Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mysterieuze Marklin 3424

Gestart door Eden zaterdag 04 juni 2022, 22:01:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Mysterieuze Marklin 3424
Hallo,

Ik heb een Marklin 3424 in absolute visuele perfecte staat gekocht.
Ik slaag er wel niet in om hem aan te melden, en die heeft geen dipswitches (zie foto's)
Dit zal dus een aangepast model zijn veronderstel ik. Want het zou een delta moeten zijn en in de wiki ziet die ervan binnen anders uit dan wat ik hier heb.
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?

Herkennen doet de MS2 hem niet. Manueel invoeren of uit de databank met adres 24 brengt hem ook niet tot leven.
Een reset van de Marklin 3424 terwijl die op de baan staat doet ook niets. (zo heb ik eerder al locs gevonden waarvan ik het adres niet kende)

Iemand suggesties?
Thanks
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Wellicht is er iemand bij jou in de buurt met een centrale die hem uit kan lezen, anders beginnen bij adres 1 dan 2 enz.
Veel werk maar op die manier moet je hem hoogstwaarschijnlijk tegen komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Die lok is omgebouwd naar hoogvermogen digitaal, 5 polige rotor en een marklin Mld decoder. Adres kan dan alles zijn, maar is standaard 03. Makkelijkste is een nieuw adres programmeren.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
80 adressen geprobeerd, geen geluk of niet goed uitgevoerd.
Dus moet ik iemand vinden met een central station?
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Gezien het binnenwerk ga ik er van uit dat dit geen 3424 is maar een 37243. Zie de wiki https://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_NS_1100
Loc is dan af fabriek voorzien van een mfx decoder.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Het zijn inderdaad de pantografen van die serie.

Welk locnummer staat er op de kap?

Groeten,

Jan
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Misschien een overbodige opmerking maar staat de schakelaar wel op de sleper en niet toevallig op de pantograaf?

succes!
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Op de laatste foto staat de schakelaar voor de sleper ingesteld. (goeie opmerking, is mij ook al eens overkomen. )
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Ah, inderdaad, het is de 3424 doos maar de loc is van de dubbelset 37243.
Op zich is dat een leuke verrassing, maar dan zou die zich automatisch moeten aanmelden. Dus dan is er iets defect en dat is jammer.
De zoektocht gaat voort  :?
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: frank-103 op zaterdag 04 juni 2022, 23:07:45
Ik zou een nieuw adres programmeren. Dat gaat eenvoudig met een Ms2. De lok moet dan alleen op een programeerspoor staan of op je baan staan.
Dit is een klassieke fout, want het adres dat je in kan stellen wordt alleen voor Motorola of DCC gebruikt.
Mfx krijgt een adres van de centrale tijdens het aanmelden en kun je niet manipuleren.
En als de decoder of Mfx staat kun je geen adres zoeken, want die functie werkt alleen bij Motorola of DCC decoders.
Als ik jou was zou ik de verkoper even vragen of hij weet hoe de decoder ingesteld stond.
Maar als deze al niet niet op een reset reageert, is de stroomvoorziening misschien niet in orde, of de decoder is defect.
Hoe heb je de reset uitgevoerd?
Probeer de loc ook eens op een analoge baan.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Knipperen de lampjes wel, tijdens het programmeren / resetten van de loc?

Waarmee je dus in eerste instantie al kunt zien of de decoder wel reageert.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
De loc reageerde op absoluut niets en op geen enkele manier toen ik zocht op digitaal.

Maar ik heb nu analoog geprobeerd op suggestie van Kappa, en dan rijdt hij en schakelt hij mooi. Wel geprobeerd via bovenleiding, want mijn sporen zijn digitaal.
Het is niet zo dat hij op bovenleiding stond toen ik digitaal op het spoor probeerde.
Wel, hij rijdt toch al mooi. Moest het nu ook digitaal kunnen met sound ben ik helemaal gelukkig  :)

Dank in elk geval voor de hulp. Alleen kom ik er niet uit.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Kappa, de reset die ik deed was een reset op het adres uit de databank van de 3424, dus dat was sowieso nutteloos.
De verkoper doet navraag, maar hij was niet de gebruiker. Hij zal verrast zijn dat het geen 3424 is.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Je MS2 staat niet toevallig op DCC?

