Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!

Gestart door Schienenbus2012 zaterdag 21 mei 2022, 19:20:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Vanaf 1 juni kun je door heel Duitsland reizen met de trein( tram, U-Bahn, bus) voor slechts € 9 per maand, UITGEZONDERD IC, ICE en langeafstandsbussen.

Dit geldt voor de maanden juni, juli en augustus. Je kunt per maand, maar ook voor 2 of 3 maanden, betalen.

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

Ik schat dat ik voor de 3 maanden ga.  :P

Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Daarna kom je weer terug?   :D  ;)
Goeie actie, en per 1 juni ongev. €0,50 korting op liter benzine.

Gr. Jan
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Juni valt af, minder treinverkeer tussen Emmerich en Oberhausen vanwege derde spoor Betuweroute.

Daarna regelmatig een dagje weg.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
En natuurlijk hopen we op een mooi fotoverslag ....
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Dat moet goed komen.

Toch de ticket voor juni gekocht. 25 juni en 26 juni is het jaarlijkse Sommerfest bij DB museum Koblenz.
Vanaf Keulen Hbf rijdt een TEE naar het museum. https://www.facebook.com/DBMuseum.Koblenz/photos/pcb.5182082571870205/5182079288537200/
Ik had me voorgenomen deze trip nooooooooit meer te doen. Niets veranderlijker dan een mens. O:-D
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
 @citaat
Was die trip dan zo erg dat je het niet meer wilt doen?
Overigens is het €9,- ticket niet geldig in die TEE, maar ik neem aan dat het je ging om het stuk Arnhem-Keulen?

Groet, Marc
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
De vorige keer ging er van alles mis op het laatste stukje. De laatst kilometer duurde meer dan uur en was zonder airco. Ik had al pijn in de rug voor het uitstappen.
Dat €9 ticket is inderdaad voor dat stuk aangeschaft. Nog even wachten op de prijs van de TEE, er zijn nog wat technische problemen op de website.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Een airco-trein met een niet werkende airco is inderdaad niet grappig, zeker niet in de zomer. Dat heb ik zelf helaas ook al een keer mee mogen maken.
De DB vreest overigens nu al dat het een puinhoop gaat worden deze zomer, vanwege de extra drukte met die goedkope tickets.

Groet, Marc
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Citaat van: 44er op zaterdag 21 mei 2022, 20:34:39
Daarna kom je weer terug?   :D  ;)
Goeie actie, en per 1 juni ongev. €0,50 korting op liter benzine.

Gr. Jan

Over de benzine in Duitsland: inmiddels is duidelijk dat de belasting op benzine vanaf 1 juni 29,55 cent lager wordt. Maar het is de vraag of de pomphouders dit volledig teruggeven aan de klant en wanneer ze de prijsverlaging doorvoeren. Voor wie Duits kan lezen: https://www.faz.net/aktuell/finanzen/benzinpreis-und-inflation-was-bewirkt-die-steuersenkung-ab-1-juni-an-tankstellen-18047271.html

Maar een sociaal gewenste opmerking op dit forum is natuurlijk: pak de trein en profiteer van de 9-euro-aanbieding! :D
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Treinen zijn om naar te kijken, niet om in te gaan zitten.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 25 mei 2022, 13:02:31
Treinen zijn om naar te kijken, niet om in te gaan zitten.
Misschien mis je iets?
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
 @citaat Ja, mond/neus masker in de trein.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 25 mei 2022, 13:02:31
Treinen zijn om naar te kijken, niet om in te gaan zitten.

Ik snap je opmerking, maar af en toe moet ik weer voelen dat je gelijk hebt. De pijnstillers zitten al in mijn rugzak.  O:-D
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Met trombose of artrose is stil zitten ook niet alles, maar in een trein kun je tenminste nog lopen of je fysio-oefeningen doen tussen door (je hoeft er niet even voor af te slaan bij een Raststätte).

Dat masker heeft me vandaag ook weer verbaasd. Ik zat in zo'n trein met Duitsers richting Randstad. Allemaal braaf met mond- en neusbedekkend masker op, zoals in Duitsland nog verplicht is in het regionaal vervoer en in het stadsvervoer, en dat heerlijk (de trein was overvol) vermengd met inheemse en niet-inheemse Nederlanders zonder masker, schaamteloos kuchend, rochelend en proestend. Nederlands coronabeleid lijkt nog steeds de risée van Europa, in het bijzonder voor Duitsers.  In Duitsland moet nog steeds iedere reiziger van 12 jaar én ouder een geldig coronabewijs bij zich hebben. In Nederland is dat afgeschaft.

En reken maar dat Duitse reizigers dat bewijs bij zich hebben, ook in Nederlandse treinen.

In Hilversum passeerde rond 12 uur de Berliner richting Amsterdam;  opmerkelijk was de buffetwagen, op deze Männertag, afgeladen vol bierhijsers-zonder-masker, dat belooft nog wat voor de rest van dit lang weekend  Amsterdam.
De hele trein verspreidde een geur alsof het bier het een en ander voortijdig had losgeweekt in de darmen.
Zo'n trein wil je niet eens naar kijken (aan ruiken), als het niet hoeft.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
 @citaat Het gedrag van reizigers afwentelen op het Nederlands coronabeleid is een beetje dom. Het zijn de mensen zelf die er een teringzooi van maken.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Citaat van: Jan22 op donderdag 26 mei 2022, 21:29:36
In Duitsland moet nog steeds iedere reiziger van 12 jaar én ouder een geldig coronabewijs bij zich hebben. In Nederland is dat afgeschaft.
In het openbaar vervoer:

  • 3G geldt niet meer, dus bewijs van inenting etc. is niet nodig.
  • FFP2 of medisch masker nog verplicht
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Ticket van Keulen naar Koblenz is binnen. € 29 retour.

