Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)

Gestart door EgMaf zaterdag 05 april 2008, 18:33:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
EgMaf's treinenkamer (Tevreden Märklin klant!)
Jahaa, met een nieuwe, verse treinenkamer moet er natuurlijk ook een mooi banenplan komen 8).

Al spelend met mijn vloerbaantje in de treinenkamer bedacht ik me namelijk dat mijn eerdere plannen nogal wat rangeerwerk in het schaduwstation nodig maken. Ook bedacht ik dat het rijden over dubbelspoor, met lange, afwisselende treinen errug mooi is!

Dus hier mijn eerste herziende plan, alleen nog het schaduwstation & een deel van de hellingsporen:


De bedoeling is dat boven het schaduwstation een splitsingsstation komt aan een dubbelsporige lijn. Niet zo groot dat elke trein er ook zal stoppen, maar wel met een werkplaats (met draaischijf) voor als er verzorging, of een extra duw- of remloc nodig is (in de bergen...). Perronlengte hoop ik op 2 meter te kunnen houden.

Vanuit het station zal via een stijgende boog vanuit links, achter langs de wand, een enkelspoor naar rechts-onder gaan, waar dan langs de wand een lokaal kopstation zal komen.

Beide stations worden in een volgende fase pas (definitief) uitgewerkt. Daarom wil ik ook dat de huidige fase ook al "rijdbaar" is, en dus de kans geeft om een trein rondjes of via keerlussen te laten rijden...

Al kletsend bedenk ik me alweer een aanpassing: het klimstuk rechts kan ik misschien beter aanpassen zodat het langs de onderste muur naar rechts de ruimte krijgt om te stijgen op een paradestuk. Dat komt dan onder dat lokale kopstation, maar ik denk (hoop) dat ik genoeg ruimte heb om genoeg hoogte te krijgen zodat beide delen boven elkaar kunnen....
Eens even kijken hoe ik dan met de 3-hoek en aansluitingen daar uitkom...

Ik hou jullie op de hoogte! En ideeën en gedachtes zijn natuurlijk altijd welkom!

Hopelijk heb ik binnenkort tijd om aan de ruwe houtbouw (frame) te beginnen...

Groetjes,
EgMaf
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
EgMaf,

het ziet er zo een beetje vol en onduidelijk uit. Kun je de zichtbare gedeeltes niet apart laten zien?

Groetjes, John
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
inderdaad apart zou beter zijn maar tot nu toe wat ik kan zien is wel mooi
succes met je baan ga het bouwverslag volgen  :D
groet robert
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
En dat allemaal in een  woonwagen  :(

Dit gezien je profiel ; Zwervend door West & Zuid Nederland  :mrgreen:

Heel veel succes met de bouw zou ik zeggen.

Dick Bolt

Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
Citaat van: verzameldirk op zondag 06 april 2008, 12:06:35
En dat allemaal in een  woonwagen  :(

Dit gezien je profiel ; Zwervend door West & Zuid Nederland  :mrgreen:

Hahaha, nee, gewoon een flatje hoor!
Ik ben alleen niet zo vaak thuis als mijn hobby zou willen  8).

Jullie opmerkingen over de "leesbaarheid" van het plan heb ik ter harte genomen: De volgende versie zal lagen & kleuren laten zien.
Ik worstel alleen nogal met het bereiken van de noodzakelijke hoogteverschillen om bij het station te komen, en de beschikbare ruimte.
2.10x4.10 is ook zo vol :)

Update (doorontwikkeld plan) volgt over een paar dagen!
Eerst weer een paar dagen van huis..

Groet,
EgMaf

Edit: Typo's
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer update 11-4
Ben ik weer...

Ik kwam bij het banenplan uiteindelijk niet uit met de hoogteverschillen. Dus ben ik maar helemaal opnieuw begonnen, met dit plan van Märklin Magazin 02-2006 als inspiratie:


Ik wil een niet te groot splitsings-station, Ep.III met loc. BW en speelmogelijkheden en een kopstationnetje, waarbij de trein ook achter je rijdt (voor het ruimtelijke effect).
Het BW moet ook ruimte bieden om er een complete trein bij op te stellen, en om kolen-, zand- en slakkenwagens op te stellen.
Bij het station kunnen locs gewisseld worden (vandaar de korte kopspoortjes rechts van het stationsgebouw en het perron), kunnen locs omlopen bij zowel goederen als personentreinen, en kan ook gependeld worden (via hetzelfde kopspoortje rechts van het stationsgebouw). Er zijn voorzieningen voor zowel personen- als goederenverkeer.

Na een dagje zwoegen, is het dit geworden:


Hier het plan van het zichtbare deel (de huisjes staan er alleen voor de mooigheid):


En hier het onzichtbare deel:

Het korte kopspoortje linksonder is om vanuit een vitrine van plexiglas buizen meteen de baan op te kunnen rijden (al heb ik die vitrine nog niet...). Het spoortje is wat verder van de muur gelegd zodat je de deur open kunt laten om ook lange buizen aan te kunnen sluiten.
Het schaduwstation zelf wordt altijd tegen de klok in bereden. Dat bespaart een hoop kosten aan wisselaandrijvingen, decoders e.d.
Bij de planning heb ik geprobeerd om niet aleen zo lang mogelijke opstelsporen te hebben, maar om ook op de kosten en op een soepel verloop te letten. Dus zoveel mogelijk normale rechten en meegebogen wissels. Meegebogen wissels zijn niet alleen relatief goedkoop (iedereen dumpt ze uit de startsets omdat ze in het zicht soms erg onnatuurlijk overkomen), ze hebben ook het voordeel dat je geen tegenboog nodig hebt, waardoor de trein dus ook minder slingert en dus minder snel zal ontsporen.

