Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

digitaal maken van wissels en verlichting cs3

Gestart door DA79 vrijdag 27 mei 2022, 11:56:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Ik heb sinds kort een cs3.
Met de ms2 heb ik zowel de wissels/wissellamp als overige verlichting via toets schakelaars aangebracht en werken met een viessmann 10/16V adapter.
Nu wil ik verder met het digitaliseren van mijn baan door eerst de wissels met de cs3 te gaan bedienen.
Ik wou hiervoor m83 decoders gebruiken, heb deze inmiddels besteld, eerst maar 2 stuk.

Deze decoders kwam ik het meest tegen als het onderwerp ging om wissels te digitaliseren.
Daarbij, ik heb geen ingebouwde decoder, en wil nieuwe decoders onder de tafel bevestigen en met de 2 blauwe draden aansluiten zodat ik de wissels kan laten zitten.

Is er een mogelijkheid om de viessmann trafo te gebruiken als voeding?
Wat is wijsheid; Gebruik van boosters op de ringleiding bij verdere uitbreiding, of een adapter op de m83 en daarna deze van m83 naar m83 door koppelen.

Want ik zag dat men op de m83 nog een marklin adapter aangesloten kan worden?, maar als ik de viessmann adapter kan blijven gebruiken zou mooi zijn.
Want had de 16Volt voor de wissels+licht en 10 volt voor de overige ledverlichting, aangezien de meeste leds op 10 volt zijn gebaseerd.


Ik weet niet of er ergens een overzicht is qua aansturen van wissels en lichten en wat je daarvoor o.a. kunt gebruiken wat een beetje up to date is.
decoders voor wissels, seinen, licht e.d.
Baan gaat niet via pc voorgeprogrammeerd bestuurd worden, alleen via cs3 en eventueel laptop als hulpmiddel.
Wil zelf de controle houden en niks geautomatiseerd. (nog niet tenminste)

Ben nog nieuw in deze onderdelen en techniek dus verbeter mij als ik het niet goed heb;
S88 voor terugmelding; bijvoorbeeld bezet of sein aansturing? En automatisch rijden via pc? Spoorwegovergang (tenminste iets met detectie erin?)
M83 decoder voor wissels bedienbaar via cs3, ms2, Mfx/mm/dcc
M84 decoder voor wissels, licht, sein e.d.? bedienaar via cs3/ms2, mfx/mm/dcc

Tips voor andere decoders ook welkom zolang ze dezelfde functie en gemak hebben.


Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Nou, dat zijn nogal wat vragen...

Even beginnen met de simpelste: de wissellantaarns kun je ijven voeden met de Viessmanntrafo, lijkt mij. Nu verbruiken die ledjes niett veel, dus de winst is beperkt.
De m83 decoders kun je apart voeden voor de schakelpuls en het functioneren van de decoder zelf; dat kost dan geen 'digitale' baanstroom.
Het probleem is dat Märklin daar een heel eigen oplossing voor bedacht heeft met een powerpack die met een geschakelde voeding van stroom wordt voorzien. Alles zit ook met aparte stekkertjes en kabels aan elkaar.

Digikeijs maakt een universele decoder om wissels te schakelen en ook Rosoft doet dat. Just to name a few. En die kun je voeden met een simpele Meanwell voeding of misschien ook wel een oude lichttrafo van M. Niks powerpack of gekke stekkertjes... En (hopelijk) ook geen slechte batch zoals bij de m83 die af fabriek gewoon niet werken. Tot slot, deze decoders zijn goedkoper dan de trits spullen die M bedacht heeft.

Ik heb al mijn wissels, seinen en wat dies meer zij aan een aparte booster hangen. Een kleine LDT (DB2) met de gedachte dat de oude k83 decoders dan makkelijker apart te voeden zijn. Immers, geen soldeerwerk nodig. En daarbij zit het op een gescheiden circuit. Dat leek mij ook fijn. Maar nodig is het niet. Wel is het separaat voeden van de servo-decoders voor mij een must. Die willen genoeg stroom bij het opstarten. Een dingetje van de digikeijs servo-decoders, maar die hoef jij niet.

De rest laat ik even wat het is. Als je niet wilt automatiseren, is de meerwaarde van S-88 niet zo groot. Met je CS kun je ook hele wisselstraten en seinen schakelen met een knop en dat is misschien genoeg automatisch voor jou.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Ha bedankt  :thumbup:

Zoek een basis uitgangspunt om mee te beginnen, waarbij je kan voortborduren zonder dat de helft straks niet meer nodig is.
Dat is zonde van de centen..... :D :D ;)

De bedoeling is id om niet meer te schakelen met de oude bekende druk toetsen. (schakelbord)
Maar om alles via de cs3 display te kunnen aan klikken waarna ze van rood naar groen gaan en vice versa.
Zo kan ik dan ook een baanplan invoeren wat dan functioneert.

Vandaar ook dat ik 2x de m83 had besteld, maar kunnen de volgende keer ook andere merken zijn als ze hetzelfde doen.
Ik had gelezen dat de m83 via een externe voeding kan lopen en zo de baanstroom ontziet, zou het alleen jammer vinden als deze niet via een gescheiden trafo kan. En alleen met de marklin trafo'tje
Nu zou dit misschien opgelost kunnen worden om de marklin trafo's te vergeten en later dan een booster op de baanstroom bij te zetten?
Met de viesmann trafo wil alleen als ik deze op de decoder kan gebruiken qua voeding, faller heeft dit volgens mij wel in hun servo decoder waarbij je digitaal en externe voeding kunt scheiden in de aansluiting

Ben het eens, veel gebruiken de leds niet, en het eenmalig omschakelen zal ook wel mee vallen.
Maar heb geen idee wat deze in stilstand van de baanstroom af snoepen.
Vandaar ook mijn vraag wat wijsheid is, of gangbaar is om wissels, seinen, licht etc etc verder te digitaliseren door dit alles te bedienen met alleen de cs3.
Externe voeding zoals de viesmann of toch boosters tussen baanspanning gebruiken.

Ik ga eens kijken naar die van digikeijs, prijs is bij mij maatgevend als de functie en gemak het zelfde is.

Maar ben nog een leek in alles gaan aansturen via de cs3 en wat ik daar dan voor nodig heb.
Verder dan mijn 3 loods deuren van de ringloods en mijn draaischijf op mijn scherm was ik nog niet.
Nu zijn de wissels aan de beurt, tot nu toe 12 stuk en er komen nog meer bij als ik met tafel 2 en 3 verder ga.
Ik wou geen ingebouwde decoder in de wissel, deze zitten er dus ook niet in en wou met een decoder onder de tafel werken aangestuurd door een ms2 of cs3.
Liefst op een manier waarbij je kan werken met eventueel een booster of extern trafo i.v.m. de baanspanning.

Heb 3 ringleidingen lopen nog van de ms2 , baanspanning  -  16Volt t.b.v. wissel -  10Volt t.b.v. led verlichting overige (viesmann trafo 16-10v)
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Op bijna alle magneetartikeldecoders kun je eenvoudig een voeding of trafo aansluiten voor de schakelstroom, maar de m 83 is nou net de grote uitzondering. Märklin heeft de 'universele voedingseenheid k 83/m 83/m 84' 60822 in het programma, die biedt wat mogelijkheden. Om precies te zijn, als je die tussen een m 83 en een netvoeding als de 66360 of 66361 zet, wordt die netvoeding gebruikt voor de schakelstroom. Met één 60822 plus netvoeding kun je een hele reeks van m 83's voeden, vooropgesteld dat ze direct naast elkaar staan.

Tot zover de bedoeling van Märklin, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat hiervan het idee is. Ik denk dat de marketingafdeling even niet opgelet heeft. Waarom niet gewoon een aansluiting voor een externe voeding op de m 83, zoals bij magneetartikeldecoders van andere fabrikanten? En waarom noemen ze de 60822 een voedingseenheid terwijl het helemaal geen voeding is? Wat dóet dat ding eigenlijk?* Als 'ie nu bijna niets zou kosten, zou ik het nog wel acceptabel vinden, want wie is begonnen met een startset met MS 2 en later is overgestapt op een CS 3, kan dan de werkeloze voeding uit die startset nog gebruiken, maar daarvoor is een adviesprijs van € 59,99 voor de 60822 veel te hoog.

Overigens staan mijn m 83's verspreid om de draadjes tussen decoders en wissels/ontkoppelrails kort te houden. In combinatie met een 60822 gaat dat niet, dan moeten de m 83's die daarmee gevoed worden allemaal bij elkaar staan. Nog een reden om geen 60822 te kopen.

Ik heb mijn m 83's gewoon aangesloten op de ringleidingen voor de baan. Ongeveer de helft van mijn baan krijgt stroom van de CS 3, de andere helft van een booster 60175. Dat is dus drie ringleidingen: bruin voor massa, rood/oranje voor baanstroom van booster/CS 3. De m 83's zitten via korte, dikke draden aan de ringleiding zodat er geen spanningsverlies is als er even een piekstroom loopt tijdens het schakelen. Met jouw twee m 83's raad ik aan om ze gewoon aan jouw ringleidingen te hangen. Zolang er niets geschakeld wordt, trekt een m 83 nauwelijks stroom. Een tijd geleden heb ik het eens gemeten: 0,023 A.

Ook als er heel wat treinen rijden, is er altijd nog ruim voldoende vermogen over. Een alternatief waar ik destijds nog wel aan heb gedacht is om een eenvoudige booster te kopen, eentje die geen mfx hoeft te begrijpen. Dan zou ik de hele baan met de CS 3 kunnen voeden, en alle m 83's met die booster. Da's wat goedkoper, maar daar staat tegenover dat er voor de treinen 'maar' 3 A beschikbaar is. Aangenomen dat de piekstroom bij het schakelen hooguit 1 A is, heb ik nu voor elke baanhelft minstens 2 A. Voor mijn handmatig bestuurde baan is dat ruim voldoende.


