Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

3x rond en 2x rond, deel 1.

Gestart door digipost maandag 16 mei 2022, 21:07:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3x rond en 2x rond, deel 1.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
3x rond en 2x rond, deel 1.
In de Topic "repeat automation commands" vraagt "BenP" hoe je met de CS3(+) een trein-A 3x rond kan laten rijden en dan trein-B 2x rond enz.
Dat leek mij een leuke opdracht om dat te maken en dan in dit Topic te beschrijven voor "BenP" en liefhebbers met het maken van gebeurtenissen.

Als je alle 10 gebeurtenissen in je CS3(+) wil plaatsen om te zien hoe het werkt dan maak je als eerste een backup van de huidige situatie van je CS3(+).
Je gaat naar Backup en maak een file met een unieke naam met .zip erachter.
Daarna naar Restore en voer de file "Leer.zip" uit. Het resultaat is een lege CS3(+).

Dan maak je de magneet artikelen aan,  1x wissel en 2x een sein.        Plaatje 1.
Daarna de 2 S88 contacten en de druktoets. Zie ook Noot: in deel 3     Plaatje 2.
Daarna teken je het seinpaneel.                                                         plaatje 3.

Daarna maak je 2 loc's aan, trein-1 en trein-2, met plaatje naar eigen keuze.

Hier het overzicht van de 10 gebeurtenissen met hun naam.                plaatje 4.
3x rond en 2x rond, deel 2.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
3x rond en 2x rond, deel 2.
Dan maak je eerst "trein-1 stop s1". Onderste gebeurtenis.            plaatje 1.
Dit is een remmodule, die ik op mijn operationele baan heel veel toe pas i.p.v. de remmacro.
Het seinelement heeft een vraagteken. Dat betekend als het waar is, dus het sein is rood,
wordt de gebeurtenis voortgezet. Zo niet dan wordt de gebeurtenis afgebroken.
Het 2e seinelement heeft een W van wachten, dus wachten TOT DAT het sein groen is.

Dan maak je "start trein-1". Bovenste gebeurtenis.                        plaatje 1.
We beginnen met trein-1 rijrichting en licht en zetten s1 op rood als dat nog niet zo was.
Dan wordt de remmodule geaktiveerd en dan een vertraging die naar wens is in te stellen voor de tijd tussen het drukken van de "start-stop drukknop"
en het werkelijke vertrek van trein-1 door s1 = groen. DE gebeurtenis "trein-1 route" voeg je later toe als deze gemaakt is.

Dan maak je "trein-2 stop s2". Onderste gebeurtenis.                    plaatje 2.
En daarna "start trein-2" Bovenste gebeurtenis.

Dan maak je eerst "trein-1 3x rond. Onderste gebeurtenis.             plaatje 3.
We beginnen met S88 contact 0-0-1, wachten TOT DAT het contact bezet is (geel).
Dan zetten we wissel W1 in de goede stand en dan S88 contact 0-0-1, wachten TOT DAT het contact vrij is (grijs). Dus als trein-1 vertrokken is.
En de rest.

Als alles klaar is en de stopknop geaktiveerd (rijspanning) waardoor de gebeurtenissen kunnen werken dan klik je met de muis op de start-stop drukknop.
Dan klik je op 0-0-1 (geel). Met een echte trein is deze al bezet (geel). Dan klik je weer op 0-0-1 (grijs), trein-1 is vertrokken.
Dan klik je op 0-0-1 (geel), EERSTE rondje. Dan 0-0-1 grijs en 0-0-1 geel, TWEEDE rondje. Dan 0-0-1 grijs en de gebeurtenis is klaar.
Dan klik je nogmaals op 0-0-1 (geel), DERDE rondje.

Dan maak je "trein-1 route" Bovenste gebeurtenis.                        plaatje 3.
We beginnen met "trein-1 3x rond" en wachten TOT DAT de gebeurtenis klaar is. Dan zetten we s1 op rood en wachten TOT DAT 0-0-1 bezet is (geel).
Trein-1 heeft de DERDE ronde gemaakt. Dan wordt "trein-1 stop s1" geaktiveerd en stopt de trein. Daarna kijken we of de start-stop drukknop nog
ingedrukt is. Zo niet dan wordt de gebeurtenis afgebroken. Zo wel dan gaat de gebeurtenis verder en zetten we s2 op groen waardoor trein-2 vertrekt.
De gebeurtenis "trein-2 route" voeg je later toe als deze gemaakt is.

Dan maak je eerst "trein-2 2x rond". Onderste gebeurtenis.            plaatje 4.
Dan maak je "trein-2 route". Bovenste gebeurtenis.                        plaatje 4.
Als laatste voeg je de gebeurtenis "trein-1 route" toe.

