Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 18 mei 2022, 15:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Goedemiddag,

De meeste banen in h0 kennen de mogelijkheid om rond te rijden, zichtbaar of onzichtbaar. Bij grotere schalen, zoals O and 1, speelt beschikbare ruimte vaak een doorslaggevende rol, waardoor velen aangewezen zijn op pendelen/ rangeren. Maar zijn er ook mensen die een pendel/ rangeerbaan in h0 hebben?

Op het forum zijn wel degelijk voorbeelden van dergelijke banen. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten door deze persoon niet te noemen:

- DutchBoy
- iTom
- Guuske

Los van bovenstaande vraag, zou ik ook graag willen weten hoe een dergelijke baan boeiend blijft?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet,
William

(Mocht dit draadje beter passen in een andere gedeelte van het forum, dan merk ik dat vanzelf wel omdat het verplaatst is  ;)...)
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Het boeiend blijven van een bepaald soort modelbaan ligt voornamelijk aan de interesses van de bouwer.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Dag Henk,

Goed punt  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Het is de vraag wat de eigenaar van de baan leuker vindt, rangeren, geautomatiseerd rijden, knutselen aan de baan (Wim Vink bij de buren).
Bij grote schalen (0 en 1) moet je een (hele) grote ruimte hebben voor een rondlopende baan, daarom zie je daar meestal rangeerbanen. Nu rijden grotere treinen doorgaans ook beter op rangeersnelheid dan kleinere modellen.

Een baan met een kopstation moet je, zolang je niet vooral treinstellen inzet, bedienen. Het is geen baan waarop je locomotieven rondjes laat rijden of de computer aanzet zodat je op het gemak ergens koffie kunt gaan drinken / een voetbalwedstrijd kunt gaan kijken.

https://youtu.be/IPkt51gqgvU
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Het rangeren vind ik leuker dan met een trein rijden .

een paar kolenwagens naar de bunkers en twee zelflossers met kolen naar de haven , een binnengekomen goederentrein sorteren .
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Rijden met spoor 1 is voor mij sowieso een hele andere beleving van de hobby. Je bent veel meer bezig als 'machinist' en rijd met 1 locomotief tegelijkertijd.

Bij H0 ben je meer een 'treindienstleider' van de gehele baan.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Citaat van: frank-103 op woensdag 18 mei 2022, 17:28:32
Een baan met een kopstation moet je, zolang je niet vooral treinstellen inzet, bedienen.
Analoog is dat anders prima te automatiseren (leuke sudoku), analoog met arduino, en digitaal met Koploper ook, heb ik gezien op dat forum. Inclusief loc-wissel en loc-omloop, als dat nodig is. Ik denk dat iTrain er ook geen moeite mee zal hebben. Alleen RocRail, misschien?
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Als ik 'klusjes' doe (loc onderhoud en noem maar op), mag ik graag 1 trein gewoon rond laten rijden op de benedenbaan.

De kadans blijf ik fantastisch vinden en doordat er veel bochten en een spiraal in de baan zitten, blijft het continue een ander geluid wat je blijft vermaken.

Groeten,

Jan
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 18 mei 2022, 15:03:46
Maar zijn er ook mensen die een pendel/ rangeerbaan in h0 hebben?

Ja, die zijn er. De reden staat in het draadje.

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 18 mei 2022, 15:03:46
Los van bovenstaande vraag, zou ik ook graag willen weten hoe een dergelijke baan boeiend blijft?

Sommige mensen hebben meer plezier in het bouwen e.d. Anderen houden meer van rijden. Dit baantje is voor mij ontzettend leuk om te doen. Het is maar wat je zelf leuk vindt. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Tja, hoe boeiend is rondjes rijden? Ik vind het niet erg spannend. Op mijn baan zie je de treinen geen hele ronde maken, alleen een deel van een 'ovaal' is zichtbaar als paradespoor. Daar rijden de treinen wel een rondje, maar het uiteindelijke doel is dat ze daarna een fiddle yard in gaan om gekeerd te worden of naar een ander, juist zichtbaar, deel om daar te rangeren.
Op het industriespoor moeten ook allerhande treinen met of zonder lading een empties-in-loads-out-verkeer nabootsen of andersom.
Ik denk dat mij dat gaat boeien vanwege de vrij grote diversiteit aan verkeer binnen een hoogoven complex.
Maar, ieder zijn ding! Voorlopig is er nog heel wat scenery te prutsen en dat geeft mij ook enorm veel lol!

