Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)

Gestart door EgMaf zaterdag 05 april 2008, 18:33:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: Freak op donderdag 22 mei 2008, 23:34:56
De Viessmann werken hetzelfde als de M*.
Interssant is ook de ESU SwitchPilot 58100, te gebruiken voor wissels, seinen en servo's.

Info: http://www.modeltreinen.nl/esu/esu58100.html


Mvg,
Peter

Hai Peter,

Viessmann heeft 5217 en 5233 terugmelddecoders. De ene is 16 poort, de andere 8 poort, maar er lijken nog meer verschillen te zijn. Ik kan alleen nergens vinden welke verschillen...
En ze hebben ook verschillende wisseldecoders (5211/12/13), maar ook hier begrijp ik niet goed wat het verschil is....

Die ESU ziet er inderdaad wel heel goed uit, de prijs is ook scherp, zelfs vergeleken met de Conrad & LDT zelfbouwdozen!
Ik kan geen website van ESU zelf vinden, en gedetailleerde specs staan neit in de vele shops. Dus... Staat de manual ergens online? Kan deze decoder ook met aparte schakelstroom werken (om de digitale (rij-)stroom te sparen)?

En loopt er toevallig al een massale inkoopactie voor deze decoders via het forum? ;-)

In ieder geval al heel erg bedankt voor de tip!

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: remcy op donderdag 22 mei 2008, 23:56:37
hey egmaf
foto's  :lol: :lol: :lol:
ik snap dat het met de rolbrug
maar je zou bijv 3 sporen zo kunnen laten (lang ) en dan aan die onderste de rolbrug aansluiten
hou je die draaischijf er toch gewoon bij  :lol: :lol:
spreek je weer en succes met de bouw
groet robert

Hai Robert!
Zoals ik al schreef: "Als er iets van te zien is, zal ik er foto's van maken en die plaatsen." 8)
Het is nu nog een lege kamer met wat losse plankjes op de grond....

Over die rolbrug: Dan kan de deur niet meer open!  :shock: :lol:

Groetjes,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: EgMaf op vrijdag 23 mei 2008, 00:02:15

Viessmann heeft 5217 en 5233 terugmelddecoders. De ene is 16 poort, de andere 8 poort, maar er lijken nog meer verschillen te zijn. Ik kan alleen nergens vinden welke verschillen...
En ze hebben ook verschillende wisseldecoders (5211/12/13), maar ook hier begrijp ik niet goed wat het verschil is....
De terugmeldencoder met 8 ingangen is bedoeld voor stroomdetectie. Hiermee kunnen stroomverbruikers (loks, rijtuigen met verlichting, enz.) gedetecteerd worden
De terugmeldencoder met 16 ingangen is bedoeld voor massadetectie.

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: Freak op vrijdag 23 mei 2008, 00:09:40
Citaat van: EgMaf op vrijdag 23 mei 2008, 00:02:15

Viessmann heeft 5217 en 5233 terugmelddecoders. De ene is 16 poort, de andere 8 poort, maar er lijken nog meer verschillen te zijn. Ik kan alleen nergens vinden welke verschillen...
En ze hebben ook verschillende wisseldecoders (5211/12/13), maar ook hier begrijp ik niet goed wat het verschil is....
De terugmeldencoder met 8 ingangen is bedoeld voor stroomdetectie. Hiermee kunnen stroomverbruikers (loks, rijtuigen met verlichting, enz.) gedetecteerd worden
De terugmeldencoder met 16 ingangen is bedoeld voor massadetectie.

Mvg,
Peter

Aha! Helder, thnx!
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
De 5211 is voor het aansturen van magneetartikelen zoals wissels.
De 5212 is hetzelfde als de 5211 maar dan ook geschikt voor DCC.
De 5213 is een schakeldecoder bedoeld voor het schakelen van verlichting, seinen enz.

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Again: Thnx!

Weet je toevallig ook meer over die ESU Switchpilot (handleiding, externe voering voor de schakelstroom)?

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Op deze site van ESu kun je de handleidingen downloaden.
http://www.esu.eu/index.php?id=50
Kun je lezen wat zoal de mogelijkheden zijn.

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: Freak op vrijdag 23 mei 2008, 00:28:39
Op deze site van ESu kun je de handleidingen downloaden.
http://www.esu.eu/index.php?id=50
Kun je lezen wat zoal de mogelijkheden zijn.

