Citaat van: hans spoor op zaterdag 28 mei 2022, 22:29:17
En moet ik nog met andere gevolgen rekening houden?
Het is een interessante gedachte: het een of het ander. Kiezen heeft voordelen boven mixen.
Er bestaan ook mixers op het forum (b.v. mensen die digitaal rijden op de spoorstaven en analoog rijden op de bovenleiding combineren.
Een analoge trein stopt bij een stopplaats (een geïsoleerd stuk rails of bovenleiding).
Omdat je digitaal geen stopplaatsen nodig hebt, heb je ze waarschijnlijk niet, en kan je analoge trein dus nergens stoppen, behalve handmatig (door de trafo naar nul te draaien).
Als je gelijktijdig met meerdere analoge treinen rijdt, dan zul je dat niet handmatig met de trafo willen doen (want dan stoppen ze allemaal gelijktijdig). Vergelijkbaar met analoog pendelen (je wilt ook niet dat alle analoge treinen tegelijkertijd van rijrichting wisselen, dus analoge rijrichting wisseling ga je niet handmatig met de trafo doen op de hele baan, of in ieder geval niet overal). => analoge stopplaatsen, blokken, secties met rijrichting wisselingsrechten, zoiets ....
Analoge seinen (althans die met rijspanning beïnvloeding) zijn analoog wél nodig (maar je kunt de functionaliteit ervan vervangen door relais). Als je digitaal rijdt hangt het af van de manier waarop je digitaal rijdt, of seinen functioneel moeten zijn.
Hoeveel analoge trafo's heb je, en met hoeveel analoge treinen kun je tegelijkertijd rijden en/of pendelen?
Digitaal, een probleem tussen IBII en MFX (in 2017). Ik lees dat je IB II combineert met analoog rijden, of dat overweegt. In 2014 schreef je ook over
de combinatiewens analoog-digitaal.
Hieruit:
Citaat van: Cees B op maandag 13 oktober 2014, 18:22:45
De schakelaar moet een drie-standen schakelaar zijn; 1 digitale voeding naar rail; 2 geen voeding naar rail; 3 analoge voeding naar rail.
(...)
- Er zijn digitale locs (...) die niet schadevrij rijden op analoog.
- Er zijn (...) digitale locs welke om digitaal / analoog te rijden met dip switches anders geadresseerd moet worden.
- Wissels direct met een decoder aangestuurd hebben geen overlevingskans bij analoog rijden.
Punt 3 lijkt mij op deze manier geformuleerd onjuist. Juist indien je alle stroomkringen omschakelt op analoog.
Alleen de stroomkring "rijspanning" moet je op analoog kunnen omschakelen, niet de besturingslogica (wissels, seinen).
Detectie is ook iets om op te letten.
Digitaal is rijspanning permanent aanwezig, 18 volt. Een stilstaande digitale trein is dus altijd waarneembaar.
Een stilstaande analoge trein heeft geen rijspanning en is niet waarneembaar zonder referentiestroom.
Analoog is er dus rijstroom en referentiestroom nodig, en dat zijn 2 gescheiden stroomkringen, die lopen over dezelfde rails.
en b.v. deze hint:
Citaat van: Spoorman op maandag 13 oktober 2014, 19:02:15
https://www.floodland.nl/aim/wberg_techniek_1.htm
(...)
Daar staat beschreven hoe Huib het indertijd heeft opgelost. Delen van zijn baan waren schakelbaar naar analoog.
3 quotes van Huib Maaskant:
CiteerHet digitale systeem dat Project Waldberg bestuurt, is opgebouwd rond de Intellibox van Uhlenbrock. Om zo'n redelijk grote baan te besturen zijn al snel veel digitale apparaten nodig. Naast de Intellibox gebruik ik Keyboards, Control 80fs en Boosters van Märklin. De wisseldecoders zijn van Märklin (k83/K84) en van Viessmann (5211). Voor de terugmelding worden ook decoders van Märklin en Viessmann gebruikt.
CiteerHet omschakelen van digitaal naar analoog gebeurt met vier eenvoudige schakelaars. In analoog bedrijf heeft de computer geen invloed op de treinen en werkt het automatisch bloksysteem niet. De analoge stand is alleen bedoeld om af en toe eens te kunnen rijden met locomotieven die geen decoder hebben. Het schaduwstation en het locdepot worden niet omgeschakeld, omdat anders alle opgestelde locs tegelijk gaan rijden.
Zinvol om dat nog eens te lezen, want de tip van Cees B om een drie-standen schakelaar te gebruiken was Huib Maaskant niet bekend, kennelijk.
CiteerMet schakelaars kan gekozen worden tussen normaal ((digitaal)) bedrijf of programmeren ((digitaal)) en tussen 3-rail of 2-rail ((analoog)). Een draaischakelaar bepaalt de stroombron: Intellibox, LokSound Programmer, ((analoge)) wisselstroom of ((analoge)) gelijkstroom
NB: de woorden tussen de dubbele haakjes zijn van mij.
(Ik rij 2-rail en 3-rail, beide op analoge gelijkstroom rijspanning, en beide met analoge gelijkstroom logica, en ben me er dus van bewust dat Huib Maaskant iets anders deed, maar de begrippen ook anders gebruikte. Hij had b.v. een automatisch bloksysteem dat analoog niet werkt. Ik heb een automatisch bloksysteem dat digitaal niet werkt.)