Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Schitterend gemaakt Henk deze bovenleiding portaal. :thumbup:
Zal maar mooier worden met het likje verf wat je er op gaat smeren.

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Knap staaltje modelbouwkunst Henk  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het werk wel heel snel gaat, en naar mijn idee gaat het ten koste van de kwaliteit.

Ik wil niet zeggen dat ik het niet mooi vind wat je maakt, van een afstand op de fotos ziet het er goed uit, maar als ik dan wat inzoom, dan zijn de tunnel portalen niet mooi rond, dat geld ook zo voor andere bogen die her en der gemaakt zijn. Of is dat foto bedrog.

Ik vind het bovenleidingportaal ook niet zo mooi, rafelig en niet netjes afgewerkt.

Wil het niet als hele negative kritiek spuien, maar het valt op.

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 @citaat

 :roll: Ik denk dat het de bouwstijl is van Henk, niet alles retestrak tot op de millimeter nauwkeurig, maar wel tot in de vele details opgebouwd. B)
Ik, en velen met mij, zijn juist enthousiast over de baanbouw van Henk, allemaal zelfbouw en scratch build.
Bijvoorbeeld de bergbouw en de kronkelende wegen erdoor heen, het ziet er allemaal erg gaaf uit. B)
Ik ben zelf ook best een aardige treinbaantjesbouwer, maar ik doe het hem niet na.
Maar goed, ik snap je wel, maar gelukkig zien we hier op het forum vele manieren van bouwen en daar is die van Henk er eentje van.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 @citaat Heel juist.

En daar zou ik nog aan toe willen voegen dat het bij Henk soms erg verneukeratief is. Heb dat eerder gezien met seinen. Het protoype zag er niet zo erg mooi uit, slecht afgewerkt en haastig in elkaar gefrot. Maar toen de uiteindelijke dingen op de baan stonden zagen die er nagenoeg perfect uit. Wat ik dus eigenlijk zeggen wil; laat Henk maar schuiven. Als straks de portalen op de baan staan dan valt je mond open van verbazing. Denk ik dan.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dank voor de reacties. Altijd leuk.

Kritiek hebben is prima, graag zelfs. Het is niet perfect. De tunnelportalen zijn inderdaad niet rond maar in de breedte opgerekt omdat er twee sporen doorheen moeten en het tunnelportaal anders erg hoog wordt en je teveel in de tunnel kunt kijken. Ze moeten wel symetrisch zijn! Ik moest wel even zoeken waar dat dan niet het geval is. En inderdaad bij eentje (onder het hoge viaduct) moest ik wat wegsnijden omdat het daar te krap is in de bocht. Die wordt nog aangepakt. Dus kritiek helpt om het beter te maken.

De keuze voor huis, tuin en keukenmaterialen betekent dat je niet alles perfect na kunt maken. De uitdaging zit voor mij er in dat je dan redelijk inventief moet zijn om het wel geloofwaardig te laten lijken. De snelheid van bouwen heeft daar niets meer te maken. Soms maak ik wel een afweging. Hoeveel uur werk versus hoeveel zichtbaar en waarneembaar resultaat. En soms kan ik het gewoon niet beter zoals bij het laatste bovenleidingportaal. Het is nog wel een prototype met de schade van alle pogingen en correcties. Ik moet er nog 8 maken dus ik kan nog even oefenen. 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Als je op foto's inzoomt is er altijd wel wat te vinden. Bij Henk wellicht meer dan bij de "precisiebouwers" die er dan ook een factor 10 langer over bouwen (waardoor de reeële kans ontstaat dat zo'n baan vervolgens nooit afkomt).
Henks banen kan je waarschijnlijk het best live zien, of op overzichtsfoto's; in beide gevallen zal de illusie die het geheel wekt prima kloppen. En niet te veel inzoomen op onvolkomenheidjes.
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
De vrije dagen flink aan het klussen. Een XPS-feestje. Tijd om de laaste stukken van de ruwbouw af te ronden.

In de hoek nog een stukje berg en de Naxberg gallerie in een vrije interpretatie. Er is iets mis gegaan met de afstanden van de "balkjes" tegen het dak. Die ga ik nog even loshalen want ze moeten op gelijke afstand zitten. Het lastige was hier de daling van het spoor. Dan is niks waterpas en om dan de boel wel loodrecht te plaatsen is lastig. Het tunnelportaal in het werk daarom ook weer aan moeten passen. Eerst nog maar wat plamuren voordat we daarmee verder gaan.