*Zie ook decoder m83 en voedingseenheid 60822.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Bedankt voor de uitleg. :thumbup:

Had al z'n vermoeden dat dit niet via externe spanningsbron wou. (mijn viessmann 16-10V)

Denk ook dat in 1e instantie via baanspanning niet z'n probleem zal opleveren.
De 1e tafel is 3,5m bij 1,22m, de 2e tafel is 3 bij 1,2m.
De bedoeling is om een U vorm de tafels te zetten en dan per tafel verder borduren, totaal eerst 3 tafels met mogelijkheid tot een 4e.
Dus ring doorleggen van baanspanning-16V-10V

Dus het meest logische is om dan de wissel decoders via de baanspanning te laten lopen en dan bij tafel 2 een booster?
De booster is niet goedkoop zie ik......................
He werkt dat met de 60822, komt die bij 1 m83 en dan met een computerstekker verder naar andere m83 of 84?

En andere wisseldecoders? zoals de viessmann 5280?
Deze hebben dcc en mm, wel wat duurder dan de m83, maar zoals ik lees wel toepasbaar met aparte voeding?

Ben zoals je leest nog niet echt bekend met de decoders voor wissels en verlichting.
Kwam de m83 tegen bij veel berichten en leek mij in 1e instantie een logische keuze.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
@citaat Waarom Märklin? Er zijn zat decoders van andere merken die (mogelijk) beter zijn dan de meuk van Märklin en nog eens goedkoper. En net zo goed met je CS3(+) of MS2 werken. Märklin heeft ook geen goede reputatie op het gebied dat alles vlekkeloos met elkaar werkt.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Of je voor de tweede tafel een booster nodig hebt, ligt er vooral aan hoeveel treinen je op de baan hebt, en dan met name rijdende treinen. Stilstaande treinen trekken niet zo veel stroom en met 3A kan er heel wat rijdend materiaal z'n gang gaan. Jouw eerste twee tafels bij elkaar zijn ruim 7 m2. Het zal heel lastig worden om daar zoveel treinen te laten rijden dat de CS 3 het niet meer aan kan.

Bij de aanleg kun je er eenvoudig rekening mee houden: als je de baan alvast in twee (of meer) secties splitst, bijvoorbeeld met middenleider-isolaties 74030, kun je per sectie kiezen hoe je hem wilt voeden. Voor elke sectie maak je voor de baanstroom een aparte ringleiding, de massa wordt gedeeld. Om vergissingen te voorkomen, hebben mijn twee ringleidingen voor de baanstroom verschillende kleuren: rood en oranje. Als jij ook zoiets doet kun je in eerste instanties beide secties gewoon op de CS 3 aansluiten. Mocht je op een gegeven moment merken dat de baan meer stroom nodig heeft dan de CS 3 kan leveren, kun je er altijd nog een booster bij kopen. Plus bijbehorende voeding. Kost wat, dat is waar, maar per rijdende trein valt het best mee.

De m 83 heeft een speciaal soort stekkerverbinding aan weerszijden van het kastje waarmee je ze aan elkaar kunt koppelen, direct naast elkaar. De 60822 heeft ook zoiets, dat wordt dan de eerste van het rijtje.

Citaat van: ronaldk op vrijdag 27 mei 2022, 20:22:09Märklin heeft ook geen goede reputatie op het gebied dat alles vlekkeloos met elkaar werkt.
Dit herken ik niet. Weliswaar kun je niet alles met alles combineren, maar heel veel van wat Märklin in het verleden heeft gemaakt werkt nog steeds prima in combinatie met allerlei nieuwere artikelen. Er zijn wel incidentele uitzonderingen, maar dat staat doorgaans duidelijk vermeld.

Ik heb destijds voor m 83's gekozen omdat ik nu eenmaal bijna alles van Märklin heb en mijn leverancier een flinke korting gaf. Ik lees hier op het forum ook goede berichten over Rosoft. Die zijn veel goedkoper en kun je wél simpel met een externe voeding gebruiken.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
 @citaat En de Rosoft WDD kan 8 wissels schakelen, terwijl de M83 er maar 4 kan schakelen.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Beste,

Neem van mij één ding aan, vergeet die m83's. Er zijn veel betere producten op de markt die ook nog eens veel goedkoper zijn. Digikeys bijvoorbeeld of Rosoft. De laatste heeft mijn absolute voorkeur gekregen. Alleen als er wat bijzondere dingen geschakeld moeten worden (bijv. licht of een ontkoppelrail) dan neem ik Digikeys omdat deze uitvoerig programmeerbaar is voor 1001 toepassingen. Beide decoders kunnen met aparte voedingen voor de schakelspanning werken en hebben geen rare stekkertjes nodig.

Citeereen eenvoudige booster te kopen, eentje die geen mfx hoeft te begrijpen.
En wat is daar de grote gedachte achter? Een booster is niet meer dan een versterker, die hoeft niks te "begrijpen". Bijvoorbeeld gebruik ik oude Delta kastjes als booster, dat werkt prima. En ik gebruik alleen maar DCC! Die hele Märklin/Motorola meuk heb ik overboord gegooid. Gaf niks anders dan problemen, die niet meer voorgekomen zijn sinds de omschakeling. De nieuwe Märklin decoders die in locs geleverd worden praten ook DCC, dus geen enkel probleem. De toegevoegde waarde van Mfx vind ik nihil, van nul en generlei waarde.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
 @citaat

Laat ik het daar nou niet helemaal mee eens zijn. ;)
Mfx en mm als ook dcc hebben bij mij wel toegevoegde waarde.

Qua sturing heb ik liever mm/dcc comptabel.

De faller servo sturing liet zich sneller en eenvoudiger aanmelden en programmeren in mm dan in dcc (met ms2 )
Deze heeft wel weer een eigen 16V voeding van mijn 16V/10V Viessmann trafo.
mfx en mm protocol laten zich eenmaal snel en simpel aanmelden bij marklin apparatuur is mijn ervaring.

Mijn Marklin C- draaischijf waar iedereen de zijne van dacht is plug en play, en ben al bezig om net als Seb (zie youtube/stummi) alles te weatheren.
Werkt met mfx en bevalt prima, en werkt uitstekend met de cs3 met muis.
Had 1 mis alignement na het verven, maar na het wisselen van de tipjes is deze weer top.
Mijn fout, had ik die tipjes er maar uitmoeten halen met verven, waarschijnlijk verf in de tipjes.

Wel sta ik open voor andere merken die hetzelfde doen voor minder geld en die kwalitatief net zo goed zijn.
Vandaar dat ik deze vraag ook gesteld had wat ik hier het best voor kan gebruiken.
Of in ieder geval wat een gangbaar goed systeem is waarmee je in losse stappen verder kan borduren.

Ik neem aan dat het ook geen probleem is om met 2x m83 te schakelen en de rest met een ander merk?
Zolang het geen kwaad kan m.b.t. de magneet schakeling van de wissels van marklin.

Ik ga mij in dat van rosoft en digikeys ook even verdiepen,  ben ook nog niet zo bekend met wissel, sein en licht decoders.
Heeft iemand een link van de rosoft?
Niet dat ik naar de verkeerde loop te kijken.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
En DCC? Meldt zich ook niet aan, maar moet gewoon een adres krijgen en eventueel wat nader ingesteld, waar je wilt. Het functioneert dan betrouwbaar, niks meer aan doen.

Met mfx is dat helaas wel anders. Enkele lucky shots met mfx rechtvaardigen overigens niet de conclusie dat het dan verder goed werkt. Ooit komt er een moment dat een mfx-item (loc, sein, whatever) ineens niet meer reageert. Het lijkt een kwestie van volkomen willekeur dat het betreffende apparaat het ooit toch weer doet. Verwijderen uit je centrale, van de baan afhalen, locomotief eens analoog inzetten, machine op een andere centrale laten werken.... Na een uitputtende regendans heb je soms nog niks bereikt. Tot het ding zich zomaar ineens wel weer aanmeldt. Of niet. En dan ben je blij als je over kunt naar DCC. Zelfs mm is betrouwbaarder, want het is zo simpel dat het haast niet fout kan. Alleen sommige decoders zijn wat labiel van aard, storingsgevoelig.

Die twee functionerende m83 decoders kun je gebruiken en verder zijn je suggesties genoeg gedaan voor (betere) alternatieven. Rosoft vind je op de site van Rosoft. Ik zie niet wat daar mis kan gaan.

Groet en succes,

Peter


Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
LeenVdab
Dank je voor de zeer nuttige bijdrage. 8o
Liet zich sneller vinden dan (als je begrijpt wat ik bedoel ;)), tenminste dit is mijn ervaring bij mfx-mm-dcc instellingen op mijn bediening instellingen. ;)


Voorbeeld; de volgens sommigen te dure faller servo sturing liet zich bij mij sneller onder mm vinden en programmeren dan in dcc.
Dit zonder de instellingen van de ms2 aan te passen naar dcc only.
De cs3 neemt de instellingen uit deze servo besturing automatisch over na het wisselen van ms2/3 besturing naar een cs3.
Heb niks opnieuw hoeven installeren of programmeren.

Misschien als je compleet overstapt naar dcc, waarbij je de instellingen op dcc only hebt het anders is.
Tenminste dit moest ik steeds met de ms2 doen als ik wat in dcc instellingen wil aanpassen of een dcc artikel wil toevoegen/ programmeren.