Er zitten nog wel wat risico's aan dit plan, namelijk:

  • Ik hoop dat de deur (linker onderhoek) nog open kan... (theoretisch moet het passen)
  • De helling van de boog rondom de draaischijf is ongeveer 5%. Gelukkig is dat spoor er alleen voor de show, en kunnen treinen die dat niet redden altijd omrijden via het dubbelsporige deel
  • De overige hellingen zijn 3%. Dat betekent wel dat de boogwissels van het station (aan het begin en het einde) nog wel mee moeten doen in de helling. Qua realisme vind ik dat geen probleem (dat zie je bv in Oostenrijk vaak genoeg), maar ik hoop dat het geen ontsporingen oplevert... Heeft iemand daar ervaringen mee?
  • Het zijlijntje tussen beide stations is wel erg kort, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Evnetueel zou er in de rechter-benedenhoek een spiraal kunnen, maar dan is er geen ruimte meer om het dubbelsporige deel te zien met de aftakking.
  • De sporen van het kopstation liggen erg dicht tegen de muur. Qua vrije ruimte is het geen probleem, maar ik vraag me af of het ook mooi is. Eens kijken of ik daar nog iets aan kan veranderen...

Nou, dat was mijn verhaaltje weer. Het is ondertussen ook wel laat genoeg...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, tips en adviezen!
Ow, en als iemand nog goedkope C-Rails, wissels, aandrijvingen, lantarns e.d. te koop weet... Ik geloof dat ik nog HEEL VEEL moet kopen!

Groet,
EgMaf
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
top baantje hoor ziet er goed uit
eerlijk vind ik hem mooier dan je oude baanplan
groet robert
Re: Baanplan EgMaf's treinenkamer
Robert, bedankt voor je reactie. Dat mogen wel meer lezers doen :).

Anyway, het plan is op details weer een beetje verder fijngeslepen:
Het kopstationnetje is een beetje veranderd zodat er wat meer afstand is tussen de bereden sporen, en de muur. Ook staat de locloods nu niet meer strak tegen de muur, ook dat lijkt me mooier. Hier is het resultaat:


In het schaduwstation is er een 3-wegwissel bijgekomen (thnx Lokje!), waardoor ik al rondjes kan rijden als alleen dat deel al is opgebouwd.


En uit metingen is gebleken dat de deur niet in de weg zit  :P

Heeft iemand nog een idee om de afstand tussen de beide stations te vergroten? Of ervaring met wissels in een helling? Dan ben ik benieuwd wat je erover kunt vertellen.

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
geen probleem hoor !!
maar waarom doe je je onderste sporen niet iets langer
dus gewoon je wissel naar links leggen of als je van bovenaf een wissel naar beneden laat gaan zodat je een doorrijbaar station krijgt met minimaal 1 spoor waar je doorheen kunt rijden ,anders moet je elke keer je trein achteruit rijden of vooruit rijden om in het station te komen en andersom weer om eruit te komen !!!

wissels in een helling zou ik niet doen heb het een keer geprobeerd in een proef baan maar het beviel me niet maar je moet het natuurlijk zelf weten

als je je stations breder wil dan kun je toch ook een 24064 of zoiets er tussen doen dus gelijk na de wissel een 24064 bijv en dan pas de 24224 dus dat scheelt een paar cm extra zeg maar
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Hallo Egmaf.
Ik heb nog niet alles goed bekeken maar wel je schaduwstation, ben zelf ook bezig wat proef opstellingen te leggen, de vorm vind ik heel goed uitgedacht maar raak je, met lange wagons niet de treinen op de andere sporen?
Ik heb dit zelf al uitgeprobeerd en bij mij is dit te krap.
Alleen bij R3, R4 en R5 gaat het goed.

Veel succes met het ontwerp.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Citaat van: remcy op zaterdag 12 april 2008, 03:36:11
geen probleem hoor !!
maar waarom doe je je onderste sporen niet iets langer
dus gewoon je wissel naar links leggen of als je van bovenaf een wissel naar beneden laat gaan zodat je een doorrijbaar station krijgt met minimaal 1 spoor waar je doorheen kunt rijden ,anders moet je elke keer je trein achteruit rijden of vooruit rijden om in het station te komen en andersom weer om eruit te komen !!!
Bedoel je het kleine kopstation? Dat is met opzet geen doorrijdbaar station, ik vind het rangeren daar juist leuk :) Alleen is de reistijd tussen beide stations wel erg kort...

Citeerwissels in een helling zou ik niet doen heb het een keer geprobeerd in een proef baan maar het beviel me niet maar je moet het natuurlijk zelf weten
Bedankt! Dat is de ervaring waar ik naar op zoek ben! Vertel eens, ging het om kruiswissels, boogwissels, slanke wissels, of rechte wissels? En wat ging er mis dan? Als ik geen wissels in een helling zou doen, moet ik rechts van de ringlocloods de helling fors steiler maken, of het dubbelspoor tussen beide stations door laten lopen (in plaats van onder het kopstation zoals nu). Maar dan loopt de treinbaan dus van muur tot muur in de kamer, en kan ik dus nergens meer bij...