Mvg,
Peter

Heerlijk, daar is alles te vinden wat ik weten wilde:
"Versorgung durch die Digitalzentrale oder separaten Gleich- oder Wechselspannungstransformator bis 18V AC.  " :)
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
 :lol: :lol: :lol:
haal je  de deur eruit  :lol: :lol:
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: remcy op vrijdag 23 mei 2008, 01:25:07
:lol: :lol: :lol:
haal je  de deur eruit  :lol: :lol:
groet robert

Da's een goed idee!
Alleen ben ik bang dat de kat dan de baas over de treinenkamer wordt!  :shock:
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
haha dat heb ik op zolder gedaan
kinderhekje ervoor en de kat vertellen dat die er niet overheen mag bij mij werkt het bij alle bij (de kat en de poes ) dus ze komen niet bij mijn treinen in de buurt  8)
misschien een tip dus
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Heren en dames: De bouw is inderdaad begonnen!

Basis-houtwerk staat inmiddels, en de eerste proefrails liggen er ook al.
Uiteraard lijken de verhoudingen in de ruimte in werkelijkheid toch weer anders dan op papier, en heb ik het sporenplan in kleine details aangepast.

Het plan wordt in fasen opgebouwd: Eerst het basisspoor met uitgelede versies van het schaduwstation en hoofdstation, zodat ik vast het een en ander kan testen zonder alteveel in een keer te investeren. Daarna zal dan het schaduwstation volgelegd worden, de zijlijn erbij komen en het station afgemaakt worden. Dit zijn de plannen van de 3 lagen zoals ik ze nu (in fase 1) wil leggen:





Ik heb uitgerekend dat ik nog voor ruim 1000 euro aan rails nodig heb hiervoor, zelfs als ik uitga van de prijzen op eBay (johanvandamme).
Dus... Ik zoek rails, wissels, aandrijvingen en decoders!Inmiddels heb ik al een advertentie op het forum gezet, waar je meer details kunt vinden: LINK.

Wie helpt of weet leuke adresjes?
De beurs in Houten is helaas voorlopig niet meer...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Succes met de zoektocht naar rails!

Zal straks even Marktplaats voor je afstruinen!  :wink:
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
http://link.marktplaats.nl/168414189
http://link.marktplaats.nl/165883956
http://link.marktplaats.nl/162531405
Dit zijn vooral simpele bochten en rechten.
Misschien heb je er iets aan  :)
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
hey egmaf
kijk eens bij modelbouwcentrumhilversum in hilversum
de winkel heeft vooral 2de hands spul te koop oftwel en klein goudmijntje is het
Groeten Dennis
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
hey dennis
heb je daar ook een internet site van ???
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: jonkhout op dinsdag 27 mei 2008, 21:19:39
hey egmaf
kijk eens bij modelbouwcentrumhilversum in hilversum
de winkel heeft vooral 2de hands spul te koop oftwel en klein goudmijntje is het
Groeten Dennis

alleen geen tot bijna nooit c-rail. kom er regelmatig, heeft inderdaad veeeeeeeeeeel :P

Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Modelbouwcentrum Hilversum heeft een website: www.modelbouwcentrumhilversum.com :-).
Anyway, ik heb ze een mailtje gestuurd, we zullen zien.
In ieder geval bedankt voor de tip! Als iemand er binnenkort toevallig toch langsloopt, hou me dan op de hoogte!  8)

De marktplaats advertenties heb ik ook bekeken. Ze gaan vooral om 24130 (standaard R1 bogen), en die heb ik al ruim voldoende.
De duurste items uit mijn lijstje zijn 6x 24612 (wissel rechts), 11x 74490, 2 16poorts massadetectiedecoders (zoals s88) en 3 Esu SwitchPilot wisseldecoders. Dus voor advertenties zoek ik vooral eerst of die interessante prijzen hebben. Dan komt het verdere "grut" vanzelf ook wel goed :-)

Overigens: Misschien een tip voor andere gebruikers: Ik gebruik www.zoekwekker.nl om te zoeken op de meeste marktplaats-achtige sites (niet eBay!)

Allemaal bedankt voor het meedenken! Ik doe er zeker wat mee!