Groet,

Peter
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Ik vind het rangeren cq omlopen van een loc ook wel interessant.
Maar op het filmpje mis je nog een hoop dingen in relatie met het grootbedrijf.
Ook een locwissel kan leuk zijn, met bijbehorende seinbeelden, omlopen en eventueel bijplaatsen van versterkingsrijtuigen.

Kijk maar eens in bv. Bad-Bentheim.
En vroeger in Zandvoort met de IC Heerlen/Maastricht.

Mvg
Marcel
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
hoi,

Citaat van: frank-103 op woensdag 18 mei 2022, 17:28:32
Nu rijden grotere treinen doorgaans ook beter op rangeersnelheid dan kleinere modellen.

Dat valt wel mee... ook kleine treintjes kunnen heel goed op rangeersnelheid rijden. Met de diverse rangeerbaantjes van Ronald Halma op beurzen gestaan. Daar reden de loks rustig met rijstap 1 of 2 over de baan. Het is maar net hoe goed de lok zelf is. Dus stroomafname, aandrijving, elektronica en decoder.

Citaat van: frank-103 op woensdag 18 mei 2022, 17:28:32
Een baan met een kopstation moet je, zolang je niet vooral treinstellen inzet, bedienen. Het is geen baan waarop je locomotieven rondjes laat rijden of de computer aanzet zodat je op het gemak ergens koffie kunt gaan drinken / een voetbalwedstrijd kunt gaan kijken.

Nou.... De DDPD-baan van Karst Drenth is in zijn geheel met de computer te besturen. Op beurzen was het computer aan, controleren loks e.d. en dan laten rijden door de computer. De computer doet zijn werk wel. Dan is het niets anders dan iedere andere computer gestuurde baan.  Dan inderdaad op je gemak koffie drinken en wat ouwehoeren met elkaar. Het is maar net wat je wil.

Citaat van: loc1200 op donderdag 19 mei 2022, 08:25:26
Maar op het filmpje mis je nog een hoop dingen in relatie met het grootbedrijf.  Ook een locwissel kan leuk zijn, met bijbehorende seinbeelden, omlopen en eventueel bijplaatsen van versterkingsrijtuigen.

Dat is maar net hoe ver je wil gaan. Sommige mensen vinden het "simpel" omlopen al meer dan genoeg. Anderen willen het zoals in het "echt". Dat maakt de hobby nu zo breed.

Groet Ronald.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Rangeren, pendelen, rondje rijden: voor mij is het allemaal leuk zolang ik ook aan het bouwen kan blijven. En als het saai wordt of niet meer boeit gaat de zaag er in.

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 18 mei 2022, 15:03:46

Ik ben benieuwd naar de reacties.


Ik ben wel benieuwd wat jij wilt, ik zie je al 13 jaar piekeren en inspiratie op doen. Hoe is het hier mee bijvoorbeeld: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48476.0
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 19 mei 2022, 11:50:28
Ik ben wel benieuwd wat jij wilt, ik zie je al 13 jaar piekeren en inspiratie op doen. Hoe is het hier mee bijvoorbeeld: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48476.0

Och Ben, wat wil ik... Ik wil vanalles, maar geef aan een aantal zaken meer/ liever prioriteit dan aan het bouwen van een modelspoorbaan. Dus blijft het vooralsnog bij verzamelen met af en toe een baantje op de grond van de woonkamer. Is zo'n baantje leuk? Yep. Geeft dat voldoening? Soort van. Maar liever zie ik mijn Tijdperk I materieel door een mooi landschap rijden. Is daar plaats voor in huis? Amper, dus plannen worden continue aangepast en verkleind. Ben ik wel eens klaar met de hobby? Jazeker. Het is toch van de zotte om te verzamelen en daar slechts een paar keer per jaar wat mee te doen? Word ik er blij van wanneer ik eens ga neuzen tussen de modellen? Yep, dat dan weer wel. Ook denk ik regelmatig aan de zaken die jij gedeeld hebt, zoals jouw overstap van 3- naar 2-rail, de zaag erin, etc. Dat waardeer ik zeer  :thumbup:. Soms denk ik ook wel eens: weg ermee, laat ik er iemand anders blij mee maken, want alles in dozen laten staan, dat slaat eigenlijk nergens op. Maar hé, soms ook weer niet, en dus gebeurt er niets en groeit de collectie. Voor je het weet zijn er 13 jaar voorbij. Kan ik het relativeren? Soort van. Het zijn maar treintjes, het is maar een hobby en geen levenswerk, het hoeft niet perfect te zijn, begin gewoon en je merkt vanzelf wat je leuk vindt, en noem al die tegeltjes maar op.