Citeerals je je stations breder wil dan kun je toch ook een 24064 of zoiets er tussen doen dus gelijk na de wissel een 24064 bijv en dan pas de 24224 dus dat scheelt een paar cm extra zeg maar
Hola, de stations zelf hoeven niet breder, eerder juist wat smaller... Ik zou het spoor dat het grote station met het kopstation verbindt, graag wat langer willen maken (meer reistijd tussen beide stations dus).

Bedankt voor je meedenken!
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 12 april 2008, 08:19:45
Hallo Egmaf.
Ik heb nog niet alles goed bekeken maar wel je schaduwstation, ben zelf ook bezig wat proef opstellingen te leggen, de vorm vind ik heel goed uitgedacht maar raak je, met lange wagons niet de treinen op de andere sporen?
Ik heb dit zelf al uitgeprobeerd en bij mij is dit te krap.
Alleen bij R3, R4 en R5 gaat het goed.
Hmmm, ik ging er eigenlijk van uit dat als je de geometrie van de C-Rails gebruikt, geen problemen tegenkomt (ok, behalve misschien met wagens als die nieuwe gigantische trafowagen...). Waar voorzie je die problemen? In de 180o boog met de boogwissels, of in de slinger in het midden?
Ik zal ook eens wat proefstukjes gaan leggen...

CiteerVeel succes met het ontwerp.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Thnx, ooit wordt het wel wat, "with a little help from my friends";)

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
hey
CiteerHeeft iemand nog een idee om de afstand tussen de beide stations te vergroten?
ik dacht dat je vergroten is berbreden bedoelde !! :?
maar dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd gelezen


met die wissel in een helling heb ik met 2 wissels geprobeerd met de 611/612 en met de bochtwissels
kan niet precies vertellen waar het aan lag maar het was niks beviel heel slecht en ik kwam niet uit met de helling (kijk maar eens in mijn draadje aan mijn bureau kant liggen die wissels ik ben nu net na de wissels met de helling begonnen ) het schaafde op een of andere manier snapte het zelf ook niet daarna ook op het forum gevraagd en toen kreeg ik ook al het antwoord dat het beter was van niet

misschien kun je verlengen met 2 railspiralen !!??? (zeg maar wat geen ervaring mee  :D) dan kun je via 1 railspiraal naar onderen en dan daarna via de andere weer omhoog dan lijkt de reistijd tussen je beide stations ook langer omdat de trein langer weg is

als je van muur tot muur gaat dan kun je ook gaten maken waar je met je handen doorkunt
daar ga ik ook nog mee bezig en dan gewoon een huisje erop die je omhoog kunt drukken ofzoiets dat hoef je van bovenop niet te zien natuurlijk


succes
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 12 april)
Citaat van: remcy op zaterdag 12 april 2008, 13:05:40
met die wissel in een helling heb ik met 2 wissels geprobeerd met de 611/612 en met de bochtwissels
kan niet precies vertellen waar het aan lag maar het was niks beviel heel slecht en ik kwam niet uit met de helling (kijk maar eens in mijn draadje aan mijn bureau kant liggen die wissels ik ben nu net na de wissels met de helling begonnen ) het schaafde op een of andere manier snapte het zelf ook niet daarna ook op het forum gevraagd en toen kreeg ik ook al het antwoord dat het beter was van niet
Daar zal ik dus nog veel mee moeten experimenteren, want zonder die wissels in de helling "werkt" dit hele plan niet...

Citeer
misschien kun je verlengen met 2 railspiralen !!??? (zeg maar wat geen ervaring mee  :D) dan kun je via 1 railspiraal naar onderen en dan daarna via de andere weer omhoog dan lijkt de reistijd tussen je beide stations ook langer omdat de trein langer weg is
Gelukkig is een van de 2 stations een kopstation, dus is er zelfs maar 1 spiraal nodig. Maar een spiraal kost al snel 1,50 x 1,50 meter oppervlak, en dat zou dus betekenen dat de dubbelsporige aansluiting van het doorgangsstation niet meer te zien zou zijn. Nou lost dat wel mijn "wissels in hellingen" probleem op, maar ik vind dat deel juist zo mooi...

Ik denk dat ik het nog even moet laten bezinken voordat ik het juiste compromis gevonden heb. Maar bedankt voor het meedenken! Het zet mij ook weet aan om er eens anders naar te kijken. Tante M laat in haar eigen sporenplanen trouwens wel altijd veel steilere hellingen zien (kijk ook maar naar het voorbeeld bovenaan dit topic). Is die grens van 3% echt zo belangrijk?

Citeer
als je van muur tot muur gaat dan kun je ook gaten maken waar je met je handen doorkunt
daar ga ik ook nog mee bezig en dan gewoon een huisje erop die je omhoog kunt drukken ofzoiets dat hoef je van bovenop niet te zien natuurlijk
Ik moet zelf ook nog ergens in de kamer van de treinen kunnen genieten :). Vandaar dat het idee is om de strook tussen de 2 stations open te houden. Dan gaan de treinen dus om je heen, en heb je ook meer optische scheiding tussen beide stations...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Ok, het plan is weer wat verder ge-evolueerd. Vooral dankzij de commentaren hier en de ideeën die ik in het forum heb opgedaan.

