Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin decoders vs generieke merken

Gestart door TomPaul dinsdag 23 juni 2020, 18:25:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin decoders vs generieke merken
Beste 3-railers,

We gaan onze baan binnenkort uitbreiden en een CS3 aanschaffen.

Als geld minder een rol speelt, wat zijn dan volgens jullie de voordelen van de S88Link en de nieuwe (zwarte) M83 en M84 decoders ten opzichte van andere (meer generieke) merken?

Wie gebruikt bijvoorbeeld de mfx-functionaliteit van de M83 en M84? En justificeert dat de meerprijs t.o.v. bijv. Digikeijs, RoSoft, Viessmann, etc.
Zijn er nog andere voordelen?

Ik ben bijv. best wel gecharmeerd van de RoSoft decoders (denk bijv. aan de Diode-truc, die Märklin klaarblijkelijk helemaal niet aanbiedt) en ik heb ook al een arsenaal aan vragen aan Wim gesteld, die binnenkort zeker beantwoord zullen worden.

Maar ik blijf me steeds afvragen of er heuse voordelen zijn als ik alleen met Märklin componenten zou werken.
Zoals in mijn aanhef staat "als geld minder een rol speelt". Mijn vrouw speelt op de achtergrond ook een niet onbelangrijke rol, zij stelt namelijk dat onze baan State-of-the-Art moet worden. Vandaar dat de CS3 inmiddels al is verkozen.

Ben benieuwd naar jullie feedback.

Met treinengroet,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Om terugmeldingen te kunnen ontvangen via de CS3 zul je sowieso een L88 moeten kopen. Voor CS3plus kun je ook teruggrijpen op de S88N bus aan de onderzijde. Helaas is dit langzamer en maar beperkt tot 31x16 kontakten.

Qua andere terugmeld-decoders ben je redelijk vrij. Ik gebruik ook de DR4088 in plaats van de S88-AC van Märklin.

Met de wissel- en seindecoders ben je helemaal vrij, alleen zul je mfx-aanmelding moeten missen. Let wel de DR4018 is niet zo blij met Motorola.

John (VT601)
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Een van de grote voordelen van M Link88 met S88 AC is dat het feilloos op 12V werkt. De Rosoft modules kreeg ik hiermee absoluut niet werkend.
Diode truc heb je ook helemaal niet nodig.

Ofwel: als je nog wat Rosoft modules over wilt nemen, dan heb ik er nog wel een paar.

Groet,
Ad


Re: Märklin decoders vs generieke merken
Beste Ad,

Ai. Heb je dat van die RoSoft melders ook met Wim besproken?
Ik hoor normaalgesproken alleen maar goed nieuws over RoSoft componenten. Of werken die fijner met 5V?
Hoe schakel je je wissels en seinen/secties? Met M83 en M84?

Bedankt,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Ik heb veelvuldig contact gehad juist met Rosoft, maar behalve dat het exacte M klonen zijn en ook moet werken op 12V kwam ik niet verder.
Ik heb zelfs een S88 AC opengemaakt en een foto ervan gestuurd. Rosoft levert exact hetzelfde....alleen.......het werkt niet op 12V met CS3+. Zo simpel is het.
Vandaar dat ik overgeschakeld ben op L88 + S88 AC en vanaf dat ik dat geinstalleerd heb 0,0 problemen. Werkt feilloos gewoon, zoals het hoort.

Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Wissels schakel ik overigens met Digikeijs DR4088 wat met de CS3 prima werkt. Maar andere merken misschien ook wel hoor. Heb daar geen ervaring mee.
Ik heb al wat seinen mfx van M, dus die hebben geen decoder nodig (als het goed is, want ik heb ze nog niet aangesloten omdat mijn baan nog in opbouw is).

Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 23 juni 2020, 19:06:29
Ik heb zelfs een S88 AC opengemaakt en een foto ervan gestuurd. Rosoft levert exact hetzelfde....alleen.......het werkt niet op 12V met CS3+. Zo simpel is het.
Bij mij werkt het als een zonnetje.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
State of the Art? Hoezeer ik van Märklin hou, State of the Art is voor mij niet echt de meest toepasselijke kwalificatie...
Ik heb het al vaker hier gezegd: ik snap de filosofie van tante M's baanbesturing niet. Het stroomloos schakelen van stukken spoor, remmodules en de nieuwe, nogal ingewikkelde constructies met 'gebeurtenissen' om een simpele blokbeveiliging te laten functioneren... Het kan echt simpeler en fraaier.
Een simpele centrale en een koppeling aan je pc, laptop of tablet is vooruitstrevender. De decoders M83 en M84 zijn mooi, maar beter dan oude k83/84s? Beter dan Rosoft of Digikeijs? S88 melders van M zijn vooral duur en doen niks wezenlijk anders dan de producten van andere merken.
Gewoon lekker gebruiken wat het goedkoopst is. Ook als geld minder of geen rol speelt, zou ik dat doen, tenzij je je sigaren al elke dag met duizend dollar biljetten aansteekt of zo  ;). Koop dan lekker het duurste wat er is, want daar echt geen goede reden voor.

Groet,

Peter

Re: Märklin decoders vs generieke merken
Hoi Peter,

Nee, je hebt gelijk, ik ga het geld niet onnodig verbranden (aan sigaren of aan hardware). Dan geef ik het liever uit aan rollend materieel.
Ik was alleen benieuwd of die duurdere Märklin componenten wellicht toch ook enkele voordelen opleveren.
Eentje weet ik inmiddels, namelijk de mfx aanmelding van de zwarte M83 en M84.
Maar ja, hoe handig en noodzakelijk is dat?
Zijn er überhaupt nog andere voordelen?

Aan remmodules ga ik sowieso niet beginnen, dat vind ik een beetje trieste en onnodig dure oplossing van Märklin. Ik ga waarschijnlijk voor RocRail. Het manueel rijden en spelen met de CS3 lijkt me wel erg leuk. Ik wil niet alleen maar achter mijn beeldscherm zitten.

Als er geen echte andere voordelen zijn te noemen bij Märklin decoders ga ik waarschijnlijk gewoon voor RoSoft. Wim heeft inmiddels al uitvoerig op mail gereageerd.

Bedankt voor ook jouw feedback.

Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
De terugmeld-eenheden van Rosoft zijn gewoon goed, want oude bewezen techniek, aansluiten en definiëren op/in een CS kan wel eens problemen opleveren, niet vanwege de terugmeld-eenheden, maar gewoon om dat de CS-en wat ingewikkeld zijn.

Deze oude bewezen techniek blijft gewoon bestaan zolang niemand van de grote producenten en compleet nieuw terugmeld-systeem ontworpen en ingevoerd heeft.

De terugmeld-eenheden op mijn baan hebben exact dezelfde componenten, het ontwerp is jaartje of 40 oud en de diode-truuk kun je ook zelf maken, als je begrijpt wat die diode-truuk doet, maar Rosoft heeft het netjes geïntegreerd, wat wel makkelijk is, tenzij je de aansluitingen "GND" en "BR" door elkaar haalt.

Groet, Anne W
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Ik gebruik gewoon zelfbouw decoders, voor seinen en wissels, gebaseerd op open DCC, goedkoop en betrouwbaar.

S88 ook zelfbouw, idem dito.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
@ Adjebelle,
CiteerWissels schakel ik overigens met Digikeijs DR4088 wat met de CS3 prima werkt.

Je moet toch eens uitleggen hoe je dat doet. De DR4088 zijn volgens mij terugmelders.

John (VT601)
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: VT601 op woensdag 24 juni 2020, 07:44:34
@ Adjebelle,
CiteerWissels schakel ik overigens met Digikeijs DR4088 wat met de CS3 prima werkt.

Je moet toch eens uitleggen hoe je dat doet. De DR4088 zijn volgens mij terugmelders.

John (VT601)

Uiteraard de DR4018.....
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Dag Paul,

Citaat van: TomPaul op dinsdag 23 juni 2020, 18:25:40
Zoals in mijn aanhef staat "als geld minder een rol speelt". Mijn vrouw speelt op de achtergrond ook een niet onbelangrijke rol, zij stelt namelijk dat onze baan State-of-the-Art moet worden. Vandaar dat de CS3 inmiddels al is verkozen.

Dat is nog eens een vrouw! Daar moet je zuinig op zijn.
Mijn vrouw is ook zo en ik ben degene die toch vaak eerder op de rem trapt.