Zoiets dus.

Groeten,
William

Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Bezit van de zaak is na een poosje einde vermaak. Verkopen is dan veel leuker dan kopen en op die manier gaat er een frisse wind door het schaduwstation.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
 @citaat

Ligt eraan: verzamelen van Epoche I is hoe dan ook nooit saai  ;). Maar hé, conform de huidige wereldtrend: je hoeft niet alles te hebben! Er zijn zelfs mensen die beweren dat je daar blij van wordt  :D...
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Ik ben jaren actief geweest in een module club en had zelf een kopstation.
De hoofdbaan liep automatisch (volautomatisch bloksysteem) en ik had gewoon een inrij-sein.
Zodra zich een trein melde, bekeek ik wat er mee moest gebeuren:
- Naar het kopspoor (TD, treinstel)
- Naar een van de andere sporen voor (1) Locwissel [er stond altijd een verse loc klaar op een kopspoortje) of (2) omlopen
Altijd bezig, terwijl de hoofdbaan gewoon 'liep'.

Soms liep ik vast wegens een teveel aan treinen en dan was het altijd een uitdaging om dat op te lossen zonder handmatig in te grijpen (dwz: Loc of wagon met de hand verwijderen)

Toen, maar ook nu nog, viel het me altijd op, dat 'het publiek' iha daar stond waar 'wat gebeurt' en niet echt geïnteresseerd was in "treinen die gewoon hun rondjes rijden", afgezien van bijzondere treinen zoals een lange goederentrein met dubbeltractie oid.

Inmiddels ben ik overgestapt op 'die kleine Rote' en ga ik binnenkort beginnen met de bouw van de nieuwe vaste baan.
Ook hier was 'kunnen spelen' een van de uitgangspunten.

Dit heb ik uiteindelijk kunnen realiseren door een bestaand traject tussen twee stations als voorbeeld te nemen:
Een groter station met een aantal goederen sporen teneinde de lokale bevolking te bevoorraden met brandstof, bouwmateriaal, levensmiddelen etc.
Een kleiner station met passeer mogelijkheid en een kort goederenspoor om het lokaal gekapte hout af te kunnen voeren.
Het 'grote' station zal waarschijnlijk een aftakking naar een 2e lijn lopen die ergens 'hoog eindigt' in een simpel kopstation.

Hoofdbaan loopt tussen 2 opstelterreinen, elk met een eigen keerlus, maar met een 2-tal doorsteken.

Doel:
Hoofdbaan loopt automatisch (random/dienstregeling), goederentreinen kunnen worden binnen genomen waarmee ik vervolgens gewoon lekker kan kan rangeren.
Het alleen naar rijdende treinen kijken trekt mij niet zo, ook in het echt niet (uitzonderingen daargelaten).

Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
 @citaat Wat is 'die kleine Rote', je bedoelt die van de RhB? Je gaat een Zwitsers baantje bouwen op meterspoor?

Gr, Ben.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 19 mei 2022, 17:50:42
Wat is 'die kleine Rote', je bedoelt die van de RhB? Je gaat een Zwitsers baantje bouwen op meterspoor?
Inderdaad . . .

Na 60 jaar was ik een beetje uitgekeken op Duits stoom en diesel maar er speelde nog twee andere aspecten een rol:

  • Al mijn materieel was nog analoog, dus moest sowieso worden omgebouwd
  • Ik had alleen nog rollend materieel, de rest (4 Modules, onderdelen, scenery, voorraad kabels etc. etc, eigenlijk alles wat je nog meer gebruikt/nodig hebt is bij een alles vernietigende brand verloren gegaan.  :-(
Dus na lang wikken en wegen besloten de hele 3-Rail collectie in de verkoop te doen en helemaal overnieuw te beginnen.
En gezien mijn voorliefde voor Zwiterland en met name smalspoor viel de keuze op RhB

Baantje wil ik het met een afmeting van 540x275 in L vorm met ruim 80m rails en iets van 40 wissels niet noemen, ca 75% ligt overigens "ondergronds"
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
 @citaat
Brandschade zat er niet bij je verkoop (niet ruikbaar)...

