Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke trafo heb ik nodig ?

Gestart door Lodewijk59 zondag 22 mei 2022, 10:02:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke trafo heb ik nodig ?
Beste forumleden

Ik ben net begonnen met Marklin (M-rails) met Delta aansturing. Mijn baan bestaat uit 12,3 meter rails, en er rijden maximaal 2 treinen tegelijk. Verder niet.

Mijn vraag is: met welke van de volgende Marklin trafo 's kan ik volstaan ?

Technische uitleg is niet aan mij besteed, het is voldoende om aan te geven welke trafo ik nodig heb.

7540 10 VA
6671 16 VA
6631 30 VA

Groeten
Louis


Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
De 6631 benut de Delta het beste en heeft nog iets ruimte over.
De 7540 is net genoeg voor 1 trein. De 6671 zal voor twee treinen net wel of net niet gaan.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Ik neem aan dat je deze trafo's al in huis hebt?
Dan gewoon de trafo met het meeste vermogen kiezen ofwel de 6631.
Komt dacht ik ook redelijk overeen met het maximale vermogen dat de Delta kan leveren.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Ik moet de trafo nog aanschaffen, vandaar mijn vraag.

Het antwoord is duidelijk, het wordt de zwaarste trafo.

Bedankt voor de reacties

Groeten
Louis
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Citaat van: Lodewijk59 op zondag 22 mei 2022, 10:02:36Technische uitleg is niet aan mij besteed, het is voldoende om aan te geven welke trafo ik nodig heb.
Dat is jammer. Als je niets van de techniek begrijpt, is er een goede kans dat je iets anders koopt dan wat je eigenlijk nodig hebt.

Met twee Delta-locs op de baan heb je aan alleen een transformator waarschijnlijk niet genoeg. De Delta-functies kun je er niet mee bedienen. Ze kunnen wel rijden, maar reageren allebei tegelijk op de rijregelaar. Afzonderlijk harder of zachter laten rijden gaat niet. Je moet heel goed opletten en tijdig wissels omzetten of de treinen laten stoppen om botsingen te vermijden.

In de 3rail wiki staat een artikel over het Delta systeem. De techniek is al oud, maar als je het al hebt of voor hooguit een paar tientjes kunt kopen, kun je het gebruiken en dan heb je al heel wat meer mogelijkheden dan met alleen een trafo. Meer dan een paar tientjes vind ik het niet meer waard, dan kun je beter iets nieuwers kopen om de treinen te besturen.

Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Zelf zou ik gaan voor de 6647 (32VA). Bij gebruik van de  blauwe trafo's kunnen de delta decoders defect raken bij het omschakelen van de rijrichting.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
 @citaat inderdaad de beste keuze als het toch nog aangeschaft moet worden.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Bij mijn keuze voor een blauwe trafo spelen nostalgische motieven een rol.

Fijne avond
Louis
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Ja, maar ja, waarom zou je nostalgisch je decoders willen vernielen?
Het probleem met de blauwe trafo's was dat de omschakelspanning gemakkelijk flink hoger kan zijn dan 24 volt. Een klassiek omschakelrelais zit daar niet mee, maar een decoder vaak wel.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Onder het tabblad WIKI met zoekwoord "transformator" vind ik terug dat het verhaal van de uitgangsspanning een BROODJE AAP VERHAAL is. Ik kan de oude blauwe trafo (niet de metalen uitvoering) gewoon gebruiken. Wat moet ik daar, als beginneling, nou mee ?

Henkv leg mij a.u.b. uit waarom dit niet waar is ?