Heb je ook nog naar de Ecos2 van ESU gekeken?
Ik heb daar destijds juist voor gekozen omdat deze centrale multiprotocol is en dus ook DCC aankan.
Verder leest de Ecos2 ook automatisch MFX-loks in.
Maar inmiddels, sinds de overname van Trix, kan de CS3 dat ook.
Ga je je baan ook met de computer aansturen? iTrain leest automatisch de loks van de Ecos2 in.
Ik weet niet of de CS3 dat ook doet.
Wil je Koploper gaan gebruiken dan heb je een prolbeem; de CS2 en CS3 werken niet met Koploper.
Verder dan nog het prijsverschil.

Citaat van: TomPaul op dinsdag 23 juni 2020, 18:25:40
Wie gebruikt bijvoorbeeld de mfx-functionaliteit van de M83 en M84? En justificeert dat de meerprijs t.o.v. bijv. Digikeijs, RoSoft, Viessmann, etc.
Zijn er nog andere voordelen?

Ik ben bijv. best wel gecharmeerd van de RoSoft decoders (denk bijv. aan de Diode-truc, die Märklin klaarblijkelijk helemaal niet aanbiedt) en ik heb ook al een arsenaal aan vragen aan Wim gesteld, die binnenkort zeker beantwoord zullen worden.

Ik gebruik Rosoft terugmeld decoders en Littfinski wisseldecoders voor het schaduwstation omdat ik deze al lang gelden had aangeschaft.
In het zichtbare gedeelte stuur ik mijn wissels met servo's en een Arduino aan.
Over Rosoft ben ik goed tevreden; ik had problemen met het configureren van twee Loconet terugmeld decoders en Wim Ros bleef net zo lang helpen tot het kwartje bij mij gevallen was.

Henk
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 juni 2020, 23:43:24
De terugmeld-eenheden van Rosoft zijn gewoon goed, want oude bewezen techniek, aansluiten en definiëren op/in een CS kan wel eens problemen opleveren, niet vanwege de terugmeld-eenheden, maar gewoon om dat de CS-en wat ingewikkeld zijn.
Dat valt eigenlijk reuze mee. Ik heb WDDs en S88Ns van Rosoft en die zijn eenvoudig aan te sluiten en te programmeren op een CS3.

Citaat van: Trainhenk op woensdag 24 juni 2020, 10:59:29
Ga je je baan ook met de computer aansturen? iTrain leest automatisch de loks van de Ecos2 in.
Ik weet niet of de CS3 dat ook doet.
Dat doet iTrain ook bij de CS3.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Dag Henk,

Bedankt voor je feedback.
Ik ga zo goed als zeker kiezen voor CS3 o.a. vanwege het grafische scherm, de mfx+ functionaliteit (Spielewelt), manueel schakelen, gebeurtenissen programmeren (lijkt me leuk), etc.
Voor het remmen (en wellicht ook andere typische blokfuncties) ga ik voor RocRail.

Ik was met name op zoek naar de voordelen van de duurdere Märklin decoders (S88, M83, M84) t.o.v. generieke merken.

CS3 kan ook DCC aan, net zoals ECOS2.

Greetz,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Hoi basjuh1981,

Jij ook bedankt voor je feedback.
De meerprijs van de Märklin decoder componenten weegt klaarblijkelijk niet echt op tegen generieke spullen zoals RoSoft. Je vraagt je af hoe Märklin dan toch dit soort componenten weet te verkopen...

Greetz,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Hoe Märklin het toch weet te verkopen?
Veel mensen zullen denken dat het toch heel verstandig is alles van hetzelfde merk te nemen omdat het (alleen) dan goed werkt.
Maar dat is niet zo. Het werkt ook heel goed met andere spullen. In sommige gevallen beter.

En of je moet gaan voor een CS3? Het is een persoonlijke keuze. Ik denk dat ik nu de keuze zou maken voor de Tams Redbox. Spielewelt werkt op geen van mijn locs en ik heb er ook niet zo'n interesse voor. Je moet trouwens ook dure locs kopen om het te kunnen gebruiken.
De grafische weergave van RocRail op een computerscherm is prima, daar voegt de grafische interface van het CS niet zoveel aan toe. Zelf denk ik dat DCC ook nog eens beter is dan MM protocol. Maar alles rijdt mooi door elkaar. Ik heb decoders op DCC staan, andere op MM (en mfx) en het werkt! Dus staar je niet blind op Märklin omdat je 3rail rijdt.