Het hoofdstation is licht aangepast, zodat op de hoofdsporen ervan alleen nog slanke wissels (of normale wissels die door doorgaande treinen alleen rechtdoor bereden worden) liggen. En boogwissels natuurlijk, in mijn ruimte denk ik niet dat ik zonder die kan...


Ondergronds zijn de aanpassingen groter: Om meer ruimte tussen de onderste en de bovenste plaat te krijgen, heb ik een extra dubbelsporige lus enbij geplaatst. Het schaduwstation ligt nu een laag lager en heeft er een extra opstelspoor bij gekregen. Ook zijn de lange opstelsporen nog wat langer geworden.
Tussenlaag:

Schaduwstation:


En ook nog maar een nieuw 3D plaatje, voor de liefhebbers:


Zelf ben ik er nog niet over uit of het allemaal wel een verbetering is... Dus... Wat vinden jullie?

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
ziet er goed uit
kan zo 1 2 3 niet iets vinden  :lol: :lol:
veel succes met de bouw van dit huzaren stukje
complimenten alvast en ik kijk graag uit naar de foto's in je bouwverslag  :lol:
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Hai Robert,

Thnx voor je reactie, dat stimuleert me om hier te blijven posten.

Ik merkte dat ik nog steeds niet uitkwam met mijn hellingen, dus heb ik het ondergrondse deel nog iets verder aangepast. Ik het de foto's hier vlak boven aangepast, dus wat er nu staat is de meest recente versie.

Behalve in de boog om de draaischijf zit ik nu overal onder de 3,5% bij minimaal 10cm tussen de lagen. Ik denk dat dat maar voldoende moet zijn. Ook kunnen de doodlopende schadusstations-sporen nu van en naar overal komen, en er is nog een doorgaand schaduwstationsspoor bijgekomen.

Maar wat vond jij (en andere lezers) eigenlijk van het nieuwe stationsontwerp met de slanke wissels, vergeleken met het eerdere plan met de normale wissels? Ik vind het wel mooier zo, maar het kost ook meer ruimte (en dus moeten de treinen korter...).

Toch denk ik dat dit plan al aardig definitief is, dus ik kan langzaam alvast aan de ruwbouw gaan denken. De eerstkomende maand zal ik daar helaas geen tijd voor hebben (familie-omstandigheden, naar Las Vegas voor werk en ik moet zelf ook nog geopereerd worden, daar gaat allemaal veel tijd in zitten), maar zodra ik zover ben zal ik het laten weten!

Ik heb nog lang niet alle rails, maar gelukkig kan het plan in fases gebouwd worden: eerst de ruwbouw met de hoofdsporen, en dan stukje bij beetje de opstelsporen (van het schaduwstation) en de beide zichtbare stations uitbouwen.

Het is ook bedoeld als een meer-jaren project, vooral als ik ook aan de aankleding ga beginnen
Nu maar hopen dat ik in de tussentijd niet ga verhuizen, of dat Märklin falliet gaat...

Heeft iemand trouwens nog een leuke H0 vitrine te koop? Dan kan ik mijn treinen tijdens de bouw daar mooi in stallen....

Groet,
EgMaf


Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
met de slanke wissels is best mooi echter moet je wel opletten met je loc's en wagons dat ze niet ontsporen
voor de rest ziet het er super uit
en ik denk dat je inderdaad nu maar eens moet gaan bouwen  :lol: :lol:
te lang nadenken is niet goed hoor want dan blijf je dingen vinden weet er alles van  8) 8)
succes met bouwen
en spreek je wel weer
geen dank voor de hulp hoor doe het graag !!
wel een bouwverslag maken he !!??
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Remcy,

in jouw kommentaar zeg je "met de slanke wissels is best mooi echter moet je wel opletten met je loc's en wagons dat ze niet ontsporen voor de rest ziet het er super uit ".  
Wat bedoel je hiet eigenlijk mee? Met slanke wissels is de kans op ontsporen toch kleiner of niet soms?

Egmaf,

mooi plannetje, veel succes met de bouw.

Groetjes, John
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
je mag gewoon robert zeggen hoor !! :lol:

volgens mij slechter omdat de bochtwissels ook altijd problemen geven en dus die slanke wissels volgens mij meer problemen geven maar het kan ook maar zo anders zijn heb 1 keer over bij mijn dealer gevraagd welke hij zou aanraden (en dus niet qwua prijzen wat de wissels kosten maar gewoon echt advies )
en hun zeiden de normale
dus dus ga ik ervan uit en heb ik zelf ook normale gekocht
vandaar dat advies
als het anders is !!! ik heb ook niet overal verstand van gelukkig
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Citaat van: EgMaf op donderdag 17 april 2008, 03:10:22

ik moet zelf ook nog geopereerd worden, daar gaat allemaal veel tijd in zitten

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat er "verkeerd" is? Alvast succes met de operatie..

Leuk banenplan trouwens!
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
ja als ik ook zo vrij mag zijn
iets te snel gelezen en zie het nu staan !! :shock:

ach las vegas voor je werk zal toch niet verkeerd zijn !!??

en slim hoor dat je het gewoon als meer jaren plan ziet dat doe ik ook alleen ga ik soms wel heel hard  :shock: :lol:

succes met alles ik hoor het allemaal wel
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Robbert,

ben nog niet toe aan de bouw van een baan maar heb op advies van mijn handelaar alleen maar slanke wissels aangeschaft. Deze heb ik zelf echter nog niet kunnen testen. Moet ik me nu zorgen gaan maken? Zijn er forumleden die wel veel ervaring hebben met de slanke C-wissels?

