Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1

Gestart door 3railkoen vrijdag 01 oktober 2021, 10:25:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Citaat van: Kappa op woensdag 24 november 2021, 21:48:39
Ik hoorde trouwens net een tikkend geluid van de lok komen als deze achteruit over een wisselstraat rijdt.
Blijkt dat de kleine buitenste drijfstang, die de stoomschuif beweegt en aan de kruk van het middelste aandrijfwiel zit, tegen de grote aandrijfstang komt, dan even blijft hangen en vervolgens los schiet met een tik.

Ik heb een filjmpje gemaakt van de loc waarop rond 00:07  te zien is dat de verbindingspen van de kleine drijfstang (links) even achter de grotedrijfstang blijft haken en dan loschiet met een tik.

Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hallo Ad,

Ik vind het opmerkelijk dat de tik hoorbaar is op het moment dat de achterste gedreven as even geen rails onder zich heeft op de wissel.
Kijk maar eens goed naar jouw filmpje.
Bij mijn loc had de achterste voorloop-as geen neerwaardse druk als deze op de rails stond. Ik heb het koperen veertje -boven deze as- iets naar boven getrokken zodat de as meer neerwaardse druk heeft. Toen ik dat had gedaan had ik de indruk dat de loc rustiger over de slanke wissels reed. Ik denk zelfs dat ik dit koperen veertje nóg iets meer naar boven moet trekken.
Heeft jou loc ook nagenoeg geen neerwaardse druk ter plaatse bij de achterste voorloop-as?
Misschien het bij jou helpt:)

Groetjes,

Jozef
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hi Jos,

Het euvel treedt op willekeurige momenten en op willekeurige plaatsen op de baan op.
Ik had eerst mijn camera op een statiefje staan, maar toen trad het euvel telkens net buiten de lens op en na 5 á 6 keer ben ik maar met de hand gaan filmen.
De schaar heeft wel heel veel "wiebel" heeft en het pennetje waarmee de schaar aan de drijfstang vast zit, makkelijk achter de grote drijfstang kan komen.
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hallo Ad,

Ik had vandaag wat meer tijd om naar het euvel te kijken.
Ik heb mijn loc eens goed aan de onderkant bekeken en zag dat de "grote" drijfstang aan een zijde recht was en dat deze aan de andere zijde iets bol stond. Ik heb de beiden "grote" drijfstangen *lichtjes* naar binnen gebogen, nu gaat de schwinge er niet meer rakelings langs af.
Bij mijn loc raakte de schwinge de drijfstang *net* niet, maar stel hij blijft er een keer goed achter haken dan kunnen er gekke dingen gebeuren. Dus voor alle zekerheid heb ik de "grote" drijfstangen lichtjes naar binnen gebogen.

Wat mij ook opviel is dat niet alles super recht, haaks, evenwijdig enzovoort aan kleine onderdelen gemonteerd is aan de ketel. Maar ik ga er niet veel aan corrigeren want de boel is volgens mij ná montage donker groen gespoten. Ik ben bang dat anders zometeen hier te daar de lak eraf springt, en dan ben ik nog verder van huis.:(
Bij de meeste stoom loc's met een zwarte ketel zijn de op gemonteerde onderdelen van zichzelf al zwart en niet gespoten, dan kun je het je veroorloven om wat te corrigeren hier en daar, er is immers minder kans dat de lak beschadigd wordt.

Groetjes,
Jozef
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hallo allemaal,