Groet,

Peter


Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat

Voor Märklin geldt: Nederland, één van de gierige vier, is gelukkig niet hun thuismarkt.......

Groet, Anne W
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: TomPaul op dinsdag 23 juni 2020, 18:25:40
Maar ik blijf me steeds afvragen of er heuse voordelen zijn als ik alleen met Märklin componenten zou werken.

Nee,

Citaat van: TomPaul op dinsdag 23 juni 2020, 18:25:40
Zoals in mijn aanhef staat "als geld minder een rol speelt". Mijn vrouw speelt op de achtergrond ook een niet onbelangrijke rol, zij stelt namelijk dat onze baan State-of-the-Art moet worden. Vandaar dat de CS3 inmiddels al is verkozen.

Wat is "State of the Art" volgens jou? Daar begint het bij  :) Voor sommige mensen zijn "Philo's treintjes" of in de grotere schalen "KM's treintjes" de heilige graal als je bepaalde modellen wil hebben. Je hebt nog meer van dat soort merken die bij het grote publiek niet echt bekend zijn maar soms in een aantal opzichten meer kwaliteit leveren als de grotere merken. Het zelfde geldt voor de elektronica componenten. De een zweert bij het merk "Märklin" en wil niets anders op of onder zijn speeltreinbaan hebben. De ander kijkt meer naar bepaalde mogelijkheden, bepaalde kwaliteit en maakt dan zijn keuze.

Citaat van: TomPaul op woensdag 24 juni 2020, 12:33:55
De meerprijs van de Märklin decoder componenten weegt klaarblijkelijk niet echt op tegen generieke spullen zoals RoSoft. Je vraagt je af hoe Märklin dan toch dit soort componenten weet te verkopen...

De naam hebben. Dat is het meestal. Dan maakt het niet uit of iets tig keer zo duur is als een alternatief. Het grote publiek kent vaak maar twee merken: Märklin en Fleischmann. Meestal ook in die volgorde. En veel liefhebbers denken nog steeds "goud" in handen te hebben als het woord "märklin" op het treintje / centrale of andere componenten staat. Je ziet het vaker met componenten van merken.   Kijk ook maar eens bij electronica zoals telefoons en TV's. Dat hoort erbij.

Groet Ronald.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
CiteerEn veel liefhebbers denken nog steeds "goud" in handen te hebben als het woord "märklin" op het treintje / centrale of andere componenten staat.

:offtopic: Daarom koop ik mijn appels gewoon bij de groenteman of supermarkt. ;)
John

Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 :offtopic: @citaat
Soms zijn daar ook modeltreintjes te koop, van Märklin zelfs!

Back on topic maar weer.

Zolang het prijsverschil niet te groot is, blijf ik Märklin trouw. Peter schreef al

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 24 juni 2020, 21:42:52Veel mensen zullen denken dat het toch heel verstandig is alles van hetzelfde merk te nemen omdat het (alleen) dan goed werkt.

Dat "(alleen)" kan wat mij betreft weg, dat vind ik alleen maar verwarrend. Enerzijds werken ook niet alle producten van hetzelfde merk goed samen, anderzijds is het heel goed mogelijk om verschillende merken door elkaar te gebruiken. Wat je ook wilt, je zult je moeten verdiepen in de mogelijkheden van de decoders, centrales en wat je verder maar aan electronica nodig kunt hebben.

Het belangrijkste nadeel van het combineren van electronica van verschillende merken vind ik dat het veel lastiger is om er achter te komen of dat goed zal werken of niet. Zelfs voor een expert zal dat niet altijd meteen duidelijk zijn, voor een hobbyist, zeker een beginnende, is het nog veel moeilijker in te schatten of iets zal werken voordat je het aanschaft. Dat het bij iemand anders goed werkt is geen bewijs; hij doet er misschien niet hetzelfde mee als jij.

Ik ben bij lange na geen expert, ik ben hobbyist. Van sommige aspecten van de hobby denk ik veel te weten maar van andere heb ik geen sjoege en voel ik me nog steeds een beginner. Met electronica denk ik er ergens tussenin te zitten. Als ik niet goed kan inschatten hoe goed een product van een ander merk is en hoe makkelijk dat te gebruiken is, zal ik het niet aanschaffen - of het moet al zo goedkoop zijn dat ik het als experiment kan uitproberen.

