje.

Het was een weekend klussen met veel resultaat maar weinig zichtbare voortgang.

Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
Hoi, de slechte stukken heb je opgelost met stukjes karton en zo. Dat deed ik bij mijn vaste modelbaan ook. Maar je blijft dan bezig want waar de ene wagon dan weer goed overheen gaat heeft de ander weer problemen. Het is beter om de ondergrond goed vlak te leggen anders gaat het je een keer frustreren.
Testrijden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Testrijden
De treinen rijden inmiddels soepel en wagons ontkoppelen niet meer spontaan. Dus wat vooruitgang geboekt.

Ook de terugmelders zijn nu allemaal aangesloten. Ongeveer een kilometer draad gebruikt! Ik heb er nu 114 van de 128 melders in gebruik. Ik wil er nog een aantal overhouden voor mijn scenery-projecten.

Eerst de hele baan maar eens handmatig van blok naar blok afgereden om te controleren of alle melders in orde waren. Ik heb blijkbaar moeite met tellen en moeite met links en rechts want ik haalde er nog heel wat fouten uit. Er is hier al eens opgemerkt dat de kleuterschool een belangrijke opleiding is voor de treinenhobby :)
De fouten in de aansluitingen en in de configuratie in Koploper zijn hersteld. Ik denk nu dat alles klopt maar ik weet eigenlijk zeker dat er nog wel een deadlock kan ontstaan bij het automatisch rijden. Maar dat houdt het spannend.

Waar ik nu tegenaan loop is dat het schakelen van de wissels niet altijd betrouwbaar is. Twee wissels geven af en toe storing, gaan dan niet helemaal goed om en dan loopt de boel in de soep. Ik heb de spookmeldingen in Koploper nu nog uit staan. Die instellingen aanzetten voorkomt straks botsingen maar nu wil ik eerst de oorzaken nog aanpakken.

Dus nog weer verder met testen voordat ik meerdere treinen kan laten rijden en misschien zelfs wel een filmpje kan maken.

Re: Testrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Testrijden
Als je de spookmeldingen aan hebt staan, merk je ook gelijk wanneer er een rijweg niet juist is, of dit nu komt door een schakel fout of een foutje bij het instellen, je weet gelijk waar er iets zit wat aandacht behoeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Testrijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testrijden
 @citaat @citaat

Heb je de eindschakelaars in de wisselaandrijvingen overbrugd?

Groet, Anne W
Re: Testrijden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Testrijden
@Degeluidsman: De spookmeldingen kan ik dus beter wel aanzetten. Ik werd er een beetje gek van dat de boel steeds stil viel. Maar inmiddels zijn de fouten er wel uit denk ik dus dan werkt de detectie van foute terugmeldingen ook beter.
@AnneW: Ja bij de aandrijvingen de eindschakelaars overbrugd. Dat werkt goed. Deze wissels hebben blijkbaar mechanische problemen waardoor de wissel niet soepel wordt omgelegd. Misschien is het gewoon vuil. Ik heb ze gereinigd dus ik hoop dat ze nu wel werken.
Re: Testrijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testrijden
En ze moeten mechanisch spanningsvrij liggen, dus er mogen geen buurrails tegen aan drukken of er aan trekken.

Groet, Anne W
Loc met 24 functies
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loc met 24 functies
Nog nooit zoveel geld aan een loc uitgegeven want ik koop ze meestal tweedehands. Maar nu heb ik mijzelf toch een nieuwe 37327 cadeau gedaan. In het echt is dat de sterkste loc op de Gotthardbaan maar ook in model blijkt dit ding heel goed te presteren. Een lange sleep wordt gewoon de steile hellingen op getrokken waar al mijn andere locs het af laten weten. Dat heeft Märklin dan toch echt mooi gedaan.



Maar nu heb ik een luxeprobleem. De loc heeft heel wel 24 functies en ik kan er op mijn Ecos II maar 16 aansturen. En Koploper gaat tot 20 functies bij een MFX decoder volgens mij. Dus hoe ga ik die extra functies dan benutten? Ik heb ooit op dit forum hier iets over gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden.
Re: Loc met 24 functies
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loc met 24 functies
Mooie aanwinst Henk,

Als het goed is zie je in de ECoS bij de functie knoppen een knopje zitten om functies boven de 16 te benaderen.
Koploper gaat inderdaad tot het aansturen van 20 functies.

