Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Solderen gaatjesbord

Gestart door WimFPU vrijdag 20 mei 2022, 18:26:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Solderen gaatjesbord
Beste allen,
Ik kan best wel een beetje solderen al zeg ik het zelf maar van solderen op een gaatjesbord heb ik nog geen kaas gegeten.
Wat ben ik dan van plan.
Voor de verlichting van mijn stadje d.m.v. leds wil ik de weerstandjes netjes buiten het stadje en op een gaatjesbord onder elkaar solderen. Maar aan een weerstand komt aan de ene kant een draadje van de voeding en aan de andere kant een draadje dat naar de led in het huisje loopt. Op het internet heb ik al wel filmpjes gevonden hoe je b.v. een weerstandje op een gaatjesbord bevestigt en vervolgens soldeert. Maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe een weerstandje op een gaatjesbord aan weerszijden verbonden moet worden met een draadje.
Soldeer je het draadje b.v. op het eerstvolgende gaatje en maak je de verbinding d.m.v. soldeer? Of maak je daadwerkelijk contact tussen het pootje van de weerstand en het draadje.
De bevestiging op een gaatjesbord heeft mijn voorkeur omdat mijn huisjes van karton zijn en ik het overzichtelijk vind als de gaatjesbordjes netjes bij elkaar en buiten de baan, daar waar ik er het zicht op heb, geplaatst zijn.
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen. Met een filmpje van het internet zou ik al erg geholpen zijn.
Groet, Wim
Re: Solderen gaatjesbord
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Zoek maar eens op schroefterminal.
Als je de goede rastermaat neemt (waarschijnlijk 5,08mm) dan kan je die op de print solderen en je draadje in de schroefterminal vastschroeven.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Je weet in ieder geval al hoe je een weerstnd op het gaatjesboard soldeert. Dat is een goed begin.
Om daar nu de draadjes aan te maken ga je als volgt te werk:
Steek het draadje van boven (de kant waar de weerstand zit) naar beneden (de soldeerzijde) door het eerstvolgende gaatje naast een pootje van de weerstand. Buig dit draadje aan de onderzijde over de soldering van het pootje van de weerstand en soldeer het daar vast. Doe aan de andere kant van de weerstand precies hetzelfde. Klaar.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Ik denk dat ik voor jouw werkwijze ga Henk.
Het draadje soldeer ik dan nadat ik eerst het weerstandje op het bord heb gesoldeerd?
Mijn bordjes zijn 7 cm x 5 cm
Re: Solderen gaatjesbord
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Hou dan wel rekening dat een draadbreuk wat eerder kan voorkomen als je ze op die manier door de print steekt.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Yep, op die manier.

En kans op draadbreuk is miniem zolang het geheel niet kan bewegen. Dus bord vastzetten en de draden netjes bundelen en geleiden door een buis of boekbinder of zo.
Re: Solderen gaatjesbord
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Als je het niet laat bewegen wel inderdaad. Maar zeg dat er wel even bij. ;) Als je teveel vertint of de draad teveel beweegt, breekt ie gewoon af.
Anders moet je het draadje niet door de print stoppen, of eerst door een groter geboord gat stoppen, dan maak je gelijk je trekontlasting.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Of je prikt de weerstand door de 2 gaatjes en buigt de uiteinden strak om naar t volgende gaatje. Kan die er gelijk niet meer uitvallen. Vervolgens steek je het draadje vanaf de componentzijde door dat bovengenoemde "volgende gaatje" en je soldeert alles in 1x vast (2×2 rondjes dus).
Gewoon doen, dan merk je vanzelf wat voor jou het makkelijkst werkt.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Oke Hans. De pennetjes van de weerstand zijn daar lang genoeg voor. Het moet dus lukken om daarmee meerdere gaatjes te overbruggen en dan het draadje door te steken en vast te solderen.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Solderen gaatjesbord
even googelen : solderen gaatjesprint.Hier alvast een nuttig artikel : printen maken
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Citaat van: WimFPU op vrijdag 20 mei 2022, 19:44:53
Mijn bordjes zijn 7 cm x 5 cm
Je kunt die bordjes ook gewoon op maat zagen ....
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Klopt Jan maar die van mij waren nu eenmaal van deze afmeting en ik verwacht per bordje niet meer dan 10 weerstandjes onder elkaar te plaatsen.
Links en rechts houd ik dan ruimte over voor de voeding aan de ene kant en draadjes naar de leds aan de andere kant.

groet, Wim
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2006

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Hoi Wim,
Als je problemen hebt met het aan elkaar vloeien (kortsluiting) van 2 eilandjes gebruik je teveel tin of is je soldeerbout te zwaar.
Voor dit werk heb je een (schoon) print- soldeerboutje nodig en 1 of 0,5 mm (dikte van het tin) (elektronica) tin.

succes digibert.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Solderen gaatjesbord
@citaat had Wim daar problemen mee dan?
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Beste allen,
Bedankt voor alle advies die ik op mijn vragen heb gekregen. Ik heb inmiddels een achttal weerstandjes op een gaatjesbord gesoldeerd en deze verbonden met voeding en leds. Voor mij was dit alles nieuw en dan ben ik altijd wat afwachtend voordat ik ermee aan de slag ga.
Dat is nu eenmaal de aard van het beestje.
Ik heb eerst wat geoefend met het solderen van een aantal condensatoren op een oud gaatjesbord en uiteindelijk was het het bekende fluitje van een cent maar zoals Digibert al zegt moet je dit natuurlijk wel met een fijn boutje doen want anders zit je bordje vol met klodders.

Groet, Wim
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Ik heb nog wel een aanvullende vraag over het verbinden met de leds. Ik heb de leds nu gesoldeerd aan de draadjes maar ik stel mij voor dat daar ook speciale connectoren voor in de handel zijn. Dat zou het verbinden een stuk simpeler maken omdat je de polen na het solderen ook nog moet isoleren om sluiting te voorkomen.

groet, Wim
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Als je de pootjes van de LED kort afknipt kan er geen kortsluiting ontstaan. En anders een stukje krimpkous er omheen.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Solderen gaatjesbord
schaf je een regelbaar soldeerstation aan.Die van rond de 30 euro zijn al heel goed hoor.Voor de leds gewoon stukje krimpkous erover doen.Rood voor + en zwart voor - is makkelijkst.Er zijn houders in de handel maar is eigenlijk nutteloos : google led houder.Je kan ook leds kopen met de draden er al aan en geisoleerd.Op amazon zijn ze betaalbaar linkje
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Ik bedenk mij nu dat mijn werkwijze simpeler kan door de leds eerst te bedraden en vervolgens op de baan te plaatsen i.p.v. de leds ter plekke te solderen en mij in bochten te wringen. :D
Ik heb een 60 watt boutje. Deze is alleen niet regelbaar maar voldoet verder prima.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Een ongeregelde 60 watt bout is eigenlijk te veel om aan elektronica te solderen. Deze wordt te heet. Dan kun je beter een 40 watt bout gebruiken.

Zelf heb ik een soldeerstation (thermisch geregeld) voor het werk aan de werktafel en een geregeld soldeerboutje voor het werk aan de baan. Dan is een heel station een beetje onhandig. Daarnaast gebruik ik een soldeerpistool (60watt) voor het grove bedradingswerk.
Re: Solderen gaatjesbord
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Solderen gaatjesbord
Dank je Henk. De kinderen zullen blij zijn dat ze nu iets voor vaderdag te geven hebben. :D