Bij mijn herstart heb ik weloverwogen weer voor Märklin gekozen. Dat begon met iets meer dan een startset met een IR-controller. Daarna moest ik op een gegeven moment keuzes maken, voor locomotieven, centrale(s), booster en decoders. Iedere keer ben ik weer bij Märklin uitgekomen.

Bij locomotieven omdat Märklin tot nu genoeg interessante modellen in het programma had om niet vreemd te gaan, al heb ik wel een keer serieus overwogen een Brawa loc te kopen. Bij de centrale werd de IR-controler al snel opgevolgd door een MS 2 en een jaar later door een CS 3. Daarmee wist ik niet alleen zeker dat ik alle functies van m'n locomotieven zou kunnen gebruiken, maar naar alle waarschijnlijkheid ook eventuele nieuwe functies die Märklin de komende jaren in z'n locomotieven stopt. Op mijn short list stond ook een EcoS 2. Het grootste voordeel daarvan was dat die meer vermogen had. Ik vond echter dat hij minder zekerheid bood voor de toekomst, had gelezen dat hij trager was (bij sommige functies) en kon me niet aan de indruk onttrekken dat hij al wat verouderd was. Het zou mooi geweest zijn als er binnen afzienbare tijd een ECoS 3 zou verschijnen, daar had ik misschien zelfs nog wel op willen wachten, maar voor zover ik kon achterhalen waren daar geen plannen voor. Ook nu, anderhalf jaar later, heb ik daar nog niets over gelezen.

Op een gegeven moment was ik aan een booster toe. Eerst wilde ik er al eentje toen ik nog maar een MS 2 had, maar nadat het vinden van een geschikte booster lastig bleek, besloot ik dat uit te stellen. Na mijn keuze voor een CS 3 zal het niemand verbazen dat er inmiddels ook een Märklin booster bij is gekomen.

Bij magneetartikeldecoders heb ik voor m 83's gekozen (60832), hoewel die (na de korting van mijn leverancier) toch nog 50% duurder waren dan concurrerende decoders van andere fabrikanten. Waarom? Omdat de documentatie van de concurrerende modellen lang niet zo duidelijk was en ik in verschillende fora las over de strubbelingen die anderen hadden om ze goed werkend te krijgen - wat niet altijd lukte. Dan betaal ik wel wat meer, dat scheelt me een hoop tijd en ergernis als het niet meteen zou werken en dat is me ook wel wat waard. Uiteindelijk heb ik zelfs met de uitgebreide documentatie en Themen Specials van de m 83 nog uren gepuzzeld om de eerste twee via mijn MS 2 een driewegwissel en een paar ontkoppelrails te laten schakelen zoals ik wilde, maar met de geruststellende wetenschap dat het moest kunnen, is dat uiteindelijk gelukt. Puzzelen vind ik wel leuk hoor, maar ik heb er weinig zin in om dat te moeten doen met een decoder met minder documentatie en met de onzekerheid of dat wat ik wil eigenlijk wel mogelijk is.

De volgende keuze die ik moet maken is voor terugmelders. Met een CS 3 betekent dat om te beginnen een L 88. Daarna zijn er legio fabrikanten van s 88 decoders om uit te kiezen. Ook nu is de Märklin s 88 bij mijn leverancier zo'n 50% duurder dan de concurrentie, maar er zijn twee belangrijke verschillen met magneetartikeldecoders: ten eerste zijn alle s 88 decoders in principe gelijk, ten tweede is het een veel eenvoudiger stukje electronica. Aansluiten is voldoende, programmeren hoeft niet. Dat zal me ook nog wel lukken met een s 88 van een ander merk dan Märklin. Daarom verwacht ik eindelijk vreemd te gaan.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Beste Rob,

Ook jij bedankt voor je (uitgebreide) feedback.
Begrijpelijk, het maakt mijn twijfels weer wat groter. Niet voor de S88, daar kies ik naast de S88Link waarschijnlijk voor de RoSoft S88 (met ingebouwde diode-truc).
Maar bij M83 (en ook M84) slaat de twijfel weer wat toe.
Al mijn locs zijn van Märklin en hebben mfx, sommige zelfs mfx+.
Die M83 en M84 zijn ook mfx. Zou ik dan toch maar voor die van Märklin gaan?
Lastig allemaal.
Volgens mij is er geen enig juist antwoord, er zijn meer opties, die meestal ook allemaal zullen werken.
Die van Märklin werken sowieso altijd.
Enough food for thought.