IMG_E1540.JPG

Het mangat was ook nog een gepruts. Een rond luik wat niet perfect rond is en dan niet zomaar past blijkt erg onhandig. Daarom maar een rechthoekig luik er in gemaakt.

IMG_E1541.JPG

De Gotthardberg met tunnelingang.

IMG_E1549.JPG

Het lijkt nu een vormeloze hoop XPS.

IMG_E1548.JPG

Ook aan de zuidzijde is het meer een berg rotzooi.

IMG_E1550.JPG

Om alle gaten te dichten er maar een laagje papier maché overheen gedaan. En dan ontstaat ineens een serieus landschap.

IMG_E1552.JPG

Nog een hoop te klussen rondom het Noordelijke tunnelportaal van de Gotthard. De kap van de berg kan er af en dan heb je een prima mangat om weer overal bij te kunnen.

IMG_E1551.JPG     

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Indrukwekkend   :surprised: :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Ziet er weer knap uit!  :thumbup:

(ook) Henk
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Bij station Göschenen ligt de spoorlijn Göschenen - Andermatt van de voormalige spoorwegonderneming Schöllenenbahn, tegenwoordig de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Een tandradbaan die via een brug over de Reuss de bergen in verdwijnt. Dat spoor wil ik ook namaken. Ik gebruik de gewone C-rails hoewel het eigenlijk een smalspoorbaan is. De schaalmodellen bestaan volgens mij niet in H0. Bemo maakt iets dergelijks in H0m voor veel geld. Ik ga proberen er wat van te maken met mijn Märklin spul.

Eerst moet de baan worden gelegd met de brug. De brug heb ik gebouwd van XPS. Om de ronde bogen te voorzien van stenen, de XPS-plaat voorzien van een heleboel insnedes en de plaat rond gebogen. De steenstructuur met een scherp potlood aangebracht. Kieren en fouten een beetje weggewerkt met plamuur.   

WhatsApp Image 2024-04-01 at 20.15.39.jpg

Nog niet af. Er missen nog wat stenen, er moet een hek op en natuurlijk nog de bovenleidingmasten. En dan nog iets prutsen om het een smalspoor tandradbaan te doen lijken.
 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Hoi Henk,

Ik liep even achter, man wat een heerlijk tempo heb jij toch, ik heb weer genoten van je bouwkunsten en het volgende staat alweer op stapel  :thumbup: :thumbup:



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Het voordeel van een hoger bouwtempo is ongetwijfeld dat je de spirit kan vasthouden. Als je te hooi ende gras wat doet, dan moet je steeds opnieuw inspiratie opdoen.

Bij de inbouw van mijn Bietschtalbrucke heb ik ook een hoger bouwtempo gehad dan anders.
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
De brug voor de Matterhorn Gotthard Bahn verder bewerkt en voorzien van twee bovenleiding masten. Aan de messing mast een stuk ijzerdraad in een U-vorm gesoldeerd. De twee pennen van die U steken in het XPS. Wel goed prikken zodat ze mooi verticaal staan. Het blijft goed zitten.

De brug op zijn plaats gezet om te passen of het nog steeds klopt met wat ik had bedacht en uitgemeten. De pijlers aan de linkerkant kunnen niet langer zijn want er lopen twee sporen onder. Op het rechterdeel sluit het ook aan. Een beetje puzzelen om een vloeiende helling te krijgen. Het rechterdeel (de gele XPS platen) staat los op de tafel. Dat kan ik nu aan het bureau verder bewerken als een soort diorama.

IMG_E1560.jpg
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Het ziet er weer goed uit! En het afzonderlijk bewerken aan bureau/tafel van delen scenery bevalt mij ook prima :).

Groeten,
Wico
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Bij het MGB spoor staat een remise. Die moet natuurlijk ook in model terugkomen. De eerste poging van gisteren viel verkeerd uit. Hoewel in H0 prima, veel te groot voor mijn doel.

WhatsApp Image 2024-04-06 at 14.36.39 (2).jpg

De tweede versie is beter. Bouwen met XPS gaat best goed eigenlijk.

WhatsApp Image 2024-04-06 at 14.36.39 (1).jpg

En meteen in de verf als een soort stuclaag.

WhatsApp Image 2024-04-06 at 14.36.39.jpg

En nog iets bedenken voor de kozijnen. Van bestaande raampjes maak ik iets passends.