Tot nu toe gebruik ik voor als nog alleen dcc voor inrijritten van omgebouwde loks.
En een dapol zuiger heb ik via dcc moeten toevoegen anders deed die het niet, en gelijk maar op een lokkaart gezet voor het gemak.
Niet dat ik wat tegen dcc heb, maar snap ook niet de felle reactie tegen mfx en mm.
Voor sommigen mensen werkt dit prima.

Ik wil de graag de keuze hebben tussen mm en dcc bij wissel, servo e.d. type decoders. dus mm/dcc decoder liefst met universele voeding. 16V
Bij loks mfx, (dus beide op decoder; mfx en dcc) zoals msd3 en esu nu aan bied.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op zaterdag 28 mei 2022, 17:14:33(...) Niet dat ik wat tegen dcc heb, maar snap ook niet de felle reactie tegen mfx en mm.
Voor sommigen mensen werkt dit prima.

Heel veel Märklin liefhebbers zullen ongetwijfeld mfx gebruiken, al is het maar omdat dat al vele jaren de standaard is voor Märklin locs.Tegenwoordig zet Märklin bijna overal mfx/DCC-decoders in, maar dat is nog maar een paar jaar zo. Daarvoor was het meestal op z'n best mfx(+). Als je DCC wilde, moest je er zelf maar een geschikte decoder in zetten. Ik denk dat de meeste hobbyisten daar niet aan beginnen. Hoeft ook niet: als je DCC wilde, kocht je gewoon géén Märklin locs. Er zijn genoeg andere fabrikanten, ook voor 3-rail, en er is ook nog zoiets als 2-rail.

Op dit forum zie ik wel vaker discussies tussen voor- en tegenstanders van mfx die met welhaast religieus fanatisme gevoerd worden.  Uit interesse in de voor- en nadelen van de verschillende protocollen lees ik dat wel eens. Amusant, maar je hebt er weinig aan. Het is één ding als iemand zegt dat 'ie DCC gebruikt, maar waarom mfx dan ook nog eens afgekraakt moet worden, ontgaat me. De één is er blij mee, de ander verfoeit het, zo lijkt het wel. Ik snap dat iemand die er slechte ervaringen mee heeft het niet meer wil gebruiken, maar waarom moeten die discussies zo fel zijn? Als iemand met grote stelligheid iets beweert, gaat er bij mij steevast een waarschuwingslampje branden. Kortom, als je mij ergens van wilt overtuigen, moet je dat niet van de daken schreeuwen, maar met een goede onderbouwing komen. Is die grote stelligheid misschien een truc om te verbloemen dat de argumenten eigenlijk niet zo sterk zijn? Zijn het misschien alleen persoonlijke ervaringen? Misschien vind jij die belangrijker dan die van anderen, maar waarom zou ik dat ook moeten vinden? Tellen mijn eigen ervaringen dan niet mee?

Afijn, wat mij betreft mag iedereen voor zichzelf beslissen, al dan niet met argumenten. Wat telt is dat Derk blij is met mfx. Da's mooi toch?
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Het is ook niet de bedoeling om dit steeds uit te discuteren lijkt mij.
Iedereen zijn ding en keuze, en voor mijn vraag niet echt van toegevoegde waarde.
En als Marklin echt zo slecht was zitten velen hier op een verkeerde forum als 3-railer

Zelf gebruik en zoek ik multi-protocol (mm/dcc) voor baan artikelen zoals wissels, licht, sein e.d.
Mijn Marklin loks hebben of hun originele decoder (fx/mfx) of delta>msd3(=multi), en er zit ook dcc tussen.
Zo kan ik zelf mijn voorkeur bepalen.


Maar even terug on topic :D :D :D

Die van digikeijs, is dat de decoder DR4018?

Zoals ik lees is dit ook een multiprotocol decoder, dus mm en dcc en aansluitbaar via digitaalspanning en externe spanningsbron.
Mits ik dit goed lees.
Is deze ook gewoon geschikt voor de marklin magneet wisselaandrijving?
Iets waar ik mij zorgen om maak i.v.m. de magneetschakeling in de marklin wissel aandrijving.
Dit is ook de reden waarom ik ook zoals anderen deels bij marklin onderdelen bleef i.v.m. afstemming op onderdelen.
Met de drukschakelbord heb ik tot nu toe nooit geen schakeling stuk gekregen, zelfs niet van mijn meer dan 20 jaar oude m rail wissels.

Die van digikeijs lijkt wel zoals ik graag mijn wissel decoders wil gaan hebben, ik neem aan dat ze gewoon comptabel zijn om naast de m83 of m84 te gebruiken.
En verder geen kwaad kunnen bij magneetschakeling zoals die in de marklin C-rail K-rail wissels?


s.v.p.  Ben; ik wil zelf de keus kunnen maken tussen mm of dcc.  mm heeft ook soms zijn voordelen (bij mij dan)
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Ja die heb ik vluchtig doorgenomen.

Neem aan dat als cv 47 op 0 staat dit geschikt moet zijn voor de magneetspoel van marklin?
Of moet dit 13 zijn als je dit kan stellen op 200mA (marklin std)

Hoe zit dit met pom cv programmering is dit te doen? of niet verstandig.
Aan de andere kant, kun je deze via programmeerspoor programmeren zonder dat het is aangesloten?
Neem aan dat die weerstand er bij is?

En ik lees dat je ook verlichting, seinen e.d. kunt instellen dus lijkt mij dit een combi van m83/m84? Als multi inzetbaar?


:offtopic:
Even terug op je opmerking m.b.t. mm protocol, ik heb zelf en waarschijnlijk meer mensen met mij ook goede ervaring met het mm protocol.
Stroom gaat er altijd af, en zelfs na overstap van ms2/3 naar cs3 pakt deze gewoon de instellingen over.
Het programmeren of toevoegen is makkelijk in mm met een ms2 besturing, mede omdat mm een Marklin protocol is.
Daarbij snel toepasbaar/inzetbaar zonder poespas of verplicht leesvoer.
Ga er van uit dat dit bij de cs3 nog niet veranderd is.

En tuurlijk heeft mm zo zijn beperking in de hoeveelheid toe te voegen artikelen (minder adressen)
En bied dcc, in cv instellingen meer mogelijkheid tot instellen van functies.
Maar heeft ook nadelen waar ik niemand over hoor, bijvoorbeeld de lok menu/functies weer samenstellen van mfx naar dcc, daarnaast heeft mfx meer functies toepasbaar en heeft mfx een terugmeld functie, daar in tegen kun je in mfx niet alle cv aanpassen of je moet deze eerst al omzetten in dcc. of decoder programmer gebruiken.

Elk besturing heeft in mijn ogen wel bepaalde voor en nadelen.

Gelukkig zijn ze prima naast elkaar te gebruiken.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06
Neem aan dat als cv 47 op 0 staat dit geschikt moet zijn voor de magneetspoel van marklin? Of moet dit 13 zijn als je dit kan stellen op 200mA (marklin std)

Dat zal even testen zijn. Je kan de waarde zo aanpassen.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06
Hoe zit dit met pom cv programmering is dit te doen? of niet verstandig. Aan de andere kant, kun je deze via programmeerspoor programmeren zonder dat het is aangesloten? Neem aan dat die weerstand er bij is?

Er zit geen weerstand bij. Je kan gewoon aan de baan hangen en dan via die manier programmeren. Geen probleem.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06
En ik lees dat je ook verlichting, seinen e.d. kut instellen dus lijkt mij dit een combi van m83/m84? Als multi inzetbaar?

Klopt. Hier onder de baan doet het ding de verlichting. Met een tooltje (excel-bestand) zijn de juiste CV-waarden in te stellen. Het Excelbestand is gemaakt door iemand op BNLS.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06Even terug op je opmerking m.b.t. mm protocol, ik heb zelf en waarschijnlijk meer mensen met mij ook goede ervaring met het mm protocol.

Klopt bijvoorbeeld de DR4018 is GEEN multiprotocol decoder. Die heeft een zeer grote voorkeur voor DCC. Daar werkt het ding het beste mee. Ook op het internet is meer spul voor DCC te vinden dan voor Motorola I - II Deze decoder is niet geschikt voor jouw doel om zowel Motorola als DCC er mee willen doen. Dat zou ik niet adviseren.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06
Stroom gaat er altijd af, en zelfs na overstap van ms2/3 naar cs3 pakt deze gewoon de instellingen over.

Instellingen worden opgeslagen in de decoder. Logisch dat het dan werkt op iedere centrale die Motorola begrijpt. Ik heb hier tig centrales staan. Iedere lok of wisseldecoder die ik heb kan ik gewoon besturen op alle centrales. De DR4018 / DR4020 en de ServoSwitch zijn maar één keer ingesteld. Bij iedere wisseling van centrale ( Multimaus, z21 / Lenz LH100 / Ulhenbrock IB 650) hoef ik geen instellingen te wijzigen. Deze zitten gewoon in de wisseldecoders. De wisseldecoders reageren gewoon op wisselcommando's.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06
Maar heeft ook nadelen waar ik niemand over hoor, bijvoorbeeld de lok menu/functies weer samenstellen van mfx naar dcc, daarnaast heeft mfx meer functies toepasbaar en heeft mfx een terugmeld functie, daar in tegen kun je in mfx niet alle cv aanpassen of je moet deze eerst al omzetten in dcc. of decoder programmer gebruiken.