Bedankt en fijne avond,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat In plaatst van de M83 heb ik de Rosoft WDD. Werkt prima op een CS3. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je 8 magneetartikelen kwijt kan aan een decoder, in tegenstelling tot de 4 van de M83.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Hoi basjuh1981,

Lukt het programmeren/instellen van die WDD via de CS3 makkelijk?
Heb je toevallig ook de RoSoft SDD voor seinen?

Fijne avond,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat Programmeren gaat eenvoudig (uit mijn bouwdraadje van mijn testbaan):

Citaat van: basjuh1981 op zondag 09 december 2018, 21:17:56
Volgende stap is het netjes wegwerken van de bedrading en de wisseldecoders onder de baan bevestigen.

Voor het nageslacht nog de werkwijze van het programmeren van een Rosoft WDD:

  • Zet de aansluiting op de programmeeraansluiting van de CS3;
  • Maak een wissel aan op het seintableau van de CS3;
  • Zet het protocol op DCC;
  • Selecteer nieuwe meervoudige decoder;
  • Adres op 1, klik op OK;
  • Zet de wissel in de rechtdoorstand (via bewerken > artikel) en de fysieke wissel ook;
  • Druk op het knopje van de WDD; het gele lampje brandt nu;
  • Zet de wissel nu in een afbuigende stand. Het gele lampje gaat nu uit, de wissel is geprogrammeerd plus de opvolgende 3 adressen;
  • Zet de aansluiting weer op de normale aansluiting van de CS.

Ik heb geen SDD, want ik heb nog geen seinen :D Maar ik zou ze anders op een WDD aansluiten. Dat moet prima kunnen.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Hoi basjuh1981,

Bedankt voor de instructie, zeer duidelijk.

Seinen aansluiten op een WDD? Ik wist niet dat dat kan.
Heb je daar meer info over?

Bedankt,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
In ieder geval seinen met een spoel, zoals de armseinen, de andere wellicht ook, in ieder geval met de DCC versie van de decoder.

Groet, Anne W
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: TomPaul op vrijdag 26 juni 2020, 12:31:45
Seinen aansluiten op een WDD? Ik wist niet dat dat kan.
Heb je daar meer info over?
Nog niet. Ik heb nog geen seinen en voorlopig komen ze ook niet. Qua aanschaf heb ik op dit moment wat andere prioriteiten :D
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Ik gebruik voor mijn wissels zelfgebouwde decoders WeichEi die vanuit Digital-Bahn komen. Van dezelfde fabrikant heb ik ook een zelfbouwdecoder S88N gekocht, kijken hoe dat gaat.

Railmateriaal is het overgrote deel Märklin, de bijzondere stukken zijn ofwel 100% zelfbouw met Tillig railstaven, al dan niet met WeichenWalter puko's, ofwel opgebouwd uit stukken van Peco met Märklin of WeichenWalter (bijvoorbeeld mijn slanke DKW's). Loks en rijtuigen rijd ik wat mij bevalt, bij voorkeur DCC. Aansturing met een CS3. Ringleiding zelfgebouwd. Aangevuld met een MS2 en een CAN Bahn stellpult voor wat wissels. En dat alles op een dusdanige manier dat ik het ook zo weer kan inpakken.

Bij tischbahning een IB2 (niet van mij) als master, mijn IB Switch en IB Control erop. Zelfgebouwde versterkers naar ontwerp van Huub Maaskant op het Loconet, langs de baan stuur ik met een van de Daisy's of met mijn FREDje.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 26 juni 2020, 21:31:58
Citaat van: TomPaul op vrijdag 26 juni 2020, 12:31:45
Seinen aansluiten op een WDD? Ik wist niet dat dat kan.
Heb je daar meer info over?
Nog niet. Ik heb nog geen seinen en voorlopig komen ze ook niet. Qua aanschaf heb ik op dit moment wat andere prioriteiten :D
Ik zit net even op de site van Viesmann te kijken naar de digitale armseinen, maar daar heb je natuurlijk helemaal geen WDD of SDD nodig. Aansluiten op de centrale en programmeren in DCC (MM kan ook).
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lekker DCC dus.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat

Inderdaad de nieuwste Viessmann armseinen (4700 serie) hebben een motortje en decoder, maar de andere niet, die moet je aansturen met een wisseldecoder.....

