Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders

Gestart door Henk (Kaleb) donderdag 26 mei 2022, 09:44:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Als voorbereiding op een nieuwe baan (zolder kan voor mij onbereikbaar blijven) heb ik een volgende vragen:

- Hoe lang mogen de aansluitdraden van (massa)melders en wissel/sein decoders zijn?
- Maakt het nog uit welke draaddikte ik gebruik?

Ik wil de bezetmelders en wissel/sein decoders op een centrale (en voor mij bereikbare plaats) gaan hangen. Bij stroomdetectie weet ik dat ze niet al te lang mogen zijn vanwege storingen (al ervaring mee gehad met m'n m-rail baan). Ik wil de draden dan ook netjes bundelen (stroom en melderdraden uiteraard apart) waardoor ik op een lengte van 3-4 meter uit kan komen.
Wissel- en seindecoders ga ik met (17v) gelijkstroom voeden.

Ik denk dat het dan met name gaat over de draad tussen de rail en bezetmelder.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Ik houd melddraad en stroom ook gescheiden en dat werkt prima.
Voor melddraad gebruik ik grijze montagedraad 0,20mm2 (dus niet die hele dunne 0,14mm2). Zelf heb ik dan ook wel behoorlijke lengtes van ca. 4m erbij zitten en die functioneren dan nog steeds probleemloos.

Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Dag Henk,

De draden tussen je rails en de ingang van de S88 zo kort mogelijk, dit is het advies van de leveranciers van dit soort producten.
Het idee is om een S88 in de buurt van de rails te houden, alles op een plaat zie je ook regelmatig voorbij komen en dat gaat vaak redelijk goed.

Hou de kabels in ieder geval gescheiden van alle andere bekabeling, moet je oversteken ( iets wat je zeker tegen gaat komen ) steek dan recht over ( dus als een + kruis ) dan heb je de minste kans op storingen.

Ik zou zelf niet langer gaan dan een meter of 5, wellicht op twee plaatsen een plaat maken.

Bovenstaande heeft betrekking op massa detectie / wissel / voeding draden.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Bij mij ligt alles gebundeld, soort bij soort, en alles (die bundels) ligt door elkaar of naast elkaar en ik heb ook flinke lengtes voor de bezetmelders, 3 tot 4 meter.

Nog nooit een valse melding of storing gehad. Nu gebruik ik wel SFTP kabel tussen mijn S88's.

Ik gebruik massa detectie met wat duurder 0,14mm² draad.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Dank heren voor de reacties. Ik begrijp hieruit dat 4 meter geen probleem mag opleveren.

Citaat van: Adjebelle op donderdag 26 mei 2022, 10:21:16
Voor melddraad gebruik ik grijze montagedraad 0,20mm2 (dus niet die hele dunne 0,14mm2).
Ik was ook van plan de wat dikkere draad te nemen. Ik weet niet of het 0,2 mm2 of nog iets dikker wordt. Tips?

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 26 mei 2022, 10:32:34
Het idee is om een S88 in de buurt van de rails te houden, alles op een plaat zie je ook regelmatig voorbij komen en dat gaat vaak redelijk goed.
Dat gaat het dan niet worden om onder een tafel te gaan kruipen.

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 26 mei 2022, 10:32:34
Hou de kabels in ieder geval gescheiden van alle andere bekabeling
Dat was me iig al duidelijk

Citaat van: flyerman op donderdag 26 mei 2022, 10:58:49
Nu gebruik ik wel SFTP kabel tussen mijn S88's.
Ik neem aan dat het dan de cat6 is?
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Toevallig is het CAT 6A, De S staat voor shielded, oftewel die ligt aan massa. De kabels in de kabel hebben allemaal, of per twee, dat weet ik ff niet, een massamantel
eromheen liggen. Voorkomt storingen van buiten af.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Hoi Henk,

Ik heb lengtes erbij zitten van 10 meter  (0,14)  tbv 14 stuks viessmann bezetmelders op een centraal punt gemonteerd. Zonder problemen, wel gescheiden van de overige bekabeling.

