Dan moet je voor de ICE wel een extra kaartje kopen, want met het € 9 ticket mag je niet in ICE's, alleen in RB- RE- en S-Bahn en veel lokaal vervoer (trams, bussen).
Ik ben eind juni (met de auto) naar Neustadt an der Weinstraße geweest, en van daaruit met de trein naar Mannheim (met een uitstapje naar een treintjeswinkel in Ludwigshafen-Oggersheim), Kaiserslautern en Karlsruhe, allemaal op één kaartje van €9.
Alleen de trein terug van Karlsruhe kreeg 20 min vertraging door spoorlopers, en de terugrit van Ludwigshafen-Og naar Mannheim was 15 min vertraagd; verder liep alles op rolletjes.
Sommige treinen waren wel druk, in een geval zelfs afgeladen omdat iedereen zich op het eerst aangekomen treinstel stortte, maar er werd en nog eentje achter gezet waarin het heerlijk rustig was.
Tja, en die Mundmasken zijn wel lastig, zeker als het warm is. Neem een flesje drank mee, dan kan je ze even afzetten.
Een rit met de Kuckucksbähnel ging niet door: de stoomloc was defect; ze reden wel met een Köf3, maar dat vond ik niet interessant. Daarvoor moest je overigens wel apart betalen, museumbanen vallen niet in de 9 euro tickets. Het Pfälzische Bahnmuseum, ook geheten DGEG Eisenbahnmuseum Neustadt/Weinstraße, geeft overigens geen korting meer aan Insider leden (€1 op de toegangsprijs). Ik heb 't maar vast doorgegeven aan tante M.
Groet, Paul