Groet
Louis
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Dan zou ik in de WIKI eens zoeken op 6631, daar staat dat de te hoge uitgangsspanning defecten kunnen veroorzaken in locdecoders.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Citaat van: Lodewijk59 op zondag 22 mei 2022, 20:58:58
Wat moet ik daar, als beginneling, nou mee ?
Wat je daarmee moet? Luisteren naar wat de mensen hier zeggen en niet zo stronteigenwijs doen. Je mag het van mij proberen, maar ik betaal geen nieuwe decoder voor je. Heb je geluk dat ie net wat beter loopt en jij op een rustige plek in het net zit, kan alles goed gaan. Heb je pech, dan ontsnapt de elektronische rook uit je decoders.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Sluit een voltmeter aan en push reverse. Ouwe metaal blauwe transformer geeft meestal veel meer dan 25V.  Poef, daar gaat de digital decoder.  Verder is de internal wiring niet beveiligd, dus ook soms kortsluiting. Poef, daar gaat weer een digital decoder.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Broodje aap of niet... Het ligt niet zo zwart-wit, dat lees je ook in de wiki onder de kop 'märklin transformatoren'.
De oudere trafo's zijn minder stabiel als het gaat om de omschakelpuls. Die kan nogal hoog zijn, en net zo lang op de baan staan als je knop doorgedraaid houdt. Zo hoog en lang  dat de oudere decoders kunnen bezwijken.
Het zal meestal goed gaan. Op die ene keer na.
En dan je wens met Delta te rijden: alles kan (nog steeds). Maar voor een bescheiden bedrag kun je een (gebruikte) MS2 kopen met gleisbox. DC-voeding eraan en je rijdt volledig digitaal. Die oude delta-locjes rijden er vrolijk op en elke nieuwe digitale loc ook.
Als je (her-) begint, kun je beter goed instappen in plaats van te gaan werken met gedateerd spul met beperkingen of issues die intussen in de nieuw beschikbare spullen verholpen zijn. Het scheelt ergernis en frustratie die een nieuw begin snel tot een nieuw einde van de hobby kunnen maken.

Groet,

Peter

Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Citaat van: Lodewijk59 op zondag 22 mei 2022, 20:58:58

Onder het tabblad WIKI met zoekwoord "transformator" vind ik terug dat het verhaal van de uitgangsspanning een BROODJE AAP VERHAAL is.


Het "broodje aap verhaal" slaat op de uitgangsspanning die hoger is geworden omdat de netspanning is verhoogd. Maar die verhoging van 220V naar 230V is 4,5% dus marginaal. Daar gaat een decoder niet van kapot.

De blauwe trafo wordt ontraden omdat de tolerantie op de omschakelpuls erg hoog is, los van de netspanning. Om die reden kun je die beter niet gebruiken in combinatie met een decoder.

Gr, Ben.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Bedankt voor alle adviezen, er is me veel duidelijk geworden. Ik ben even niet in de gelegenheid om eventuele nieuwe reacties te lezen.

Groeten
Louis
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Citaat van: Lodewijk59 op zondag 22 mei 2022, 20:58:58
Onder het tabblad WIKI met zoekwoord "transformator" vind ik terug dat het verhaal van de uitgangsspanning een BROODJE AAP VERHAAL is. Ik kan de oude blauwe trafo (niet de metalen uitvoering) gewoon gebruiken. Wat moet ik daar, als beginneling, nou mee ?

Henkv leg mij a.u.b. uit waarom dit niet waar is ?


Hebben anderen al gedaan zie ik.  :)
De blauwe trafo's waren niet al te nauwkeurig als het om de maximale uitgangsspanning ging. Kijk niet vreemd op als je een omschakelpuls van 28 volt meet en dan kom je aan waarden waar decoders soms niet tegen kunnen.
Ben heeft al prima uitgelegd waar het broodje aap over gaat.

Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Hallo,
Volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald.
Toen M met het digitale op Motorola protocol uitkwam waren er brochures waarbij je een baan in delen kon digitaliseren.
Door de baan op te delen (middelleider onderbreken en railwippen te gebruiken) kon je bijv. de hoofdbaan analoog laten rijden en het lokdepot en goederen station digitaal besturen. De decoders (dat was op dat moment ,1985, de kracht van het MM systeem) herkende "zonder" problemen of ze zich in een analoog of digitaal deel ophielden. Zelf ben ik ook zo begonnen. Toen de goedkopere DELTA op de markt kwam werden de DELTA locs aan geprezen onder het motto " van analoog naar digitaal "met de zelfde lok!!. Zo kon je goedkoop naar digitaal omschakelen. DELTA decoders werden niet eens los geleverd en ombouw naar DELTA kon alleen bij vakhandel. Die kregen ook alleen DELTA decoders geleverd (wat ook al bij de introductie van MM dig. was gebeurt. Dat was maar even houdbaar. Vaste klanten kregen ze wel. Er waren zelfs baanontwerpen (van M)waarbij analoog en digitaal eventueel DELTA door elkaar werden gebruikt. Het spanningsprobleem kwam pas nadat de decoders geavanceerder werden en de dipswitches werden ingeruild door programmeerbare decoders. Die waren veel gevoeliger. Conclusie: nostalgische (oude) decoders verdragen de omschakelpuls prima. De jeugd legt het loodje.   digibert     
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Citaat van: digibert op maandag 23 mei 2022, 14:56:31

Volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald.