Groet, Anne W
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: Laurent op vrijdag 26 juni 2020, 22:06:08
Lekker DCC dus.
Inderdaad :D

Citaat van: Anne W op vrijdag 26 juni 2020, 22:10:26
Inderdaad de nieuwste Viessmann armseinen (4700 serie) hebben een motortje en decoder, maar de andere niet, die moet je aansturen met een wisseldecoder.....
Wat de voorseinen betreft zag ik dat er maar een model is met een decoder, het "zweibegriffig" voorsein. De andere twee voorseinen zijn nog zonder decoder :?
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Beste Paul.
Ga alvast voor een CS3 + en een goede raad,neem alles van hetzelfde merk, in dit geval dus Marklin. geen gezeur,geen gezever,het is toch de bedoeling om van je hobby te genieten,en laat het dan wat duurder zijn so what. wat je ook moet weten, wanneer je echt aan de slag wil kan je niet zonder een pc en software.
iTrain is goed op weg om de nieuwe ref. te worden.ik ben enkele jaren geleden pas begonnen met deze fantastische hobby,en dan heb je het voordeel dat alles nieuw en up to date is.
gr
guy
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat Als je meent dat een pc en software nodig zijn (en daar ben ik het mee eens!), snap ik het advies tot aanschaf van een CS3+ niet. Het is het duurste doorgeefluik dat er bestaat!
Als je nog niet aan iets vast zit, zou ik eerst nog eens goed rondkijken. Rosoft terugmelders worden veel gebruikt, zijn goed en ongeveer half zo duur als dezelfde soort spullen van tante M.
Tams maakt een mooie centrale waar je naar mijn inschatting meer aan hebt dan aan een CS als je met de computer gaat rijden. Ik baal nog steeds een beetje dat de Redbox pas uitkwam toen ik een centrale zocht. Met Roco's Z21 was ik ongeveer net zo duur uit als met een gebruikte CS2, dus die werd het... Maar in alle eerlijkheid: ik ben er niet super enthousiast over. Mooi dat ik hem heb, maar ik gebruik hem hoofdzakelijk als verbinding tussen baan en pc.
Wisselaandrijvingen van Märklin zijn.... Nou ja, niet al te best. Met servo's ben je beter af. Of met wisselmotoren. Ook al niet van Märklin evenals de daarbij behorende decoders. Maar: het functioneert beter.
Het advies: doe goed onderzoek en pik het beste eruit - dat is zeker niet zomaar alles van M. Gezeur en gezever sluit het blijven bij een merk niet uit,  helaas.

Groet,

Peter
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Heren,
Bedankt voor alle feedback.

De keuze voor de CS3 is gemaakt, en ja ik realiseer me dat het een duur doorgeefluik is.
Maar we willen ook manueel rijden en schakelen en puzzelen met gebeurtenissen e.d.
We hebben alleen mfx en mfx+ locs. Drie locs hebben geen DCC decoder, dus zouden we dan zelfs moeten ombouwen.

En ja, we gaan ook software gebruiken (waarschijnlijk RocRail) met name voor afremmen e.d.
Het zou zo maar eens kunnen dat we op een gegeven moment meer met RocRail gaan doen en minder met de CS3.

Bij wissel-, schakel- en terugmeld-decoders heb ik nog niet echt een keuze gemaakt. Dat was ook het doel van dit topic: zijn er grote voordelen die Märklin componenten hebben t.o.v. generieke componenten.
Eentje hebben we dan sowieso van Märklin nodig, namelijk de S88Link.
Wat zijn de voordelen: mfx-aanmelding en meer bedrijfszekerheid volgens sommigen van jullie. Maar dat laatste punt wordt ook tegengesproken, met bijv. RoSoft zou het ook prima werken.

Lastig allemaal. Maar het uitzoeken en het erover hebben is ook onderdeel van de hobby, toch?

Fijne zondag,
Paul
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Je zegt "zijn er grote voordelen die Märklin componenten hebben t.o.v. generieke componenten."

Welke zijn dat? Ik zie ze niet.