Gisteren de ketel gedemonteerd omdat ik wilde kijken of het wormwiel wel gesmeerd was af fabriek, dat was in het verleden namelijk niet altijd het geval.
Én nadat ik voor het eerst wat met rookolie had gespeeld lag er opeens overal wat van dat spul aan de voorzijde van de loc.
een paar Opmerkingen:
- In tegenstelling tot de handleiding moet je de ketel nadat je de 3 schroefjes hebt losgedraaid waarmee de ketel vast zit aan het frame, de ketel niet verticaal omhoog halen maar deze moet je eerst aan de achterzijde omhoog halen en dan de gehele ketel lichtjes naar voor halen. In zijn geheel verticaal evenwijdig omhoog gaat -althans bij mijn loc- niet lukken.
...Het wormwiel was reeds af fabriek gesmeerd:)...Aan de andere kant, het wormwiel dat het messing tandwiel aandrijft is hoogstwaarschijnlijk vervaardig uit automaten messing. Deze legering bevat een klein percentage lood en is zodoende zelfsmerend tot op een bepaald niveau.
- Tussen de uitvoering van de nieuwe rookgenerator en de ketel zit een O-ring. Ik heb sterk het vermoeden dat deze O-ring niet aanligt tegen de onderzijde van de ketel/kap met als resultaat dat de rommel overal terecht komt:( Maar goed ik maak slechts sporadisch gebruik van deze functie op stoomlocs. Want ook als het wel goed gaat dan slaat de rookolie -als je er vaak gebruik van maakt- neer op de loc en dan wordt het een vettige kliederboel. Niet mijn ding...

Ad, heb je nog wat ondernomen aangaande het geluid richting Marklin?

Groetjes,

Jozef
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hey Jos,

Ik wilde laatst de ketel losmaken, maar hij blokkeerde ergens aan de kant van het machinistenhuis.
Maar ik had blijkbaar de ketel iets naar voren moeten schuiven.
Deze komt trouwens los van de omloop, wat bij andere stoomlocs wel aan de ketel vast zit.

Er is wel een bericht naar Märklin Service gegaan, maar nog geen antwoord gekregen.
De 02 is toch een compound loc? Hij heeft toch het locframe met cilindergroep van de Badische IV h (Br 18.3)?
Toch is de sound van de 02 heel anders dan van de Badische IV h...
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hallo Ad,

...Vergeten te melden, het machinistenhuis zit aan weerszijden vastgeklikt aan het frame die moet je óók even lossen voor je de ketel kunt demonteren. Daar kwam ik zelf pas achter toen ik de ketel terug demonteerde. Bij mij loste die 2 klikverbindingen blijkbaar redelijk gemakkelijk.

Hmm, ja geduld moet je hebben bij Marklin in sommige gevallen...en of er dan een bevredigende oplossing gaat komen na al dat geduld, dat is afwachten. Maar ik hoor straks graag van jou of ze iets kunnen aanbieden.
En ja, het frame en de 4 cilinders al dan niet gemodificeerd zijn afkomstig van de Badische IVh/18.3 (Ik bezit de 39020:))
En ja, het is een compound loc waarbij in dit geval volgens mij eerst een binnenliggende cilinder van stoom wordt voorzien en dan wordt diezelfde stoom nog een keer gebruikt voor de buitenliggende cilinder. Dus die 4 slagen per wielomwenteling zijn volgens mij wel correct en dus geen 8.

Groetjes,

Jozef


Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
 @citaat De 39020:

Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Ik heb de kap er af gekregen.
Er zitten aan de achter kant van het machinistehuis twee haakjes die de boel vasthouden, zie blauwe pijl in de foto.
Nadat ik deze los had kreeg ik de kap aan de voorkant ook los.

Dit staat niet zo expliciet in de handleiding aangegeven.



Is er nog een iemand die iets kwijt wil over het geluid van de Br 02?
Ik wil niet als een klager overkomen, maar persoonlijk vind ik het stoomgeluid (dampslagen) niet lijken op dat van een stoomlok, maar eerder op dat van een jachtgeweer.
Voor een model van bijna €600,- vind ik dit teleurstellend, ik heb heel wat (oudere) stoomlocs die veel beter klinken.
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hoi Ad,

Die twee inzetstukjes hebben mij een losse voetplaat tussen lok en tender veroorzaakt.
Terug ermee naar de winkelier en die zag dat het tweede pennetje wat die voetplaat vast houd ook al los in de doos lag net als de eerste.

