Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR81 vergeet zijn rijrichting

Gestart door Antoine1 dinsdag 10 mei 2022, 15:29:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR81 vergeet zijn rijrichting
Deze mooie Märklin BR81 vergeet regelmatig zijn rijrichting. Nu overweeg ik de decoder te vervangen door een LokPilot 5. Echter ik heb de volgende vragen:

-blijven de huidige mooie rijeigenschappen bewaard?
-welke CV waardes moet ik kiezen voor deze gelijkstroommotor met "Schwungmasse"?
-kan ik de huidige lampjes blijven gebruiken aangezien deze een mooie verlichting geven?
-wat is het verschil tussen de 6 en de 8 pin NEM 652/658 decoder?

Ik gebruik de Tams RedBox in combinatie met Koploper.

Groetjes Antoine
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Beste Antoine,

Jammer natuurlijk dat je lok zijn rijrichting "vergeet". De LoPi5 is een hele goede keuze als vervanger. De rijeigenschappen van de lok zullen daardor nog beter tot hun recht komen, dat is tenminste mijn ervaring.

Betreffende CV waardes kan ik nu niets zeggen aangezien ik die gegevens hier niet bij de hand heb. Het beste bestudeer je de handleiding die bij de decoder geleverd wordt. Die is goed leesbaar en duidelijk geschreven en het meeste wat je nodig hebt staat er in.

Ja, de huidige lampjes kun je zonder probleem blijven gebruiken.

Jou lok heeft geen digitale schnittstelle. oftewel de draden van de decoder zijn rechtstreeks op de gebruikers (motor, lampjes) in de lok aangesloten. Indien er voldoende ruimte is kun je er voor kiezen om alsnog een schnittstelle in te bouwen maar dat is niet  noodzakelijk. Wel handig bij probleem oplossingen. Houdt er wel rekening mee dat de draadkleuren van ESU anders zijn dan die van Märklin. In de handleiding staan de juiste ESU kleuren vermeld. Met Google kun je tabelletjes vinden die beide systemen naast elkaar zetten.
Een schema van de 8-pin stekker voeg ik hier bij. De 6-pin gebruik ikzelf nooit. ESU is volgens NEM, de Märklin kleuren staan er naast.

   8 pin NEM schnittstelle                  
                     
                          NEM   Märklin                    Stekker         
1   Motor plus               oranje   blauw                    5   4      
2   F0 (Licht achter)    geel   geel                            6   3      
3   F1 (AUX1)               groen    bruin/rood                    7   2      
4   Railmassa               zwart   bruin                            8   1      
5   Motor min               grijs   blauw            
6   F0 (Licht voor)       wit   grijs                           Buchse (soldeerzijde)         
7   U+ (AUX common) blauw   oranje                    8   1      
8   Rail plus (midden)  rood   rood                            7   2      
9   F2 (AUX2)               paars    bruin/groen                6   3      
                                                             5   4      
                     
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
2 jaar geleden heb ik mijn br 81 omgebouwd met een loksound 5 micro, Ik heb de standaard settings van een faulhaber motor ingeladen en hij rijd sindsdien perfect. Het is bij mij een van de locomotieven met de meeste draaiuren!
Succes met de ombouw.
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
 @citaat In deze loc zit een eenvoudige DC motor met koolborstels en geen klokankermotor. Ik zou dus de standaard motor instellingen voor Brawa/Roco gebruiken, want die is goed voor een standaard gelijkstroommotor met koolborstels. Faulhabermotoren hebben een weekijzerloos anker, dat een veel kleinere inertia heeft en dus andere cv waarden voor K en I parameters.
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Heren dank je wel voor jullie snelle en volledige antwoorden! Hier kan ik mee aan de slag. Blijft me verbazen hoe deze simpele  en goedkope DC motor met vliegwiel zulke mooie rij-eigenschappen heeft. Dat gun ik al mijn Marklin locs wel! Alternatief is SB modellbau maar dat is het mij nog niet waard....Misschien toch eens kijken naar andere merken voor 3 rail.
Groetjes Antoine
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Citaat van: Antoine1 op dinsdag 10 mei 2022, 15:29:29

Ik gebruik de Tams RedBox in combinatie met Koploper.


Dan zou ik het probleem in Koploper oplossen, dan hoef je de lok niet om te bouwen. Je kunt in je database instellen dat je alle locomotieven in "standje vooruit" laat zetten bij afsluiten van het programma.

Gr, Ben.
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Hoi Ben, dat klinkt heel interessant! Waar stel ik dat in?
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Instellingen per database =====> knop "Speciaal digitaal systeem" (naast poortnummer) en dan in het nieuwe schermpje een vinkje zetten bij: "Bij uitzetten alle locomotieven vooruit zetten".

Ik heb er geen ervaring mee want ik rij LocoNet / DCC maar het schijnt het probleem op te lossen.

Gr, Ben.
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
 @citaat Ben, als ik het goed lees geldt dit alleen voor de Intellibox gebruikers.
Uit de handleiding Koploper 9.4
CiteerBij uitzetten: alle locomotieven vooruit zetten
Er zit een bug in de Intellibox in combinatie met sommige locdecoders volgens het nieuwe Märklin Motorola formaat. In
dit protocol wordt een richtingsbit meegezonden. Soms reageert de decoder hier echter verkeerd op na het uit- en weer
aanzetten van Koploper én de Intellibox. Het komt pas goed als de richting op de Intellibox wordt omgedraaid. Om dit te
voorkomen kunnen nu alle locomotieven in de 'vooruit stand' worden geplaatst. Als het niet nodig is om deze optie te
gebruiken, kun je hem beter uitzetten. Het afsluiten gaat dan sneller.

En dan dit: als de loc de laatste keer, voor afsluiten, achteruit reed en dat moeten blijven doen als de baan weer wordt opgestart?
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Citaat van: Kappa op woensdag 11 mei 2022, 22:07:39

Ben, als ik het goed lees geldt dit alleen voor de Intellibox gebruikers.


Wat Koploper betreft is Tams gelijk aan Intellibox volgens diezelfde Help.

Citaat van: Kappa op woensdag 11 mei 2022, 22:07:39

En dan dit: als de loc de laatste keer, voor afsluiten, achteruit reed en dat moeten blijven doen als de baan weer wordt opgestart?


Koploper kent de rijrichting en de lok gaat in dat geval bij automatisch bedrijf weer in standje "achteruit".

Gr, Ben.
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
 :) Maar je kan toch héél eenvoudig de draden van de motor omwisselen!

:thumbup:
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
 @citaat Robbie, dan klopt het seinbeeld niet meer en waarom zou je dat dan doen.
Veel decoder bieden overigens de mogelijkheid de rijrichting van de loc ten opzichte van de centrale te wisselen.
Alleen de decoder in de Br 81 van Antoine niet.
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: BR81 vergeet zijn rijrichting
 @citaat Sorry, wist ik niet! :help:
Dank!!
rob