Ga je met de RhB ook pendelen, of doe je het blijvend met keerlussen?
Dat vroeg ik me af omdat Bemo DC 2-rail is, en dus zo uit de doos veel "makkelijker" pendelt dan 3-rail.
Bij 3-rail moet je iets doen om te pendelen, en bij 2-rail moet je iets doen aan de keerlussen.

Maar ja, je gaat ongetwijfeld digitaal als je helemaal opnieuw begint ...
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Hoi William,

Mijn advies; gewoon met iets beginnen op de beperkte ruimte die je hebt.
Zo ontdek je meteen ook de vreugde van het bouwen.
Bevalt het baantje uiteindelijk niet, heb je ervaring opgedaan, weet je wat je wel of niet meer wil, breek je het af en begin je aan een ander baantje.
Rails en scenery zijn grotendeels weer her te gebruiken.

En bij koudwatervrees; duikplank op, niet kijken, maar doorlopen  O:-D

Ik heb ooit noodgedwongen vanwege de kinderen een heel stel jaren op een piepklein kamertje getreind en heb me daar uitstekend geamuseerd.
"Platz ist auch in die kleinsten Bude" plegen ze bij onze buren te zeggen en gelijk hebben ze.

Grtz Tony
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
I agree with Tony. Achteraf althans. Ik heb eigenlijk een beetje spijt van het niet bouwen van een micro lay-out voordat ik begon aan mijn huidige project. Jarenlang zat alles in dozen en deed ik niks aan modelbouw terwijl dat best gekund had.
Verveeld heb ik mij niet, maar ach, het had gewoon gekund. En ik merk wat een plezier ik intussen heb met de treintjes.
Dus ik zou ook zeggen: ga wat leuks bouwen! Een 'timesaver' of zoiets kan al heel wat lol opleveren.

Groet,

Peter
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Citaat van: Jan22 op donderdag 19 mei 2022, 19:17:53
@citaat
Brandschade zat er niet bij je verkoop (niet ruikbaar)...

Ga je met de RhB ook pendelen, of doe je het blijvend met keerlussen?
Dat vroeg ik me af omdat Bemo DC 2-rail is, en dus zo uit de doos veel "makkelijker" pendelt dan 3-rail.
Bij 3-rail moet je iets doen om te pendelen, en bij 2-rail moet je iets doen aan de keerlussen.

Maar ja, je gaat ongetwijfeld digitaal als je helemaal opnieuw begint ...
Klopt, dat kwam omdat ik mijn rollend materieel al thuis had liggen, dit itt de rest, die is lag in een selfstorage box en is aan het begin van 2020 ten prooi gevallen aan één van de oerkrachten van moeder natuur: https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=106432.20

Vandaar . . .

Baanplan omvat 3 keerlussen, er is zowel doorgaand als pendel verkeer voorzien.
Besturing zal volledig digitaal gebeuren, vooralsnog ga ik uit van RocRail; voor keerlussen zijn kant en klare modules beschikbaar die alles voor je regelen, incl. doorgeven bezetmelding
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Op mijn baan Den Akker heb ik 6 treinen die pendelen tussen de stations Groningen (via Meppel) en Stadshagen en tussen Stadshagen en Kampen.
Ik heb dienstroosters gemaakt waardoor er elke 5 minuten 2 treinen vertrekken die elkaar dan onderweg kruisen. In de afbeelding het baanplan in Rocrail en het dienstrooster.
De dienstroosters zijn van het type 'ieder uur' en de treinen hebben de optie 'zoek een dienstrooster indien idle' aanstaan. Zodra de trein in het eindstation aankomt wordt de automatische mode uitgeschakeld en weer ingeschakeld als er een match is met een dienstrooster.
Ik gebruik daarvoor 2 maal een VIRM, 2 maal een GTW 2/8 Spurt, een ICE en een loc 1600 met een stam dubbeldeksrijtuigen. De ICE past niet helemaal in het plaatje maar dat is een heel ander verhaal.

