Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?

Gestart door Hanzi woensdag 18 mei 2022, 13:50:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
de topictitel DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder? zegt wellicht al genoeg; desondanks wat extra toelichting:

Ik rij AC-3rail analoog en heb in het verleden al een loc en een treinstel op oldskool wijze omgebouwd van DC-2rail naar AC-3rail (aangepast omschakelrelais, diodes, elco's). Toen ik daar mee bezig was hoorde ik meermalen de opmerking: waarom zet je er niet gewoon een goedkoop decodertje in?
Momenteel heb ik weer een DC-loc op het oog met waarschijnlijk te weinig binnenruimte voor een oldskool-ombouw en vraag me nu af welke decoder ik daarvoor het beste zou kunnen gebruiken.
Ik rij niet digitaal en zoek dus een decoder die analoge AC "herkent" en netjes omzet naar een DC spanning, omschakelt op 24V-puls en de rijrichting onthoudt; liefst ééntje niet te duur, normaal in NL verkrijgbaar én plug & play zonder programmeren.
Alvast bedankt voor de tips en als iemand nog een geschikte decoder over heeft waar hij/zij van af wil mag dat natuurlijk ook.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Je kan de oudere Marklin decoders hiervoor gebruiken...
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
 @citaat

inderdaad... zoeken op c81 en c91 decoders.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Heb je al eens bij Uhlenbrock gekeken?

Die hebben een vrij klein elektronisch omschakel relais.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Ik zou eerder voor een esu lokpilot voor marklin motorola gaan, die zijn bedoeld voor locomotieven met een gelijkstroom motor op een Marklin baan. Oude marklin decoders zouden wel eens niet kunnen werken met een gelijkstroom motor, voor oude delta decoders hoefde je de motor helemaal niet om te bouwen naar gelijkstroom.
Nb geen blauwe marklin transformator gebruiken in combinatie met decoders!
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
 @citaat

Citaat van: Hanzi op woensdag 18 mei 2022, 13:50:46DC spanning, omschakelt op 24V-puls en de rijrichting onthoudt; liefst ééntje niet te duur, normaal in NL verkrijgbaar én plug & play zonder programmeren.

Daarom zei ik ook de c81 en c91 decoder, de c80 en c90 zijn de ac varianten. Maar ook ik moest even beter lezen... de C81 valt dus af i.v.m. het richtingsafhankelijk Alzheimer kwaaltje... Blijft als enige optie over de C91 al zijn deze niet heel goed meer verkrijgbaar 2e hands..... En inderdaad wat goedkopere multiprotocol met autoherkenning is ook een optie, kost wel ca 20 euro ps
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
C90 decoder, Moterola II uitvoering.
C91 ken ik niet...
Formaat is gelijk aan standaard formaat.
Echter, er valt bij een C90 weinig in te stellen, en is voor een Marklin 5-polige gelijkstroommotor bedoeld.
Met een ESU decoder zijn de eigenschappen veel beter in te stellen en is kleiner.

Mvg
Marcel
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
PB gestuurd
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Naar de verkeerde... Denk dat je Hanzi even een berichtje moet sturen.....
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Ik zat al met spanning af te wachten, maar er kwam niks ;)...
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Wat een verhalen allemaal, de één buitelt over de ander in de haast ook iets bij te dragen.  :D

Een oude LokPilot volstaat, die heeft ook cruisecontrol bij analoog gebruik. Dan gaat er waarschijnlijk een hele nieuwe wereld open voor de WOSA: helling op helling af zonder snelheidsverschil in je old skool lokkie.  ;)

Gr, Ben.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 19 mei 2022, 06:21:06
WOSA: helling op helling af zonder snelheidsverschil in je old skool lokkie.  ;)
Geinig voor weinig.  8)
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
@citaat @citaat Het lokkie is niet zo heel Old Skool Ben; het betreft een BR15 van Brawa. Mooi gedetailleerd en een best zwaar machientje. Een sleper eronder bouwen wordt een uitdaging, tenzij je besluit om het mooi gedetailleerde remwerk aan de onderzijde van de loc weg te snijden; onder de tender wordt ook lastig maar niet onmogelijk. Een decoder zal best in de ketel of in de tender een plekje kunnen vinden, maar waar ik de meeste twijfels over heb is de hoogte van de wielflenzen. Die zijn zeg maar "mooi laag", en juist dat mooie laag wordt hoogstwaarschijnlijk een bron van ellende op mijn Old Skool M-rail baan qua ontsporen. Desondanks de vraag: iemand ervaring met Brawa op M-rails?
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Citaat van: Hanzi op donderdag 19 mei 2022, 13:27:40

Het lokkie is niet zo heel Old Skool Ben; het betreft een BR15 van Brawa. Mooi gedetailleerd en een best zwaar machientje.