Groetjes, John
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
@ Nameless: Een "Setpumcorrectie", oftewel: het tussenschot in mijn neus wordt aangepakt zodat ik vrijer kan ademen.
Op dit moment (tijdens het tikken) ben ik trouwens ook in het ziekenhuis, wake houden... :(

@ Robert: Ik dacht dat slanke wissels juist minder problemen gaven dan normale wissels, omdat ze vloeiender lopen.
Maar ik heb geen ervaring... Wie wel? Dus wie heeft juist meer, of minder, problemen met slanke wissels?

@John: Thnx :)

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
sterkte in het ziekenhuis !!!!

en die wissels net als wat jij zegt ik weet het niet helemaal dus wie weet het wel  :? :lol:

ook succes met je neus operatie bijna mijn hele familie heeft het ook gehad
en ze snurken allemaal een stuk minder  :roll: :wink: :mrgreen:
ik hoor je weer
groet robert

tilly/john
ik denk niet dat je je zorgen moet maken hoor denk dat die wissels ook best goed zijn alleen zeker weten doe ik het niet
dus ga er niet wakker van liggen  :lol: :lol:

groetjes
robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Hallo Allemaal,

Ik heb dit draadje pas ontdekt, en heb de discussies goed kunnen volgen.
Ik weet zelf nog heel goed dat ik met het ontwerp van mijn baan bezig was.
Ik had op zolder een baan met M rail. Echter de kinderen groeien op en hadden een buro nodig en dat paste niet in het kamertje (nu mijn treinen kamer) Dus alles afgebroken en natuurlijk nooit een foto van die baan gemaakt. Zoals gezegd werd de zolder verbouwd en op dat moment geen beschikking over een baan. Het was een mooie zomer en ik zat in de tuin eindeloos banenplannen te bestuderen en probeerde dan met de beschikbare ruimte iest leuks te plannen.
Ik vond het maken van het plan erg leuk om te doen. Er zat in het ontwerp één behoorlijke fout maar dat wist ik toen nog niet. Om ruimte te besparen heb ik gebruik gemaakt van meegebogen wissels het bespaard ruimte maar ze zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk zoals later bleek
Ik was dus zo dom om een meegebogen wissel te plaatsen net achter een tunnel ingang.
En laat die wissel juist een fabrieks foutje hebben. Moest dus een groot deel van de bovenbouw slopen om die wissel te vervangen. Met de slanke wissels nul problemen tot nu toe. Ik heb daar speciaal voor gekozen omdat in het echt de hoek van de wissel klein is. En met name lange gekoppelde wagons heel natuurlijk de wisselstraat passeren.
Beste egmaf jouw banenplan vind ik heel erg mooi, en zal zeker bijdragen aan aan een zeer gevarieerd treinen beeld, en er zijn rangeer mogelijkheden genoeg. Ik zal de bouw/ontwerp goed blijven volgen.

Gr. Bert :)
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie!
Liefst gebruik ik ook alleen slanke wissels in het zichtbare deel, maar dat zou betekenen dat ik in mijn beperkte ruimte veel minder mogelijkheden heb als nu met meegebogen en normale wissels er ook bij. De slanke wissels zijn nu zo gelegd dat doorgaande treinen (een BR05 met lange rijtuigen, of zelfs een E03 met Rheinpfeil wagens) vloeiend door het station kunnen rijden. De gebogen wissels worden (hopelijk) een beetje uit het zicht onttrokken door hun ligging (in de hoeken) en door de bebouwing er omheen (de locloods en het seinhuis). De normale wissels zullen ook wel door grote stoomlocs bereden worden (m.n. die aan de voorkant bij de draaischijf), maar dat zal alleen op kruipsnelheid gebeuren, dus dan is het niet zo erg. De wisselstraat in het linker dubbelspoor zijn ook normale wissels, maar omdat die aansluiten op een steile boog (die om de draaischijf heen gaat, ruim 5%) zal een trein die aftakkend over die wisselstraat gaat toch niet al te lang & snel kunnen zijn.

De problemen met wissels in tunnels ken ik ook nog van mijn M-Rail tijdperk. Dat was niet alleen bij boogwissels zo, vooral de kruiswissels konden nogal eens problemen opleveren als ze snel doorreden werden. Vandaar ook dat ik zal proberen om zoveel mogelijk proef te rijden voordat iets (zichtbaar of onzichtbaar) "ingebed" wordt in tunnels of strooigoed of wat dan ook.

Overigens heb ik er met name in het ondergrondse deel juist wel voor gekozen om zoveel mogelijk met meegebogen wissels te werken. Ze zijn over het algemeen goedkoper (want iedereen heeft er teveel door al die geslachtte startsets), en bij meegebogen wissels heb je ook niet automatisch de tegenboog-slinger van normale wissels.

Kortom: Veel testen, dan merken we het vanzelf wel. Maar eerst de ruwbouw (ondergrond), en daarvoor heb ik voorlopig geen tijd. Prioriteiten liggen nu natuurlijk bij het ziekenhuis :(...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Egmaf,
Een indrukwekkend ontwerp, zal de vorderingen ook zeker met belangstelling blijven volgen. vooralsnog sterkte voor, tijdens en na je ziekenhuis opname.
(dank voor je reaktie in mijn draadje)

groet Henk.
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Hoi EgMaf,

Ik vind het een heel mooie ontwerp 8), en ben benieuwd naar de verdere opbouw.
Enne sterkte met de operatie.