Mvg
Marcel
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Marcel, DCC, is dat voor 2rail?
In elk geval heeft die MS2 geen problemen met andere locs te vinden. MFX gaat altijd automatisch.

Maar de verkoper wil hem terug.  :(
Omdat er nu ergens een set 37243 is met een delta in. Waarschijnlijk bij de persoon voor wie hij een (deel) van de verzameling verkoopt.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
 @citaat Hmm, verkocht is verkocht lijkt mij, of je moet er zelf mee instemmen, omdat de loc niet digitaal wil rijden.
De loc werkt dus wel analoog, dus dat betekent dat de stroomvoorziening naar de decoder in orde is en dat de decoder wel werkt, want ook in analoge modus moet de processor op de decoder werken.
Lijkt me puur een protocol dingetje in de decoder.

Je kan mfx op je MS2 is uitzetten en testen of de decoder op DC reageert.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Kappa op zondag 05 juni 2022, 12:48:33

Je kan mfx op je MS2 is uitzetten en testen of de decoder op DC reageert.


Je bedoelt MM.........
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Eden op zondag 05 juni 2022, 12:40:57
Marcel, DCC, is dat voor 2rail?
In elk geval heeft die MS2 geen problemen met andere locs te vinden. MFX gaat altijd automatisch.

Maar de verkoper wil hem terug.  :(
Omdat er nu ergens een set 37243 is met een delta in. Waarschijnlijk bij de persoon voor wie hij een (deel) van de verzameling verkoopt.

Ik neem aan dat jij je koopbeslissing ook hebt gebaseerd op de foto's.
En aangezien deze er beter uitziet dan de originele Delta loc, zou ik zelf stellen dat dit de loc is waar je akkoord met bent gegaan.

Want de pantografen en verdere uiterlijke eigenschappen zijn van die andere loc zeker minder mooi te noemen.

En de verzendkosten zullen ook zeker weer voor de verkoper moeten zijn.

Altijd lastig, dit soort misverstanden.

Groeten,

Jan
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Tja, foutje van verkoper, die waarschijnlijk nu door (ons) jou wakker geschud is.
Waarde van deze versie ligt gauw een €50 hoger. De 3424 is delta (MM2,dacht ik) en heeft een simpele motor en pantografen. Verder is het een nummervariant op de 1117.
Misschien had je niets moeten zeggen, tot hij er zelf mee kwam.... De achtergebleven set heeft nu iig niet meer de verzamelaarswaarde..

Maar op de MS2 kan je bv alleen DCC activeren, en dan wordt er geen mfx of Moterola uitgestuurd.
Als jou andere decoders ook naar DCC luisteren, merk je dit pas bij een loc die dit niet doet, en zich dan ook niet zal aanmelden onder mfx. En jou loc heeft volgens mij geen DCC.

Mvg
Marcel
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 05 juni 2022, 12:57:09
Je bedoelt MM.........
Yep het moet MM zijn want de decoder spreekt idd geen DCC.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Ik heb geprobeerd met de verschillende protocollen uit te zetten. Nog steeds geen leven. Of is het nodig om de MS2 telkens te heropstarten na het veranderen van het protocol?
En de 37243 zit niet in de databank.
Vreemde zaak. Die loc is nieuw. De sleper vertoond geen gebruikssporen. Misschien omdat hij nooit digitaal gefunctioneerd heeft  :D

Tja, ik zal die sowieso teruggeven. Anders verliest die set inderdaad veel van zijn waarde. Ik heb me inderdaad wel laten leiden door het feit dat ie er absoluut perfect uitzag. Ik hoor wel of hij de delta versie terugvindt en of uberhaupt die set nog aanwezig is.
Maar we zijn toch vriendelijk met elkaar, geen goed idee om je hard op te stellen in zo'n zaak. Ik heb geen interesse om voordeel te doen aan een vergissing.
Ik ben elke 2 weken in de buurt van de verkoper, dus geen verzendkosten. We komen er wel uit.


Maar ik zou hem toch graag aan de praat krijgen, al is het maar om mijn nieuwsgierigheid te voldoen.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Eden op zondag 05 juni 2022, 15:26:18
Tja, ik zal die sowieso teruggeven.