Groet,
EgMaf

Edit: Typo's en zoekwekker toegevoegd.
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Nico Gageldonk in Hellevoetsluis heeft ook vaak en veel , adverteert ook op MP :P

Mvg Gert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Bij Trein2000 in Breda liggen ook nog 24612 wissels zonder doos voor 12,50 p/st te koop.
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Kijk eens bij Conrad:
Massadetectie.
240008-95 Littfinsky RM-DEC-88 gebouwd (31,95).
219652-95 TAMS S88-1 gebouwd (30,95)
212628-95 Conrad 5217 gebouwd (26,95)

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: Freak op dinsdag 03 juni 2008, 21:51:03
Kijk eens bij Conrad:
Massadetectie.
240008-95 Littfinsky RM-DEC-88 gebouwd (31,95).
219652-95 TAMS S88-1 gebouwd (30,95)
212628-95 Conrad 5217 gebouwd (26,95)

Mvg,
Peter

Hai Peter (en anderen!

Heb jij (of iemand anders) ervaring met deze decoders?
Bij de LTD vraag ik me af of het de "F" (gebouwd zonder behuizing) of "G" (gebouwd met behuizing) is. De foto is helaas een universeel plaatje...
Over de kwaliteit van TAMS en van Conrad's eigen bouwsels hoor ik (van jaren geleden) niet zoveel goeds...

Vandaar: Wie heeft ervaring?

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
De decoders zijn zonder behuizing, die heb je ook niet nodig.
De LTD zijn goed, Conrad 5217 = Viessmann 5217.

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: Freak op dinsdag 03 juni 2008, 22:01:51
De decoders zijn zonder behuizing, die heb je ook niet nodig.
De LTD zijn goed, Conrad 5217 = Viessmann 5217.

Mvg,
Peter

Thnx :-)
Conrad 5217? Ik neem aan dat je de Conrad 5212 bedoelt? (Die heeft ook het genoemde art. nummer). Viessmann 5212 is een stuur-decoder voor DCC, dus da's niet logisch...

Bij mijn weten hebben de Viessmanns 5217 ook een goede reputatie, dus dat zou dan voor die prijs een nog betere optie zijn.
Of mis ik iets / zie ik dat verkeerd?

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
In de modelspoor.conrad catalogus staat vermeld 5217 Conrad.
Op de site staat 5212.
Welke type nummer juist is ???. Mijn vermoeden is 5217 (gelijk aan viessmann).

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Hmm, zie nu dit draadje terwijl ik net aan het kijken was voor bezetmelders.

Ik lees hier dus dat de Viessmann 5217 gelijk is aan Conrad bestelnummer 212628 - 89 ??
Alleen heeft de Conrad geen behuizing?

Is de kwaliteit echt hetzelfde? want dit scheelt wel wat in prijs! En kan je hier gewoon normale Märklin stekkertjes in steken?

En weet iemand of Conrad toevallig ook een equivalent voor de Viessmann 5211 wisseldecoder heeft??

Koen
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: KNed op dinsdag 03 juni 2008, 23:20:05
Hmm, zie nu dit draadje terwijl ik net aan het kijken was voor bezetmelders.

Ik lees hier dus dat de Viessmann 5217 gelijk is aan Conrad bestelnummer 212628 - 89 ??
Alleen heeft de Conrad geen behuizing?

Is de kwaliteit echt hetzelfde? want dit scheelt wel wat in prijs! En kan je hier gewoon normale Märklin stekkertjes in steken?

En weet iemand of Conrad toevallig ook een equivalent voor de Viessmann 5211 wisseldecoder heeft??

Koen


Hai Koen,

Je vragen kan ik nog niet beantwoorden.
Maar als decoder denk ik dat de ESU SwitchPilot voor 25 euro (link) een goede deal is...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Hmm ja, maar een Viessmann 5211 kost bij MTE ook 25 euro...
Het verschil in prijs tussen een Viessmann 5217 en de Conrad variant is echter meer dan 10 euro!
Als de Conrad variant net zo goed is en het geen probleem is dat er geen behuizing omheen zit koop ik die lekker bij Conrad...
Dus ik ben benieuwd of de Conrad net zo goed is als de Viessmann (of iets minder maar geen prutskwaliteit).

Conrad heeft ook wisseldecoders maar die zijn veel duurder...

Koen
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: KNed op dinsdag 03 juni 2008, 23:20:05
Is de kwaliteit echt hetzelfde? want dit scheelt wel wat in prijs! En kan je hier gewoon normale Märklin stekkertjes in steken?
Ja de kwaliteit is het zelfde en je kunt er de normale Märklin stekkertjes in steken. Zie de site van Conrad.

