Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 mei 2022, 19:37:24
De trafo waarvan je gelijkstroom maakt mag (dan) niet de nul aan de gezamenlijke massa hebben. Snap je?
Daar heb je ook een goed punt gemaakt, zonder te hoeven uitleggen waarom ....
Overigens rijden al mijn oude analoge Märklin locs op DC (PWM).
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 mei 2022, 20:19:05
De reedcontacten kun je eventueel overzetten op de gelijkstroombron.
Met schakelrails gaat dat niet omdat deze de rijspanning (=AC) schakelen.
Dan moet je zoals Leen al zegt relais ertussen zetten.
Relais gebruik je in zo'n geval om stroomkringen gescheiden te houden.
Hier geldt "less is more": Als je de verbinding met de spoorstaaf weg haalt in de schakelrails,
dan schakelt die, net als een reedcontact als sluiting van een stroomkring.
*** edited: toegevoegde alinea
De verbinding met de spoorstaaf weghalen kan alleen bij K-rails schakelrails.
C-rails schakelrails werken met een microswitch, dus dat werkt anders.
Bij M-rails schakelrails moet je juist een isolatieplaatje toevoegen
opdat er geen contact kan ontstaan met het metalen rails-bed.
De operatie bespaart je een relais, en een paar kabeltjes.
Elke schakelrails krijgt dan een kabel met twee aders, net als reedcontacten.
Reedcontacten schakelen potentiaalvrij, schakelrails niet.
Schakelrails schakelen tegen de spoorstaaf, dus massa (als je ze niet opereert).
Als je ze wel opereert, dan kun je ze ook potentiaalvrij laten schakelen.
Ik heb de mijne geopereerd om er servo-decoders mee aan te sturen die een potentiaalvrij contact vereisen;
tot die operatie werden decoders gestoord door passerende treinen.
Wat doen decoders op een analoge baan? Tja ...