Bij sommige decoders kun je functies onderling wisselen, zelf doe ik dat bij Zimo en Esu decoders om de geluiden toch aan te kunnen sturen.
Of dat bij Marklin ook mogelijk is weet ik niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loc met 24 functies
Henk,

Links van je inhoud van de baterij zit een knop met 17+ als je daar op drukt zie de functies vanaf 17+.

Groet Michel
Re: Loc met 24 functies
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met 24 functies
Citaat van: Jongslog op vrijdag 14 oktober 2022, 08:14:18
Maar nu heb ik een luxeprobleem. De loc heeft heel wel 24 functies en ik kan er op mijn Ecos II maar 16 aansturen. En Koploper gaat tot 20 functies bij een MFX decoder volgens mij. Dus hoe ga ik die extra functies dan benutten? Ik heb ooit op dit forum hier iets over gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden.
Henk, hier staat nog een antieke CS1R en deze ondersteund ook tot en met 32 functies, dus moet dat bij jou ook lukken, mits je een recente SW versie er op hebt staan.
Onderin de functies staat dan een 16+ knop, die licht of donker wordt als je deze selecteert.
De meeste geluidje die na 16 komen stellen niet veel voor, de ene doet "pfff", de ander doet "Krrrrr" en ik weet van de helft niet wat ze voorstellen.
Wil je dan al die geluidjes vanuit Koploper aansturen?
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loc met 24 functies
Ecos hardware 2.0, software versie 3.7.0. Ik zie geen 17+ of 16+ knop op mijn scherm.

Wat al die geluiden betekenen moet ik in de handleiding lezen en dan zegt het mij nog niet zoveel. Ik zal er niet veel mee doen denk ik. Maar het is nu vooral "voor de heb". Als er zoveel functies op zitten wil ik ze zien en horen :).
Re: Loc met 24 functies
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loc met 24 functies
Je zou het F 17+ knopje links bovenin moeten hebben Henk.



Heb je bij loc wijzigen 2e tabblad eigenschappen alle functies wel aangevinkt ( meerdere pagina's )
Er moet per functie een groen vinkje staan bij functie aansturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Loc met 24 functies
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met 24 functies
Citaat van: Jongslog op vrijdag 14 oktober 2022, 09:48:09
Ecos hardware 2.0, software versie 3.7.0. Ik zie geen 17+ of 16+ knop op mijn scherm.
3.7.0 is al behoorlijk oud Henk, die is van 2013. :O
Zet er eerst eens versie 4.2.10 op.
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Loc met 24 functies
Mooie krachtpatserloc, Henk  :thumbup:
De kleurstelling, vlakverdeling en de CARGO-letters hebben al heel lang mijn hart gestolen  ;)

Hopelijk kun je uiteindelijk alle missende functies zien en horen, al zijn de meeste daarvan ook wat mij betreft overbodig.

Grtz Tony

( die een filmpje wel leuk zou vinden !  :P )
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loc met 24 functies
Maar dan wél met alle geluidjes :D.

Mooie loc en goed om te lezen dat hij overal moeiteloos boven komt; en zo heurt t ook voor een Gotthard-loc!
Hoeveel assen aangedreven en hoeveel antislipbandjes heeft deze 6-asser?
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loc met 24 functies
Henk,

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie loc :thumbup:. Hier rijden ook meerdere Märklin locs rond in deze fraaie kleurstelling, waaronder het door jou gekochte Re 6/6 model.

Groeten,
Wico
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loc met 24 functies
Ferme loc Henk, chapeau
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2017

offline
Re: Loc met 24 functies
Opgepast bij upgraden.
Eerst 4.0 installeren en pas dan 4.2.10
Ineens naar 4.2.10 gaat niet !!