Hierdoor ontstaat een loop tussen "trein-1 route" en "trein-2 route". plaatje 5.
3x rond en 2x rond, deel 3.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
3x rond en 2x rond, deel 3.
Als laatste nog 2 gebeurtenissen als de start-stop drukknop op uit (grijs) gezet wordt.

Dan maak je "trein-1 stop".                                           plaatje 1.
We wachten tot s1 op rood staat en 0-0-1 bezet is. trein-1 3x rond en zetten het licht uit.

Dan maak je "trein-2 stop".                                           plaatje 2.
Hier hetzelfde als trein-2 2x rond is.

Noot:
Alle elementen in de gebeurtenissen hebben geen vertraging behalve het vertragingselement in "start trein-1" gebeurtenis.
Wil je dit in het echt maken dus enkel rails, wissel en 2 loc's (trein) dan moet in de trein elementen wel vertragingen komen
om het goed te laten werken.
Je eigen loc's kan je in de gebeurtenissen toevoegen door op de beeltenis van trein-1 en trein-2 te klikken en je loc aanklikken.
Zij moeten dan natuurlijk wel in de loclijst staan.

Voor de S88 contacten heb ik de naam 0-0-1 en 0-0-2 genomen omdat ik een CS3 heb met daaraan een S88 LINK. 0-0-1 = bus direct, module geen, contact 1.
Als je op je eigen baan al veel S88 contacten heb dan kies je een module die er nog niet is.
B.v. 1-8-1 voor bus 1, module 8, contact 1 i.p.v. 0-0-1. Virtuele modules staat de CS3 toe. En zo ook 1-8-2 voor 0-0-2.
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
 :warning: Leen, gebruik de reageer knop ipv voor elk bericht een nieuw topic te starten :warning:
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
In een Topic kunnen max. 5 plaatjes en ik heb er 11. Ik moest het opdelen.
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Incorrect, per bericht kan je 5 foto's toevoegen, dus als je de reageerknop gebruikt kan je ook bij dat bericht 5 foto's toevoegen.
Per topic is er geen limiet aan het aantal foto's, anders dan die max 5 per bericht.
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Ok, dat wist ik niet. Heb zo'n groot verhaal nog nooit gemaakt maar is wel logisch met de reageer knop.
Moet je het wel weten. Dank.
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Daarom hebben we het Forum Tips board daar is een hoop info te vinden en worden dit soort dingen uitgelegd. ;)
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Ik vind dit een bewonderenswaardige poging om het automatiseren met een CS3 duidelijk uit te leggen.

Een paar jaar geleden ben ik eens begonnen om een proefbaantje te automatiseren met een CS3 maar daar ben ik heel snel weer mee opgehouden. Ik vond de mogelijkheden veel te beperkt en het was ook nog eens een hoop werk.

Mijn proefbaantje was simpel: in plaats van een ovaaltje was het een driehoek met drie contacten, waarop ik twee treinen automatisch achter elkaar aan wilde laten rijden. Toen ik er achter kwam dat ik voor elke trein apart gebeurtenissen zou moeten maken, ben ik ermee gestopt.  Voor twee treinen is dat al dubbel werk, bij een grotere baan en meer treinen loopt dit snel uit de hand. Of heb ik iets verkeerd begrepen?

Wat ik miste was hoe ik gebeurtenissen zou kunnen definiëren zonder daar bij voorbaat een specifieke trein aan te koppelen. Ik zou een 'template' of 'procedure' willen maken waar alles in staat behalve de specifieke trein waarvoor het geldt. Op basis van dat template zou ik vervolgens aparte 'gebeurtenissen' willen maken voor verschillende treinen. Als er dan iets moet veranderen, hoeft alleen het template aangepast te worden. Mijn tweede proefbaantje zou bijvoorbeeld een ovaaltje met vier contacten kunnen worden. Door het template uit te breiden met één contact, zou dat meteen voor beide treinen gelden. En het toevoegen van een derde trein zou ook heel simpel zijn.
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: 3x rond en 2x rond, deel 1.
Hoi Rob,

Je hebt volkomen gelijk. Daar kwam ik ook snel achter toen ik met de CS3 ging werken.
Daarom heb ik fysieke remmodules gemaakt zodat elke trein bij het sein stopte.
En ik heb een treinherkenning met de arduino gemaakt.
Nu, met mijn voortschrijdend inzicht is dat niet meer noodzakelijk maar blijft handig.

De CS3 heeft geen "TomTom functie" zoals ik dat noem zoals bij iTrain en andere programma's.
Gelukkig hoef ik daarom geen loc's te ijken en de baan heel nauwkeurig opmeten.

Ik heb het voor lief genomen om trein georiënteerde gebeurtenissen te maken. En ja, dat kost heel veel gebeurtenissen.