Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Binnenverlichting Roco RAM TEE

Gestart door RRvdBeek donderdag 26 mei 2022, 15:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting Roco RAM TEE
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Binnenverlichting Roco RAM TEE
Enkele jaren terug kocht ik de Roco RAM TEE voor op mijn Märklin baan. Prachtig model, rijdt uitstekend digitaal met geluid maar zonder binnenverlichting. Wel voorbereid met per wagon 2 bruine kabeltjes. Ledstrip er in dus, een kind kan de was doen. Maar nee.
Van Digikeys 3 strips DR100gold gekocht, gemonteerd en aangesloten. Geen effect. In de Roco handleiding staat dat de 3 codeerbruggetjes bezet moeten zijn wanneer de verlichting altijd moet branden en wanneer via de functie F1 geschakeld dient te worden de codeerbrug op A naar D verplaatst moet worden. Beide opties bieden geen licht. Overigens schakelt op F1 al de geluidsfunctie. Wie helpt mij alstublieft aan licht in de RAM TEE??
groeten René
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Ga ik volgen ga waarschijnlijk zelfde probleem krijgen met mijn ROCO ram
Gr Ruud
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Rene bedoelen ze niet AUX1 ipv F1 wat geeft de bebruiksaanwijzing  an de functies verder aan.
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Aux1 wordt geschakeld met F7 volgens de gebruiksaanwijzing.

Gr, Ben.
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Mark, er staat letterlijk F1. Bijzonder is dat er niets over de andere functies wordt gemeld. Maar op mijn 6021 (of via Koploper) kan ik kiezen voor F1 geluid, F2 lage claxon, F3 hoge claxon en F4 kop/sluitlichten.

René
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Ben, In mijn gebruiksaanwijzing (wellicht heb jij een andere) staat letterlijk F1 en geen AUX. Ook is op mijn 6021 geen F7 beschikbaar.
Helaas!

René
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Heb je een 69123?
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Jawel.
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Dan hoort dit daar bij: https://www.roco.cc/doc/cv/1/de/8063120922.pdf

En op pagina 2 staat dat de binnenverlichting aan AUX1 hangt en te bedienen is met F7. Maar ik ben het met je eens dat in de handleiding F1 staat, wat dus niet klopt.

Enniewee: als je F7 niet tot je beschikking hebt wordt het lastig. Optie zou dan zijn bedrading aanpassen en binnenlicht aansluiten op de baanspanning maar dan kan het niet aan/uit.

Gr, Ben.
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
OK Ben, dankjewel voor de suggestie. Ik ga eens zoeken of de optie van F7 wel in Koploper te gebruiken is.
Anders ga ik waarschijnlijk wel voor de optie altijd met binnenverlichting aan te rijden.

groeten René
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Uitleg decoder ESU Loksound V3.5 8-bit bij mijn 69123: zie bijlage.

Willy
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Dan hebben we nu 3 versies: die van René, van mij en van Willy.....  :D

Overigens valt er ook te werken met het tweede Motorola adres, dan heb je ook functie F5 t/m F8. Maar daarvoor moet René CV's wijzigen.
Re: Binnenverlichting Roco RAM TEE
Ik heb mijn 69123 gekocht in 2009 toen die in de aanbieding was bij Märklin Store - Kuijper's Hobbystore in Utrecht.
Het is vanzelfsprekend een 3-rail versie.
Of er meerdere uitvoeringen in de 3-rail versie zijn uitgebracht, weet ik niet.
Binnenverlichting heb ik (nog) niet geïnstalleerd.

Willy