Cees
Re: Loc met 24 functies
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met 24 functies
Citaat van: Hanzi op vrijdag 14 oktober 2022, 11:05:51
Hoeveel assen aangedreven en hoeveel antislipbandjes heeft deze 6-asser?
Volgens de website is dit het eerste model met middenmotor en 2 aangedreven assen op de buitenste draaistellen.
En ik denk dat elk draaistel 1 asb heeft.
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2015

offline
Re: Loc met 24 functies
Hi,

iemand een oplossing gevonden om via koploper /eos de functies F20..F31 aan te sturen , dit zonder hermapping van de decoder zelf ? (is voor een  Trix 25480 NMBS type 1 Stomer ,  maar misschien is de oplossing voor de hier vermelde 37327 herbruikbaar.).

Thanks
 
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2022

offline
Re: Loc met 24 functies
Citaat van: HO_COMP_FAN op vrijdag 14 oktober 2022, 15:18:58

iemand een oplossing gevonden om via koploper /eos de functies F20..F31 aan te sturen


Die oplossing is er niet.... ;)
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2018

offline
Re: Loc met 24 functies
Hoi Henk,

Kwam je 'pagina's tegen. Mooie en uitdagingen ben je aangegaan. Ben zelf ook weer net begonnen, nar de verbouwing van de zolder, een nieuwe baan te maken. Zag dat jij met meerdere niveaus werkt. Voor mij is het altijd de vraag als je 20 cm ertussen heb zitten, hoe makkelijk of hoe moeilijk, het dan is om aan de onderkant van een dergelijk niveau (0 +1 +2 ) te bewerken. Bedrading, decoders et cetera et cetera. Ben hier nog over aan het puzzelen. Mijn schaduw station komt op 70 cm, het hoofdstation op een meter, en dan wil ik nog minimaal één of misschien wel twee niveaus er boven op bouwen. Maar juist die relatief geringe tussenruimte(n) geeft mij hoofdbrekens....
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loc met 24 functies
Dank voor de tips. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.

De Ecos maar weer eens voorzien van een update. In mijn beleveing niet zo lang geleden gedaan maar toch wel. Eerst van 3.7.0 naar 4.0.0. Eerst moet je een update doen met een rescue bestand. En toen bleef het scherm van de Ecos hangen in de rescue modus. Ik kreeg geen verbinding meer met de PC naar de Ecos. Volgens de instructie de cache van je browser leegmaken en dan weer opnieuw de connectie maken het het IP-adres van je Ecos en dan kun je op je PC de daadwerkelijke update starten. Na installatie van de 4.0.0 de upgrade gedaan naar 4.2.10. Je moet wel een halve IT-er zijn om dit allemaal te doen.

De update is gelukt maar het Ecos scherm toont nog steeds maar 15 functies en geen knop met 17+ naar de overige functietoetsen. Ik vermoed dat Märklin en ESU elkaar nog niet helemaal hebben gevonden met de interface.

De loc zelf rijdt overigens prima met inderdaad op de buitenste draaistellen maar 1 antislipband op de aandrijfas. Het middelste draaistel is niet aangedreven.

@Märklin.pk: De minimale doorrijhoogte is bij mij 8 cm en ik heb 9 niveau's. Maar ik heb ook geen echte schaduwstations, alleen verdekte sporen die dan precies op de gewenste plek uit de berg komen zodat mijn scenery-plaatje klopt. Althans voor zover mogelijk. Bereikbaarheid is te doen maar het kost altijd inspanning met kruipen, rekken, strekken etc. 



Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2020

offline
Re: Loc met 24 functies
Wis de lok eens en laat hem zich dan opnieuw aanmelden.

Bart
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loc met 24 functies
Met opnieuw aanmelden nu wel alle functies beschikbaar!
Re: Loc met 24 functies
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loc met 24 functies
 @citaat
Blij dat alles het nu doet Henk.
Veel rijplezier toegewenst met deze prachtige loc die hier ook op de baan staat. :thumbup:

Groet Michel
Decoder inbouwen met Picobello BV
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Decoder inbouwen met Picobello BV
Mijn geliefde Cargo 420 had de geest gegeven.



Ik ben bezig om alle locs eens grondig te reinigen. Dus uit elkaar halen en de tandwielen in bad doen, dat werk. En om een of andere reden is er sluiting ontstaan in de printplaat waar de decoder op zit. Die ging in de fik. Ik heb niet kunnen achterhalen wat daar mis is gegaan. De printplaat verzorgde volgens mij de lichtaansturing, maar de decoder doet ook niks meer.