WhatsApp Image 2024-04-06 at 17.41.01 (1).jpg

In een ouderwets groen moet het lijken op metaal. Dat had ik beter met de airbrush kunnen doen denk ik nu.

WhatsApp Image 2024-04-06 at 17.41.01.jpg

Dit worden ongeveer de kleuren. Nog wat schuren en snijden om het nog strakker te krijgen. En dan nog de verdere afwerking met details en kleuren.

WhatsApp Image 2024-04-06 at 17.09.10.jpg   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Dat is weer smullen van jouw Scratch built avonturen!  :thumbup:
Dank voor het delen :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: Jongslog op zaterdag 06 april 2024, 17:46:16Dat had ik beter met de airbrush kunnen doen denk ik nu.
Nog een keer licht schuren en alsnog met de airbrush er over. Dat gaat vast en zeker lukken.
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
De remise van de firma Schorno-Kessler-Technik is klaar. Ik kan voor mijn loc onderhoud daar goed terecht. "Die Gesellschaft bezweckt remisieren, unterhalten und revidieren von Schienenfahrzeugen aller Art mit Schwerpunkt auf meterspurige Zahnradfahrzeuge von historischer Bedeutung."

Het is nog de vraag wat ik met de raambekleding ga doen. Ik heb recent op het forum nog gezien dat je er spannende dingen mee kunt doen ;). Of misschien toch een inkijk met een loc waar onderhoud aan wordt gepleegd?

WhatsApp Image 2024-04-07 at 13.08.42.jpg

En toch weer nieuwe dingen geleerd:
Goede verf scheelt toch veel in gebruiksgemak en beter resultaat. Ik heb nu een flinke set Amsterdam Acrylic kleuren.
Met een kleine slijptol op de dremel kun je de arcadebogen perfect bewerken.
Kozijnen met de airbrush een kleurtje geven gaat heel goed. Daarna een lik hoogglanslak er over dan lijkt het ook geschilderd en is het niet zo dof.
Vensterbanken blijken voor het eindresultaat toch wel belangrijk voor de afwerking.
Bouwen met XPS blijkt eenvoudig. Minder intensief snijwerk ten opzichte van karton. En het trekt niet krom met schilderen. Nog niet tenminste.
De helgroene XPS is wel lastig qua kleur. Je moet er een behoorlijke laag verf overheen doen en dan wordt het snel te grof.
De kleinere versie van het gebouw maakt het reliëf wel erg sterk van de verschillende lagen.
 

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
De remise is prachtig geworden Henk. :thumbup:
De raambekleding zou ik zelf zo makkelijk mogelijk houden want een inkijkje als er een loc in staat is veels te leuk om te missen.

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Complimenten Henk, als ik zie wat jij in elkaar zet zou je zo in een bekend pretpark aan de slag kunnen als ontwerper  :thumbup: :thumbup:
Mooi om te zien dat je dit gebouw uit XPS gemaakt hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Weer met bewondering zitten kijken hoe je dit fraaie pand in sneltreinvaart hebt gebouwd :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@Degeluidsman dank voor het compliment. Ik houd het maar bij mijn eigen MiWuLa.
@Wico Nou sneltreinvaart... Dit pand bouwen koste mij 12 uur, exclusief de eerste mislukte poging omdat het te groot werd.

Nu eerst tijd voor stofzuigen, dweilen, en poetsen. Want al dat scenery werk geeft toch best veel troep.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 B) Dat is weer een erg mooi stukje Profi schratch building. :thumbup: :thumbup:
De Amsterdam Acrylic serie is inderdaad goed spul, wat duurder dan andere soorten maar daar is de kwaliteit ook naar.
En hou de raambekleding maar bij een inkijk met een loc of zoiets, wel zo passend. ;)

:o) En effe afwachten wat Erik ut Almelo er van vind. :roll:
Bij mij begint ie dan over o.a. lateien, dakgoten, een schoorsteen met lood en wat al niet meer. >:-D

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 @citaat Ik denk dat de illusie meer dan geslaagd is :thumbup:
De mate van detaillering is de keuze van de bouwer  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Het is hier weer als vanouds smullen, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk

Een prachtig resultaat weer!

Citaat van: Jongslog op zondag 07 april 2024, 15:27:09En toch weer nieuwe dingen geleerd:
De helgroene XPS is wel lastig qua kleur. Je moet er een behoorlijke laag verf overheen doen en dan wordt het snel te grof.

Kun je er niet eerst met de spuitbus een laagje grijze grondverf er op spuiten?
Grijze grondverf dekt goed.

