Ben ik weer...
Ik kwam bij het banenplan uiteindelijk niet uit met de hoogteverschillen. Dus ben ik maar helemaal opnieuw begonnen, met dit plan van Märklin Magazin 02-2006 als inspiratie:
Ik wil een niet te groot splitsings-station, Ep.III met loc. BW en speelmogelijkheden en een kopstationnetje, waarbij de trein ook achter je rijdt (voor het ruimtelijke effect).
Het BW moet ook ruimte bieden om er een complete trein bij op te stellen, en om kolen-, zand- en slakkenwagens op te stellen.
Bij het station kunnen locs gewisseld worden (vandaar de korte kopspoortjes rechts van het stationsgebouw en het perron), kunnen locs omlopen bij zowel goederen als personentreinen, en kan ook gependeld worden (via hetzelfde kopspoortje rechts van het stationsgebouw). Er zijn voorzieningen voor zowel personen- als goederenverkeer.
Na een dagje zwoegen, is het dit geworden:
Hier het plan van het zichtbare deel (de huisjes staan er alleen voor de mooigheid):
En hier het onzichtbare deel:
Het korte kopspoortje linksonder is om vanuit een vitrine van plexiglas buizen meteen de baan op te kunnen rijden (al heb ik die vitrine nog niet...). Het spoortje is wat verder van de muur gelegd zodat je de deur open kunt laten om ook lange buizen aan te kunnen sluiten.
Het schaduwstation zelf wordt altijd tegen de klok in bereden. Dat bespaart een hoop kosten aan wisselaandrijvingen, decoders e.d.
Bij de planning heb ik geprobeerd om niet aleen zo lang mogelijke opstelsporen te hebben, maar om ook op de kosten en op een soepel verloop te letten. Dus zoveel mogelijk normale rechten en meegebogen wissels. Meegebogen wissels zijn niet alleen relatief goedkoop (iedereen dumpt ze uit de startsets omdat ze in het zicht soms erg onnatuurlijk overkomen), ze hebben ook het voordeel dat je geen tegenboog nodig hebt, waardoor de trein dus ook minder slingert en dus minder snel zal ontsporen.
Er zitten nog wel wat risico's aan dit plan, namelijk:
- Ik hoop dat de deur (linker onderhoek) nog open kan... (theoretisch moet het passen)
- De helling van de boog rondom de draaischijf is ongeveer 5%. Gelukkig is dat spoor er alleen voor de show, en kunnen treinen die dat niet redden altijd omrijden via het dubbelsporige deel
- De overige hellingen zijn 3%. Dat betekent wel dat de boogwissels van het station (aan het begin en het einde) nog wel mee moeten doen in de helling. Qua realisme vind ik dat geen probleem (dat zie je bv in Oostenrijk vaak genoeg), maar ik hoop dat het geen ontsporingen oplevert... Heeft iemand daar ervaringen mee?
- Het zijlijntje tussen beide stations is wel erg kort, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Evnetueel zou er in de rechter-benedenhoek een spiraal kunnen, maar dan is er geen ruimte meer om het dubbelsporige deel te zien met de aftakking.
- De sporen van het kopstation liggen erg dicht tegen de muur. Qua vrije ruimte is het geen probleem, maar ik vraag me af of het ook mooi is. Eens kijken of ik daar nog iets aan kan veranderen...
Nou, dat was mijn verhaaltje weer. Het is ondertussen ook wel laat genoeg...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, tips en adviezen!
Ow, en als iemand nog goedkope C-Rails, wissels, aandrijvingen, lantarns e.d. te koop weet... Ik geloof dat ik nog HEEL VEEL moet kopen!
Groet,
EgMaf