Gr.
René
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Citaat van: EgMaf op vrijdag 18 april 2008, 00:01:02
en daarvoor heb ik voorlopig geen tijd. Prioriteiten liggen nu natuurlijk bij het ziekenhuis :(...

Groet,
EgMaf

EgMaf,

ik wens jou sterkte,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Hallo Egmaf.
Allereerst sterkt voor de komende operatie en de herstel tijd die hier ongetwijfeld op zal volgen.
Misschien dat je na de operatie nog wat (extra) tijd aan je baan(ontwerp) kunt besteden.
De veranderingen in je al mooie baanplan komen het ontwerp zeker ten goede, de veranderingen bij de bochtwissels geven lange wagons (ietsje) meer ruimte en door het toepassen van de slanke wissels wordt het verloop nog veel mooier! 8)
Jammer alleen dat je hierdoor wel lengte inlevert, slanke wissels kosten best veel ruimte maar het rijdt geweldig mooi!
Zelf heb ik best veel slanke wissels maar, tot nu toe, gebruik ik deze alleen op die stukken waar met een behoorlijke snelheid gereden wordt.

Sterkte met de operatie en veel succes met je ontwerp en bouw van de baan!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Citaat van: EgMaf op donderdag 17 april 2008, 22:13:57
@ Nameless: Een "Setpumcorrectie", oftewel: het tussenschot in mijn neus wordt aangepakt zodat ik vrijer kan ademen.
Op dit moment (tijdens het tikken) ben ik trouwens ook in het ziekenhuis, wake houden... :(

Groet,
EgMaf

Een familielid van mij heeft dat ook pas gehad.
Operatie en revalidatie was vrij pijnloos verlopen.

Hoop dat het bij jou hetzelfde is!

Sterkte nogmaals!
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Heeyyy EgMaf,

Wat lees ik nu....jij in het ziekenhuis?? Soooo zeg....nou, mag ik je dan enorm veel sterkte, beterschap en een enorm snel herstel toewensen??? Wel hartstikke leuk dat je alsnog in staat bent om het forum te bezoeken.

Ik hoop in elk geval dat de operatie je medische trubbels zal oplossen.

By the way, je railplan ziet er grrrreat uit!!!

Vele groeten,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Heee allemaal, bedankt voor de positieve reacties!

Maareh.... Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was...
Vorige week was ik in het ziekenhuis om wake te houden, dus niet voor mezelf.
De wake is inmiddels afgelopen, de begrafenis is morgen :(. Nu druk met alles regelen.

Volgende week dan Las Vegas. Zal best wel leuk zijn, maar zin heb ik er niet (meer) in.
En pas de week erna ga ik zelf onder het mes. En inderdaad, dat zou een lichte operatie moeten zijn.
We zullen zien, ik ben nog nooit onder narcose geweest...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Citaat van: EgMaf op maandag 21 april 2008, 16:49:22
Heee allemaal, bedankt voor de positieve reacties!

Maareh.... Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was...
Vorige week was ik in het ziekenhuis om wake te houden, dus niet voor mezelf.
De wake is inmiddels afgelopen, de begrafenis is morgen :(. Nu druk met alles regelen.

Volgende week dan Las Vegas. Zal best wel leuk zijn, maar zin heb ik er niet (meer) in.
En pas de week erna ga ik zelf onder het mes. En inderdaad, dat zou een lichte operatie moeten zijn.
We zullen zien, ik ben nog nooit onder narcose geweest...

Groet,
EgMaf

Oh, foutje.
Ik dacht dat je al opgenomen was voor die neuscorrectie. Nu snap ik het!

Sterkte met de verwerking van het overlijden.  :(
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Hoi EgMaf,

Gecondoleerd met je verlies beste man....enorm veel sterkte voor jou en de jouwen!

:cry:

En yep, ook voor mij het misverstand, meende dat je alles al achter de rug had en aan het bijkomen was in het ziekenhuis....had ik ook verkeerd begrepen. Sorry!

Wel...kan me indenken dat je niet veel zin meer hebt in die reis naar Las Vegas, kan je alleen maar een behouden heen-en terugreis hebt en hopelijk toch wat afleiding!!!

En voor de aankomende operatie: enorm veel sterkte, succes en herstel spoedig! Die narcose, maak je daar niet druk over...heb ooit volledige narcose gehad, geen centje pijn....lijkt wel of je maar een minuutje weg bent geweest terwijl dat veel langer is in werkelijkheid...maar niks om je zorgen over te maken. Spannend blijft het toch.....ik kan veel schrijven natuurlijk.

Hou je haaks matey, we denken aan je!