(ook) Henk
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Na het scenery-werk eerst de boel maar weer eens laten rijden. Dat is altijd een klus als je een tijd niet hebt gereden en je met de scenery de nodige verf-, lijmresten en andere troep  achterlaat. Dus stofzuigen, poetsen en proefdraaien. En dan zo langzamerhand rijdt het weer. Een lastige dobber is mijn laatste aankoop. De Re 620. Hij rijdt erg mooi en heeft flinke trekkracht maar het middelste wielstel heeft er moeite mee op mijn treinbaan met vele hellingen en op sommige punten verkanting. De loc loopt makkelijk uit de rails.

En natuurlijk ook weer verder met scenery. Meer detailering rondom de remise aangebracht en deze maar eens op zijn plaats gezet.

Het past prima. Uitmeten loont.

IMG_E1612.jpg

In het geheel verdwijnt de grote remise in het niets. Ik denk dat ik op de achtergrond bomen ga schilderen. Dat lijkt me niet eenvoudig. Maar eens een tutorial van Bob Ross er bij zoeken.

IMG_E1614.jpg

De grote uitdaging is de rest van de achtergrond. Ik wil het dorp Göschenen bouwen. Maar hoe bouw je een dorp met een diepte van 5cm? Het worden "halve huizen". Een mockup gemaakt om te kijken of dat het gewenste effect gaat krijgen. Ik denk van wel. Ik ga de XPS voorbewerken met een restje uit een spuitbus wit. Lijkt mij een goed idee van @Trainhenk om eerst een primer aan te brengen.

IMG_E1766.jpg   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Het blijft genieten, deze bijzondere treinbaan in aanbouw ‼️

Mvg Hans
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Misschien een open deur en al lang en breed gecontroleerd, maar kan het middelste stel wielen wel vrij bewegen? De middelste set assen hangt "los" tussen de voorste en de achterste set assen en kent normaal gesproken een grote vrije uitslag (van links naar rechts). Wellicht vuil of aanslag waardoor deze vrije beweging beperkt is? Bij mij rijden een stuk of vijf van deze Märklin locs en nooit problemen mee gehad. Hopelijk vind je de oorzaak/oplossing.

Groeten,
Wico       
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Prachtig hoe de remise past in het landschap   :cool:  :thumbup:
Je zou voor de dieptewerking gehalveerde bomen kunnen toepassen, in combinatie met een geschilderde achtergrond.

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Voordat ik met de achtergrond begin, leek het mij slimmer om eerst het station te bouwen. Dan heb je net iets beter zicht op de verhoudingen.

Station Göschenen had ik al eens gebouwd maar ik denk dat ik het nu beter kan. De verhoudingen van het vorige gebouw klopten niet helemaal en als je dat ziet kun je niet meer niet zien. Dus opnieuw!

Deze keer bouw ik het met XPS. Dat was bij het vorige bouwwerk goed bevallen. Eerst wat puzzelen met de maten en de kozijnen.

IMG_E1768.jpg

De ramen hebben een omlijsting van steen. Die probeer ik na te maken met karton.

IMG_E1767.jpg

De boel opplakken en de kieren dicht schilderen. De indeling van ramen en deuren pas ik een beetje aan zoals het mij goed uit komt. Voor de lege gaten komt nog een kiosk en ik wil nog iets doen met beeldschermen.

IMG_E1771.jpg

De luiken voor de ramen maak ik van tie wraps. Aan de achterkant een blinde muur want die zi je toch niet.

IMG_E1769.jpg

Glas zetten met stukken transparante folie van een map.

IMG_E1772.jpg

En dan nog schoorstenen, dakramen en dakkapellen. De zwarte schoorsteenpijpjes gemaakt van een prikkertje en de rondjes uit een perforator.

De dakgoten missen nog. Het dak ligt ook nog los.

IMG_1778.JPG     
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Vlijtig werk, het uitsnijden van de raam- en deurlijsten :thumbup:
En de kabelbundelbandjes doen het prima als luiken :cool:
Wat voor dakbedekking heeft het voorbeeld en wat heb jij daarvoor gebruikt?