Hoedatzo?

De vraag is: welke trafo heb ik nodig en aanvullend: ik wil de blauwe omwille van nostalgie. En dat laatste wordt afgeraden om redenen en daarmee was het klaar toch?
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Dat afraden is m.i. w.b. delta decoders onzin.
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
 @citaat welles nietes welles nietes welles nietes    :D :D :D :D :D
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
In mijn vraag noemde ik ook de raillengte van mijn baan: 12,3 meter. Begrijp ik goed dat de baanlengte er niet toe doet, maar alleen het aantal loks dat tegelijk moet kunnen rijden ?

Groeten
Louis

Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
De treinen zijn de verbruikers, die trekken stroom en hoe meer treinen er rijden des te meer stroom moet er geleverd worden.

Met deze raillengte zal de weerstand verwaarloosbaar zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Een verhaallijn over wel of geen oud materiaal gebruiken komt telkens weer terug.
Als je nou wel de oude blauwe wil blijven gebruiken is dan een spanningsbeperkende maatregel afdoende om ervoor te zorgen dan de omschakelspanning niet boven de 24 volt uitkomt?
Met b.v. twee zenerdiodes type C 24(R) naar elkaar gericht in serie, zorgen voor het aftoppen van beide helften van het ingangssignaal.  Beide sinussen worden dan doorgelaten. Een zenerdiode vertoont een gecontroleerde doorslag en vereist geen externe schakelingen om de stroom te beperken. Wel de juiste wattage kiezen daarom heb ik C24 geschreven.
Of een Schottky diode, die zijn veel sneller dan een zener en dat is wat je wil, snel de spanning op 24 volt houden om de decoder te beschermen, zie ook de uitleg in de Wiki voor diodes.
Of kent iemand een ander beperkende maatregel zodat de omschakelpuls niet boven 24 volt uitkomt? Iets uit de leer van geschakelde voedingen misschien want die schakelingen blijven ook keurig op de ingestelde hoogte.

Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Lid sinds: 2020

offline
Re: Welke trafo heb ik nodig ?

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Delta_Control#-_6607_Delta_Station

De delta control 4F 66045
Of de oudere blauwe 6604 met rij transformator (blauw)
Heb deze beide nog liggen, en voor kinderen werken deze nog het best/makkelijkst.
Met als 2e keus de modernere ms2 voor meer digitale opties/keuze maar nog steeds vrij makkelijk te bedienen.

Waarom geen eigenlijk geen ms2???? (mobilestation2 of 3)
Persoonlijk zou ik voor een ms2/3 gaan, net wat gezegd wordt de delta lokjes doen het daar ook prima op, heb je meerdere kun je het adres op je lok en ms2 makkelijk aanpassen naar een vrij adres.
Een ms2 is praktischer dan de delta controller bij bijvoorbeeld meerdere stoom loks of meerdere diesels etc, of bij meer dan 4 loks.

En moet eerlijk zijn, eerder met de delta had ik nooit meer dan 4 loks, nu met (ms2 en nu cs3) heb ik al een vitrine hangen wegens een te kleine baan 8o 8o




Re: Welke trafo heb ik nodig ?
Citaat van: Lodewijk59 op donderdag 26 mei 2022, 08:55:38
In mijn vraag noemde ik ook de raillengte van mijn baan: 12,3 meter. Begrijp ik goed dat de baanlengte er niet toe doet, maar alleen het aantal loks dat tegelijk moet kunnen rijden ?

Dat heb je helemaal goed bedacht. Als je weet hoeveel vermogen de trafo op de baan kan zetten dan weet je hoeveel treintjes je kan laten rijden. Gemiddeld neemt een treintje met decoder iets van 300 tot 500 mA rijdend op. Binnenverlichting kost ook wat vermogen. Zelfde geldt voor wisselaandrijvingen. Alleen dat is vaak een kort moment waarbij veel vermogen gevraagd wordt.