Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Viessmann armsein: mechanisch probleem

Gestart door Vic1956 zondag 15 mei 2022, 12:50:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann armsein: mechanisch probleem
Hallo beste treintjesliefhebbers,
Ik heb een Viessmann armsein 4505, met langzaam bewegende arm. Bij normale werking gaat de arm een 70 a 75° omhoog tov de horizontale, maar de deze geraakt niet verder dan een paar graadjes. Het is een model waarbij de aandrijving in een cilinder is ondergebracht, diameter 13mm, dat in een gat door de treintafel gestoken wordt.
Iemand die weet hoe je dit kan verhelpen? Is een dergelijk armsein te demonteren? Of blijf je daar beter vanaf? Alle raadgevingen welkom.
Groetjes,
Vic
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
laatste pagina in de handleiding : https://manualzz.com/doc/5067116/handleiding
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Dank voor toevoegen handleiding, ook een idee hoe lampje te vervangen is ?

Gr Erik
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
zit volgens mij geen lampje in maar een SMD led.Zo herinner ik me toch van een dubbel versie te bouwen.Je ziet het als er een weerstandje zit in de aansluitdraden
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Hallo Bellejt,
Bedankt voor de info. Ik heb er wel niet dadelijk iets mee kunnen doen. Maar ik ben net zolang bezig geweest totdat het sein nu terug fatsoenlijk werkt. Ik vermoed dat het probleem hiermee te maken had dat de bevestiging van de seinarm aan de stootstang een beetje verschoven was tov deze. De stootstang steekt nu wel een kleine 2mm door het bevestigingskokertje, bovenaan, waar die in geklemd zit, maar het belangrijkste is dat het zaakje weer werkt en dat ik geen geld moet uitgeven aan een nieuw sein.
Bedankt voor je hulp, de groeten,
Vic
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Beste Vic,

Het systeem is door Viessmann redelijk slim bedacht, op één ding na, de zuiger die de stang beweegt kan door vervuiling vast gaan zitten, ik heb dat dan op gelost door wat electroclean in het gaatje waar de stang door gaat, te spuiten. Heeft wel een nadeel: de kans dat de langzame beweging verdwijnt is aanwezig.

Groet, Anne W
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Dag Arne,
Bedankt voor de info. Voorlopig werkt het sein weer. Uw oplossing hou ik achter de hand maar dan toch als laatst mogelijke poging, aangezien het langzaam bewegen van de seinarmen deze seinen nu net zo attractief maken. Als ik je goed begrijp, wordt de langzame beweging verkregen door een zuigertje dat samen met de arm meebewogen wordt? Is er dan ergens een klein gaatje waardoor lucht kan ontsnappen, als het zuigertje verplaatst wordt, zodat de beweging traag verloopt? Ik heb ook zo de indruk dat het niet de bedoeling is dit mechanisme open te prutsen, temeer daar ik totaal geen idee heb hoe dit open te krijgen en nog meer: indien uiteindelijk open, is het te repareren en krijg je dit mechanisme ook nog terug dicht? Heb jij dergelijk sein ooit uit elkaar gehaald? En terug in elkaar gekregen?
Groeten,
Vic
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Viessmann armsein: mechanisch probleem
Beste Vic,

Open prutsen is mogelijk, maar daarna dichtprutsen is niet zo makkelijk, ik gebruikte het gaatje aan de bovenkant waar de stang doorheen gaat en aan de onderkant zit ook een gaatje.

De nieuwste seinen van Viessmann hebben nu een ingebouwde servo/decoder, is technisch beter, de "handigerts" onder ons, halen het "ondermechanisme" van de seinen af en drijven de seinarmen aan met een servo.

Groet, Anne W