Nou heb ik niet veel ervaring met decoders dus op goed geluk met de Wiki van dit forum aan de slag. Een Mld3 decoder aangeschaft. De loc rijdt weer fantastisch. Maar de lichtaansturing is ingewikkeld. Naar Zwitsers voorbeeld heb je aan de voorzijde de driehoek met lampen, aan de achterzijde brand één lamp. De loc heeft voor en achter een balkje met LED's. De grijze draad stuurt 2 lampen aan, de gele 1 lamp en er is een draad die de schijnwerpers laat oplichten.

Met voor- en achteruit rijden moeten die lampen dus wisselen. Dat lukt wel met de decoder aansluiten voor wit/grijs en achter geel/geel. Daarbij een dikke weerstand bij de retourdraad want het zijn LED's. Maar dan branden maar 2 lampen die wel netjes wisselen met de rijrichting. Geen idee hoe ik alle andere lampen dan mee moet laten schakelen. Ik heb daarom alle functie/aux uitgangen gebruikt om de verlichting in te kunnen stellen. Het is dus pruts en klungelwerk á la Picobello BV van Waardenberg&De Jong. Maar het werkt wel!
Het zou toch slimmer moeten kunnen met diodes of zo, maar daar kwam ik niet uit.

De praktijk is nu dat beide achterlichten in feite altijd aan staan en dat het frontlicht netjes meeschakelt met de rijrichting. Dus dat werkt toch makkelijk en goed. De extra feature is nu dat ik de schijnwerpers voor en achter tegelijk kan laten branden.

Nu nog leren hoe ik betere plaatjes upload op mijn Ecos...



Filmpje!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Filmpje!
Dan nu toch eindelijk een filmpje van de testrit over de hele baan! Beetje saaie film misschien maar veel kijkplezier.


Re: Filmpje!
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Filmpje!
Saai? Op zijn haags gezegd: "Dachutnie!" Maar wat een spoorwegtracé, vindt de baan (al is-ie natuurlijk nog lang niet af) heel knap ontworpen. Mijn complimenten Henk.
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Filmpje!
Henk een hele mooie film laat je ons zien. :thumbup:
En het is zeker niet saai om deze mooie loc te volgen over je prachtige baan heen. :)

Groet Michel
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Filmpje!
Saai? 🤷‍♀️
Heerlijke film over een baan in ontwikkeling, laat die saaie films maar komen in de toekomst.

Vrgr,
Wilko
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Filmpje!
Zoals eerder vermeld : verre van saai. Tevens bron van inspiratie
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Filmpje!
Nou saai hoor, viel er bijna bij in slaap en zat al uit te kijken naar die bedbank. Echt niet, prachtig om dat ingenieus ontworpen baanplan zo voor je te zien afrollen. Veel kijkplezier gehad. Ben reuze benieuwd naar het vervolg, de verdere aankleding van dit project.
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Filmpje!
Niks saai; ook al is er nog geen scenery, er is genoeg te zien onderweg. Het is nu al een schitterend tracé dat bereden wordt, laat staan als alles straks klaar is.
Re: Filmpje!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Filmpje!
Hoi Henk,

Ik sluit me aan bij de vorige reacties, je filmpje is verre van saai voor mij even een leuke afwisseling tijdens mijn eigen uitdagingen op de baan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Filmpje!
Indrukwekkend hoor Henk   :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2013

offline
Re: Filmpje!
Henk, hoe je op een kleine oppervlakte toch een mooi lang tracé kan maken. "Goed gedaan zou ik zo zeggen zo", Samson aanhalend. :thumbup:

Luc
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Filmpje!
Nog een  :thumbup: erbij, Henk !