CiteerEn weet iemand of Conrad toevallig ook een equivalent voor de Viessmann 5211 wisseldecoder heeft??
Dan moet je even kijken naar:
Magneetpulsdecoder Conrad bouwpakket
Bestnr.: 212758 - 89 (22,95 Euro)
Of de module Bestnr.: 212710 - 89 (28,95 Euro)

Beide met de mogelijkheid voor het aansluiten van een externe voeding.

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Super! Dan ga ik direct zo'n bezetmelder bestellen.

En die wisseldecoder is dus ook een Viessmann equivalent?
Is wel ietsje duurder dan in de winkel maar ik hoef er m'n huis niet voor uit!

Mooi!

Koen
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: KNed op dinsdag 03 juni 2008, 23:29:26
Hmm ja, maar een Viessmann 5211 kost bij MTE ook 25 euro...

De ESU wisseldecoder heeft 4 aansluitingen (idem als de Viessmann 5211), maar ook nog 2 servo-aansluitingen (voor armseinen, spoorwegovergangsbomen of servo-wisselaansluitingen). Je kunt er dus 6 dingen mee schakelen voor de prijs van 4...
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Koen,

Kijk maar eens op de site van Conrad. Type het bestelnummer in, dan zie je meer gegevens hierover.
Verder kun je ook de handleiding downloaden en zie daar wat er staat.
Durf het haast niet te zeggen.

Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Inderdaad, gezien!  :D

Ik heb ze inmiddels beide besteld, ga ik lekker ervaring opdoen met wissels schakelen en bezetmelding...

Bedankt voor de tip!!!!

Koen
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Heb laatst een massadetectie gekocht bij Conrad, op de print stond letterlijk Viessmann 5217 dus het is inderdaad gewoon een Viessmann zonder doosje, dus ook dezelfde kwaliteit.
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Mijn bestelling bij Conrad (rollen 0,25 & 1,5 kabel, Reinigingsdwergen (van Noch) en 5 Conrad terugbeldecoders (:lol:) is geplaatst.
Rails e.d.. volgen heel binnenkort ook (bij JohnvanDamme (leuke aanbiedingen) & Lacasa (leuke vaste korting)).

Kortom, de beslissingen over welke electronica ik ga gebruiken, is definitief gemaakt (tenzij...  :?!

Ik denk dat ik over een paar weken een foto moet maken voor het "nieuwe aanwinsten" topic  8).

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Tijdens de lunch het baanplan maar even aangepast aan de laatste ontwikkelingen:

Het plan is iets smaller geworden, want bij het bouwen van de tafel bleek de loopruimte toch wel erg smal te zijn. Dat betekent dat:

  • Het kleine kopstation smaller uitgevoerd moet worden: Hoe precies, dat blijkt wel als ik bij die fase aangekomen ben. Waarschijnlijk ga tussen beide stations een spiraal aanleggen die iets over de achterste rand van de tafel uitkomt.
  • Diverse sporen wat verder naar de boutenrand verschoven zijn.
  • De dubbelsporige boog naar het schaduwstation minder over de tafel uitsteekt. Om de stijgingen toch binnen de perken te houden gaan beide sporen nu op een eigen helling liggen, waarbij het neergaande (binnen-)spoor stijler zal zijn als het klimmende (buiten-)spoor. Dat klimmende spoor begint nu al in de linkerbovenhoek te klimmen.

Ook heb ik met kleuren de blokken aangegeven: Wisselstraten zijn blauw, Rijblokken zijn groen en wachtblokken zijn rood. Binnen de rij- & wachtblokken zijn de inrij & stopsecties in een iets andere tint aangegeven. Ook zijn er in de stukken waar het dubbelsporige traject tegen de richting in bereden kan worden, nog een paar "signalerings-secties" in de wisselstraten. Hiermee hoop ik te kunnenof de wisselstraat wel juist bereden wordt.

Hier de plaatjes:
Laag 1

Laag 2 en 3


Iemand nog commentaar, bijvoorbeeld op de aanpassingen en/of de blokverdelingen?
Ik het het allemaal in theorie uitgedacht, maar nog geen praktijk-ervaring...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
nice
is maar goed dat je er nu achter komt  :lol: :lol:
succes
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: remcy op woensdag 04 juni 2008, 21:33:34
nice
is maar goed dat je er nu achter komt  :lol: :lol:
succes
groet robert
Yep, daarom ga ik ook stapje voor stapje :-)
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
heel erg slim
dat doe ik zelf ook
en als ik dan een keer tijd heb komen er gelijk 26 foto's  :lol: :lol:
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Hallo Egmaf,

Dat ziet er bij jou erg goed uit. Zie ik het goed dat je een soortement ruit hebt waar je middenin staat?