Gr Matje
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Hoi Leen,

Het heeft in mijn geval niets met stoer te maken ,maar met een lijf wat niet meer doet wat het moet doen als gevolg van long-covid.
Ik ben alleen te eigenwijs om met deze hobby te stoppen  :D ;)
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
 @citaat / Henk: Voor mijn beeldvorming: Waarom alles op één plaat en veel draadjes trekken tegen op iedere plaats een bezetmelder of twee bezetmelders plaatsen en daar de draadjes naar trekken? En dan een CAT5-kabel naar de volgende. Bij alle twee de opties is het draadjes trekken. Ik weet niet wat sneller werkt. Je hoeft er daarna nooit meer bij. Als die dingen werken dan werken ze altijd.

Als je gezondheidsproblemen hebt: Pas de baan op je gezondheid. Dan houd je langer plezier in de hobby. Bijvoorbeeld de baan in delen op een onderstel zodat je deze op de zijkant kan zetten om er gemakkelijk bij te kunnen om te bedraden.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Citaat van: flyerman op donderdag 26 mei 2022, 13:29:46
Toevallig is het CAT 6A, De S staat voor shielded, oftewel die ligt aan massa. De kabels in de kabel hebben allemaal, of per twee, dat weet ik ff niet, een massamantel
eromheen liggen. Voorkomt storingen van buiten af.

Shielded utp zal voor een bezetmelder niets uitmaken. Om shielded utp te laten werken zal de mantel van de utp aan de ground moeten hangen. Maar dat is bij bezetmelders niet het geval omdat de sockets allemaal non shielded zijn. Het 'leuke' is zelfs dat als je shielded utp gebruikt met non shielded sockets dat je zelfs meer storingen kan opwekken erdoor.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Ik heb zelfbouw en die shields hangen keurig aan de massa.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Denk dat de meesten hier geen zelfbouw hebben  ;).
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
hoi,

Citaat van: flyerman op vrijdag 27 mei 2022, 23:50:14
Ik heb zelfbouw en die shields hangen keurig aan de massa.

Jij hebt daar speciaal naar gekeken en doorgevoerd. Dat zullen de fabrikanten niet gedaan hebben. Die gaan gewoon van de S88-N-norm uit. Daar hebben ze nu net niet over dit. Normale CAT-kabels kan gewoon. Alleen niet te dicht bij alle andere kabels hangen dan heb je minste storing op de S88-bus.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Beste Modelspoor-collega's.
over  Cat (categorie's) van, UTP ,FTP , S/FTP enz kabels. dat is een ander verhaal .differentiële data overdracht via twisted pair ,dat is bij S88 niet aan de orde.
de keuze van deze verbinding bij modelspoor is gewoon omdat het hen (de fabrikant) goed uitkomt. van de eigenschappen van differentiële data overdracht via twisted pair is hier geen sprake.
weet dat van de 100base en de (e) 1000 base resp 100 en 1000 m lengte hier geen sprake kan zijn. ik las hier iets van 100m is mogelijk, vergeet dat maar.
men gebruikt gewoon de overdracht van een signaal tov massa. de impedantie van de verbinding is laag en dus afscherming is een moeite voor niets.
de afstand tussen centrale en de respectievelijke terug melders is beperkt maar zal voor een doorsnee modelbaan nooit een probleem zijn.
gebruik een goede kabel ,in de handel verkrijgbaar in verschillende lengten. zelf kabels maken is geen goed idee.
vriendelijke groeten
guy


Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Het valt mij ook op dat er steeds de meest stellige beweringen over de soorten kabels en draad worden gedaan, alsmede over de lengte ervan.
Het enige wat ik ervan zeggen kan, is dat het gebruik van netwerkkabels Cat5 bij mij over een lengte van meer dan 3 meter spookmeldingen gaf. De terugmelddraden zijn 0,25mm2. Daabij moet ik zeggen dat sommige van de terugmelddraden ook ongeveer 3 meter lang zijn. Aanvankelijk dacht ik minder melders aan te zullen leggen, maar het automatisch rijden en uitdenken van routes over de baan werd leuker dan ik aan had genomen. Achteraf waren meer decoders nodig en hadden de draden korter gekund. Misschien waren dan langere netwerkkabels mogelijk geweest, maar ook weer niet nodig vanwege de plaatsing.
Met Cat5 kabels met maximale lengte van 3 meter en voormelde terugmelddraden werkt alles wel naar behoren en daar gaat hem om.