Nu is Märklin inmiddels op de hoogte gesteld, en ik hoor er pas in april meer over.
Dan wordt ook een 2e batch uitgeleverd, zodat er wellicht ook ruimte komt voor de reparatie.
Had niet gedacht een bouwpakket uit Göppingen te ontvangen van bijna 600 euro.
Tot die tijd kan ik ermee rijden op een baan, maar de voetplaat krijgt nog een staartje.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Voor een aantal jaren geleden had je de Roco Platin 63198 ook  al , zelfs  nog met tweede tender . Deze was ook al met een zielig geluid , wellicht  hoorde dat bij deze loc . Gezien het model van Roco en nu deze van Marklin betaal je een hoop centjes.  Qua details was Roco al ver vooruit gezien de tijd . Maargoed dat mag de pret niet drukken voor onze M rijders .

Mvg Jan
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Demo BR 18 van ESU Loksound5 ===> klik
(beetje naar beneden scrollen)
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
 @citaat Wim, de Br 18 201 is een een 3 cilinder en de Br 02 341 is een compound stoomlok, dus het geluid is sowieso anders. ;)
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
 @citaat O.K. hier dan het geluid van de Br 18.3 waar de BR 02 van is afgeleid ===> klik
(beetje naar beneden scrollen)
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hallo Hans,

"Nu is Märklin inmiddels op de hoogte gesteld, en ik hoor er pas in april meer over.
Dan wordt ook een 2e batch uitgeleverd, zodat er wellicht ook ruimte komt voor de reparatie."

Een 2e batch? Dat lijkt mij sterk. Vertelde de verkoper dat tegen jou? Of Marklin zelf?

Groetjes,
Jozef
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 30 december 2021, 22:40:33
Nu is Märklin inmiddels op de hoogte gesteld, en ik hoor er pas in april meer over.
Dan wordt ook een 2e batch uitgeleverd, zodat er wellicht ook ruimte komt voor de reparatie.
Dit was toch een eenmaling uitgave van de verrassingslok?
Een tweede batch is geen verrassing meer lijkt mij.
En als het toch zo is, dan lijkt het me niet dat Märklin dit aan klanten gaat communiceren.
Eerst zien, dan geloven. ;)
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Hoi Ad en Jozef,

Dat hoorde ik van de winkelier daar Märklin de aanvraag niet aan kon.
Verrassingslok of niet de aantal uitgeleverde lok's bleef achter bij de vraag ernaar.

E moeten er nog meer uitgeleverd moeten worden, alleen draaien de machines nu op volle toeren om een neuheiten programma te presenteren.
Märklin zelf communiceert niet zo direct met klanten, dat weten we allemaal, maar er is een telefonisch contact geweest met Märklin.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Ik heb de lok ook besteld maar nog steeds niet mogen ontvangen. Was wel laat met bestellen dus misschien in april 2022??
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Wordt de loc nu wel of niet 'her'-uitgeleverd? Ergo: nog te bestellen (en dan hopelijk het euvel van het tikken met achteruitrijden verlopen is...)
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
 @citaat Bedoel je daarmee Pk? Dat wat ik hier aankaartte?
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Idd. Als het niet 100% is voor zo'n dure loc (beetje slordig van Märklin) Maar inmiddels toch maar even van mijn vizier afgehaald. Beetje buiten het huidige te besteden budget. Maar mooi blijft hij!
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Ok, mazzel ...heb de loc toch nog kunnen aankopen. Prachtig exemplaar. Wel eerst het geluid terug gedraaid (naar 60), dat is genoeg...klinkt ook beter.
Nu aan het afregelen geslagen met iTrain. Ben nog niet tevreden over het achteruitrijden. Bij deze instelling start de loc met kleine schokjes zijn weg. Iemand ervaring me de instellingen? Bij mij is het nu: CV 2 op 1, VC 3 en CV 4 op 0 (afgereden verder in iTrain. CV 5 staat op 140.
Ben nu op zoek naar het juiste rijtje waardes vanaf CV 49 t/m CV 58 om de schokjes te voorkomen...(?)
Wie heeft een advies misschien hierover?
Bij mij respectievelijk van CV 49 > 0,31,8,5,45,86,63,170,50,107,0, en 1 voor CV 60.....
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Geen antwoord op je CV vraag maar wel een goede vergelijk voor de mensen die niet echt boffen met het geluid.