Een feest om naar te kijken en nog veel mooie knutseluurtjes voor jou in het verschiet  ;)

Grtz Tony
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Filmpje!
Hoi Henk,
Tijdens het bekijken van het filmpje van je nieuwe baan in aanbouw met de namen van de toekomstige viaducten en tunnels dacht ik dat er wel niet veel ruimte voor de scenery zou overblijven. Maar toen liep ik bij toeval aan tegen de 20 minuten durende film van je oude baan. Daar zie je al veel van dezelfde viaducten en tunnels maar dan aangekleed. Ik vond dat prachtig om te zien en ben dan ook zeer benieuwd naar het landschap dat jij nu weer gaat creëren.
Daar kun je volgens mij jaren mee vooruit.

groet,
Wim
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2009

offline
Re: Filmpje!
Henk,

Mooi filmpje
Indrukwekkend baan in wording.
De proefrit verloopt heel soepel.
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Filmpje!
En nu door voor het echte werk, heeft Henk voldoende materieel om deze uitdaging aan te gaan >:-D?
Klik: langste reizigerstrein
Het eerste bouwwerk mislukt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Het eerste bouwwerk mislukt
Na de geslaagde proefrit durf ik me nu wel aan wat scenery te wagen. Dat gaat toch niet zo snel dus blijft de baan voorlopig nog goed bereikbaar voor proefrijden.

Met scenery is het wel zo handig om de juiste volgorde aan te houden. Niet eerst een berg bouwen als je nog een tunnel moet maken. En die tunnel pas plaatsen als bovenleiding en ballast gereed zijn want anders kun je er echt niet meer bij. Nou pech dan, ik wil nu een tunnel bouwen!

Ik ben wat aan het expirimenteren met de groene isolatieplaten van de bouwmarkt. Daar kun je een steenstructuur in maken. Dat gaat lang niet zo mooi als bij het echte styrodur hardschuim. Je moet eigenlijk een beetje snijden met een bot mes om de voegen goed te krijgen. Dan krijg je wel een aardig effect.

Voor de tunnelportalen heb ik vaak met klei gewerkt. Dat leverde goede resultaten op. Maar als je in de natte klei voegen maakt bollen de stenen die ontstaan een beetje op. Je krijgt meer ronde vormen. Ik wil nu juiste wat scherpere randen. En klei wil ook wel eens verschuiven en verzakken. Dat pakt soms mooi uit voor oude bouwwerken maar dat is nu niet de bedoeling. Het tunnelportaal aan de zuidkant van Leggisteintunnel bij de Obere Meienreussbrücke is juist gemoderniseerd dus het mag er wel wat strakker uitzien. Dat gaat goed met de schuimplaat. Toch vond ik de stenen boog niet sprekend genoeg. Daarom van karton die boogstenen gemaakt. Dan zijn ze eigenlijk weer te glad. Maar met wat schilderwerk heeft het voor mij wel het gewenste effect.   



De tunnelwand dacht ik ook van die schuimplaat te maken. Maar het spul buigt niet genoeg en breekt dan. Ik heb nu aan de buitenkant met een lijmkam groeven getrokken zodat het wel wat buigzamer wordt. De steenstructuur aangebracht met een graveerroller. Dat gaat dus niet zo heel goed met deze soort plaat maar voor een tunnelwand is het mij goed genoeg. Met zwarte gesso geprobeerd om de groene kleur te bedekken. Dat lukt redelijk. Er is nog wel wat meer schilderwerk nodig.



De brug uitgetekend en uitgezaagd op een plaat board.



Met wat stukjes hout er tussen heb je dan de vorm van de brug. Die groene plaat er op lijmen en gebruiken voor de steenstructuur.



Met schilderstape de togen dichtgeplakt. Die kun je vervolgens met Rotband stucen en zo ontstaat een hele sterke constructie.



Hoewel ik een soortgelijke methode ook heb gebruikt bij mijn vorige treintafel ben ik nu niet tevreden over het resultaat. Het betonwerk in de bogen is niet strak genoeg. En de verhoudingen kloppen niet. De brug is te kort en te breed. De lengte is nu 32 cm en de breedte is 10,5 cm.  Ik ga hem smaller maken om een beter optisch effect te krijgen. En ik moet een andere methode bedenken om die bogen te maken.



Terug naar de tekentafel en bedenken hoe het wel kan.
Re: Filmpje!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Filmpje!
Wat betreft de plaatjes op je Ecos, misschien heb je hier wat aan:
https://youtu.be/sDEYn0XD-cA