Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen

Gestart door Wilfred zondag 22 mei 2022, 13:20:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Hallo,
Een 3021 is voorzien van een esu 59616 in combinatie met marklin 60944 voor de aandrijving.
Hiervan wil ik de gloeilamjes vervangen door led.
Mijn vraag is, is de esu reeds voorbereid voor een led van ca 3 volt? Of dien ik tussen de leds en de ESU59616 een printplaat in te bouwen met bruggelijkrichter en weerstand?

Groet
Wilfred
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Je zet een weerstand van pak 'm beet 1,5K ohm in serie met elke led. Zie ook de Esu gebruiksaanwijzing H 6.10.2.

Gr, Ben.



Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Wilfred, het is heel simpel; een beetje elektronica werkt alleen onder een gelijkgerichte en gestabiliseerde spanning.
Op elke decoder is daarvoor al een diode gelijkrichterbrug en spanningsstabilisatie aanwezig.
Dat geldt dus ook voor de transistoren die voor de AUX poorten worden gebuikt.
Maar omdat een AUX poort naar "massa", (= 0 Volt) schakelt, en de led tussen de + (= ±18 Volt) en massa wordt aangesloten, zal er een veel te hoge stroom door de led gaan lopen en zal deze verbranden.
Dus moet je, zoals Ben al aangaf, een stroombegrenzende (voorschakel)weerstand in serie opnemen met de led, of led's.
De waarde van de weerstandbepaalt ook de stroom door de led en daarmee de helderheid.
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Ter aanvulling:

Je kan de LED's naar de massa van de lok schakelen. Dat heeft het nadeel dat ze enigzins knipperen.
Beter is het om de LED's naar de U+ van de decoder te schakelen. Bij een ESU decoder is dat de blauwe draad. Deze blauwe draad mag NIET met de massa van de lok worden verbonden!
Tussen de functieuitgang en de U+ staat 12V. Een weerstand van circa 1K of 1,2K zal voldoende zijn.
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 06 juni 2022, 06:38:11
Tussen de functieuitgang en de U+ staat 12V. Een weerstand van circa 1K of 1,2K zal voldoende zijn.
Ga maar eerder uit van 18 Volt en de waarde van de weerstand hangt af van hoeveelheid leds die je in serie zet.

Op deze site vind meer info over leds en gebruik voor modelspoor. ==> Klik.

En op deze site vind je handige rekentools voor het berekenen van de weerstandswaarde. ==> Kik.

Maar houd er rekening mee dat de berekende weerstandwaarden vaak te laag zijn en de leds veel te fel branden, dus is het vaak een beetje expirimenteren met hogere weerstanden, tot je de juiste licht intensiteit hebt.
Re: digitaliseren 3021 / V200 en daarbij gloeilampen door led vervangen
Ik zou ook de rekentool gebruiken, in ieder geval als leidraad.
1Kohm is wel wat weinig als er maar 1 ledje aan hangt, 1.5Kohm misschien nog te fel.

Afhankelijk in wat je wil zit je vanaf 1.5Kohm redelijk safe, zelf gebruik ik 2.2 en 3.3Kohm
Vind bij een stoomlok te felle lichten niet zo mooi, maar die van jouw is een dieseltje?
Sommigen gaan al richting 4Kohm afhankelijk van de toepassing heb ik begrepen.

Zoals advies in vorige, de U+ gebruiken met Aux. (en deze niet via lokmassa)
Qua leds zelf en weerstand kun je weinig verkeerd doen, behalve dat je ledjes springen wegens te weinig aan weerstand.
Dit is mij ook wel eens overkomen met een 1Kohm op 1 ledje wegens gebrek aan voorraad 1206 smd weerstandjes.
Later deze verwisseld voor een 2.2
Maar je kan de 1Kohm aan elkaar solderen dan heb je 2Kohm
Kleiner dan 1206zou ik ze niet nemen als je voor smd gaat, dit is lastig tussen de decoder draad te solderen en de lipjes van de smd weerstand kunnen loskomen.