Dat is voor mij geen nadeel. Dit omdat ik centrales heb waarbij ik toch geen plaatjes bij de F-toetsen heb en alleen met DCC rijdt. Mogelijk alleen voor jou een nadeel. MFX heeft nu tot 32 functies. DCC heeft van huis uit al tot 999+ F-functies voor decoders. Alleen de meeste centrales kunnen nu niet meer dan 32 functies aan. Ook veel decoders kunnen niet verder dan 32 tellen. Het terugmeldingsdeel is een aparte optie: "Railcom(+)". Het aparte is: Waarom zou je het terugmelden willen gebruiken? Dat is ook iets persoonlijks. Ik stel eenmalig een lok in. Dat wil zeggen: Het adres en rijstappen en dan is het rijden. Goed de F-toetsen moet je even zelf onthouden. Met goed Functiemappen kan je alle loks dezelfde functies onder dezelfde F-toetsen regelen. Dat heeft een vriend van mij gedaan.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 11:33:06
Hoe zit dit met pom cv programmering is dit te doen? of niet verstandig.


:offtopic:
Even terug op je opmerking m.b.t. mm protocol, ik heb zelf en waarschijnlijk meer mensen met mij ook goede ervaring met het mm protocol.
Stroom gaat er altijd af, en zelfs na overstap van ms2/3 naar cs3 pakt deze gewoon de instellingen over.
Het programmeren of toevoegen is makkelijk in mm met een ms2 besturing, mede omdat mm een Marklin protocol is.
Daarbij snel toepasbaar/inzetbaar zonder poespas of verplicht leesvoer.
Ga er van uit dat dit bij de cs3 nog niet veranderd is.
- met 200 mA red je je het niet bij Marklin wisselspoelen
- POM of überhaupt CVs heb je niet bij Motorola.
- belangrijkste voordeel: in de basis kan een wisselspoel bij dcc decoders niet doorbranden, omdat het afschakelen signaal niet uit de centrale komt, maar uit de instellingen van de decoder. Afgelopen dagen zijn er bij ons bij Tischbahning weer een aantal doorgebrand, allen met oude Märklin decoder. Bij MM wacht de decoder op het afschakelbevel uit de centrale.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3

Is aangepast ACTS.zuid.  8o 8o;)

Ronald, bedankt voor de uitleg. :thumbup:
Ben ook niet negatief naar dcc, maar gebruik als besturing de cs3 met ms2/3 van marklin welke misschien van invloed is op mijn voorkeur.
En moet alles zelf kunnen programmeren en aansluiten.

Verkies zelf bij mijn loks mfx en mfx+ boven dcc, gemak en digitale speelwereld wat steeds meer inkomt en uitvoerbaar is met cs3.
Al mijn loks hebben hun eigen specifieke functies, eigenaardigheden, plaatjes en eigenschappen per lok, vanaf fabriek of zelf via mdecodertool3 opgebouwd.
Dit is persoonlijk mijn voorkeur in combinatie met de cs3 of ms2/3 en kinderen die ook willen besturen. (vandaar de cs3 met ms2/3 eraan met 1 lok in lijst)

Bij wissels etc is het bij mij mm of dcc, maar het liefst multiprotocol zoals de m83.
Qua besturing kun je dit prima naast elkaar gebruiken lijkt mij.

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Praktisch_toepassen_deel_3_4.pdf

De DR4018 wordt wel verkocht als multi protocol, maar heb geen ervaring hier mee.
Wat mij aansprak is dat ik mijn viessmann 16-10V trafo kan gebruiken om de baanspanning te ontlasten.
Tenminste dit was de bedoeling, en heb mijn stroom ook zo aangelegd in >baanspanning<>10Volt<>16V>

Ik ga eerst de m83 plaatsen voor de 1e serie wissels, maar neig wel naar de digikeijs of in die trant voor de volgende keer omdat deze 8 wissels kan bedienen en een afzonderlijke voeding kan hebben.
Dus hoef hier 1 van te kopen waar ik bij de m83 2 van nodig heb.
Al dan wel of niet in dcc ingesteld, dit maakt eigenlijk niet veel uit lijkt mij.

Maar waar niemand mij nog een antwoord op heeft gegeven ( door het hele mm en dcc verhaal) is eigenlijk welke instelling geschikt is voor de marklin magneetschakeling bij niet marklin decoders en waar op te letten!
Bij de m83 lijkt mij logisch dat marklin hier al rekenschap mee heeft gehouden omdat dit hun eigen product is, maar bij andere merken weet ik dit niet.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Dank je Laurent,

Welke decoders waren er gebruikt?
Want ging er altijd van uit dat marklin hier rekenschap mee houd met eigen producten.

pom (programming on main) i.p.v. met programmeer spoor,  dacht dat mm hier ook onder viel. maar kan ook dcc zijn (en mfx)
Bij mm tot zover iets aangepast kan worden?? (std wissel opdracht)
Soms zet ik mm over in dcc en dan weer terug na het aanpassen.

Qua instelling dan die digikeijs cv 47 op 0 laten staan?

Die 200mA komt uit marklin documentatie.

Dit 200mA moet ik nog even weer na zoeken of ik dit wel goed heb, dit omdat ik ook lees dat er ongeveer een standaard schakeltijd van 200 ms wordt gebruikt bij de m83. 
Kan zijn dat ik dit verkeerd onthouden heb.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Dan zet ik die dan op een dcc adres. ;)



Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
hoi,

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 16:02:11
De DR4018 wordt wel verkocht als multi protocol, maar heb geen ervaring hier mee.

Veel mensen hebben wel ervaring met die dingen. En onder DCC werken deze dingen het beste. Wil je motorola gebruiken dan zou ik deze decoders niet gebruiken.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 16:02:11
Ik ga eerst de m83 plaatsen voor de 1e serie wissels, maar neig wel naar de digikeijs of in die trant voor de volgende keer omdat deze 8 wissels kan bedienen en een afzonderlijke voeding kan hebben.
Dus hoef hier 1 van te kopen waar ik bij de m83 2 van nodig heb. Al dan wel of niet in dcc ingesteld, dit maakt eigenlijk niet veel uit lijkt mij.

Dat maakt bij de Digikeijs spul wel uit. Zie de eerder opmerkingen in dit draadje.

Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 16:02:11
Maar waar niemand mij nog een antwoord op heeft gegeven ( door het hele mm en dcc verhaal) is eigenlijk welke instelling geschikt is voor de marklin magneetschakeling bij niet marklin decoders en waar op te letten! Bij de m83 lijkt mij logisch dat marklin hier al rekenschap mee heeft gehouden omdat dit hun eigen product is, maar bij andere merken weet ik dit niet.

Maakt voor de wisseldecoder niets uit. Die schakelt wel. De Digikeijs decoder is gewoon geschikt voor magneetspoelen. Je kan ze instellen hoe lang de bekrachtigingstijd moet zijn. Deze wordt dan daarna automatisch uitgeschakeld. Zie ook de handleiding.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op zondag 29 mei 2022, 16:09:23
Dank je Laurent,

Welke decoders waren er gebruikt?
Want ging er altijd van uit dat marklin hier rekenschap mee houd met eigen producten.
Gewoon, wat oudere standaard inbouwdecoders. Märklin heeft er met afschakelmicroswitches geprobeerd rekening mee te houden, maar die branden in en dan stopt je wisselaandrijving ook met werken, dus praktisch iedereen bouwt ze uit, waarmee het doorbranden van een decoder weer kan gebeuren. Het motorolaprotocol wacht nou eenmaal op een afschakelbit voordat het weer uit gaat.

Citeerpom (programming on main) i.p.v. met programmeer spoor,  dacht dat mm hier ook onder viel. maar kan ook dcc zijn (en mfx)
Bij mm tot zover iets aangepast kan worden?? (std wissel opdracht)
Soms zet ik mm over in dcc en dan weer terug na het aanpassen.
Waarom zou je dat niet gewoon op DCC laten staan? Het is veiliger, uitgebreider en laat zich goed inregelen. Het motorolaprotocol is gewoon zwaar verouderd. Het was een van de eerste, zo niet het eerste digitale systeem op de markt, voor het eerst publiekelijk gemaakt in 1979 op de Spielwarenmesse van Nürnberg en vanaf 1985 te koop in Europa. Het heeft daarna 1x een goede overhaul gekregen, MM2, waarbij je een richtingsbit hebt en 4 functies. DCC is ook in de 80er jaren gestart, in de 2e helft van de jaren 80 breder beschikbaar geworden toen Lenz het zelf aan de man ging brengen, maar het protocol is pas echt goed van start gegaan volgens de NMRA standaarden/als de NMRA standaard in 1993. In 2006 is de ontwikkeling voor Railcom opgestart.