Vele groeten,

Crowtje
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
gecondoleerd
wel gesnapt maar vergeten sorry
sterkte
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Thnx (allemaal)...
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Phoe phoe...
Na 2 begrafenissen  :?, weekje Las Vegas (werk!  8)) en mijn operatie, ben ik nu... ziek!  :shock:

Volgende fase (bouwen van het frame voor de baan) gaat dus nog even uitgesteld worden, ik moet het echt even rustiger aan gaan doen. Maar.... Dat geeft natuurlijk wel tijd om nog een kritisch door de plannen heen te gaan!  :P

Ondergronds zag ik niets meer wat verbeterd kan worden (dus laat het me weten als jij het wel ziet!).
Bovengronds is er wel veel aangepast:

  • Door de rechter wisselstraat van het station aan te passen, en het lok-wachtspoortje te laten vervallen, kunnen er nu langere treinen in het station stoppen.
  • Het onderste stationsspoor is nu ook bruikbaar om nieuwe, langere treinen op samen te stellen. Daarvoor is er rondom de locloods een uithaalspoor gelegd en een extra opstelspoor tegenover de locwerkplaats (BW).
  • De locwerkplaats (BW) is ook iets groter geworden. In plaats van de 3-sporige loods komt er nu een 4 of 5 sporige (waarvan een paar sporen korter zullen zijn). Het aantal verzorgingssporen is verdubbeld, de bekoling verplaatst richting de draaischijf, en het vertrekspoor van het BW sluit nu zonder zaag-beweging aan op het station.
  • Er is een extra goederenspoortje gekomen, zodat er nu altijd een spoortje beschikbaar blijft om het goederenloodsje naast het station te bereiken. Dat vrije spoortje krijgt meteen ook een weegbrug en beladingsmaat.
  • Het uitrijspoor van de zijlijn is gedeeltelijk ondertunneld (de gedacht is dat dat spoor er vroeger niet was, maar na uitbreiding er toch moest komen. Omdat daar geen plaats meer voor was hebben ze een korte tunnel gebouwd in een stuk rots/berg waar historische stedelijke bebouwing bovenop staat).
  • Het eindstationnetje van de zijlijn is wat vloeiender / natuurlijker vormgegeven. Bovendien is de afstand tussen beide stations nu iets groter, en lijkt het nog een beetje langer doordat er 2 tunneltjes en een brug tussen zitten.

Hier het plaatje:


In 3D:


Vertel, wat vinden jullie ervan? Voorlopig ben ik nog niet op deze laag aan het bouwen, dus vermaak ik me wel met plannen (en opnieuw plannen). Ik ben bang dat het huidige plan erg "vol" is (veel rails per m2), maar als ik naar de tekeningen en 3D plaatsjes kijk, lijkt het allemaal toch wel mee te vallen. Een landschappelijke bergbaan zal het niet worden, maar dat is ook niet de bedoeling....

Dus, opnieuw, wat denken jullie?

Groet,
EgMaf

PS: Iemand enig idee waarom WinTrack het plan op mijn breedbeeldscherm in de verkeerde hoogte/breedte verhoudingen laat zien? Dat zie je zelfs op de screenshot hierboven, Ovale draaischijven bestaan volgens mij niet  :shock:!

Edit: Foutjes in plaatjes hersteld..
Re: EgMaf's treinenkamer (update 16 april)
Ik vind dat je prachtig met wintrack kan toveren.
Maar... Van de beschikbare ruimte heb je nog maar heel weinig over voor scenery.

Ik persoonlijk vind het een beetje overkill aan sporen.

succes

Dennis
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
ai
druke en minder leuke periodes gehad dus
is de operatie goed gegaan ???
je baan is erg mooi
maar ik zou zeker iets meer ruimte houden voor scenery (als je dat wilt tenminste )
is het misschien niet mooier om een rolbrug erin te doen en die draaischijf weg te laten
zodat je je opstelsporen allemaal weg kunt doen
en dan doormiddel van een rolbrug toch een aantal opstelspoen terug krijgt ???
succes
groet robert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: remcy op donderdag 22 mei 2008, 01:02:13
ai
druke en minder leuke periodes gehad dus
is de operatie goed gegaan ???
je baan is erg mooi
maar ik zou zeker iets meer ruimte houden voor scenery (als je dat wilt tenminste )
is het misschien niet mooier om een rolbrug erin te doen en die draaischijf weg te laten
zodat je je opstelsporen allemaal weg kunt doen
en dan doormiddel van een rolbrug toch een aantal opstelspoen terug krijgt ???
succes
groet robert

Hai Robert,

Morgen controle, maar ik denk wel dat alles goed gegaan is met de operatie. Helemaal helder ben ik na de narcose nog steeds niet, maar dat was ik ervoor ook al niet  :lol:

Rolbrug, tja.. De lange opstelsporen zijn bedoeld om complete treinen vanuit samen te kunnen stellen (dus voor rijtuigstammen e.d.), dat red je niet met een rolbrug.
Bovendien vind ik een draaischijf zo mooi op een Tijdperk III baan met vooral stoomlocs  :P

Iemand nog rails / wissels / aandrijvingen / wisseldecoders / terugmelddecoders over (of een goed advies voor welke & waar te kopen?)

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Mooi ontwerp , dat op zeker  8)

Je kan ook , als je het ronde spoortje achter de locloods laat vervallen, 2 locloodsen naast elkaar plaatsen.

Heb het zelf ook en vind het een machtig mooi geheel, 2 van die loodsen naast elkaar.

Een rolbrug is ook zeker een optie, maar dan wordt het allemaal zo recht toe recht aan.

Mvg Gert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Hi Guido,

Wordt allemaal wel mooi hoor! Je bent lekker los op Wintrack!

Voor het aansturen van de wisseldecoders zou je prima een OM32 kunnen gebruiken. Met een zo´n ding stuur je dan bv via Koploper 16 wisselsaandrijvingen aan. Een om32 kost ca. 45 euro en als je dat vergelijkt met een K83 (compatible) dan is dat een fractie van de kosten.