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 B) Je beschrijft het alsof het allemaal zo klaar is, maar ik zie weer een erg mooi stukje scratch-build huisvlijt. :thumbup:
De luiken van de tie wraps heb je als ik het goed zie in het midden ingesneden en dan zo dat er aan weerzijden een opstaand randje overblijft.
Klopt dat?
En zo ja, erg inventief. :thumbup:
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Geweldige update Henk, en zeer creatief  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Prachtig station heb je gebouwd Henk. :thumbup:
De luiken gemaakt van tie wraps vindt ik schitterend gemaakt ja kom er maar eens op. :)

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@citaat volgens mij geïnspireerd door Erik N te A ;) .
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Jij laat het er allemaal zo makkelijk uit zien, echt knap dat je dat allemaal zelf zo creatief voor elkaar bokst :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dank voor de leuke reacties. Inmiddels wat ervaring met zelfbouwen en ik zat lekker in de flow :). XPS blijkt voor dit werk heel goed. Het lijkt dan meteen de gestucd muurtje. De zijkanten snij ik schuin af zoals bij de echte bouwpakketten, dan heb je een mooie plakrand en is de hoek van de muur mooi strak.

Het idee voor de luiken zou ik best ooit gepikt kunnen hebben van Erik. Inderdaad precies afknippen zodat je een goede rand krijgt. Ik heb altijd wel een voorkeur voor het gebruik van allerlei "afval". Het zoeken in de graaibakken levert vaak ook ideeën op.

In het echt is de dakbedekking van leisteen. Dat heb ik niet gedaan. Ik vond het wel heel veel werk om dat na te maken omdat je er op afstand weinig van ziet en er ook "sneeuw" overheen zit.

De grootste uitdaging bij dit model zijn de afmetingen. Ik wilde het station niet te groot maken want het staat in de achtergrond. Maar het moet wel kloppen met het perron en de bovenleidingportalen die uitkomen op het perrondak. Het hele station staat op een luik voor het mangat en sluit aan op het scharnier aan de linkerkant. Daarnaast moet nog een gebouw komen wat ook bij het station hoort en daarop aansluit.

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Weer een pracht-werk Henk :👌👌👌
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Zo'n station met perrons bouwen is best pittig, maar het moeilijkste moest nog komen met de perrondaken. Vanwege het perspectief wil ik het station niet te groot maken want het staat in de achtergrond. Maar kleiner maken geeft de nodige uitdagingen omdat de meeste doe het zelf oplossingen dan meteen heel lomp lijken. Dan toch maar aan de 3D printer? Vooralsnog vind ik de handenarbeid leuker. Dus slimme keuzes maken en bedenken wat je weg kunt laten zodat het op een afstandje toch wel echt lijkt en het nog wel uitvoerbaar is.

Het lijkt simpel maar het is een hele studie geweest om alle constructies te bedenken en dan in de juiste volgorde bouwen, schilderen en monteren. Voor mij is dat wel de lol van de hobby.

De draagconstructie van het perrondak bestaat uit ijzeren H-balken. H-profielen had ik niet in metaal of kunststof en ik vind ze vrij duur. Dus zelf iets proberen. Een strook dun karton van 4mm breed en daarom een strookje XPS plakken van 2mm. De H-balk komt tegen het dak dus ik laat helft van de H weg.



De steunpalen maak ik van lucifers. Een kruis met een driehoekje van karton.



Vervolgens plak ik stroken karton van 4mm tegen de zijkant. Hiermee ontstaat een H-balk constructie. De voet van de mast maak ik met een wikkel van schilderstape.



Onder het dak zitten TL-buizen voor de verlichting. Die boots ik na met LED-strip waar ik een transparant buisje (van een bouwpakket frame) over heen leg.



Dat lijkt redelijk op een TL-buis. Als je de tape tenminste recht plakt... Het buisje is te dik, maar ik had geen dunnere. Het gaat wat ver om daar een bouwpakket voor aan te schaffen...



Na het schilderen van de onderdelen de hele handel tegen het dak plakken. Alles wel perfect uitmeten want het moet op de ondergrond passen en ik moet rekening houden met de plaats van bovenleidingportalen die ook het perrondak komen te staan.



Het perron voorzien van gaten op de juiste afstand. Het perron is 2cm hoog XPS. Ik snij er een rand af zodat de de rand met de bakstenen iets uitsteekt. De witte lijn maak ik met een verfstift en lineaal.



En dat komt het er zo uit te zien. Langs het dak eeen ijzerdraad die de dakgoot moet voorstellen. Het perron met dak is erg smal, een normale H0 dakgoot uit een bouwpakket oogt veel te lomp. De onderkant van het perron bestaat uit betonblokken. Die heb ik in het XPS gekrast.