Groet,

Peter
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Ha henk, ik heb het net zo aangesloten als matje, de viesmannen centraal bij elkaar (13 stuks bij mij en ook naast de baan in het zicht) en gewoon lange onafgeschermde kabels naar de massadetektie m-rails, wel heb ik een goede afgeschermde flatcable naar de ecos2, die staat ook 4-5 m verderop. Geeft allemaal geen valse spookmeldingen. Die heb ik wel eens gehad maar ik ben erachter gekomen dat je geen kabels van massadetektierails die je niet meer gebruikt aan de viesman moet laten hangen: daar loze stekkertjes loshalen, want dat geeft echt wel loze meldingen is mijn ervaring, succes ermee, frank
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Hallo leen, ik ben geen electrotechnicus dus kan je ook niet uitleggen hoe dat komt, maar ik ben er zeker van dat dat storingen geeft en valse meldingen. Stekkertjes los van de viesmann en opgelost. Wellicht dat anderen op dit forum kunnen verklaren. Overigens was er ook nog een ander fenomeen wat veel valse meldingen veroorzaakte en ook vaak veel tegelijk, namelijk het heel erg warmlopen van de ecos 2 aan onderzijde na lang rijden met veel treinen. Ik heb toen een gat gemaakt in de tafel onder de ecos zodat er een natuurlijke luchtstroom ontstond. Daarna nooit meer warm geworden en deze problemen nooit meer gezien. Groeten frank
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
 @citaat @citaat Vroeger gingen de dingen heel simpel. Je kocht iets, keek in het boekie hoe het aangesloten moest worden en klaar. En als je iets niet wist pakte je de telefoon en belde je iemand met kennis van zaken. Dat waren nog eens tijden.  :)

Tegenwoordig gedragen amateurs achter toetsenborden zich als professionals, wordt er geen cursus meer gevolgd om kennis op te doen maar een Stamtafel bezocht, gaan mensen in discussie over niks, wordt een fabeltje tot waarheid verheven en komen de raarste wijsheden langs.  ;)

Gr, Ben.
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Dat hebt U perfect verwoord Leen.
electronicus of niet .
gr , guy
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Draad lengte bezetmelders en wisseldecoders
Op mijn toch wel grote digitale baan die al de nodige jaren in gebruik is, draait Koploper met de aloude Märklin 6021 en bijbehorende Interface. Zo'n 10 S88 modules verwerken de meldingen van de ruim 120 reed-relais bezetmelders. Alles aangelegd zonder veel elektronische kennis en soms tegen beter weten (adviezen) in. En ja, zo nu en dan gaat er een reed-relais kapot en blijkt dat er wel eens iets misgaat. Wanneer dat te wijten bleek aan het feit dat een voedingskabel te dicht bij een melderkabeltje in de buurt lag, heb ik dat aangepast. Kabels van zo'n 10 meter zijn bij mij eerder regel dan uitzondering. Bovendien zitten tussen alle 14 moduletafels (van diverse maten) elektrische koppelingen waarvan menigeen de rillingen over de rug zouden lopen. Zo is mij wel eens verteld. Kortom, wanneer ik opnieuw zou beginnen zou alles veel netter en meer volgens 'de regels' worden opgebouwd. Dus heb je die mogelijkheid dan is het waarschijnlijk slim om dat te doen. Maar mijn ervaring is dat wanneer dat niet lukt er nog geen man overboord is!
Succes ermee, René