Huh,  :? Het is een foutje van de verkoper hoor. Met alle respect ..moet hij weten wat hij verkoopt.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Een mfx decoder moet zich automatisch aanmelden, dat gaat niet altijd even snel, soms kan dat wel een aantal minuten duren. Ik dacht dat de ms2 ook een functie zoeken naar locomotieven met mfx heeft. Ook kan jouw loklijst in de ms2 (40 locomotieven) vol zijn?
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Golfer op zondag 05 juni 2022, 15:30:32

Het is een foutje van de verkoper hoor.


Inderdaad maar moet hij daar voor gestraft worden?
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Als beiden gedwaald hebben en er is geen opzet in het spel ... so be it. Vind dit niet straffen. Dingen verkopen waarvan je niet weet wat het is...
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Zelf ook een keer met een loc meegemaakt, als verkoper.

Analoog aangeboden, verkocht en er later achter gekomen dat ie in de Cs2 stond.

Benoemd en zo gelaten.

Was mijn eigen schuld door niet goed op te letten, dus op de blaren zitten.
Altijd de kop erbij houden.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
 @citaat Maar da's geen vergelijk. De verkoper maakt een fout en zit nu met een incomplete set. Ik zou de lok dus terugsturen op kosten van de verkoper, zo zou ik ook behandeld willen worden maar misschien ben ik wat ouderwets ingesteld, van de oude stempel zeg maar.  :D

Bovendien doet het ding het niet, gevalletje MFX is NIX.

Gr, Ben.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Hoi,
Jouw lok staat alleen in de databank ban de MS2 als je de laatste software erop hebt staan.
Reset de lok met LOK RESETTEN en niet met de databank o.i.d.
Kijk ook of de lok niet op een andere plaats en naam in je menu staat.
Heb je geprobeerd of de lok wel reageert nadat hij analoog gereden heeft?
Je zegt dat hij analoog op de bovenleiding gereden heeft. Is de omschakelaar boven - sleper wel goed?
digibert
 
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Ik ben ook van de oude stempel.

Leg de schuld bij mezelf neer en aanvaard de gevolgen.

Natuurlijk zijn er verschillen in de situatie en in dit geval bestaat er al een vertrouwens relatie tussen beide.
En samen komen ze er wel uit.


Re: Mysterieuze Marklin 3424
In mijn Koll's Spezial Katalog staat deze loc als DIG aangemeld en niet als MFX. Lost dit niet het probleem op?
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Eureka, met vereende krachten zijn we tot de volledige oplossing van het mysterie gekomen.

Ik heb een stukje digitale bovenleiding gezet, en bij de 2de poging (uren na de eerste poging waar ie vreemd genoeg niks deed)  heeft ie zich dan toch via de bovenleiding mfx gewijs aangemeld.

Dan weer geprobeerd op het spoor en omdat ik nu het juiste adres had, was er te constateren dat er een slecht contact was met het armpje dat bovenleiding of spoor selecteert. Klein beetje schuren en het lijkt opgelost. Er was nochtans niks verkeerds aan te zien.

Rijdt wel heeeeeeel goed voor een delta  :D
Ik zal er toch een paar keer mee rijden voordat hij terug gaat.

Dank aan allen voor de input.

Ik wist niet dat je zo'n digitale loc zomaar analoog kan doen rijden. Bij sommige digitale locs is dat een doodsvonnis dacht ik. Ik zal er maar geen gewoonte van maken om dat te proberen.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: i_m_johny op zondag 05 juni 2022, 16:42:50
Zelf ook een keer met een loc meegemaakt, als verkoper.

Analoog aangeboden, verkocht en er later achter gekomen dat ie in de Cs2 stond.

Benoemd en zo gelaten.

Was mijn eigen schuld door niet goed op te letten, dus op de blaren zitten.
Altijd de kop erbij houden.

Ja ok, maar in dit geval wordt een dure set per ongeluk uit elkaar gehaald. De kost daarvan is hoger dan het prijsverschil tussen een delta en een mfx. Het gaat hier over een liefhebber en geen professionele doorverkoper.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Ondanks het feit dat de meting geen bruikbare waardes oplevert is een meting met een universeelmeter op gelijkspanning indicatief omdat het Motorola signaal gemiddeld negatief is.

Groet, Anne W
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Eden op zondag 05 juni 2022, 22:52:24
Citaat van: i_m_johny op zondag 05 juni 2022, 16:42:50
Zelf ook een keer met een loc meegemaakt, als verkoper.

