Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor

Gestart door jrroelofs woensdag 01 juni 2022, 21:34:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Hallo

Ik heb een SRSEII server ingebouwd in een Gleisbox een jaar geleden met Rocrail als aansturing.
Terug melding met Marklin S88 en de Digikeys DR4018 voor de wissels.

Dit werk allemaal perfect totdat ik bij een drieweg wissel zag dat een loc niet vertrok de wissel stond niet goed.
Om een lang verhaal kort te maken,
Alleen als ik de spanning aanzet in Rocrail en ik bedien op mijn scherm een wissel dan gaat er een andere wissel in de pc ook om (op de baan niet).
Dus is dat spoor niet meer gemaakt en vertrek de trein niet. Dit gebeurd alleen als er van uit Rocrail verbinding is met de SRSE.
Is dat niet dan blijft die verkeerde wissel gewoon staan.

Ik kom niet uit dit probleem en dacht dat SRSE misschien een geheugen heeft met de adressen van de wissels.
Ik heb daarop een nieuwe serie nog niet gebruikte adressen gebruikt maar na een paar dagen gebeurt het weer.

Mijn vraag is of er meer mensen met dit te maken hebben gehad en kan dit ook met een Central Station gebeuren.
Re: SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Klinkt als dat je bij die andere wissel hetzelfde adres gebruikt in rocrail oid.

Je ziet in rocrail berichtenverkeer voorbij komen op het moment van aanpassen van de wisselstand. Zie je verschil als je dit in Rocrail doet en als je dit op de mobile station doet?
Re: SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Citaat van: jrroelofs op woensdag 01 juni 2022, 21:34:36
Alleen als ik de spanning aanzet in Rocrail en ik bedien op mijn scherm een wissel
dan gaat er een andere wissel in de pc ook om (op de baan niet).
Dus is dat spoor niet meer gemaakt en vertrek de trein niet.

Dit gebeurt alleen als er van uit Rocrail verbinding is met de SRSE.
Is dat niet dan blijft die verkeerde wissel gewoon staan.
Je eerste gedachte is de meest logische; een 3-wegwissel vergt 2 adressen (moet je zien als 2 in elkaar geschoven wissels). De tweede gedachte is dat die wissels an elkaar moeten schakelen, omdat gelijktijdige schakeling teveel stroom (ampére) ineens vergt. Alle PC-programma's (RocRail, iTrain, Koploper, Windigipet, TrainController, e.d.) kunnen wissels na elkaar schakelen in plaats van (analoog) tegelijkertijd. Maar je moet dat zelf wel eerst configureren.

Als dat niet de oorzaak is, dan moet je kijken naar de vreemde eend in de bijt, de versie van de SRSEII server ...
Is dat SRSE versie 2.0?
Ik bedoel maar, zijn romeinse cijfers gelijk aan latijnse? In dit geval?
En gaat het dan meer specifiek over SRSE2_V1.7.?

En als dat zo is, dan loop je misschien uit voor de troepen, oftewel moet je hulp elders zoeken ...






Re: SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Het klinkt veel meer als een RocRail-issue dan een probleem met de verbouwde gleisbox.
Check nog even goed alle adressen van de wissels in RocRail. Heb je op de juiste plaatsen de juiste getalletjes ingevuld?
Ik bleek ergens geheel per ongeluk in de eigenschappen van een blok iets te hebben ingevuld (geen idee meer waarom) en het gevolg was dat ineens ergens een wissel schakelde terwijl een trein het bewuste blok inreed. Had niets met elkaar te maken, was gewoon een foutje van mijzelf. Maar check eerst de wisseladressen in RocRail.

Sterkte met zoeken!

Peter
Re: SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Dank allen voor de reacties,

De drieweg wissels worden na elkaar met pauze geschakeld en de adressen in rocrail zijn op zich staand die worden elders niet gebruikt wat je wel zou zeggen.

In het info scherm waar je de opdrachten ziet staan worden de plotselinge omschakelingen niet geregistreerd dus kan er geen juiste incident van maken.
Ik heb dit al eens neergelegd

Ik heb de baan nu zo dat de rijwegen gesloten zijn en de treinen vertrekken maar omdat er meerdere treinen vertrekken worden de wissels daarna weer aangepast.
Dit heeft geen invloed op de rijweg van de rijdende trein de wissel is op de baan dan niet omgezet alleen op het visuele scherm zelfs niet in de opdrachten.
De trein vervolgd gewoon de juiste rijweg naar het blok waarna de gehele rijweg weer vrij is gegeven.

Bij een volgende opdracht voor de verkeerd staande wissel word deze wel geschakeld en staat de rijweg weer goed.

De Versie is een SRSEII 1,7.


Re: SRSEII zet Rocrail op verkeerde spoor
Citaat van: jrroelofs op woensdag 01 juni 2022, 21:34:36
Alleen als ik de spanning aanzet in Rocrail en ik bedien op mijn scherm een wissel dan gaat er een andere wissel in de pc ook om (op de baan niet).

Kun je in het menu Bestand - Rocrail trace de optie Monitor aanzetten?
Zet dan in het menu Beeld de optie Trace aan. (Het Trace venster valt nu over je baanplan maar je kunt de scheiding tussen de vensters naar beneden slepen.)
Zet de voeding aan en bedien het 3-weg wissel.
Wat zie je nu staan in het Trace venster onder 'Centrale'?
Maak eventueel een printscreen en zet die in je bericht.