Maskers alvast bij pijnstillers en pet gelegd.
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Met deze optimistische titel begon ik eind mei een nieuw topic.

Het optimisme is totaal verdwenen, het vertrouwen in de Duitse spoorbeheerder en vervoerder VIAS is gezakt tot diep onder het vriespunt.

Gisteren op tijd opgestaan. Om 8.08 richting Duisburg , waar ik over zou stappen op de trein naar Münster. Bijna in Wesel (8.45) werd omgeroepen dat de trein niet verder ging en iedereen de volgende trein moest nemen. Dat was de RE 5 naar Koblenz. Die vertrok om ongeveer 9.10.
Ik kreeg het idee om mee te gaan naar Koblenz, was al een poosje geleden. Lekker plekje in de trein, wat kan me gebeuren?

Na wisselstoring en een rood sein dat op groen zou moeten staan, ging het brandalarm af. Zat er een te roken op plee. Dat kostte ook weer de nodige tijd voor we weer reden.
Om 10.32 volop in de ankers, spoorlopers. Op hun gemakkie over het spoor naar het S-Bahn station. 10 minuten later mochten we weer. Ondertussen een half uur vertraging. Met nog een 5 minuten vertraging er bij eindelijk in Keulen. Daar ben ik uitgestapt, Koblenz zou zo ook te laat worden en ik moest nog terug naar Emmerich. Lunch op de vuist, even gekeken hoe druk het was en of er veel vertragingen waren. Vertragingen van een half tot anderhalf uur waren heel gewoon.

Zou ik nog thuiskomen? Gelukkig ben ik vaste klant bij een hotelketen en krijg ik wat korting. Geen paniek bij mij, wel chagrijnig ondertussen. Richting Emmerich dan maar.
De trein was zowaar bijna op tijd. Zitten en relaxen. Dat duurde tot Köln Mühlheim. Daar 15 minuten gestaan, omleiding via Solingen, nee toch niet. Met een slakkengangetje naar Düsseldorf, met nog 5 minuten om over te stappen.

Geen VIAS trein te bekennen en niets op borden. Na 20 minuten werd omgeroepen dat de trein 50 minuten vertraging zou hebben. Nog maar een half uur wachten. Ondertussen pijn in mijn hoofdje en humeur nog slechter. Onderweg nog meer vertraging en meer dan een uur te laat eindelijk in Emmerich.

Ik was er. De mensen die naar Arnhem moesten, konden uitstappen en wachten op de volgende trein. Deze trein ging weer terug, kon nog net op tijd weer richting Düsseldorf vetrekken.

Heb ik foto's gemaakt? Slechts 1. Ook nog met de telefoon. Is mooi geworden.

Ga ik nog een keer op stap? Ja. Ik wil nog met de ICE van Düsseldorf naar Frankfurt(Main). Naar Düsseldorf met m'n €9 ticket, dan overstappen en met 300km/h naar Frankfurt. Staat op mijn bucketlist.



Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
 @citaat Dan moet je voor de ICE wel een extra kaartje kopen, want met het € 9 ticket mag je niet in ICE's, alleen in RB- RE- en S-Bahn en veel lokaal vervoer (trams, bussen).

Ik ben eind juni (met de auto) naar Neustadt an der Weinstraße geweest, en van daaruit met de trein naar Mannheim (met een uitstapje naar een treintjeswinkel in Ludwigshafen-Oggersheim), Kaiserslautern en Karlsruhe, allemaal op één kaartje van €9.
Alleen de trein terug van Karlsruhe kreeg 20 min vertraging door spoorlopers, en de terugrit van Ludwigshafen-Og naar Mannheim was 15 min vertraagd; verder liep alles op rolletjes.
Sommige treinen waren wel druk, in een geval zelfs afgeladen omdat iedereen zich op het eerst aangekomen treinstel stortte, maar er werd en nog eentje achter gezet waarin het heerlijk rustig was.
Tja, en die Mundmasken zijn wel lastig, zeker als het warm is. Neem een flesje drank mee, dan kan je ze even afzetten.

Een rit met de Kuckucksbähnel ging niet door: de stoomloc was defect; ze reden wel met een Köf3, maar dat vond ik niet interessant. Daarvoor moest je overigens wel apart betalen, museumbanen vallen niet in de 9 euro tickets. Het Pfälzische Bahnmuseum, ook geheten DGEG Eisenbahnmuseum Neustadt/Weinstraße, geeft overigens geen korting meer aan Insider leden (€1 op de toegangsprijs). Ik heb 't maar vast doorgegeven aan tante M.

Groet, Paul

Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
De kaartjes voor de ICE zijn uitgezocht. Omdat ik binnenkort jarig ben, zal het wel eerste klas worden.  :)
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Voor 9 euro per maand door Duitsland treinen!
Na het debacle van je laatste trein avontuur verdient een heer op stand ook een zetel op stand :D :P
Ik zie uit naar je verslag Kees,  :)
Have fun,

Gr. Jan