En hoe heb jij precies je hoogte in de baan gekregen aangezien ik met die spiraal moelijk uitkom maar wel graag in minimaal twee hoogtes mijn baan heb :??

Voor de rest: topdraadje, ik blijf 'm volgen.

Groet,
Niels/Veen
Re: EgMaf's treinenkamer (update 27 mei: IK ZOEK RAILS)
Citaat van: veen op vrijdag 06 juni 2008, 20:40:59
Hallo Egmaf,

Dat ziet er bij jou erg goed uit. Zie ik het goed dat je een soortement ruit hebt waar je middenin staat?
Het was begonnen als een U-vorm, waarvan 1 arm dik is, en 1 dun.
Het schuine deel tussen de 2 armen is dan bedoeld als een soort (permanente) brug. Ik denk erover om daar de boogbruggen van Märklin voor te gebruiken (en extra versteviging eronder), omdat die bruggen redelijk onbreekbaar lijken en ook de trein zelf er niet zomaar vanaf kan donderen... :shock:

Citeer
En hoe heb jij precies je hoogte in de baan gekregen aangezien ik met die spiraal moelijk uitkom maar wel graag in minimaal twee hoogtes mijn baan heb :??
Ik heb het met WinTrack zelf gedaan:
1. Leg de rails volgens je plan.
2. Verbreek de railverbinding op 2 punten: bij het begin van de helling, en bij het einde.
3. Dubbelklik op een rail in de helling, en kies in het schermpje "3D Profiel"
4. Stel in dit scherm de beginhoogte in, en het stijgingspercentage. Dan zie je vanzelf in het schema eronder wat de uiteindelijke hoogte geworden is.

Het is best veel werk als je het overal consequent wilt doen, maar het werkt wel. Vergeet natuurlijk niet om de rail-verbindingen weer te herstellen, en om de rails die op de hogere laag ligt ook een hogere hoogte te geven :-)

Citeer
Voor de rest: topdraadje, ik blijf 'm volgen.
Thnx :-)

Succes,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Ik heb trouwens een raar probleempje met mijn wisseldecoders.
Voor meer info, zie dit (link) draadje.

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Omdat het decoder-probleem nog niet echt opschiet, en ik hier nog steeds in het "planning" deel van het forum zit, heb ik een nieuw topic gestart over de bouw.

Dat topic kun je hier vinden.

Er staan zelfs al een paar foto's van de ruwbouw :-)

Groetjes en tot aan de andere kant!

EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Oeps, nieuwe ontwikkelingen, dus nieuwe plannen!

Extra, extra, read all about it!
Re: EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Wat een drukte hier.

Ik zal het kort houden probeer in hellingen geen wissels te leggen en zeker niet al te steil.
Ten tweede pas op met r1 bochten in hellingen want dat je kost je je trekkracht van je loc.
Op rechte stukken kan je echt 4 a 5% maximaal stijgen maar niet in bochten en vlak aan het einde en begin zeer goed af, neem daar ook de ruimte voor dus 2 a 3 railstukken.


Re: EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Ehm Davy..?
Ik geloof dat mijn punt niet duidelijk was: Ik ga deze baan toch niet bouwen, maar een andere. Hoe, waarom en welke lees je hier.
Re: EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Citaat van: Davy op maandag 18 augustus 2008, 22:39:25
Wat een drukte hier.

Ik zal het kort houden probeer in hellingen geen wissels te leggen en zeker niet al te steil.
Ten tweede pas op met r1 bochten in hellingen want dat je kost je je trekkracht van je loc.
Op rechte stukken kan je echt 4 a 5% maximaal stijgen maar niet in bochten en vlak aan het einde en begin zeer goed af, neem daar ook de ruimte voor dus 2 a 3 railstukken.




Ik sluit mij hier voorledig bij aan.
En wilde nog even melden dat je erg handig met wintrack ben.
Waarbij ik je modelbaan nu mooi kan volgen en vindt deze ook mooi.

Groet Wim