Hierboven las ik ergens dat je bij 3-rail wat extra's met doen voor pendeltreinen maar in Rocrail is het vrij eenvoudig te realiseren.
In Rocrail heb ik de dienstroosters weergegeven op een apart tabblad. Deze worden doorlopend ververst dus geven steeds de actuele vertrektijden weer. maar ik kijk er zelden naar.

De uitdaging vind ik de dienstroosters zo op elkaar af te stemmen dat de treinen niet op elkaar hoeven te wachten en de treinen tussen Groningen en Stadshagen tegelijk in Meppel staan.

Station Kampen was oorspronkelijk een kopstation maar dat heb ik later aangepast om een betere doorstroming te krijgen bij de wissels aan de linkerkant.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Mooi, zo zie je maar: hoe je ook rijbewegingen automatiseert, ermee pendelen kan ook, zonder handmatig aan knoppen te moeten draaien.  :thumbup:
En het blijft leuk.
Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Hallo allemaal,

maar het is juist deze diversiteit die onze hobby zo bijzonder maakt. De een houdt van rangeren, de ander drinkt liever een kop koffie en kijkt naar de treinen op hun circuit. Een ander bouwt liever diorama's of houdt van landschapsarchitectuur, terwijl weer een ander het heerlijk vindt om zijn schatten in de vitrines te bekijken. Belangrijk is het gedeelde plezier in de hobby, net zo belangrijk als de tolerantie ten opzichte van hen die een andere opvatting van de spoorweghobby hebben.

Persoonlijk gebruik ik mijn modelbaan in point-to-point mode, omdat rangeren voor mij puur plezier is. Maar er is ook de mogelijkheid om de treinen door te laten rijden.

En William, begin maar met het bouwen van je modelbaan, er is overal ruimte. Mijn Böhme-Landesgrenze station is 1,18 m breed en 0,2 m diep met een aangebouwde fiddle yard, dus het is niet meer dan 2 m lang. Dus het past op elke plank. Ik heb het echter aan mijn grote modelbaan vastgemaakt. De stationsbaan kan echter altijd als een zelfstandige baan met een fiddle yard worden geëxploiteerd.

Ekki wenst je veel plezier met onze gemeenschappelijke hobby.

Moin Zusammen,

aber gerade diese Vielfalt macht doch unser Hobby aus. Der Eine rangiert gerne, während der Andere lieber eine Kaffee trinkt und den Zügen auf Ihrer Kreisbahn zuschaut. Ein Anderer baut lieber Dioramen, oder liebt den Landschaftsbau, während ein Weiterer es toll findet seine Schätzchen in den Vitrinen zu betrachten. Wichtig ist doch der gemeinsame Spaß am Hobby, genauso wichtig wie die Toleranz gegenüber denjenigen die ein anderes Verständnis vom Eisenbahnhobby haben.

Ich persönlich betreibe meine Anlage im Punkt zu Punkt Betrieb, denn gerade das Rangieren ist für mich Spaß pur. Es gibt aber auch die Möglichkeit die Züge mal durchfahren zu lassen.

Und William, einfach anfangen mit dem Anlagenbau, Platz ist überall. Mein Bahnhof Böhme-Landesgrenze hat eine Größe von 1,18 m in der Breite und 0,2m in der Tiefe mit einem angesetzten Fiddle Yard kommt man auf höchstens 2 m Länge. Passt also in jedes Regal. Ich habe ihn allerdings an meine große Anlage angebaut. Die Bahnhofsanlage kann aber jederzeit als eigenständige Anlage mit Fiddle Yard betrieben werden.

Weiterhin viel Spaß mit unserem gemeinsamen Hobby wünscht Ekki

Kleine installatie Böhme-Landesgrenze. Zonder fiddle yard: 1,18 m x 0,20 m
Kleinanlage Böhme-Landesgrenze. Ohne Fiddle Yard: 1,18 m x 0,20 m

Re: Puur pendelen/ rangeren: saai of toch boeiend genoeg?
Op mijn baan heb ik een apart stukje met een lokloods en opstelsporen.
Hierop heb ik 6 stopplaatsen: voor de loods in de loods, naast de loods enz.
Op dit stuk pendelen nu 3 loks heen en weer.
Op joetjoep heb ik een filmpje met aan het eind wat rangeerwerk voor deze lokloods.
https://www.youtube.com/channel/UCps2EWzi5OqNVqdEnaHYULQ