De zwarte gaten zijn displays (2,5x2,5cm) Die tonen een diashow.



En dit is het resultaat toe nu toe. Op de plekken waar een staander mist komen de bovenleidingmasten.













Nu verder met het vervolmaken. Hier en daar nog wat correcties te doen. En dan verder het station opleuken met een kiosk, borden en preisers.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Prachtig gedaan Henk de perrons overkappingen. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Prima resultaat en toch weer alles Scratch built! :thumbup:  :thumbup:
Tip: als je het plastic van de gietboom voorzichtig verwarmd met een haarföhn o.i.d.,
dan kun je, wanneer het warm is, het staafje uitrekken tot je de gewenste diameter hebt. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: Jongslog op zaterdag 18 mei 2024, 17:18:57Het lijkt simpel.........
:roll: Nou Henk, volgens mij is er hier niemand die denkt dat het simpel is wat jij weet te maken.
Ik volg met veel bewondering je updates en bekijk het bij wijze van spreken ademloos en denk dan "hoe dan",
ik vind het wonderlijk wat jij weet te creëren uit het niets.
Je hebt een erg leuke hobby, ik snap wel dat je er lol in hebt. :D

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Of het nu gaat om het ontwerpen van het baanplan, het realiseren van het landschap, het scratch build bouwen of het maken van een video we weten allemaal hoeveel werk er in de voorbereiding zit. Des te meer is het genieten van de resultaten die hier dan weer op het forum voorbij komen :thumbup:. En het is al eerder/vaker gezegd maar respect voor jouw manier van bouwen!

Groeten,
Wico   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Geheel mee eens ‼️
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Het station verder gedetailleerd. Alleen de preisers ontbreken nog. Maar dat is logisch want het station staat nog niet op zijn plek dus ze kunnen er niet bij komen.

IMG_E1827.jpg

Het dak nog voorzien van een goot en regenpijpen. Dat maakt toch wel een groot verschil in uitstraling. De daken liggen nog los.

IMG_E1830.jpg

De informatieborden heb ik ontworpen in Excel. Ik knip uit een foto het bord en maak het dan na zodat ik zelf de teksten en afbeeldingen op het bord kan bepalen. De grootte van de afbeelding kun je ook precies bepalen in mm. Vervolgens printen op fotopapier. Dat geeft een scherp en kleurrijk resultaat. En ik vind de glans ook niet verkeerd. Het is zo scherp dat je zelfs de tekst op 5 mm2 nog kunt lezen.

bord.JPG

De paarse kiosk is ook met een fotoprint gemaakt. Compleet met statafel en een afvalemmer.

IMG_E1832.jpg

De witte uitbouw is voorzien van spiegelglas. Het bord met de hoogte-aanduiding vind ik dan ook wel een mooi detail.

schienen.JPG

De omheining bij de trappen is in echt een witte muur, ik vond in model een hek wat sprekender. De trapleuning maakt het af.

IMG_E1829.jpg

De bankjes zijn naar het grote voorbeeld. RVS-raster met betonnen zijkanten. In model is het metaalgaas en karton.

IMG_E1833.jpg

Het rechter gebouw kan ik nog voorzien van een interieur want je kijkt nu tegen de groene XPS-plaat aan. En verder met het bouwen van de bovenleidingmasten en dan is het geheel klaar.

IMG_E1822.jpg                                                                                                             
     
Nu eens kijken welk H0-publiek het station mag betreden.

 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Een pruts- en geduldwerkje, maar met een ferm resultaat
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: Jongslog op maandag 20 mei 2024, 18:04:08dus ze kunnen er niet bij komen
En dan worden er geen pendelbussen ingezet? Dacht dat die Zwitsers zo Gründlich waren.  :D
Zal wel komen door de Italiaanse hoek. >:-D

Alle gekheid terzijde. Het wordt een pareltje en de toekomstige Preiser reizigers zullen er dolblij mee zijn.

CiteerNu eens kijken welk H0-publiek het station mag betreden.
Preiser set 16337 is uitgeleverd. Daar zitten echte Zwitsers tussen.  :)
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
De perronoverkapping lijkt nu vrij laag maar dat zal mogelijk met de verschaling te maken hebben teneinde uiteindelijk een geloofwaardig geheel te verkrijgen.
Hopelijk oogt het ook nog goed als er een trein naast stopt, consessies, concessies... Maar jou kennende gaat dit vast goed komen, het is nu al een mooi bouwwerkje!