Andere tips zijn natuurlijk open deuren
- Rondneuzen in Houten
- idem op Ebay, Marktplaats
- Zelf solderen (terugmelders etc.)
- mijn voorraad rails, die nog steeds in de aanbieding is, (188, 172 en 130) aanspreken :-)

Groet,
Leendert
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Citaat van: EgMaf op donderdag 22 mei 2008, 01:36:12
Citaat van: remcy op donderdag 22 mei 2008, 01:02:13
ai
druke en minder leuke periodes gehad dus
is de operatie goed gegaan ???
je baan is erg mooi
maar ik zou zeker iets meer ruimte houden voor scenery (als je dat wilt tenminste )
is het misschien niet mooier om een rolbrug erin te doen en die draaischijf weg te laten
zodat je je opstelsporen allemaal weg kunt doen
en dan doormiddel van een rolbrug toch een aantal opstelspoen terug krijgt ???
succes
groet robert

Hai Robert,

Morgen controle, maar ik denk wel dat alles goed gegaan is met de operatie. Helemaal helder ben ik na de narcose nog steeds niet, maar dat was ik ervoor ook al niet  :lol:

Rolbrug, tja.. De lange opstelsporen zijn bedoeld om complete treinen vanuit samen te kunnen stellen (dus voor rijtuigstammen e.d.), dat red je niet met een rolbrug.
Bovendien vind ik een draaischijf zo mooi op een Tijdperk III baan met vooral stoomlocs  :P

Iemand nog rails / wissels / aandrijvingen / wisseldecoders / terugmelddecoders over (of een goed advies voor welke & waar te kopen?)

Groet,
EgMaf

ons forumlid stanny heeft zijn volledige collectie in de verkoop.
neem eens een kijke zou ik zeggen

Dennis
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei: DE BOUW IS GESTART!)
@Leendert: You've got mail  8)
Ivm bedrijfszekerheid gebruik ik voor electronica liever "pre-soldered" decoders.
Marktplaats & Ebay ken ik inderdaad, en ik ben daar ook driftig aan het snuffelen
En de komende maanden is er helaas geen beurs in Houten...
Die OM32 ziet er interessant uit, maar als ik het goed begrijp kun je dan niet via je CS wissels schakelen, toch...?

@Dennis: Het kostte wat moeite, maar ik heb de lijst van Stanny gevonden. Bedankt voor de tip!
Helaas vind ik zijn vraagprijs voor de decoders nogal aan de prijs. Maar ik zal hem eens een PBtje sturen...

Overigens:
Vandaag is de bouw officieel gestart!!!
Vuren balkjes van 68x18mm gekocht voor het frame, en een nieuwe accu-boormachine (de oude was alweer 10 jaar oud, en de lader deed het niet meer goed...).
Paar balkjes zijn zelfs al gezaagd, maar daarna was ik ook bekaf  :?(ben nog herstellende...).

Als er iets van te zien is, zal ik er foto's van maken en die plaatsen.
Moet ik daar dan een nieuw topic voor maken in het "baanbouw" hoofdstuk?

En ik zoek nog steeds rails, wissel, aandrijvingen, wisseldecoders en terugmelddecoders.

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei: DE BOUW IS GESTART!)
Citaat van: EgMaf op donderdag 22 mei 2008, 23:08:56
Die OM32 ziet er interessant uit, maar als ik het goed begrijp kun je dan niet via je CS wissels schakelen, toch...?
Klopt, maar de OM32 serials worden op een RS232 poort aangesloten en vanuit Koploper aangestuurd. Een OM32 serial kan niet op een centrale aangesloten en aangestuurd worden. Nadeel aan de OM32 is dat deze alleen met Koploper of Dinamo kan worden aangestuurd.

http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Mvg,
Peter

Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei: DE BOUW IS GESTART!)
Citaat van: Freak op donderdag 22 mei 2008, 23:22:43
Citaat van: EgMaf op donderdag 22 mei 2008, 23:08:56
Die OM32 ziet er interessant uit, maar als ik het goed begrijp kun je dan niet via je CS wissels schakelen, toch...?
Klopt, maar de OM32 serials worden op een RS232 poort aangesloten en vanuit Koploper aangestuurd. Een OM32 serial kan niet op een centrale aangesloten en aangestuurd worden. Nadeel aan de OM32 is dat deze alleen met Koploper of Dinamo kan worden aangestuurd.

http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Mvg,
Peter



Hallo Peter,
Bedankt voor de info. Dan valt de OM32 helaas af, want ik wil niet verplicht zijn om de PC aan te zetten als ik wil rijden...

Maar.. Zijn er nog meer van dat soort verborgen schatten? Tot nu toe heb ik alleen gekeken bij Tante M, Viessmann (maar ik begrijp nog niets van wat nou precies wat doet bij hun), Conrad en LDT...

Groet,
EgMaf
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
De Viessmann werken hetzelfde als de M*.
Interssant is ook de ESU SwitchPilot 58100, te gebruiken voor wissels, seinen en servo's.

Info: http://www.modeltreinen.nl/esu/esu58100.html


Mvg,
Peter
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: EgMaf's treinenkamer (update 22 mei)
hey egmaf
foto's  :lol: :lol: :lol:
ik snap dat het met de rolbrug
maar je zou bijv 3 sporen zo kunnen laten (lang ) en dan aan die onderste de rolbrug aansluiten
hou je die draaischijf er toch gewoon bij  :lol: :lol:
spreek je weer en succes met de bouw
groet robert