Door die 14 jaar extra sinds publicatie van MM tot standaardisatie als NMRA norm, is DCC gewoon een stuk verder:
- DCC is een symmetrisch signaal. Moderne MM decoders kunnen ook met ompoling omgaan, maar in de basis is DCC niet polariteitsgevoel en Motorola wel. Dat geldt voor zowel randapparatuur als locomotieven. DCC moest wel een symmetrisch signaal geven, want het was oorspronkelijk bedoeld voor 2rail banen (Arnold "6021) naast Märklin digital.
- DCC kent een veel wijdere range aan adressen (320 voor MM, 9999 voor DCC)
- DCC wacht niet op een afschakelsignaal voor zijn magneetartikel decoders, maar doet dit zelf aan de hand van de programmering. MM wacht officieel op het afschakelbitje. Officieus zijn er steeds meer fabrikanten die de afschakeltimer ook beschikbaar maken voor MM in hun multiprotocoldecoders
- Locdecoders kunnen veel meer dan 5 functies hebben in DCC. In theorie oneindig (9999), maar in praktijk ondersteunen veel centrales maximaal 32 functies, wat voor MFX+ overigens niet anders is.
- DCC laat zich programmeren

Ik begrijp je starrigheid om bij MM te blijven niet. Als je nou MFX zou zeggen, zou ik het nog kunnen begrijpen, maar MM? Dan kan je ook net zo goed je CS3 inwisselen voor een 6021, die zijn tweedehands goedkoop verkrijgbaar en dat had jou een hoop centen bespaard. Ik heb een CS3 uit de 2e leveringsbatch van Märklin, een serienummer in de 20xx's (dat is betrekkelijk laag). Ik heb hem sinds 26 april 2017. Ik ben letterlijk een early adapter, in dit geval. Ik heb een paar wissels die nog op MM draaien, maar verder is alles over naar DCC. Loks hobbelen zoveel als mogelijk op DCC. Ik heb met de CS3 zaken mee uitgespookt die de gemiddelde gebruiker nooit zal doen. Ik doe af en toe mee aan modelbanen waarbij we tegen alle limieten van de daar gebruikte besturingssystemen aan lopen. En bij voorkeur eroverheen gaan. Wat wij doen kan alleen nog met hoofdzakelijk DCC. Afgelopen dagen was weer een Tischbahning, alleen even mijn kopstation inclusief wissels in de hoofdbaan, maar ook ontkoppelrails, afschakelrails, etc:
- 75 adressen voor magneetartikelen in gebruik. En dan was rondom de draaischijf bijna alles nog handbediend
- 6 tot 8 boostersecties over de gehele baan
- Met max 18 handheld wireless controllers en diverse stationaire controllers waren vele treinen onderweg.
- Totale baan ca. 350 wissels. Andere magneetartikelen zoals seinen, afschakelrails en ontkoppelrails niet eens geteld. We hadden het eigenlijk wat tammer gehouden qua grote stations.

Je snapt dat hier dus zomaar een bitje weg kan vallen. De enige decoders waar dit probleem consequent mee ontstond, waren de MM decoders. Sommige users hebben hier een hele berg van, toch worden ook deze langzaamaan uitgefaseerd en meer en meer vervangen door DCC/multiprotocol decoders. Bedenk hier wel: alles zit ingebouwd in wissels, dus dat is best een klus en een kostenpost. Ik heb in de afgelopen 5 jaar 2x een wisselspoel verbrand, waarvan er sowieso 1 aan een zelfbouwdecoder die in storing gevallen was lag. Afgelopen tischbahning alleen al zijn er 4 of 5 vastgesmolten op MM decoders. En nog een zo'n aantal op tijd uit het systeem gehaald, die waren slechts heet en stonken. En nou ben ik totaal niet maatgevend qua gebruik, want wie kan er nou in H0 met een dubbele railjet of 13 303mm-rijtuigen tellende autoslaaptrein rijden, maar ik wilde toch deze ervaringen met je delen. Ik zal er ook verder geen woorden meer aan vuil maken, als jij vindt dat voor jou MM het juiste protocol is, moet je daar lekker bij blijven. Ik heb, net als andere ervaringsdeskundigen, echter heel erg mijn bedenkingen bij de motivatie hierachter en probeer je op deze manier wat inzicht te geven.

CiteerQua instelling dan die digikeijs cv 47 op 0 laten staan?
Geen idee, ik heb geen Digikeijs.

CiteerDie 200mA komt uit marklin documentatie.

Dit 200mA moet ik nog even weer na zoeken of ik dit wel goed heb, dit omdat ik ook lees dat er ongeveer een standaard schakeltijd van 200 ms wordt gebruikt bij de m83. 
Kan zijn dat ik dit verkeerd onthouden heb.
De nieuwste aandrijvingen van Märklin zitten gewoon nog op een goede 0,5A piekstroom, als het niet meer is. Voor mij een reden om zoveel als mogelijk de 5A baanspanning erop te houden.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
<Even OFFTOPIC>:

Laurent,

Voor mensen die mij niet helemaal hebben begrepen of het niet helemaal goed gelezen hebben......
Mij maakt het niet uit welk systeem ik ergens voor gebruik zolang het maar geen uren werk kost om werkend te krijgen!!.
Ik hou mij dus echt niet halsstarrig vast aan het mm protocol, wees maar gerust.
Ik gebruik wat mij het beste past, soms mm, soms dcc, dus ben zelf niet negatief naar het mm protocol.

Bij alle delta>msd3 omgebouwde loks gebruik ik het dcc protocol voor de inmeetrit te maken.
Daarna snel weer op mfx. ;)  (sorry)

Bij de zwarte m83 kun je heel simpel met mfx de wisselsdecoder toevoegen aan je cs3 (werkt met mm en dcc).
Al dan wel of niet met vooraf geprogrammeerd adres. (ik vind dit handig voor de volgorde, iemand anders weer niet)
Deze waren binnen 5 minuten werkend en ingesteld.
(alleen de 3weg moet ik nog even uitzoeken hoe ik 2 adressen van de 4 voor de 3weg kan gebruiken i.v.m. kloppend in cs3 baanplan)

Ik ben dan wel een mfx/mfx+ liefhebber. (de speelwereld idee vind ik echt super, nu nog "echte gebruiks waarden noemen in lok boekje")
Ik weet hiermee strijk ik ook weer de dcc liefhebbers tegen de haren, maar ik ben een hobbyist die niet altijd een zee aan tijd ter beschikking heeft.

Ik zou ook nooit overschakelen naar puur en alleen dcc!!!!!!! (zou ook niet weten waarom met gebruik van een cs3)
En ben ook niet van plan geautomatiseerd te gaan rijden via pc.
Heb dan tot nu toe ook alleen maar Marklin mfx loks en marklin onderdelen (behalve licht etc. etc is viessmann), en met de cs3 kan ik nog jaren vooruit.
Ik heb een kelder onder de complete woning die ik samen met mijn kids aan het aanvullen ben, stukje bij beetje ;)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
<Terug ONTOPIC>:

Het enige wat mij tegenstaat aan de zwarte m83 is de secundaire stroomaansluiting.
Dit wil ik het liefst scheiden van de baanstroom zoals ik dit voor ogen had.
Dit kan, maar kost een extra 60822 blijkbaar, dus prijstechnisch niet echt logisch.
Vandaar ook mijn interesse in andere merken wisseldecoders, waarbij mfx/mm/dcc minder belangrijk is.
Wel de benodigde installatietijd en vooral de gebruiksvriendelijkheid!

Heb van het merk digikeijs een duidelijk antwoordt gekregen dat deze het best in dcc functioneert. 
Dit is duidelijk, en hier hou ik dus rekenschap mee.

Mijn vraag was dan ook welke decoders met een eigen voedingsaansluiting die naast de m83 zich goed en makkelijk laten instellen in de cs3.
En waar op te letten qua eigenschappen instellingen m.b.t. het schakelen van magneet artikelen.
Dit om bij een volgende decoder goed te kunnen kiezen welke merk en type, gemak/prijs/kwaliteit etc.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
De 3 weg wissel was minder spannend dan gedacht met het aansluiten op de cs3. 8o

Heb de 2e m83 decoder net aangesloten, de 3 wegwissel (2 wisselaandrijvingen) op b1 en b2 gezet, deze getest zoals je normaal een enkele wissel test in rechtdoor en afslag.
Daarna van b1 "enkele wissel" een 3 weg wissel gemaakt en de cs3 deed de rest, ook automatisch aangepast in het baanplan.
Het werkt, een mooi plaatje erbij met links rechts en midden, net zoals ook met de draaischijf.
B3 en b4 zijn nog steeds gewone wissels gebleven zoals bedoeld, dus het ging per 2 uitgangen en niet het hele blok.


Werkt dit bij andere dcc decoders met de cs3 ook precies het zelfde?

Dacht van wel, maar zeker weten doe ik dit niet omdat ik de 2x m83 decoders via mfx heb toegevoegd. (hierbij stond aangegeven dat dcc en mm dan ondergeschikt wordt aan mfx behalve het adres als dit is ingesteld)
Als de dcc adressen per aansluiting van een andere merk dcc decoder bekend zijn in de cs3 centrale, dan moet het toch op de zelfde manier van 2x wisseladressen naar 1x 3wegwissel om te zetten zijn zonder ook nog apart de cv's aan te passen?

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Hoi Derik,

Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 23:21:05
B3 en b4 zijn nog steeds gewone wissels gebleven zoals bedoeld, dus het ging per 2 uitgangen en niet het hele blok. Werkt dit bij andere dcc decoders met de cs3 ook precies het zelfde?

Waarom zou dat niet werken bij andere decoders? De CS3 doet niet meer dan 2 adressen op een volgend gebruiken voor een driewegwissel.

Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 23:21:05
Dacht van wel, maar zeker weten doe ik dit niet omdat ik de 2x m83 decoders via mfx heb toegevoegd. (hierbij stond aangegeven dat dcc en mm dan ondergeschikt wordt aan mfx behalve het adres als dit is ingesteld) Als de dcc adressen per aansluiting van een andere merk dcc decoder bekend zijn in de cs3 centrale, dan moet het toch op de zelfde manier van 2x wisseladressen naar 1x 3wegwissel om te zetten zijn zonder ook nog apart de cv's aan te passen?

Waarom wil je constant CV-instellingen van de decoder aanpassen? Een wisseldecoder reageert op commando's met de ingestelde wisseladressen. De meeste wisseldecoders werken met opvolgende adressen op basis van het aantal uitgangen. Stel je een wisseldecoder voor 4 uitgangen op adres 23 dan reageert de decoder op 23, 24, 25 en 26. Sommige wisseldecoders werken met losse adressen per uitgang. Maar dat staat dan netjes in de handleiding vermeld. Heb je een 3-wegwissel met twee aandrijvingen en op twee aparte uitgangen dan zal je inderdaad twee uitgangen moeten bedienen op je centrale of computerprogramma. Moderne centrales regelen dat dan achter de schermen.

Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Dank je, :thumbup:

Duidelijk.

Ik las ergens dat je dit in de dcc decoder nog moest/kan instellen, maar dit had waarschijnlijk betrekking op een andere centrale waarschijnlijk.
Omdat de cs3 dit bij de m83 ook automatisch deed in opeenvolgende adres ging ik er vanuit dat dit met een andere decoder niet anders moest zijn.
Leek mij wel logisch maar wist het niet 100% zeker, vandaar.



Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op donderdag 02 juni 2022, 10:36:34
Ik las ergens dat je dit in de dcc decoder nog moest/kan instellen, maar dit had waarschijnlijk betrekking op een andere centrale waarschijnlijk. Omdat de cs3 dit bij de m83 ook automatisch deed in opeenvolgende adres ging ik er vanuit dat dit met een andere decoder niet anders moest zijn.

Nee, Instellingen in de decoder zijn alleen voor de decoder zelf. Dus wat moet de uitgang doen op een bepaald commando. Sommige decoders zijn zo in te stellen dat je meerdere uitgangen / ingangen met één wisseladres of meerdere kan bedienen. Dat maakt voor de centrale niets uit. Die heeft daar dan geen weet van. De CS3 is zo geprogrammeerd dat deze automatisch het volgende adres pakt. Dat doen veel centrales en programma's op die manier. Of dat nu op één decoder is of op meerdere decoders. Daar heeft de centrale geen weet van.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 10:47:08
Voor mensen die mij niet helemaal hebben begrepen of het niet helemaal goed gelezen hebben......
Mij maakt het niet uit welk systeem ik ergens voor gebruik zolang het maar geen uren werk kost om werkend te krijgen!!.
Waarom zou het via DCC uren kosten om het werkend te krijgen. Adresje erin via een CV en klaar.
CiteerIk hou mij dus echt niet halsstarrig vast aan het mm protocol, wees maar gerust.
Ik gebruik wat mij het beste past, soms mm, soms dcc, dus ben zelf niet negatief naar het mm protocol.
Ik zou het niet meer doen, maar doe het toch: Knikker MM eruit. Voor je eigen bestwil, je gaat schade maken die te voorkomen is, puur door MM.

CiteerBij alle delta>msd3 omgebouwde loks gebruik ik het dcc protocol voor de inmeetrit te maken.
Daarna snel weer op mfx. ;)  (sorry)
Met MFX kan je toch ook alles inregelen?

CiteerBij de zwarte m83 kun je heel simpel met mfx de wisselsdecoder toevoegen aan je cs3 (werkt met mm en dcc).
Al dan wel of niet met vooraf geprogrammeerd adres. (ik vind dit handig voor de volgorde, iemand anders weer niet)
Ik denk, nee, ik weet zeker dat ik met een wissel op DCC of MM sneller ben. Die hoef ik niet eerst te zoeken en dan aan te passen, maar voer ik eenvoudig direct correct in.
CiteerDeze waren binnen 5 minuten werkend en ingesteld.
Zou het 30 seconden zijn, dat ik een wissel in mijn CS3 ingevoerd heb? Denk dat dat al ruim ingeschat is. EDIT: Even getimed: CS3 aangezet, niet verder aangeroerd. Inclusief wegschuiven lokrijregelaars, uitklappen wisselmenu, zoeken naar de juiste wissels en hoe die staan en dan invoeren en bevestigen was 23,62 seconde bezig. En dan straks nog een keer een half minuutje om het wissel zelf even op het juiste adres te krijgen. De volgende staat nog sneller in het CS3, omdat hij de naam al met 1 getal verhoogt, van 1685 naar 1686 (conform het wisseladres).
En dan nog een anderhalf uur om de decoders in elkaar te zetten, maar daarom betaal ik 48 euro voor 10 die ik in de wissels zelf bouw, dus 4,80 per stuk, in plaats van 35 euro voor een losse 74462.
Citeer(alleen de 3weg moet ik nog even uitzoeken hoe ik 2 adressen van de 4 voor de 3weg kan gebruiken i.v.m. kloppend in cs3 baanplan)
Doet ie automagisch. Je neemt een adres en hij pakt de volgende. Doet ie ook voor een DKW met 2 aandrijvingen en hij pakt de volgende 3 als je een wisselkruis met 4 wissels gaat opbouwen. Vraag mij af hoe die dat gaat doen als je een wisselkruis met engelsman gaat doen, kent de CS3 waarschijnlijk niet.

CiteerIk ben dan wel een mfx/mfx+ liefhebber. (de speelwereld idee vind ik echt super, nu nog "echte gebruiks waarden noemen in lok boekje")
Ik weet hiermee strijk ik ook weer de dcc liefhebbers tegen de haren, maar ik ben een hobbyist die niet altijd een zee aan tijd ter beschikking heeft.
Neehoor, als jij daar blij van wordt moet je dat lekker doen.

CiteerIk zou ook nooit overschakelen naar puur en alleen dcc!!!!!!! (zou ook niet weten waarom met gebruik van een cs3)
En ben ook niet van plan geautomatiseerd te gaan rijden via pc.
Computergestuurd rijden staat los van DCC. Ik heb gister een Piko 101 binnen gekregen, doet ook MFX. Heb ik direct uitgeschakeld, daardoor heb ik alle 28 functies tot mijn beschikking, in plaats van 16 onder MFX. Heb ik ze allemaal nodig? Absoluut niet, maar 1x inregelen en ik heb hem erin zitten. Zet ik hem nog even op een lokkaartje weg en klaar is klara.
CiteerHeb dan tot nu toe ook alleen maar Marklin mfx loks en marklin onderdelen (behalve licht etc. etc is viessmann), en met de cs3 kan ik nog jaren vooruit.
Ik heb een kelder onder de complete woning die ik samen met mijn kids aan het aanvullen ben, stukje bij beetje ;)
Zo lang je in het Märklin zwembadje blijft, het Märklin ecosysteem, zal je het ook wel redden. Als je erbuiten treedt, ga je merken wat je meer kan winnen. Ik heb, aan merken rollend materieel:
- Märklin
- Roco (zowel met ZIMO als ESU decoders)
- Fleischmann
- Jägerndorfer (ESU Decoder)
- RailAd (ESU)
- ACME (ESU)
- Albertmodel
- Kleinbahn
- LS Models
- Trix
- NMJ
- Piko (Piko decoder, Uhlenbrock decoders)
- Pirata (LSM model in speciale oplage)
Verder heb ik nog ergens een Bachmann decoder rondslingeren

Verder gebruik ik mijn CS3 voor onze stamtafel, dus komt er nog veel meer langs:
- Bachman
- Artitec
- ESU rolmateriaal
- D&H decoders
En noem het maar op wat er, ook bijvoorbeeld als ik het spul meeneem naar teppichbahning in Zuid Duitsland (daar rijden we wel met een CS3, Tischbahning is volledig Loconet, AC Teppichbahning Märklin CAN), nog aan obscure kleinseriefabrikanten voorbij komt.

Wisseldecoders, ik heb nog een paar Märklin, ik heb enkele decoderwerk decoders en hoofdzakelijk zelfbouw van Digital-Bahn. Heb nog wat binnenverlichtingdecoders liggen die van hun komen, een S88AC die ik nog moet bouwen. Mijn zelfbouwwissels rust ik hoofdzakelijk uit met de servodecoders, alhoewel de servodecoders van KM1 of de deze week aangekondigde mini's van Weichen Walter er ook erg interessant uit zien.
Verdere randapparatuur is hoofdzakelijk Märklin, maar ik heb bijvoorbeeld van CAN Digital Bahn (een ander dan het hierboven genoemde Digital Bahn) een Stellpult. Een soort IB Switch (keyboard XL zoals we dat van Märklin Digital kennen), maar dan voor aan mijn CS3. Booster is Märklin, maar er komt een TAMS B4 Loconet naast, die laat zich zowel via LN als via CDE sturen. Sturen over de app doe ik voornamelijk met de RemoteCS3 app, omdat ik daarmee op de tast kan sturen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citeer<Terug ONTOPIC>:

Het enige wat mij tegenstaat aan de zwarte m83 is de secundaire stroomaansluiting.
Dit wil ik het liefst scheiden van de baanstroom zoals ik dit voor ogen had.
Dit kan, maar kost een extra 60822 blijkbaar, dus prijstechnisch niet echt logisch.
Vandaar ook mijn interesse in andere merken wisseldecoders, waarbij mfx/mm/dcc minder belangrijk is.
Wel de benodigde installatietijd en vooral de gebruiksvriendelijkheid!

Heb van het merk digikeijs een duidelijk antwoordt gekregen dat deze het best in dcc functioneert. 
Dit is duidelijk, en hier hou ik dus rekenschap mee.

Mijn vraag was dan ook welke decoders met een eigen voedingsaansluiting die naast de m83 zich goed en makkelijk laten instellen in de cs3.
En waar op te letten qua eigenschappen instellingen m.b.t. het schakelen van magneet artikelen.
Dit om bij een volgende decoder goed te kunnen kiezen welke merk en type, gemak/prijs/kwaliteit etc.
Hier kan ik geen antwoord op geven. Vanwege het mobiele karakter van mijn manier van de hobby bedrijven heb ik er bewust voor gekozen in alle wissels een decoder te bouwen. Is iets meer werk, maar bereikbaarheid is geen issue, omdat het na enkele dagen toch weer afgebouwd wordt.
Dit vind ik een normale treinlengte:

Een rondje dat 400-500 meter rijden is, een baan waarin 1200-1500 meter rails is verwerkt en meer dan 6000 stukjes c-rail, dat is voor mij "normaal".
Ter indicatie: 1 tafel is 1,30m lang.

Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 23:21:05
Werkt dit bij andere dcc decoders met de cs3 ook precies het zelfde?

Dacht van wel, maar zeker weten doe ik dit niet omdat ik de 2x m83 decoders via mfx heb toegevoegd. (hierbij stond aangegeven dat dcc en mm dan ondergeschikt wordt aan mfx behalve het adres als dit is ingesteld)
Als de dcc adressen per aansluiting van een andere merk dcc decoder bekend zijn in de cs3 centrale, dan moet het toch op de zelfde manier van 2x wisseladressen naar 1x 3wegwissel om te zetten zijn zonder ook nog apart de cv's aan te passen?
Ja, dat werkt exact hetzelfde. Dat komt namelijk uit de centrale, niet uit de decoder.

Ik kan het inprogrammeren met andere firmware, maar deze decoder weet niet dat hij een driewegwissel is. Die weet slechts dat hij op 2 wisseladressen schakelen moet.

Net als dat de twee servodecoders die hierin zitten ook geen flauw idee hebben dat ze samen een driewegwissel vormen. Dat zijn gewoon 2 servodecoders die ieder een microservo aansturen wat ik toevallig in mijn zelfbouwwissel gebouwd heb.



Zelfde decoders als de driewegwissel, maar nu 2x. Waar ze in de driewegwissel maar met 1 tegelijk krom mogen zijn, mogen ze het bij deze hosenträger alle vier tegelijk. Gelukkig regelt de CS3 dat helemaal zelf. Ben ik nog zo'n eikel die ze ook nog alle 4 individueel in het CS heeft zitten, zodat ik ze ook allen apart kan aansturen, maar dat ben ik.

Deze decoders kan ik niet eens aansturen met CV's, dat doe ik via een programmertje op mijn PC met een directe SOIC klem en een debugger die ik aan USB hang.
Citaat van: DA79 op donderdag 02 juni 2022, 10:36:34
Dank je, :thumbup:

Duidelijk.

Ik las ergens dat je dit in de dcc decoder nog moest/kan instellen, maar dit had waarschijnlijk betrekking op een andere centrale waarschijnlijk.
Omdat de cs3 dit bij de m83 ook automatisch deed in opeenvolgende adres ging ik er vanuit dat dit met een andere decoder niet anders moest zijn.
Leek mij wel logisch maar wist het niet 100% zeker, vandaar.
Decoders an je instellen ja. Dat kan op momenten handig zijn, zo heb ik bijvoorbeeld de bekrachtigingstijd in mijn ontkoppelrail decoders langer gemaakt, zodat je echt los kan koppelenen weg kan komen. Als je een sein aan een schakeldecoder zoals M83 hangt, kan het handig zijn de decoder te vertellen dat de uitgang permanent aan moet blijven staan. Anders doet je sein het niet.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Zo Laurent wat heb je er een verhaal van gemaakt. ;)
Ga niet overal een antwoord op geven als je het niet erg vind. 8o

Je moet bij cv 7 om de inmeettijd te activeren. (overschrijven met 77) , msd3 is mfx/dcc voor als je dit nog niet wist. 8o
Oudere types mfx werken volgens mij niet altijd met dcc en kun je minder aanpassen of beveiligd door fabriek.


Ach: 5 minuten voor een kelder amateur met een 3wegwissel voor de 1e keer digitaal incl. draden? ;)

Ach: Mfx knopje "zoeken" op cs3 in drukken........................ en klaar en slepen maar :D :D

Update:  Mfx in msd3 heeft nu 32 schakelbare functies, is mfx/dcc dus kan ook met cv nummers klooien met mijn ms2 als ik wil i.p.v. de overzichtelijke menu in de cs3. esu gaat ook mfx/dcc
Zet functies in combi's zoals vuurhaard aan met geluid kolenscheppen, vullen sequens kolen/water/zand onder 1 knop, aslade combineren met schudderooster.
Etc etc etc,  mogelijkheden zijn oneindig als je weet hoe het werkt.
Realistische combinaties mogelijk in de nieuwe series mfx/dcc decoders.

Wisseldecoders;
Vooringestelde uitgangen, ben er mee bekend, alleen de omschrijving qua type wissels in de manual is nog wel eens onduidelijk welke geschikt is voor marklin.
M83 is ook z'n vooringestelde decodeer, je kan deze ook voor zwaailampen of "brand"  gebruiken bijvoorbeeld.

Laurant, ik ben een hobbyist, dus ik heb iets andere wensen en handigheden dan een professional.


(en gebrek aan vrije tijd)
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op vrijdag 03 juni 2022, 21:17:23
Zo Laurent wat heb je er een verhaal van gemaakt. ;)
Ga niet overal een antwoord op geven als je het niet erg vind. 8o

Je moet bij cv 7 om de inmeettijd te activeren. (overschrijven met 77) , msd3 is mfx/dcc voor als je dit nog niet wist. 8o
Oudere types mfx werken volgens mij niet altijd met dcc en kun je minder aanpassen of beveiligd door fabriek.
Met de CS3 kan je praktisch alles aanpassen in een MFX lok. Zelfs de mapping van de decoder, dat is na 1x poepiemakkelijk (alleen kan het veel werk zijn). Ik rijd sinds 2004 of 2005 weer digitaal met eerst de MS1 en sinds 2017 de CS3.


CiteerAch: 5 minuten voor een kelder amateur met een 3wegwissel voor de 1e keer digitaal incl. draden? ;)

Ach: Mfx knopje "zoeken" op cs3 in drukken........................ en klaar en slepen maar :D :D
Slepen? Voor het baanplan. Tsja, dat blijft een gebruiksonvriendelijk dingetje, mja.

CiteerUpdate:  Mfx in msd3 heeft nu 32 schakelbare functies, is mfx/dcc dus kan ook met cv nummers klooien met mijn ms2 als ik wil i.p.v. de overzichtelijke menu in de cs3. esu gaat ook mfx/dcc
Zet functies in combi's zoals vuurhaard aan met geluid kolenscheppen, vullen sequens kolen/water/zand onder 1 knop, aslade combineren met schudderooster.
Etc etc etc,  mogelijkheden zijn oneindig als je weet hoe het werkt.
Realistische combinaties mogelijk in de nieuwe series mfx/dcc decoders.
Hier ga ik je corrigeren: MFX kan tot maximaal 16 functies. MFX+ gaat tot 32. Verder noemde ik het mappen al. En bij andere decoders trek ik een van de programmers uit de kast. ESU en Zimo heb ik liggen, daar kan ik alles mee doen met bijna alle decoders die ik heb liggen.

CiteerWisseldecoders;
Vooringestelde uitgangen, ben er mee bekend, alleen de omschrijving qua type wissels in de manual is nog wel eens onduidelijk welke geschikt is voor marklin.
M83 is ook z'n vooringestelde decodeer, je kan deze ook voor zwaailampen of "brand"  gebruiken bijvoorbeeld.

Laurant, ik ben een hobbyist, dus ik heb iets andere wensen en handigheden dan een professional.


(en gebrek aan vrije tijd)
Van tijdgebrek hebben we allemaal last. Verder snap ik deze relevantie niet helemaal met je vraag. Instellen kan over MFX en DCC.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
hoi,

Citaat van: DA79 op vrijdag 03 juni 2022, 21:17:23
Vooringestelde uitgangen, ben er mee bekend, alleen de omschrijving qua type wissels in de manual is nog wel eens onduidelijk welke geschikt is voor marklin.

Je haalt (weer) een paar dingen door elkaar. In principe is iedere wisseldecoder geschikt voor "Märklin" zelfde als iedere digitale centrale. Voor een wisseldecoder maakt het niet uit waar hij op aangesloten is. Voor een digitale centrale maakt het ook niet uit op welk "type" rail (2rail of 3rail) is aangesloten. Het probleem zit hem meer in de gebruikte protocollen. Niet iedere digitale centrale ondersteund alle protocollen. De centrale moet met de (wissel)decoder kunnen praten. Ze moeten elkaar begrijpen. Daardoor hebben ze allebeide minimaal 1 protocol nodig wat gelijk is. (DCC / Motorola / MFX(+) / Selectrix / FMZ / Bidib / eigen protocol)

Dan heb je een klein ander dingetje: Wat kan de decoder op de uitgang hebben. Dat is van belang voor als je bepaalde wisselaandrijvingen gebruikt. Sommige wisselaandrijvingen (zoals originele peco's) vragen een behoorlijk ampère om te schakelen. Daar moet de decoder wel tegen kunnen. Dat heeft dus niets met "geschikt voor Märklin" te maken. Meer met de nukken van de aandrijving.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Ik bedoelde ook; welke vooraf ingestelde wissel instellingen geschikt zijn voor de marklin wisselaandrijving.
Zoals instelbaar bij digikeijs bij cv 47.
Voor de marklin wissel, moet je daar nou preset 0 6 of 13 voor hebben.
Zelf zou ik denken met tijdslimiet, maar dubbelspoelig aandrijving?
Lees bijna nergens instellingen voor magneetspoel, maar dit vult zich wel in als ik de decoder heb.


CiteerHier ga ik je corrigeren: MFX kan tot maximaal 16 functies. MFX+ gaat tot 32. Verder noemde ik het mappen al. En bij andere decoders trek ik een van de programmers uit de kast. ESU en Zimo heb ik liggen, daar kan ik alles mee doen met bijna alle decoders die ik heb liggen.

