Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6

Gestart door Bart 83 zondag 05 juni 2022, 03:06:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
hallo allemaal...

ik heb een 64400 loksound v4.0 M4 met 8 polige stekker ( nem652) op de kop kunnen tikken voor een fijne prijs, en nu heb ik er een mooie bestemming voor...

een 24er die een buurtboemeltje gaat trekken.. naast de geluidfuncties, waren er volgens esu 6 geschakelde uitgangen ( aux 1tm6) die maximaal 250mA per aansluiting, en in totaal max 500mA. De perfecte oplossing voor wat ik zoek. de interieur verlichting en de de sluitlichten wil ik via 4polige viesmann spanningsgeleidende koppelingen realiseren. en ik wil nog een goldcap condensator in de tender plaatsen, al moet ik nog kijken hoeveel ruimte ik overhou na de ombouw.
namelijk
aux1= rookgenerator
aux2= cabine verlichting lok
aux3= sluitlichten wagon
aux4= interieur verlichting wagon1
aux5=interieur verlichting wagon2
aux5= drijfwerkverlichting lok ( heeft de 24er die überhaupt wel gehad?)

aan de decoder hebben we ( mede stamtafelist KTeeven en ik) met een lokprogrammer v5 wel de rookgenerator aan de gang gekregen, en met de dimfunctie en fade in/out geëxperimenteerd voor de cabine, en de front en sluit verlichting van de lok.

mijn vraag is..
waar kan ik de aux 3 tot en met 6 fysiek aansluiten? En zijn dat aansluitingen waar ik ongestraft een rits ledjes aan kan knopen, of moet ik er een versterker tussen hangen? en als dit het geval is, waar hebben ' jullie'  goede ervaringen mee?  de aux functies 3tm6 hoeven niet dimbaar of fadebaar te zijn, maar het zou wel leuk zijn natuurlijk.. :D
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Ik zou zeggen download de handleiding: KLIK stukje naar beneden scrollen en je komt de loksound 4.0 tegen.

Bovenaan deze pagina kun je verschillende talen selecteren. Er zal vast wel een tekening in staan met de AUX aanduidingen en posities.
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
LP4 heeft inderdaad 6 fysieke functies, waarvan 2 onversterkt.
Alleen je telling klopt niet helemaal.
De licht-voor en licht-achter zijn ook 2 van deze functies.
Aux1 en Aux2 zitten standaard aan F1 en F2 gekoppeld; deze kun je oa voor de rookgenerator gebruiken.
Aux3 en Aux4 zijn op de decoder nog onbedraad; deze zal je zelf moeten solderen. Bij de 21-polige kan je deze van de dragerprint benutten.
Daarnaast moet je de Aux3/4 ook nog softwarematig activeren en toewijzen aan een door jou gewenste Functie knop met de gewenste karakteristiek.

Dus heel goed de gebruiksaanwijzing lezen en eventueel op een LP4 zonder sound oefenen.
Als je die dan per ongeluk defect maakt, is de schade minder.

Mvg
Marcel
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Bart,

Met jouw wensenlijstje aan functies had je eigenlijk geen decoder met 8 polige DIN stekker moeten kopen, maar één met 21mtc en die op een dragerprint zetten waarop je veel meer aansluit mogelijkheden hebt.
Nu ga je misschien op de decoder solderen en helpt je deze om zeep, als het fout gaat.
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
 @citaat Foute informatie.......
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
dit werkt perfekt en is al duizenden malen toegepast.Maar we zijn die opmerkingen al gewoon .Werkt trouwens op alle esu waar de onversterkte uitgangen aanwezig zijn.
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
 @citaat De uitgang is al versterkt.......
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
dat de front en sluitverlichting van de lok ook als een 'aux' tellen, had ik als detail even over het hoofd gezien :D. met 2 functies minder kom ik er ook wel.

Ik kan evt de drijfwerkverlichting bij de cabine verlichting zetten. Het sluitsein kan ik aan de frontverlichting van de lok hangen, dus dat scheelt ook weer een aansluiting.

ik heb de decoder voor een 'prijs waar ik geen nee tegen kan zeggen' kunnen kopen.... Als ik alles voor de volle prijs had moeten kopen had ik ook wel een dragerprint met 21pins aansluiting met functieversterkers erop gekocht.

ik snap dat zo'n decoder best gevoelig is, en dat je er niet eindeloos aan kan solderen, maar ik heb al wel wat 'leergeld' betaald en het is niet de eerste esu decoder die in inbouw, wel een van de eerste loksound decoders. maar de tip om op een lokpilot4 te oefenen is er wel een goede... die heb ik denk ik wel een paar in het tractiepark staan...

neemt nog niet weg dat ik graag van anderen wil leren en graag zou willen weten hoe ik van 2 onversterkte uitgangen, versterkte uitgangen maak.. .
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
tekening in #5

Ff wat ik heb met een printje in foto's.Ik soldeer gewoon met de draadjes en dan een krimpkousje erover:





Nog ff linkje met veel info (duits) : https://www.lokschuppen-dominik.de/
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Citaat van: Bart 83 op zondag 05 juni 2022, 13:24:00

maar de tip om op een lokpilot4 te oefenen is er wel een goede... die heb ik denk ik wel een paar in het tractiepark staan...


Ik zou dat maar nalaten en ergens anders op oefenen als je geen ervaring hebt. Een nieuw LokPilot die je vernaggelt kost je immers ook 3 tientjes.

Het stelt niet zo veel voor: schone soldeerpunt, draadje vertinnen, kort afknippen, soldeerpad vertinnen, samen brengen, even aantikken met de soldeerpunt en klaar. Als je dat kunt op een stukje strokenprint lukt het ook op je LokSound decoder.
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: loksound v4.0 M4 met nem652 stekker en aux3 tm aux6
Oefenen kan overal wel op.
Echter, als je spanning hebt staan op je decoder, en bv je luidspreker aansluiting raakt per ongeluk de massa, dan is het ook einde decoder.....
Dus, inbouwen liefst met gebruik van decoderdrager en geen losse componenten bij testen.

Mvg
Marcel