Hier en hier kan je de echte aan het werk zien & horen... ...
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Echt geweldige footage! Thx.
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
 @citaat  @citaat Hoi Alain,

Dat is helaas niet het grote voorbeeld van de 39027.

Het gaat om deze lok

Kijk even op https://de.wikipedia.org/wiki/Badische_IV_h en dan naar onder scrollen naar de 18 314.
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Citaat van: Märklin.Pk op donderdag 17 februari 2022, 12:04:20

Ben nu op zoek naar het juiste rijtje waardes vanaf CV 49 t/m CV 58 om de schokjes te voorkomen...(?)
Wie heeft een advies misschien hierover?


Jammer Pk maar ook bijzonder dat niemand een poging doet  je op weg te helpen. Je zou toch zeggen dat op dit forum veel kennis is over Marklin decoders.

Misschien helpt het automatisch inmeten van de lok? Geen idee of de decoder die optie aan boord heeft.

Gr, Ben.
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Beste Pk,

Ben dan wel geen expert..., maar regel ook soms wat af met wisselende resultaten.
Blijf de Marklin decoders toch lastiger vinden dan de ESU decoders.

Tot welke stap gaat dat in schokjes achteruit rijden ?

Als je de lok reset naar begin waardes, rijd hij dan ook in schokjes achteruit ? (op de lage standen ?)

Ik zou de volgende waardes ingeven;

CV2=2(3), misschien krijgt hij te weinig om achteruit goed op gang te komen.
CV3=6
CV4=6
CV5=(eerst orgineel, dan langzaam terug regelen tot gewenste (125) max snelheid)

Voorheen moest je de loks voor iTrain op cv3 en 4 op 0 zetten om in te regelen.
Vinden loks met geluid niet fijn, en is ook niet meer nodig in de nieuwste versie van iTrain. (dacht ik...)

Tis niet veel, maar toch wat...., succes.

Edwin
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Citaat van: Kappa op woensdag 24 november 2021, 21:48:39
Dat kleine zwarte blokje op de rookkast zit scheef (zie foto), kan iemand bevestigen of dit zo hoort?

Of het recht of scheef moet zitten,..... wat is het eigenlijk ?

groet
Harald
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39027 : DR stoomlocomotief BR 02 0314-1
 @citaat Harald, het blokje moet blijkbaar scheef zitten, maa ik kon geen foto van de 1:1 loc vinden met goed zicht op de bovenkant van de rookkast.

Citaat van: Märklin.Pk op donderdag 17 februari 2022, 12:04:20
Nu aan het afregelen geslagen met iTrain. Ben nog niet tevreden over het achteruitrijden. Bij deze instelling start de loc met kleine schokjes zijn weg. Iemand ervaring me de instellingen?
Ik heb de CV's even uitgelezen, die betrekking hebben op de motor regeling.
CV 52 (Motortype) = 5 (DC zacht)
CV 53 (Motorregeling regelreferentie) = 45
CV 54 (Motorregeling K (proportionele regeling) = 86
CV 55 (Motorregeling I (Inertia) = 63
CV 56 (Motorregeling regelinvloed) = 170

Dan zijn er nog een aantal CV's voor langzaam regeling:
CV 165 (Motorregeling D) = 0 (0=niet in gebruik/actief)
CV 166 (Motorregeling langzaam grens) = 200
CV 167 (Motorregeling langzaam K) = 0
CV 168 (Motorregeling langzaam I) = 0
CV 169 (Motorregeling langzaam D) = 0

Ik heb CV 02 op 3 staan, dan rijdt de loc mooier weg, vanuit een lagere snelheid.

Als de loc dan wat stottert, kan je wat spelen met de CV 167 en 168 (169 zal denk ik niets doen), maar ik weet niet wat het effect zal zijn.
Je kan ook CV 55 wat verhogen, dan zal de regeling sneller reageren (regelen) op veranderingen van het toerental van de motor en dus zou stotteren moeten vermnderen.

Het is en blijft uitproberen en soms zie je helemaal geen resultaat.