Mfx+ is toch de nieuwe decoder die nog niet los op de markt is met spielweld erop???????
Alleen verkrijgbaar in enkele loks met spielweld functie zoals mijn wurt g12 en v60
Welke op de cs2/3 een scherm laat zien welke je net als in het echt de trein kunt bedienen en de brandstoffen en water en zand moet/kunt bijvullen..

De msd3 decoder kun je niet als een mfx+ programmeren, dus geen spielweld op de msd3.
Op stummi klagen ook al mensen wanneer de mfx+ decoder uitkomt op de markt, naast de msd3.

Vandaar ook dat ik ervan uit ging dat de msd3 gewoon een mfx is en geen mfx+, tenminste zo lees ik dit in de marklin literatuur.
De msd3 heeft wel 32 functiemapjes ter beschikking, mijn mfx+ van mijn wurt g12 en mijn v60 ook.
https://www.marklin.nl/producten/productinformatie/modelbaanbesturing/mfx
--------------------------------

En of alles wil met de cs3, nou ik heb hem nog net 1 maand +/-, dus moet nog even uitzoeken waar alles zit.
Mapping van functies en instellen van geluiden en niveau's heb ik wel al gevonden, deze werkt prima op een iets versimpelde basis van de decodertool.
Ook lok decoder instellingen laat zich wel vinden en enkele cv's vind ik er wel tussen.
Heb nog niet de inrijprotocol  via mfx kunnen vinden.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 10:47:08
Het enige wat mij tegenstaat aan de zwarte m83 is de secundaire stroomaansluiting.
Dit wil ik het liefst scheiden van de baanstroom zoals ik dit voor ogen had.
Dat kan heel makkelijk met een Viessmann 5215 Powermodule en een oude analoge trafo 6647

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:K83-extern-voeden-Freak.jpg
De stroom om de wisselspoelen te schakelen komt dan van de 6647 trafo en niet uit de CS3.
Je alleen onder geen beding de bruine draad van de 6647 met de bruine draad van de booster voor de CS3 verbinden, zie ook het rode kruis door de bruine draad in de afbeelding.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Bedankt ad,


Die viessmann 5215, maakt dat niet uit dat bij de bovenste aansluiting deze bruine draad wel aan de baanstroom of cs3 zit?
Heb geen idee wat deze 5215 nou precies doet wat mijn viessmann 5200 dan niet heeft? (of dat voor mij de 5215 overbodig is)
Ik zag deze viessmann 5215 al een paar keer genoemd worden bij de viessmann ledlampjes en "gas lamp" art. 5066 die ik heb.

Heb ik het mis als ik i.p.v. de viesmann 5215 en de oude marklin trafo mijn viessmann 5200 daarvoor gewoon kan gebruiken? (bij tiptoets deed ik dit)
Of is deze 5215 nodig om de bruine van baanstroom via de viessmann 5215 te laten lopen.
Even voor mijn beeldvorming, De linkse 6647 is dan trafo en de rechtse 2 (strafo en controller) de cs3?

Ik zag deze  K83 een poosje terug op mp in 5stuk voor €30,00  :D
Voor het tijdelijk of een kleine baan zie ik niet in wat er mis is met de k83 te gebruiken met de cs3.
En de viessmann 5211 is ook nog steeds te koop zie ik.

Ik geloof dat er in de m83 wel een sparing of een aansluiting zit voor een trafo, heb nog niet geprobeerd om daar mijn "oude" ms2 66360 trafo in te drukken, en in de gebruiksaanwijzing stond dat dit alleen wil met 60822? 
Kan zijn dat de zwarte kapjes van de m83 in productie wordt gemaakt samen met de 60822.
Maar zou wel raar zijn als er aan aansluiting is die je niet mag gebruiken. (zie gebruiksaanwijzing m83)



Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Citaat van: DA79 op zaterdag 04 juni 2022, 17:18:14
Die viessmann 5215, maakt dat niet uit dat bij de bovenste aansluiting deze bruine draad wel aan de baanstroom of cs3 zit?
Na de 5215 moet de bruine draad wel aan de railmassa, alleen de bruine draad van de trafo die de 5215 voedt mag niet aan de railmassa.

Citaat van: DA79 op zaterdag 04 juni 2022, 17:18:14
Heb geen idee wat deze 5215 nou precies doet wat mijn viessmann 5200 dan niet heeft? (of dat voor mij de 5215 overbodig is)
Spanning van de trafo gelijkrichten en voeden aan de gele draad van de wisselspoelen.[/quote]

Citaat van: DA79 op zaterdag 04 juni 2022, 17:18:14
Heb ik het mis als ik i.p.v. de viesmann 5215 en de oude marklin trafo mijn viessmann 5200 daarvoor gewoon kan gebruiken? (bij tiptoets deed ik dit)
Of is deze 5215 nodig om de bruine van baanstroom via de viessmann 5215 te laten lopen.
Even voor mijn beeldvorming, De linkse 6647 is dan trafo en de rechtse 2 (strafo en controller) de cs3?
De 6021 en trafo links ervan mag je vervangen door de CS3 en bijbehorende trafo.
De uiterst linker trafo 6647 moet ten alle tijden gescheiden blijven van alle andere stroom circuits.
Je kan voor de uiterst linker trafo 6647 ook je viessmann 5200 gebruiken, maar de 5215 blijft.
Zie ook blz 5 in de handleiding van de 5211.

Citaat van: DA79 op zaterdag 04 juni 2022, 17:18:14
Ik zag deze  K83 een poosje terug op mp in 5stuk voor €30,00  :D
Voor het tijdelijk of een kleine baan zie ik niet in wat er mis is met de k83 te gebruiken met de cs3.
En de viessmann 5211 is ook nog steeds te koop zie ik.
De k83 en viessmann 5211 werken met het motorola protocol en de m83 werkt met het mfx protocol.
Je zou in je CS3 handleiding moeten kijken of deze ook motorola aankan, maar ik denk van wel.

Citaat van: DA79 op zaterdag 04 juni 2022, 17:18:14
Ik geloof dat er in de m83 wel een sparing of een aansluiting zit voor een trafo, heb nog niet geprobeerd om daar mijn "oude" ms2 66360 trafo in te drukken, en in de gebruiksaanwijzing stond dat dit alleen wil met 60822? 
Kan zijn dat de zwarte kapjes van de m83 in productie wordt gemaakt samen met de 60822.
Maar zou wel raar zijn als er aan aansluiting is die je niet mag gebruiken. (zie gebruiksaanwijzing m83)
Als ik het zo lees heeft de 60822 een zelfde functie als de viessmann 5215, maar dan specifiek bedoeld voor de m83 extern te voeden.
De 60822 werkt ook met een aparte netvoeding, namelijk de de netadapter 66360/66361, dat staat op blz 11 van de gebruiksaanwijzing van de 60822.
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
En ik weet niet goed wat er gebeurt als je in de aansluiting van de m83 direct een trafo (ook nog eens wisselstroom!) of stroomkabel van de geschakelde voeding (wel gelijkstroom) steekt. Eenmalig rookpluimpje? Märklin maakt niet voor niets de 60822. De decoders laten zich kennelijk niet zo maar separaat voeden.
De hele keten, netadapter, 60822 en dan nog een of meer m83 decoders kosten veel centen. Dan zijn er fabriek af gewoon brakke exemplaren bij en loop je dus een risico dat je terug moet naar de winkel.
Digikeijs en Rosoft wisseldecoders laten zich gewoon voeden met een gelijkspanning die je met een universele adapter of voeding kunt verzorgen.
Ik vind het een no brainer: simpeler, goedkoper en effectief.  Laat tante M maar links liggen.

Groet,

Peter
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Even terug op de m83.(zwart mfx model)

Er zit toch echt een aansluiting op waar een 66360 in past. (van 220-240V AC naar 18V DC en 36Watt)  (gelijkspanning)
Ik snap alleen de gebruiksaanwijzing dan niet helemaal, want zoals ik lees kun je de m83 alleen aansluiten aan externe spanning via 66360 met de 60822.
Er staat duidelijk; nur in Verbindung mit 60822 tussen haakjes bij de stekkeringang.

Deze wordt via een bus/pinstekker gekoppeld aan de m83, vanwaar dan een 66360 aansluiting op de m83?
Hierin is de handleiding wat onduidelijk.
Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat als je de m83en de 60822 hebt aangesloten je de 66360 dan in de m83 kunt doen i.p.v. in de 60822?
En dat deze aansluiting gekoppeld is via de bus tussen beide naar de 60822
Of koppelt de 60822 aan deze zijde waar juist die stekkeraansluiting in zit (zit maar aan 1 kant)

Logisch is voor mij deze stekkeraansluiting niet, want niet iedereen leest de handleiding....................... ;)
Of ik zie iets over het hoofd????????

Misschien toch dan tante M eens een keer vragen hoe dit zit.............
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Een keertje Googlen met de zoekterm: 'Märklin m83  pdf' gaf een tekst uit Märklin magazin in het Nederlands. Ik meen nummer 3 van 2021. Linkje sturen lukt me nu niet via de gsm, sorry.
Er staat dat op de decoder niet rechtstreeks een schakelnetdeel moet worden aangesloten. De 60822 is nodig voor ontstoring...
Dan volgt een heel verhaal wat je beter zou kunnen doen: boostersecties aanleggen voor de decoders en de baan, of de oplossing met de hele keten als Märklin beschrijft met de 60822.
Als het dan zo moet, en andere merken hebben schakeldecoders die wel goedkope gelijkstroom lusten zonder ontstoorders en boosters, dan is de keuze toch niet moeilijk?
Echt. Soms kan ik onze vrienden uit Goppingen niet volgen. Drie keer linksom is gelijk aan een keer rechtsom. Dat wel.

Groet,

Peter