Dan sta je voor de keus: stoppen met Old Skool rails en uit de WOSA club stappen of de lok niet kopen.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Prachtige stomert, Hans  :favorite:
Wat betreft het rijden op M-rails; misschien heb je een baantraject waarbij alle wissels onderweg op rechtdoor staan.
Maak je de minste kans op ontsporen  ;)

En anders gewoon een baantje met C-rails erbij maken  O:-D

Grtz Tony
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Ja hij is zeker wel mooi Tony, maar treinen moeten hier ook redelijk probleemloos kunnen rijden...
Ik zie nu ook dat de trappetjes voorop de ketel ontbreken, net als een stoomfluit bovenop. En wellicht ontbreekt er nog meer (???), het is een tweedehandsje die ik kan kopen.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Dankjewel, Ben :thumbup:.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
En ook de trappetjes bij t machinistenhuis zijn foetsie...
Ik kan 'm kopen voor € 85,-- lijkt me een nette prijs toch?
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Voor een fantasiemodel vind ik zelfs €85 teveel, maar wie ben ik?

Bron: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bayerische_S_2/6
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Hoezo fantasiemodel? Omdat er maar één gebouwd is?
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
De lok heeft ook gereden zoals ik lees.
Alleen niet lang.
Qua kleur, of deze ooit (mat)zwart is geweest, ook al is het voor voor eventjes is niet bekend of beschreven. (niet dat ik dit heb kunnen vinden tot nu toe)
Je leest alleen dat tijdens de drg periode de lok al in de museum kwam om het duitse kwaliteit te kunnen bewonderen.
Kleur; Bruin violet(pfaltz) en veldgrau anstrich(1922) van voor de drg en de "groene kleur" zoals deze nu in het museum staat.(ook "feld grau?")
Weet ook niet of marklin met het matte zwart van deze lok de "Veld grau" heeft proberen na te bootsen.
Deze Drg lok in mat zwart is veel doffer en matter dan andere loks die ik heb. (heb tot nu toe 2 drg loks in echt mat zwart)


Kunnen nieuwe msd3 decoders dan niet meer analoog?
Kan me haast niet voortellen dat alle nieuwe loks (mfx msd msd3) niet meer op oude M rails kunnen rijden?
Er zit nog steeds instellingen in voor analoog gebruik, vandaar mijn opmerking............

Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Het ging hier toch om een DC 2-railer om te bouwen naar AC 3-rail ?

groet
Harald
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
nog ff op topic met juiste info en bewijsfoto : https://www.flickr.com/photos/124446949@N06/48479834386

Ombouwen zal geen probleem zijn maar zoals gezegt zijn de flenzen klein en ik zou eerst de lok testen op de sporen .
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Hoi Hans,

De trapjes bij de cabine missen ook.....misschien kun je daardoor nog wat van de prijs af krijgen.
Maar het blijft hoe dan ook een ontzettend fraaie loc.
Ook als die alleen maar stil staat.
Hier mogen de gelijkstroomloc's regelmatig (stilstaand en als decor) gewoon tussen hun Märklinbroertjes op de baan erbij  :P

Grtz Tony



Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Je kunt zelfs de museumzaal eromheen bouwen ...

Dankzij de link van Ben weet je nu dat je intuïtie juist was:
de plek waar de decoder is getekend, is in de tender.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
ff de pdf bekeken en zoals gedacht bestaat er een AC versie van.Dus kwestie van de juiste onderdelen te bestellen om je sleper eronder te zetten.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Citaat van: Haradigi op vrijdag 20 mei 2022, 10:37:47

Het ging hier toch om een DC 2-railer om te bouwen naar AC 3-rail ?


Ik zou er niet aan beginnen. De 2rail wielen rijden slecht op M-rail en zakken helemaal weg in de puntstukken en op C-rail is het niet veel beter. Daar komt bij dat de wielafstand van alle 10 assen aangepast moet worden naar 13,9 om er uberhaupt mee te kunnen rijden en het is maar zeer de vraag of dat allemaal gemakkelijk lukt.

Gr, Ben.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Bedankt voor alle reacties!

Ben heeft gelijk!
En Tony ook!


Ik slaap er dus nog een nachtje over (misschien droom ik er wel van ;)).

En natuurlijk kan je bij Brawa onderdelen bestellen, maar om daar nou naast de sleperbevestiging ook nog 20 wielen te bestellen en te wisselen gaat wat ver.
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
En wat werd het, Hans ?
Een visioen, een nachtmerrie, of toch weer van een exotische vakantie gedroomd ?

Grtz Tony
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
:offtopic: gedroomd van een zeilvakantie en zojuist gelijk geboekt.

En die S2/6 blijft denk ik nog ff in de etalage staan. Ik heb hier al teveel loc's om op de rails kwijt te kunnen, laat staan om mee te rijden.
Kan beter af en toe eens een doos openen en wat andere loc's op de baan zetten, die lijken dan ook weer soort van nieuw.
Desalniettemin blijft die Brawa S2/6 natuurlijk wel een erg mooie verschijning.....
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DC-2rail loc ombouwen naar AC-3rail analoog --> welke decoder?
Met wat geluk, wordt dat ding in de tussentijd verkocht  :D