Nogmaals, ik heb alles zelfbouw, behalve de centrale. Het is goedkoop en werkt werkelijk probleemloos. Moet wel zeggen dat ik wisselmotoren gebruik, en geen spoelen.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
En mfx doet het ook op Ecos en Tams, alleen vermoedelijk geen 'Spielewelt' met mfx+... Maar wel zonder 'link' gedoe geschikt voor S88 terugmelders.

In elk geval zijn de CS3 en de CS3+  mooie apparaten en heel misschien groeit het (in mijn ogen gemankeerde) systeem met 'gebeurtenissen' wel uit tot iets moois.

Succes in elk geval, Paul, en hou ons op de hoogte van je vorderingen!

Groet,

Peter
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Voor wat het waard is, maar bedenk wel.........

Een voordeel van zoveel mogelijk bij 1 merk houden is wel, dat je er dan vanuit mag gaan dat alles ook blijft werken na updates.

Marklin bijvoobeeld schrijft zonder omwegen in met name hun CS3 documentatie dat ze garanderen dat alles zal blijven werken indien je alles van Marklin hebt. Gebruik je spullen van derden, dan kunnen ze niet garanderen dat dat voor de toekomst ook zal blijven werken.

Is natuurlijk voor een deel wel klantenbinding zo, maar toch.....mochten ze in de toekomst WEL een grote (softwarematige-) aanpassing door gaan voeren, dan kunnen ze zich er altijd op beroepen dat ze ervoor gewaarschuwd hebben. 
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Ik zie niet in, waarom de s88 units en of wissel en sein decoders niet meer zullen werken na een update.

Leg dat eens uit.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat
Ik leg niks uit....dan moet je bij M zijn. Ik heb het niet geschreven.....
Re: Märklin decoders vs generieke merken
 @citaat Het is allemaal een beetje flauwekul dat soort disclaimers, oftewel exoneratiebedingen. Het gaat er vooral om dat de producent van een bepaald product denkt eventuele aansprakelijkheid weg te kunnen contracteren.
Het staat in de algemene  voorwaarden: we garanderen ons product alleen als je dit wel of dit juist niet doet....
Het zegt allemaal niks over de deugdelijkheid van de spullen van de een of de ander! Ik laat me er niet door leiden.


Re: Märklin decoders vs generieke merken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Ik leg het altijd zo uit:

Een S88 van welk merk dan ook is een S88 en werkt als een S88 ongeacht het merk.
Vergelijk het met benzine, diesel enz.

Ik heb hier meer dan 50 producten van Rosoft en die werken allemaal  :thumbup: :thumbup:
Instellen van bv de WDD ( wissel decoder ) is een fluitje van een cent.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Citaat van: Adjebelle op zondag 28 juni 2020, 17:01:16
maar toch.....mochten ze in de toekomst WEL een grote (softwarematige-) aanpassing door gaan voeren, dan kunnen ze zich er altijd op beroepen dat ze ervoor gewaarschuwd hebben.
Wat een onzin, ik maak al jaren alles zelf en als Märklin iets verandert waardoor mijn spullen niet meer werken dan werkt alles wat ze zelf ooit geleverd hebben ook niet meer.
Re: Märklin decoders vs generieke merken
Waarde treinenliefhebbers,

Recent stuitte ik op dit topic dat ik 2 jaar geleden heb gestart.
De hobby ging even op een laag pitje en ik was zelfs even weg van het forum. Wel zo netjes om een korte update te geven na zoveel waardevolle bijdragen van jullie.

Uiteindelijk heb ik de CS3 en de L88 en de RoSoft S88n decoders gekocht. Maar de terugmelding bleef foutmeldingen geven, het leek een beetje op de ervaringen van Adjebelle. In deel 7 van ons YouTube kanaal licht ik dat kort toe. Ik ben overgestapt op Märklin S88AC decoders, alles werkt feilloos en op 12V.
Ook voor de wisseldecoders heb ik uiteindelijk een andere keuze gemaakt. Geen WDD, geen M83, nee, ik heb gekozen voor onderbouwdecoders van Märklin. Via twee treinenvrienden kon ik relatief gunstig onderbouwdecoders overnemen. Wat een genot: geen draden! En daar de toegankelijkheid een issue is en blijft (ik kan er vanonder niet bij), kan ik het wissel gewoon indien nodig uitklikken en repareren. Het merendeel van de rails wordt niet geschotterd.

En oh ja, we rijden met Rocrail.