Analoog aangeboden, verkocht en er later achter gekomen dat ie in de Cs2 stond.

Benoemd en zo gelaten.

Was mijn eigen schuld door niet goed op te letten, dus op de blaren zitten.
Altijd de kop erbij houden.

Ja ok, maar in dit geval wordt een dure set per ongeluk uit elkaar gehaald. De kost daarvan is hoger dan het prijsverschil tussen een delta en een mfx. Het gaat hier over een liefhebber en geen professionele doorverkoper.

Ik zou zeggen, onderhandel met de verkoper, en hopelijk kunnen jullie het eens worden over een bijbetaling (terugsturen kost ook geld, enz.).  Tenslotte wou de verkoper de locomotief toch wel verkopen, neem ik aan?

Willy
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Als ik het zo lees echter niet als losse lok, maar als 1118 die in deze verpakking hoort.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Als je deze terug stuurt en de Delta versie neemt, zul je behoorlijk teleurgesteld zijn over het rijgedrag en geluidsproductie van de delta uitvoering.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Eden op zondag 05 juni 2022, 15:26:18Ik ben elke 2 weken in de buurt van de verkoper, dus geen verzendkosten. We komen er wel uit.

Ik denk niet dat er iets verstuurd gaat worden
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Eden op zondag 05 juni 2022, 22:52:24
Citaat van: i_m_johny op zondag 05 juni 2022, 16:42:50
Zelf ook een keer met een loc meegemaakt, als verkoper.

Analoog aangeboden, verkocht en er later achter gekomen dat ie in de Cs2 stond.

Benoemd en zo gelaten.

Was mijn eigen schuld door niet goed op te letten, dus op de blaren zitten.
Altijd de kop erbij houden.

Ja ok, maar in dit geval wordt een dure set per ongeluk uit elkaar gehaald. De kost daarvan is hoger dan het prijsverschil tussen een delta en een mfx. Het gaat hier over een liefhebber en geen professionele doorverkoper.

Tuurlijk, dat is ook zo. Maar het is nog steeds de eigen schuld van de verkoper.
Maar het is ook goed dat bij beide partijen een flexibele houding te merken is, want geen situatie is gelijk.

En nogmaals, ik verwees vooral naar mijn eigen ervaringen.

Groeten,

Jan
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: i_m_johny op maandag 06 juni 2022, 18:46:30

Maar het is nog steeds de eigen schuld van de verkoper.


Mee eens maar moet hij daarom gestraft worden?

Gr, Ben.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Citaat van: Kappa op maandag 06 juni 2022, 15:29:33
Als je deze terug stuurt en de Delta versie neemt, zul je behoorlijk teleurgesteld zijn over het rijgedrag en geluidsproductie van de delta uitvoering.

Ongetwijfeld, maar het was mijn bedoeling om er een andere motor in te zetten. Dat wordt dan mijn eerste ombouwavontuur wat ongetwijfeld een uitdaging zal zijn. Maar al doende leert men, hopelijk zonder al te veel mijn vingers te verbranden.

In de wiki wordt dit model aangeraden voor ombouw;
"De motor maakt redelijk wat geluid, wat normaal is voor een allstrom motor. De locomotief laat zich relatief makkelijk ombouwen voor digitaal gebruik. De ombouw met bijvoorbeeld een 60760 ombouwset is probleemloos."

De loc was 70 euro en van de 60760 heb ik 4 stuks ingeslagen. Ik moet wel nog een soldeerbout aanschaffen  :|
Op hoop van zege!
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
De decoder uit het 60760 setje kan je hoogstens gebruiken als soldeeroefening. Qua rijeigenschappen is het ding okayish, maar het is een bekende alzheimerdecoder.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Ik kan me heel goed voorstellen dat je het eerlijk wilt spelen en de loc terug wilt geven, in ruil voor de delta loc die werkelijk gekocht hebt.
Zeker als je een goede verstandhouding met de verkoper wilt houden.
Dus gewoon lekker retour doen en starten met de ombouw van een delta loc.
Adviezen omtrent de ombouw kun je hier volop krijgen.
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mysterieuze Marklin 3424
Beste,
Geen idee waar je woont, maar misschien is er iemand in je buurt die je een beetje op weg kan helpen.
Je ombouwsetje heeft de juiste motor, maar een slechte decoder.

Mvg
Marcel